فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

کشف نخستین فیلمهای مظفر الدین شاه!



 

کشف نخستین فیلمهای مظفر الدین شاه!

 

سازمان میراث فرهنگی از کشف عجیب مدیران کاخ گلستان در اوائل این هفته خبر داد. مدتی پیش کارشناس اداری و امور عمومی مجموعه کاخ گلستان در کاخ گلستان زمانی که مشغول کار پشت میزش بود متوجه وجود در مخفی زیر میز کارش می شود. مشاهده این در منجر به کشف ۲۷ جلد کتاب شده بود که ۲۵ جلد آن چاپ سنگی از دوره قاجار و دو جلد کتاب خطی است.

جالب اینجاست که این کارشناس هشت سال پشت این میز نشسته بوده ولی این بار که خودکارش روی زمین می افتد متوجه وجود این در شده است. برخی از افرادی که این میز را دیده اند می گویند که در موجود در زیر میز کار، قفل جدید داشته است! چطور ممکن است این کارشناس در این چند سال متوجه وجود این قفل و در نشده باشد.

این کارشناس در کشف دیگری، موقع بررسی یکی از انبارهای موزه کاخ گلستان و عمارت خورشید کلا جعبه ای پیدا می کند که داخل آن شیشه های عکاسی خام و حلقه های فیلم بوده است.

مسئولان سازمان میراث فرهنگی با برگزاری مراسم رونمایی از این فیلمها عنوان کردند که بسیاری از بخش های فیلم های پیداشده شکننده هستند و برخی از آن ها نیز آسیب دیده اند. اما با این وجود این فیلم ها پیشینه تاریخی ۱۱۱ ساله دارند و آن ها را به سال ها ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۵ میلادی می توان نسبت داد. همچنین همه این فیلم ها به دوران مظفری متعلق است.

این رونمایی و کشف حلقه فیلمهای دوران مظفری از آنجا عجیب به نظرمی رسد که در نامه نگاری های رئیس کاخ گلستان به رئیس سازمان میراث فرهنگی آمده این فیلمها در نخاله های موجود (پسماندهای ساختمانی) در کاخ گلستان کشف شده است.

این درحالی است که در همین مراسم عنوان شده فیلمها در درون جعبه ای در داخل عمارت خورشید کلا که زمانی محل پذیرایی از مهمانان مدیر سابق کاخ گلستان بوده کشف شده است.

شریفی در مراسم رونمایی از این فیلمها در پاسخ به درخواست خبرنگاران درباره بازدید از مکان پیدا شدن فیلم ها گفته بود اکنون امکان انجام این کار وجود ندارد و باید مجوز آن از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفته شود!... / خبرگزارى مهر 


ویدیو مرتبط :
کشف جسد شاه انگلیس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناصر الدین شاه در حرمسرا/ عکس


شاه قاجار به همراه انیس‌الدوله و عالیه خانم شفاف : شاه قاجار به همراه انیس‌الدوله و عالیه خانم