فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
کنسرت استاد شجریان در آلمان/ عکس
ویدیو مرتبط :
کنسرت استاد شجریان به همراه همایون شجریان و گروه آوا
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
استاد شجریان: شرایط مهیا شود در ایران کنسرت خواهم داد
گزارش از نشست خبری دومین نمایشگاه سازهای ابداعی استاد شجریان
شرایط مهیا شود در ایران کنسرت خواهم داد
به همین مناسبت صبح دیروز او پس از مدتها با خبرنگاران در خانه موسیقی دیداری داشت و در نشستی به تشریح جزئیات این نمایشگاه و كارگاهی كه قرار است برگزار شود، پرداخت. نكته مهمی كه استاد آواز ایران در نشست بیان میكند این است: «قطعا اگر شرایط فراهم باشد بسیار مشتاقم که در ایران کنسرت زندهای را اجرا کنم.»
او درباره به نمایش گذاشتن سازهای ابداعی خود میگوید: «من اگر تصمیم به چنین اقدامی برای معرفی سازهای ابداعی گرفتم صرفا نشان دادن یک اقدام شخصی نیست؛ چراکه علاقهمندم افراد دیگری که دستی بر ساز سازی دارند بیایند و سازهای ابداعی خود را از طریق نهادهایی چون خانه موسیقی ارائه دهند.
بنابراین دوست ندارم چنین اقدامی فقط به محمدرضا شجریان معطوف شود.» همچنین در این نشست، شجریان ساز ابداعی دیگری به نام «دل و دل» را معرفی كرد. کارگاه سنتور محمدرضا شجریان از 22 تا 28 شهریور ماه در سالن پاییز خانه هنرمندان برگزار میشود و همه روزه از ساعت 10 تا 13 و 14 تا 20 بازدید برای عموم آزاد است.
گروه فرهنگ و هنر، علیروستایی- برای من دیدار او شبیه خیال بود. تصور تنفس در هوایی كه او ایستاده بود چیزی بود كه سالها رنگی نظیر آرزو به خود گرفته بود. قبل از شروع جلسه در راهرو دیدمش به پایش برخاستم و درودی گفتمش. با لبخندی كه از دیرباز همیشه بر لبانش دیدهایم به مهر بدرودی گفت و گذشت. حظ این تماشا هنوز با من است.
راس ساعت 10:30 صبح بود كه جلسه با ورود استاد و در بانگ خوشامدگوی حضار آغاز شد. در مقدمه سلطان آواز ایران از انگیزههایش برای ساخت سازهها برایمان گفت. از جای خالی طیفی از رنگ صدا در نقاشی موسیقی ایرانی ما، بالاخص در اجراهای اركسترال. او گفت ما به طور لازم ساز اركسترال نداریم و بیشتر سازهای ما به كار دو نوازی میآیند و این برای موسیقی پربار ما ضعفگونهای بود كه باید اصلاح میشد و این حركت من آغازی است برای كسانی كه صاحب تخصصاند و میتوانند ادامه مسیر دهند و این راه را پی گیرند. او اشاره به آهنگسازانی كرد كه به دنبال صداهایی با رنگ تازه میگشتند و نمییافتند؛ به دنبال لحنی نو كه زبان گویاتری بود برای آنچه كه در ایده داشتند.
استاد اشاره به این مضمون داشت كه این سازهای ابداعی در گذشت زمان مانند سازهایی كه امروز در دست ماست باید به دست نوازندگان مختلف و با ذوق معرفی شوند؛ اما در ابتدا لازم است تا خود نوازنده شخصیت ساز را بشناسد و امكانات آن را بفهمد؛ با ساز انس بگیرد و خو كند تا از آن بتواند بهره بگیرد و بهره دهد. شجریان در خلال گفتوگو از نوازندگان دعوت كرد تا با استفاده از این سازهای ابداعی با پیدا كردن روش و تكنیك خاص آنها و شناخت امكانات وسیع و گستردهشان، دست به شناخت و تجربه بزنند. استاد درباره نمایش سازها در خانه هنرمندان از 22 شهریور ماه بیان میكند كه در این نمایشگاه حدود 30 ساز با نازلترین قیمت ممكنه به نوازندگان عرضه میشود.
استاد در پاسخ به این سؤال كه «آیا نوازندگی این سازها نیاز به آموزش خاص دارد»، گفت: «خیر، این سازها از لحاظ نواختن شبیه به سازهای مادر است و نوازندگی با آنها لازم است تا خود نوازنده شخصیت ساز را بشناسد و امكانات آن را بفهمد. با ساز انس بگیرد و خو كند تا از آن بتواند بهره بگیرد و بهره دهد.» استاد اظهار میكند كه از دیرباز با نجاری و ساز سازی آشنا بوده و حتی بهطور تخصصی دورههایی نزد اساتیدی همچون استاد قنبری دیده است و این در تحقق ایدههایش نقش بسیار مؤثری داشته است.
پس از پایان مقدمه، جلسه با پرسش خبرگزاریهای مختلف ادامه داشت. استاد در پاسخ به این پرسش كه «در آموزش موسیقی آوازی چقدر به نفسگیری و صداسازی پرداخته میشود»، پاسخ داد: «آموزش نفسگیری و صداسازی در شیوه آموزش من در حین ردیفخوانی و با تكنیك تكرار اتفاق میافتد در این دورهها و در زمان لازم تكنیكهای اجرای تحریر، ادای صحیح اصوات و دیگر ادوات آوازی آموخته میشود.»
او اشاره میكند كه اگر شرایط مطلوب مهیا شود دوباره در ایران خواهد خواند؛ هرچند كه پیش از این نیز دست از خلق آثار برنداشته بود و تنها اجرای زنده نداشت. در این جلسه درباره آینده موسیقی آوازی ایران سؤال شد. استاد آواز ایران، در پاسخ میگوید: «من و همكارانم، گفتنیها را به جوانان آموزش دادیم؛ دیگر آینده این هنر بسته به تلاش و میزان تعهد آنان دارد.» همچنین كارگاه آواز كه چندی است به دلایل معلوم تعطیل شده بود از یكشنبه اولین جلسه خود را آغاز میكند.
استاد در توضیح این كارگاه میافزاید: «حدود 38 خواننده زن و 38 خواننده مرد برگزیده در این كارگاه حضور دارند كه چهار سال با آنها تمرین شده است؛ آنها دارای استعدادند و در صورت ممارست آینده خوبی خواهند داشت.» استاد عقیده دارد كه در موسیقی آوازی ما و در بین خوانندگان، صدای سوپرانو بسیار است اما چیزی كه نادر است صدای بم است و به عقیده ایشان صدای بم نوعی اكسیر است و بسیار با ارزش.
در انتها سلطان آواز ایران دعوت ما را برای رفتن به حیاط خانه موسیقی برای گرفتن عكس به مهر پذیرفت و ما به شوق و افتخار در كنار ایشان ایستادیم تا این خاطره چون نقشی ماندگار به لوح دلمان كه عمری است مهر او را در خویش جای داده بنشیند و رنگی از خاطره به خود گیرد./روزنامه قانون