فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

کینگزلی: یک خانم ایرانی باعث شد نقش ابن سینا را قبول کنم


فکر می کنم نکته ای که مرا به این کار سوق داد ملاقات یک خانم ایرانی بود در لندن. او برای من تعریف کرد که ابن سینا در ایران یک قهرمان ملی محسوب می شه. احساس سربلندی و افتخار او من را به نحوی تحت تاثیر قرار داد.

هفت صبح: همانطور که پیش از این اعلام شده بود فیلمبرداری فیلم سینمایی «طبیب» (مدیکوس) با بازی بن کینگزلی در نقش ابوعلی سینا ملقب به «طبیب الاطبا» حکیم و طبیب سرشناس ایرانی آغاز شد.

بخش هایی از این فیلم در استودیوهای استودیوهای تهیه فیلم شهر کلن آلمان تهیه می شود. داستان «طبیب» در قرن یازدهم میلادی روی می دهد و درباره راب کول، یک بچه یتیم و فقیر انگلیسی است که تصمیم می گیرد برای تحصیل طب به ایران سفر کند.

فیلمنامه رایان برگر بر اساس رمان «طبیب» اثر نواگوردون نویسنده آمریکایی، نوشته شده که در سال 1986 منتشر شد و بیش از 21 میلیون نسخه از آن در دنیا به فروش رسید. این فیلم انگلیسی زبان را فیلیپ استولتسل کارگردان متولد مونیخ برای شرکت آلمانی «اوفا» می سازد.



تام پین بازیگر بریتانیایی، نقش راب کول را بازی می کند. تام پین در برابر بن کینگزلی بازیگر بریتانیایی ظاهر می شود که در فیلم «طبیب» نقش ابوعلی سینا حکیم و طبیب سرشناس ایرانی را بازی می کند. استلان اسکارسگارد بازیگر سوئدی نیز که اخیرا در فیلم پرفروش «انتقام جویان» بازی کرده است، در فیلم «طبیب» نقش اولین استاد «راب کول» را ایفا خواهد کرد.

 اولویه مارتینز بازیگر فرانسوی نیز در نقش «علاءالدوله» حاکم اصفهان ظاهر می شود. ریگبی بازیگر انگلیسی از دیگر بازیگران این فیلم است که در پایان با قهرمان فیلم فرجام خوشی می یابد. فیلمبرداری «طبیب» تا ماه سپتامبر در آلمان و مراکش ادامه خواهد داشت. در مجموع بیش از 200 نفر در شهر کلن آلمان در جلو و پشت دوربین در هنگام تهیه فیلم کار می کردند. شرکت پیکسوموندو که در زمینه تولید جلوه های تصویری شهرت زیادی دارد، جلوه های ویژه فیلم را می سازد.

تیم فیلمبرداری، به همراه دکور و لباس های بازیگران سپس به مراکش رفته تا صحنه های بیرونی داستان را که در اصفهان اتفاق می افتد در آنجا تهیه کند اما همزمان با آغاز این پروژه و انتشار تصاویر مرتبط با آن، کینگزلی، گفت و گوی جالبی با دویچه وله کرده است که در آن در مورد این فیلم و همچنین ابن سینا حرف زده است.



سر بن، شما مشهور به این هستید که نقش های بالا و پیچیده بازی کنید. مانند گاندی، گانگستری به اسم دان لوگان یا الجازاری، چه نکته ای نظر شما را برای بازی نقش ابوعلی سینا جلب کرد؟


- نمی دونم، حس درونی، احساس؟ فکر می کنم نکته ای که مرا به این کار سوق داد ملاقات یک خانم ایرانی بود در لندن. او برای من تعریف کرد که ابن سینا در ایران یک قهرمان ملی محسوب می شه. احساس سربلندی و افتخار او من را به نحوی تحت تاثیر قرار داد.

ما هنرپیشه ها کاملا نمی تونیم توضیح بدیم که چرا یک نقش را قبول می کنیم. خیلی رازآمیز است. خیلی حرف های بی ربط و بی جا زده می شه در مورد هنرپیشگی. مثلا گفته می شه نقش محشریه یا خوب تدوین شده ولی همان خانم جوان در لندن درست انگشت روی نقطه حساسی گذاشت.

یعنی ابوعلی سینا را برای من مجسم کرد. او یک نماد انسان مدرن است. در فیلم هم او یکی از مدرن ترین شخصیت هاست. او قوه درک بسیار پیشرفته ای دارد. همیشه کنجکاو و در حال کنکاش است. استاد برجسته ای است و همچنین یک فیلسوف، یک شاعر و یک ستاره شناس، یک طبیب و به طور کلی یک هنرمند ارجمند است.

به خاطر همین من او را یک انسان مدرن خطاب کردم. جای دریغ و افسوس است که در دنیای امروزی نمی شود انسانی را پیدا کردکه پنج حسن را یکجا در خود داشته باشد. تصور کنید ما امروزه اغلب خودمان را روی یک رشته به خصوص متمرکز می کنیم ولی او پنج کاره بود. یعنی می شود تشبیهش کرد به کودکی که به تمام جهان و رشته کارهای آن ذوق و شوق دارد. خلاصه من در این انسان یک شوق و ذوق کودکانه و سرسختانه کشف کردم.



می توانید در مورد کتاب نووا گوردون و شباهت های آن با فیلمنامه توضیح بدهید؟

- در این رابطه نمی توانم چیزی بگویم چون راستش را بخواهید من کتاب را نخوانده ام. من فقط با متن فیلمنامه آشنا هستم. البته می دانم که دست اندرکاران فیلم در این مورد با نویسنده کتاب مدیکوس صحبت کردند و او هم متقاعد به این کار بود و حق تهیه این فیلم را به آنها داد. به هر حال متن فیلمنامه که به دستم رسید تمرکزم را روی آن و در آوردن خود فیلم گذاشتم. یعنی که فرصت ندادم تعبیر دیگری از داستان در من تاثیری بگذارد.

چی شد که کتاب را نخوانده اید؟

- وقت نداشتم. در حال حاضر همزمان به بازی در چهاذر فیلم مشغولم. البته کار جذاب و هیجان انگیزی است. گرچه آدم باید چهار اسبه بتازد ولی هیچ کدام از اسب ها را با آن دیگری اشتباه نمی کند. من هیچ سرگردانی ندارم. مشخص بگویم: یک فیلمی است بنام «اندر»، دومی «شکارچی راهنما»، سوم «مرد آهنین» و چهارم هم همین فیلم «مدیکوس».

پس باید خیلی در سفر باشید؟

- دقیقا. اول با فیلم «مرد آهنین» شروع شد. کار «اندر» تازه تموم شده. الان می رم برای بازی در «شکارچی» و بعد برمی گردم به مراکش به خاطر همین فیلم «مدیکوس». تازه بعد از آن می روم که کار فیلم «مرد آهنین» رو تمام کنم.



قبل از اینکه این نقش را قبول کنید، تا چه حد ابوعلی سینا را می شناخته اید؟


- اگر همان خانم جوانی که پیش تر صحبتش را کردم و با او مدت کوتاهی هم کار می کردم برایم توضیحی نمی داد، نمی دانستم که ابن سینا چه گنج گران بهایی بوده است اما می دانستم که جهان اسلام در آن زمان در رشته های علمی گوناگون مانند ریاضیات، شیمی، ستاره شناسی و جغرافیا پیشرفت های برق آسا و اکتشافات بسیاری داشته، در حالی که اروپا به اصطلاح سده های تیره را طی می کرد، به ویژه اینکه ایران عصر طلایی خود را می گذراند. دورانی بارور، خلاق و جذاب بود.


ویدیو مرتبط :
بازی سر بن کینگزلی در نقش ابن سینا (The Physician)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کت و شلوار بیژن نوباوه ایرانی است ، مانتوی خانم ها غربی!



 

کت و شلوار بیژن نوباوه ایرانی است ، مانتوی خانم ها غربی!

 

عصرایران ؛ محسن جاحقی - بیژن نوباوه گفت: "وقتی زن ایرانی فکر می‌کند که مانتو بهتر است یا این‌که بچه ما فکر می‌کند که موی ژل زده قشنگ‌تر است، این تاثیر کار فرهنگی غرب و از هر فسادی بدتر است، چرا که ناهنجاری را به هنجار تبدیل می‌کند. زمانی اگر کسی حتی سایه چشم می‌کشید جلوی ورودش به سازمان (صدا و سیما) را می‌گرفتیم، ولی ببینید امروز چه خبر است"(ایسنا -22 آبان 89)

 

بیژن نوباوه که زمانی خبرنگار صدا وسیما بوده در نیویورک و اکنون هم نماینده مجلس شورای اسلامی ،اخیرا در اظهاراتی جالب توجه به مانتو و ژل مو حمله کرده ، آنها را تاثیر کار فرهنگی غرب دانسته، از هر فسادی بدتر می داند. خاطر ایشان البته بسیار مکدر است از اینکه روزی جلو در سازمان صدا و سیما عده ای بوده اند که به صورت زنان زل می زده اند تا ببینند اگر آنها سایه چشم کشیده اند، جلو ورودشان به سازمان گرفته شود "ولی ببینید امروز چه خبر است!

در اینکه حفظ شئون اسلامی از جمله حجاب، واجب است و باید حرمت آن همواره نگاه داشته شود هیچ شک و شبهه ای نیست کما اینکه بسیاری از خواهران و مادران ما در این دیار داوطلبانه و از سر اعتقاد همین گونه می زیند و اتفاقا بسیاری از جوانان و دانشجویان و مادران و خواهران ما مانتو هم می پوشند و البته که العیاذ بالله فاسد هم نیستند. حتی چماق رضا خانی هم نتوانست حجب و حیای ایرانی زن مسلمان را بدرد. اما چه شده است که آقای نوباوه اینقدر اوقاتشان تلخ شده است؟

آقای نوباوه ! اگر روشهای سایه-چشمی شما و همفکرانتان جواب داده بود که الان خاطر عاطر سرکار مکدر نبود و فریاد بر نمی آوردید که ایها الناس ببینید چه خبر است؟ اگر هم جواب نداده است لازم است آن مقام منیع در نوع برخورد در مقولات فرهنگی یک بازنگری مختصر بفرمایند تا نوباوه دیگری در 100 سال آینده یافت نشود بگوید ما از قدیم تا کنون جلوی تمام خانم های سایه چشم دار به سازمان را گرفته ایم اما وا مصیبتا ببینید چه خبر است!

این نکته هم که جناب ایشان فرموده اند که ژل مو زدن و مانتو از فرهنگ غرب است و چون غربی است از هر فسادی بدتر است کمی سست بنیان است. اصولا در غرب کسی مانتو نمی پوشد، و در ثانی اگر هم بپوشد و ما آن را به عاریت گرفته باشیم ملالی نیست. مگر خیلی از چیزهای ما غربی نیست؟ همان کت و شلواری که جناب نوباوه به تن می کنند که غربی تر است؟ حتما ایشان نمی دانسته اند که کت و شلوار غربی است؟ یا یادشان رفته هرروز کت و شلوار می پوشند و با آن به پارلمان می روند که اساسا یک مفهوم غربی است و پشت میکروفونی صحبت می کنند که باز هم غربی است و از رادیو پخش می شود که آن هم غربی است و در انتخاباتی شرکت می کنند که کلا بر اساس مفاهیم فلسفه سیاسی غرب استوار است.

احتمالا یا اینها را یادشان رفته است و ما را کمی ساده گیر آورده اند یا حتما می خواهند با ما شوخی کنند یا قصد دارند پس از خواندن این مطلب ضمن ارائه یک شکایت عریض و طویل از عصر ایران غرب زده ، زین پس با لباس محلی و سنتی خود در پارلمان حاضر شوند!

اندر باب ژل مو هم باید گفت اتفاقا همین یک قسمتش ایرانی و اسلامی است. بنده البته جرات ندارم وارد مسایل تخصصی دینی شوم اما احادیث و روایات بسیاری از ائمه معصومین وجود دارد که بر آراستگی ظاهر تاکید میکند. از جمله از امام صادق (علیه السلام) که می‌فرماید: «اذا اَخَذْتَ الدُّهْنَ علی راحتكَ فَقُل. اللهمّ انی اسأَلُكَ الزَّیْنَ و الزینَة( کافی جلد 6 ص 520) موقع روغن زدن موی سر، بگو: بارالها! از تو درخواست زیبایی و زینت دارم.

این حدیث ضمن اینكه اهمیت روغن زدن موی سر را می‌رساند، به ما می‌فهماند كه روغن زدن موی سر می‌تواند امری عبادی نیز باشد. ممکن است جناب نوباوه بخواهد با تجزیه و تحلیل شیمیایی ژل مو و روغن به ما بفهماند که این دو جنس با هم فرق می کند و اولی فساد آور است و دومی نه، که اینجانب به علت فقدان دانش شیمی آلی این امر را به متخصصین علم کیمیا می سپارم.

در ثانی، آنقدر که ایشان نسبت به ژل موی سر و مانتو حساسیت دارند به امور دیگر نظیر فقر، بیکاری، حفظ حقوق شهروندی، دروغگویی و غیبت که گناه کبیره هم هستند هم همین حساسیت را نشان می دهند؟ واقعا ما در توزیع عادلانه حساسیت ها در جامعه کمی راه خود را گم نکرده ایم؟ آیا همانقدر که به ژل مو و سایه چشم خانم ها حساسیت نشان می دهیم به حادثه سعادت آبادها هم حساسیت داریم. آیا همه این مصائب و معاصی ، فسادهای کوچک اند و مانتوی خانم ها فساد اعظم؟!

بی اختیار به یاد جملات دکتر محمود احمدی نژاد در فعالیتهای انتخاباتی دور نهم ریاست جمهوری ایشان می افتم: "واقعا مشکل مردم کشور ما، شکل موی جوانان ما است؟ جوانها دوست دارند موی خودشان را هر جور می خواهند بگذارند، به من و تو چه ربطی دارد؟ من و تو باید به مشکلات اساسی کشور بپردازیم. دولت باید اقتصاد را سامان بدهد، فضای کشور را آرامش ببخشد، امنیت روانی درست کند، پشتیبانی کند از مردم. مردم سلایق گوناگون دارند. با سنتهای مختلف، اقوام مختلف، تیپهای مختلف، دولت خدمتگذار همه است. چرا مردم را کوچک می کنیم؟ مردم را آنقدر کوچک می کنیم که مشکل مهم جوانهای کشور ما این است که مدل مویشان را چگونه بگذارند و دولت هم نمی گذارد؟ یعنی شان دولت این است؟ شان مردم این است؟ این توهین به مردم ما است. چرا مردم را دست کم می گیریم. یعنی الان مشکل کشور ما این است که چرا فلان دختر ما فلان لباس را پوشید؟ یعنی مشکل مردم ما این است؟".../عصرایران