فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

گفت و گو با بازیگران نمایش «دهانی پر از پرنده»



 

  گفت و گو با بازیگران نمایش «دهانی پر از پرنده»

 

گفت و گو با آیدا کیخایی، مسعود میرطاهری، مهدی کوشکی، نوید محمدزاده و الهه شه پرست بازیگران نمایش دهانی پر از پرنده به نویسندگی و کارگردانی فارس باقری.

 

۱) آیدا کیخایی

راجع به نقش تان در «دهانی پر از پرنده» بگویید؟

نقش زنی به نام میترا را بازی می کنم که پسری بیست ساله دارد و شوهرش مرگ مغری شده که نمی خواهد این موضوع را بپذیرد و امید دارد و با تمام کسانی که می گویند مرد دیگر زنده نمی شود، مبارزه می کند.

 

چطور شد این نقش را پذیرفتید؟

این نقش را دوست داشتم و قبل از اینکه آقای باقری بازی در این نقش را به من پیشنهاد کنند متن را خوانده بودم و قلم ایشان همچنین کارشان را دوست دارم و وقتی این نقش را به من پیشنهاد دادند با کمال میل پذیرفتم.

 

روند شکل گیری این شخصیت برای شما چگونه بود؟

با وجود اینکه این زن در تمام صحنه ها حضور دارد اما شاید بتوان گفت ما چیزی از این زن نمی فهمیم و نمی توانیم روحیه واقعی او را بفهمیم و در واقع شاید ما درباره مرد که به حالت کما رفته بیشتر می فهمیم تا این زن و او در واقع در ارتباط با دیگران است که معنی پیدا می کند. در ابتدا متن این گونه نبود و خیلی تغییر کرد و آقای باقری بارها متن را بازنویسی کردند و در واقع خیلی به نظرات بازیگران اهمیت می دادند، به مرور کار بسته شد و پیش رفت و من نیز باتوجه به متن به نقش رسیدم و خیلی هم سخت بود رسیدن به شخصیتی این چنینی که درباره اش آنچنان در متن گفته نشده بود و در موقعیت های مختلف و ارتباط با دیگر شخصیت ها من توانستم به نقش برسم تا پرداخته و ساخته شود.

 

چقدر در نمایش به نقش زن پرداخته شده و خود شما چه تاثیری در برجسته شدن آن داشتید؟

در واقع محوریت اصلی نمایش زن است و متن آقای باقری هم زن محور است ولی در واقع زن وجود دارد ولی وجود آد م های دیگر است که باعث مشهود شدنش می شود. اینکه چقدر من در شکل گیری زن موثر بودم را شاید خود آقای باقری باید بگویند ولی مثلا ایشان سعی داشتند زن را خیلی معصوم نشان بدهند که از هر طرف به او ضربه وارد می شود و مورد هجوم عاطفی قرار می گیرد ولی من سعی کردم این گونه نباشد و تلاشم این بود زنانگی نقش را پررنگ کنم و به ویژگی های انسانی او بیشتر بپردازم.

 

این نقش چه تفاوت هایی با نقش های قبلی شما و نقشی که همزمان گویا در حال تمرین هستید دارد؟

خیلی تفاوت دارد و شاید بتوانم بگویم من تا به حال نقش زنی را که این قدر با خودم تفاوت سنی دارد بازی نکرده بودم البته در تئاتر و بازی در این نقش واقعا سختی های زیادی برای من داشت و با نقشی که در نمایشی که همزمان کار می شود دارم خیلی متفاوت است؛ آنجا نقش یک زن خبرنگار که خیلی جوان تر از این نقشم است را بازی می کنم.

 

به نظر شما فضایی که نمایش از آن می گوید با فضای اجتماعی سیاسی امروز چقدر مرتبط است؟

من فکر نمی کنم خیلی ارتباط زیادی به امروز داشته باشد البته که نمایش موضوعی اجتماعی دارد ولی این متن چند سال پیش نوشته شده است ولی اتفاقاتی که در این نمایش با آن روبه رو می شویم مربوط به اتفاقاتی ست که همیشه در جامعه ما رخ می دهد و در حال رخ دادن است.

۲) مسعود میرطاهری

 

درباره نقش تان در این نمایش بگویید؟

نقش من مردی ست به نام فریبرز که روزنامه نگار است و با خانواده ای ارتباط دارد که از قدیم با این خانواده ارتباط داشته و با آنها دوست بوده، مرد این خانواده یک سال است برایش مشکلی پیش آمده که به حالت کما رفته و در واقع فریبرز سعی می کند در خصوص این مشکل به زن خانواده که قبلاً هم به او علاقه مند بوده است، کمک کند و در واقع سعی دارد به این زن بفهماند که مرد دیگر خوب نمی شود و او باید زندگی اش را ادامه بدهد.

 

دلیل انتخاب این نقش چه بود؟

بعد از خواندن متن از این شخصیت خوشم آمد و شخصیتی بود که در داستان تاثیرگذار بود و در عین حال گروه نیز گروه خیلی خوبی بود.

 

نمایش به گونه ای به مشکلات اجتماعی می پردازد و نقش شما هم نقش روزنامه نگاری ست که در این خصوص فعال است؛ تا چه حد این نمایش به مشکلات امروز جامعه می پردازد؟

فکر می کنم نمایش به شخصیت های مختلفی می پردازد که هر کدام دچار معضل و مشکل خاص خودشان هستند و به طور کلی این شخصیت ها آدم های مختلف جامعه هستند که درگیر گذشته ی که در آن مانده اند هستند و احساس می کنم هر کسی بخشی از خودش را در این نمایش می بیند بخشی از وجود خودش را در جامعه امروزی که مکانیکی و ماشینی ست و همه چیز در آن سخت شده است و هر قسمتی از نمایش می تواند آدم ها را درگیر کند. داستانی روایت می شود که دارای تعلیق خوبی ست و هم فضای نمایش به لحاظ دکور و هم زمان نمایش، بسیار مناسب است و به این روند کمک می کند.

 

نظر شخصی تان به عنوان یک تماشاگر در خصوص این نمایش چیست؟

وقتی از بیرون به نمایش نگاه می کنم می توانم این گونه بگویم که داستان نمایش را دوست دارم، اینکه داستان کمی مبهم است ابهام این داستان را دوست دارم چرا که هم چیزهایی می گوید و هم نمی گوید. نمایش لایه های پنهانی دارد که باید توسط خود تماشاگر کشف شوند. ارتباط آدم ها در این نمایش و گذشته و امروزشان بسیار جالب است و تماشاگر را درگیر می کند و اصلاً اذیت نمی کند.

 

از کارهای بعدی تان بگویید؟

همزمان در نمایش آقای یعقوبی بازی می کنم که قرار است به زودی اجرا شود و قرار بود سر کار آقای امجد «تور عروس» باشم ولی به دلیل تداخل این دو نمایش نتوانستم در آن حضور داشته باشم.

۳) مهدی کوشکی

 

بعد از بازی در نمایش کالیگولا در این نمایش نقش کوتاهی را ایفا می کنید؛ دلیل این انتخاب چه بود؟

در واقع بعد از اینکه از من دعوت شد در این نمایش بازی کنم به دلیل خستگی روحی و جسمی بعد از اجرای کالیگولا قصد داشتم عذرخواهی کنم و کمی استراحت کنم اما با وجود اینکه نقش پیشنهادی در این نمایش، نقش کوتاهی بود جذابیت خاصی برایم داشت و به نظرم کوتاهی یا بلندی حضور بازیگر روی صحنه اصلاً اهمیتی ندارد بلکه جذابیت کارکتر مهم است و در واقع با وجود اینکه این کارکتر یعنی سیامک، حضور کوتاهی در نمایش دارد اما حضور کاملی ست.

 

نظر شخصی تان در خصوص نمایش چیست؟

من خیلی درگیر نمایش شده ام و ترجیح می دهم کار را دوست داشته باشم و به محض اینکه بخواهم نظر بدهم مسلماً باید از کار تعریف کنم چون نمی توانم هم منتقد کاری باشم و هم در آن بازی کنم بنابراین الان نظر خاصی ندارم یعنی ترجیح می دهم کمی از نمایش فاصله بگیرم و بعد از دور به کار نگاه کنم تا بتوانم قضاوت صحیحی داشته باشم.

 

کارهای بعدی که قرار است در آن ها حضور داشته باشید چه کارهایی ست؟

قرار است به زودی تمرینات سه خواهر چخوف را به کارگردانی حسن معجونی شروع کنیم و مونولوگی هم در راستای مونولوگ های گروه تئاتر لیو آماده دارم که بهمن ماه اجرا می شود.

۴) نوید محمدزاده

 

درباره ی نقشی که در نمایش بازی می کنید بگویید؟

در این نمایش نقش ماهان پسر خانواده را بازی می کنم که تحث تاثیر مشکلی ست که برای پدر خانواده به وجود آمده و باعث شده به حالت کما برود همچنین عمومی خانواده که حالتی روان پریش دارد. ماهان به خاطر همین موضوع با خانواده اش و به خصوص مادرش دچار مشکلاتی است.

 

این نمایش چندمین نمایشی ست که امسال در آن حضور دارید؟

بعد از اجرای «فاصله تاریک ستاره ها» و «یک دقیقه سکوت» نوشته ی محمد یعقوبی و کارگردانی آیدا کیخایی امسال «دهانی پر از پرنده» سومین کار من است.

 

چه چیزی باعث شد بازی در این نقش را بپذیرید؟

من به شخصه بازیگری پر انرژی هستم و بیشتر در نمایش هایی که ریتم سریعی داشته باشند بازی می کنم اما «دهانی پر از پرنده» نمایشی ست که از فضای سنگینی برخوردار است و بسیار نرم و آرام پیش می رود همچنین دارای ریتم ملایمی ست و به طور کلی برای من تجربه تازه ای بود.

۵) الهه شه پرست

 

چه نقشی را در این نمایش بازی می کنید؟

من نقش مریم را بازی می کنم که در واقع دوست ماهان پسر خانواده است. دختری هفده هجده ساله که شخصیت صاف و ساده ای دارد و در برخوردش با مادر خانواده به قصد اینکه شناخت بیشتری از ماهان پیدا کند ناخواسته با بازگوکردن گفته های ماهان درباره ی خانواده اش باعث رنجش مادر می شود.

 

این نمایش چندمین کار جدی شما در زمینه ی بازیگری ست؟

بعد از بازی در نمایش «بزرگراه» به کارگردانی شکوفه ماسوری و نمایش «سرآشپز پیشنهاد می کند» این نمایش، سومین نمایش جدی من در عرصه ی بازیگری ست.

 

چه دلایلی باعث شد این نقش را بپذیرید؟

قبلاً با آقای باقری کار کرده بودم و علاقه ی خیلی زیادی به نوع نوشتن و ادبیات ایشان دارم. در واقع نوعی شاعرانگی که همراه با رئالیسم است در کارهایشان وجود دارد و به لحاظ شخصیتی نیز بسیار انتقادپذیرند و کار کردن با ایشان خیلی راحت و لذت بخش است از طرفی بازی در نقشی که چندین سال با خودم تفاوت سنی دارد برایم خیلی جذابیت داشت..../منبع:www.asar.name



ویدیو مرتبط :
با دهانی پر از سیب - اثر محمد چرمشیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پر پرنده حدوداً ۶ هزار دلار فروخته شد



 

پر پرنده حدوداً ۶ هزار دلار فروخته شد

 

یکی از پرهای پرنده ای در نیوزلند ۵ هزار و ۸۸۰ دلار آمریکایی فروخته شد.این پر متعلق به یک پرنده سیاه است که هم اکنون نسل آن منقرض شده و آخرین بار در سال ۱۹۰۷ دیده شده است.

 

این پر که از قسمت دم پرنده کنده شده ۸ هزار و ۴۰۰ دلار نیوزلندی برابر با ۵ هزار و ۸۸۰ دلار آمریکایی فروخته شد.

 

هاکیمیت هاروود، محقق موزه ملی تپاپا نیوزلند در این باره گفت: روئسای قبایل ماوری که ساکنان اصلی نیوزلند هستند در مراسم سنتی به عنوان سمبل از پر این پرنده استفاده می کردند.