فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

گزارش كنسرت محمدرضا لطفی و همنوازان «شیدا»



 

 

گزارش كنسرت محمدرضا لطفی و همنوازان «شیدا»

 

محمدرضا لطفی و گروه بزرگ همنوازان «شیدا» شامگاه 25 آبان ماه ، در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران به صحنه رفتند.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شب اجرای لطفی در حالی برگزار شد كه سالن میلاد، مملو از جمعیتی بود كه با تشویق‌های بی‌وقفه‌شان لطفی را به صحنه فراخواندند.

لطفی مانند همیشه سفیدپوش، بر صحنه‌ای سیاه رنگ، مزین شده به دو گل سرخ پا گذاشت و تارش را به دست گرفت و كوك كرد. سپس با زخمه بر تارش دمی با زمزمه و لمحه بعد رسا نام «خداوند» را ذكر كرد. آنگاه نرم نرمك تنبك احمد مستنبط و دف مهرزاد هویدا او را همراهی و تا اوج یاری كردند.

بداهه نوازی 20 دقیقه‌ای لطفی و فراز و فرودهایش بسیاری از حاضران را به تحسین واداشته بود، به ویژه زمانی كه لطفی شروع به خواندن اشعاری در وصف پروردگار كرد، سالن حال و هوای متفاوتی به خود گرفت.

پس از تنفسی كوتاه گروه بزرگ همنوازان «شیدا» بر صحنه حاضر شدند. لطفی پیش از این گفته بود، برای اجرای كنسرت گروه 8 ماه تمرین مداوم را پشت سرگذاشته‌اند و بنا به ضرورت‌های هنری گروه بانوان و «همنوازان شیدا» با هم ادغام شدند.

بخش دوم با اجرای تصنیف‌هایی در دستگاه همایون با زخمه تار لطفی آغاز شد و بعد از دقایقی زخمه از تار بركشید و خود گوش جان به همنوازی دف، تنبك، كمانچه، عود، سنتور، نی، سه‌تار، تار ابریشم، قیچك آلتو و رباب سپرد.

با به اوج رسیدن نوای سازها علیرضا فریدون‌پور این گونه خواند:

«نه من تنها گرفتارم به دام زلف زیبایی

كه هركس با دلآرامی سری دارد و سودایی

...»

تكنوازی سه تار و چهار مضراب نیز بخشی دیگری از این اجرا بود. تصنیف‌ها دوباره تكرار می‌شوند و گروه 27 نفر‌ی همنوازان «شیدا» پس از اجرایی 60 دقیقه‌ای در حالی كه با سیل تشویق‌های تماشاگران مواجه بودند صحنه را ترك كردند.

از نگاه دیگر:

حمیدرضا مرتضوی كه تنظیم قطعات را بر عهده داشت به گفته لطفی سعی كرده بود با استفاده از تكنیك پولیفونی تاثیر ملودی اصلی را كه لطفی خلق كرده بود پر انرژی‌تر و زیباتر نشان دهد.

پیش از آغاز برنامه اعلام شده بود هرگونه تصویربرداری از اجرای گروه توسط تماشاگران ممنوع است، اما تعداد قابل توجهی از تماشاگران در حال ثبت این تصاویر با تلفن‌های همراهشان بودند.

این اجرا مملو از جمعیت بود، اما طی پیگیری خبرنگار ایسنا و نظرسنجی از مخاطبان درباره‌ی میزان رضایتشان از این كنسرت، گروهی از مخاطبان معتقد بودند: اجرای همنوازان شیدا، ریتمی بیش از حد آرام داشت و همین باعث شده بود كنسرت در دقایق آخر كسل كننده باشد.

این در حالی بود كه اجرا مورد توجه بسیاری از مخاطبان نیز قرار گرفته بود، چنان كه وقتی بسیاری از اعضای گروه و مخاطبان صحنه را ترك كردند، همچنان در حالت ایستاده به تشویق‌های خود ادامه می‌دادند.... / ایسنا


ویدیو مرتبط :
استاد لطفی و همنوازان شیدا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کنسرتی که تقدیم به محمدرضا لطفی شد (گزارش تصویری)



اخبار فرهنگی - کنسرتی که تقدیم به محمدرضا لطفی شد (گزارش تصویری)

موسیقی ایران در این ماه محمدرضا لطفی یکی از ستون های اصلی این چند دهه خود را از دست داد. به همین خاطر سیامک آقایی نوازنده سنتور و آهنگساز کنسرت رشت خود را به محمدرضا لطفی تقدیم کرد.

به گزارش عصرایران، آقایی که از شاگردان استاد لطفی نیز بوده درگذشت این استاد را ضایعه ای غمبار برای جامعه موسیقی دانست و اشاره کرد که موسیقی ایران یکی از ستون های اصلی این چند دهه خود را از دست داد.

سیامک آقایی، خالق اثر یاد باد با همراهی تنبک کامران منتظری شبی خاطره انگیز را برای مخاطبان موسیقی ایرانی در رشت رقم زد.

این کنسرت 26 اردیبهشت ماه در سالن شهید انصاری رشت برگزار شد که در آن ساخته هایی از سیامک آقایی با دونوازی سنتور و تنبک اجرا شد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,محمدرضا لطفی

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,محمدرضا لطفی

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,محمدرضا لطفی

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,محمدرضا لطفی

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,محمدرضا لطفی

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,محمدرضا لطفی

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,محمدرضا لطفی

اخبار فرهنگی - عصرایران