فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

کار مده نفس تبه کار را ( پروین اعتصامی)



زندگینامه پروین اعتصامی, قصیده های پروین اعتصامی

اشعار زیبا و خواندنی پروین اعتصامی

 

رخشندهٔ اعتصامی معروف به پروین اعتصامی (زاده ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ در تبریز – درگذشته ۱۵ فروردین ۱۳۲۰ در تهران) شاعر زن ایرانی است که از او با عنوان «مشهورترین شاعر زن ایران» یاد می‌شود. پروین از کودکی فارسی، انگلیسی و عربی را نزد پدرش آموخت و از همان کودکی تحت نظر پدرش و استادانی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار سرودن شعر را آغاز کرد.

 

کار مده نفس تبه کار را

در صف گل جا مده این خار را

کشته نکودار که موش هوی

خورده بسی خوشه و خروار را

چرخ و زمین بندهٔ تدبیر تست

بنده مشو درهم و دینار را

همسر پرهیز نگردد طمع

با هنر انباز مکن عار را

ای که شدی تاجر بازار وقت

بنگر و بشناس خریدار را

چرخ بدانست که کار تو چیست

دید چو در دست تو افزار را

بار وبال است تن بی تمیز

روح چرا می‌کشد این بار را

کم دهدت گیتی بسیاردان

به که بسنجی کم و بسیار را

تا نزند راهروی را بپای

به که بکوبند سر مار را

خیره نوشت آنچه نوشت اهرمن

پاره کن این دفتر و طومار را

هیچ خردمند نپرسد ز مست

مصلحت مردم هشیار را

روح گرفتار و بفکر فرار

فکر همین است گرفتار را

آینهٔ تست دل تابناک

بستر از این آینه زنگار را

دزد بر این خانه از آنرو گذشت

تا بشناسد در و دیوار را

چرخ یکی دفتر کردارهاست

پیشه مکن بیهده کردار را

دست هنر چید، نه دست هوس

میوهٔ این شاخ نگونسار را

رو گهری جوی که وقت فروش

خیره کند مردم بازار را

در همه جا راه تو هموار نیست

مست مپوی این ره هموار را

 

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر صبح بخیر


ویدیو مرتبط :
(نظر سنجی)تبه کار محبوب در بتمن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویانیان: بدهی باشگاه در زمان من کمتر از پنج میلیارد بوده است!/پروین: رویانیان عزیز قربانت بروم؛ لیست بدهی‌ها کار من نبود



اخبار ,اخبار ورزشی ,باشگاه پرسپولیس

 

اخبار ورزشی - رویانیان: بدهی باشگاه در زمان من کمتر از پنج میلیارد بوده است!

مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس می‌گوید در این شرایط همه باید به پروین کمک کنند.

محمد رویانیان ، درباره اعتصاب مجدد بازیکنان پرسپولیس اظهار کرد: این مشکلات حل می‌شود و بازیکنان نباید نگران باشند. به هرحال پروین بزرگ پرسپولیس است و همه دوستان به او کمک می‌کنند. این تیم متعلق به دولت است و امیدوارم که دولت تعهداتش را در قبال پرسپولیس و استقلال انجام دهد.

او ادامه داد: امیدوارم بازیکنان با همان تعصبی که همیشه از خود نشان داده‌اند، از این مشکلات هم عبور کنند. چیزی به پایان لیگ نمانده است. البته باشگاه هم تعهد دارد و باید پول بازیکنان پرداخت شود. من لیست پرداختی به بازیکنان را هم تهیه کرده‌ام و به پروین می‌دهم. اگر لازم باشد آن را به مراجع بالاتر هم می‌فرستم.

رویانیان در مورد اینکه گفته می‌شود پرسپولیس 60 میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: این موضوع کذب محض است. اگر این کارها ادامه پیدا کند، حتما به مراجع ذیربط شکایت می‌کنم. آقای عاشوری حسابرس باشگاه گزارشی تهیه کرده و من آن را به هیات مدیره و وزارت ورزش ارائه کردم. بدهی باشگاه در زمان من کمتر از پنج میلیارد بوده است.

او گفت: وزارت ورزش پول پرسپولیس را بدهد و به پروین کمک کند. البته بحث ماشین‌های بازیکنان تقریبا حل شده است، دو میلیارد تومان برای ماشین‌هایشان پرداخت شده و دو میلیارد هم شب قبل از داربی به آنها داده شد. پروین باید در این شرایط حمایت شود و دوستان وزارت ورزش به او کمک کنند.


---------------------------------------

 

پروین: رویانیان عزیز قربانت بروم؛ لیست بدهی‌ها کار من نبود

سرپرست باشگاه پرسپولیس نسبت به صحبت‌های رویانیان در مورد بدهی باشگاه سرخ‌پوشان واکنش نشان داد.

علی پروین در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اظهارات محمد رویانیان مبنی بر اینکه حاضر است در هیأت مدیره در مورد بدهی‌های باشگاه صحبت کند و این بدهی‌ها را قبول ندارد گفت: لیستی که در آمده کار من نیست، بدهی و طلب رویانیان از باشگاه توسط من لیست‌برداری نشده و اصلاً به من ربطی ندارد که بخواهم درباره آن حرفی بزنم اما عددی بیرون آمده که ما آن را اعلام کردیم.
 
وی افزود: آقای رویانیان عزیز قربانت بروم، لیستی که ارائه شده توسط امور مالی باشگاه بوده و ناراحتی ندارم چون من هیچ وقت دنبال این نبودم که بخواهم زیر پای شما را خالی کنم یا خدای ناکرده زحمات‌تان را زیر سؤال ببرم.
 
پروین تاکید کرد: انشاءالله یک ریال هم سردار بدهکار نباشد، من از خدا می‌خواهم که اینطور باشد اما اگر عدد و ارقامی اعلام شده که سردار ناراحت است به من ربطی ندارد چون موضوعی بوده که از باشگاه خواسته شده و امور مالی آن را در اختیار گذاشته است.

 

فردا ننویسید من می‌خواهم برای سردار نامه‌نگاری کنم و یا از این گونه حرفها این مسئله‌ای بوده که امور مالی آن را در آورد و حال شاید بخشی از آن متعلق به قبل باشد، ما هم حاضریم هر جا که بخواهند درباره این موضوع توضیح بدهیم. اما خلاصه باید این موضوع رسیدگی می‌شد چون از ما خواسته بودند. الان هم می‌گویم اگر اعدادی را اعلام کردیم اصلاً از قول ما نبوده است.

اخبار ورزشی - ایسنا , فارس