فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

چگونه در تصادفات زنده بمانیم؟



چگونه در تصادفات زنده 

بمانیم؟

تصادف اتومبیل بدون هیچ اخطار قبلی اتفاق می‌افتد، اما خیلی وقت ها حادثه چند لحظه قبل از وقوع اخطار می‌دهد و در همین لحظات است كه عكس‌العمل صحیح می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

مه غلیظ

وقتی مه غلیظی اطراف تپه را می‌پوشاند، كاهش دید تا حد تقریبا صفر،‌ قدرت جهت‌یابی شما را از بین می برد و در چنین شرایطی بیشتر مردم دچار ترس آنی شده و تصور می‌كنند كه در دامی مهلك گرفتار آمده‌اند. به همین دلیل ممکن است رفتاری انجام دهند که احتمال بروز خطر را افزایش ‌دهد. در حالی كه اگر با خونسردی مانع از غلبه ترس شوید می‌توانید شرایط را بسنجید و متناسب با آن تصمیم بگیرید؛ مثلا پناهگاهی پیدا كنید و صبر كنید تا شرایط ادامه فعالیت برای نجات فراهم شود.

بریدن ترمز

اگر در حین رانندگی متوجه شدید كه ترمز اتومبیل بریده است، دستپاچه نشوید و سعی كنید با عوض كردن دنده (معكوس) و با استفاده از ترمز دستی، سرعت اتومبیل را بگیرید. برای این كار ابتدا باید چند كار انجام دهید؛‌ پای خود را از روی گاز بردارید، چراغ‌های چشمك‌زن (فلاشر) را روشن كنید، چند بار پدال ترمز را فشار دهید(ممكن است تماس ترمز برقرار شود)، دنده معكوس بكشید و از ترمز دستی استفاده كنید. دقت كنید كه ترمز دستی را به آرامی بكشید، طوری كه مطمئن باشید نخواهد برید.

حالا در جستجوی راه‌هایی برای فرار باشید و مكان‌هایی را كه می‌توانید از جاده خارج شوید، بررسی كنید؛ جاهای صاف و نرم و یا پیچ‌هایی كه در مقابل آنها سینه‌كش ملایم یك تپه وجود دارد، مطلوب است.

اگر امكان كم كردن سرعت نیست - مثلاً در سرازیری یك تپه - در این صورت اتومبیل را به دیواره‌ها و كناره‌های مسیر بسائید و سرعت را بگیرید. حتی از اتومبیل‌های جلویی هم می‌توانید برای نجات خود استفاده كنید. برای این كار، تا حدی كه شرایط اجازه می‌دهد، اتومبیل خود را به آرامی به اتومبیل جلویی بزنید و با استفاده از چراغ‌های چشمك‌زن، نور بالا و بوق، به راننده‌ جلویی بفهمانید كه در شرایط اضطراری هستید.

تصادف های اجباری

اگر تصادف اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، با آن كنار بیایید و سعی كنید طوری تصادف كنید كه كمترین صدمه به دیگران و خودتان وارد آید. به طور كلی، سعی كنید از توقف ناگهانی و برخورد با هر چیز ممكن پرهیز كنید. برای برخورد كردن با چیزی به منظور توقف، یک حصار بهتر از یك دیوار است، یا تعدادی نهال و بوته نزدیك هم، به مراتب بر یك درخت قطور ارجحیت دارند. یك حصار از انبوه نهال و بوته، اتومبیل شما را متوقف خواهد كرد؛ اما برخورد با دیوار و درخت، توقفی مرگ بار به دنبال خواهد داشت.

كمربندهای ایمنی (كه در بسیاری از كشورها اجباری است) به هنگام تصادف، از پرت شدن و برخورد شما با شیشه جلو، پیشگیری می‌كند، اما باز بودن كمربند ایمنی به هنگام تصادف از نظر نجات آسان‌تر است.

بهتر است در هنگام تصادف آزاد باشید و با حلقه كردن دست‌ها به دور سر، به منظور حفاظت آن و با كنار كشیدن خود از فرمان به طرف نقطه تصادف پرت شوید. چون اغلب، ضربه‌ای كه در اثر تصادف به بدن وارد می‌آید، در صورتی كه بدن به اتومبیل بسته باشد، شدیدتر از وقتی است كه بدن آزاد بوده و به سوی نقطه تصادف پرتاب شود.

هرطور كه ممكن است، سعی كنید بدن را جمع كرده و از فرمان كنار بكشید. در تصادف شدید، فرمان مثل شاخ بوفالو در برابر سینه شما خواهد بود! سرنشینان صندلی عقب اتومبیل نیز باید سرها را محافظت كنند و در انتهای صندلی عقب دراز بكشند.

چگونه در تصادفات زنده بمانیم؟

بیرون پریدن از اتومبیل

در مواجهه با تصادف، سعی كنید از اتومبیل بیرون نپرید، مگر اینكه مطمئن باشید كه برخوردی مرگ‌آور با صخره خواهید داشت یا از دره‌ای فرو خواهید افتاد كه احتمال زنده ماندن در آن صفر است. پس اگر تصمیم به پریدن گرفتید، ابتدا در را بگشایید، كمربند ایمنی را باز كنید، سعی كنید خود را - مثل یك توپ- گلوله كنید، سرتان را محكم به سینه‌ بچسبانید، پاها و زانوها را جمع كنید، بعد تا حد امكان كمر را خم كنید، آنگاه با حركتی غلطان از اتومبیل بیرون بپرید. به هنگام رسیدن به زمین هم سعی نكنید خود را نگاه دارید، بلكه به غلطیدن ادامه دهید.

سقوط در آب

اگر می‌توانید قبل از غرق شدن اتومبیل را ترك كنید، چون اتومبیل یک دفعه در آب فرو نمی‌رود و تا پر شدن داخل آن، زمانی وقت خواهد برد. در نتیجه فشار آب در اطراف اتومبیل، بازكردن در را مشكل می‌كند، پس در صورت امكان، پنجره را پایین كشیده و از آن خارج شوید. البته در شرایط شوك حاصل از فرود آمدن در آب، داشتن حضور ذهن دشوار است؛ ولی واقعیت این است كه در چنین شرایطی تنها همین حضور ذهن و دستپاچه نشدن است كه شما را نجات می‌دهد.

اگر بچه كوچك در اتومبیل هست، به فكر نجات او باشید. هرگز وقت خود را برای نجات اثاثیه داخل اتومبیل تلف نكنید.

اگر فرصت و سرعت عمل كافی برای محكم بستن پنجره‌ها را ندارید، بچه‌ها را وادار كنید بایستند و اطفال كوچك را بالای دست خود نگهدارید. كمربندها را باز كنید و به همه بگوئید كه در كنار درها آماده باشند و یك دست خود را روی دستگیره بگذارند. در یك لحظه كلیه قفل‌ها یا قفل اصلی اتوماتیك را با هم باز كنید.

چنانچه نفوذ آب، مكانیزم قفل‌ها را خراب كرده و مانع از باز شدن قفل‌ها شد، بیهوده وقت خود را تلف نكنید و فكر باز كردن درها را از سر بیرون كنید.

وقتی آب داخل اتومبیل را پر می‌كند، هوا نزدیك سقف جمع می‌شود. فشار آب داخل اتومبیل تقریباً فشار آب خارج اتومبیل را خنثی خواهد كرد. وقتی آب تقریباً تمام اتومبیل را پر كرد، به همه بگوئید كه نفس عمیقی بكشند، سپس درها را باز كنید و به داخل آب رفته و به طرف سطح آب شنا كنید. كسانی كه از یك در بیرون می‌روند، باید دستهای شان را به هم حلقه كنند.

اتومبیل روی خط آهن

اگر اتومبیل روی خط آهن خاموش كرد، آن را در دنده بگذارید و استارت بزنید تا با جهش‌هایی كه از این طریق حاصل می‌شود، اتومبیل از خطر دور شود. البته این كار برای اتومبیل‌های دنده اتوماتیك مقدور نیست. اگر می‌بینید كه قطار نزدیك می‌شود، اتومبیل را ترك كنید و بچه‌ها و افراد ضعیف را به جای امنی برسانید (حداقل 45 متر دورتر از محل حادثه) تا در صورت برخورد قطار با اتومبیل، از خطر مصون بمانند.

اگر قطار مشاهده نمی‌شود، یا در چند كیلومتری شماست، باید تلاش كنید از تصادف جلوگیری كنید. اگر می‌توانید با هل دادن اتومبیل را از خط خارج كنید وگرنه به سمت قطار بدوید و در فاصله‌ای دور از اتومبیل (تا آنجا كه می‌توانید) در كنار مسیر قطار بایستید و با پارچه اخطار بدهید و راننده را از خطری كه در پیش است، آگاه كنید.

اگر پرچم اخطار ندارید، با پارچه (یا حتی لباس) روشن، این كار را بكنید (مثل کاری که ریزعلی فداکار کرد). اگر راننده به كار خود آشنا باشد، اعلام خطر شما را درك خواهد كرد.

کمک به مصدومان

برای کمک به مصدمان در نظر داشته باشید که:

1- مصدومان محبوس شده در داخل ماشین را با فشار و کشش خارج نکنید چرا که ممکن است آسیب دیدگی مصدوم افزایش یابد.

2- مصدومینی که دچار توقف عمل تنفس و خونریزی شدید شده‌اند در اولویت درمانی هستند و نیاز به درمان فوری دارند.

3- راه تنفسی حادثه دیدگان را بررسی و دهان مصدوم را باز و هر شی‌ء که داخل آن است خارج کنید تا مصدوم به راحتی تنفس کند.

4- در صورتی که پس از خارج کردن مانع از دهان مصدوم تنفس آغاز نشد چانه مصدوم را پایین آورده و سرش را به آرامی به عقب خم کنید. با دو انگشت خود سوراخ های بینی را مسدود و از طریق دهان خود به داخل دهان مصدوم بدمید تا سینه‌اش بالا بیاید. کمی صبر و هر چهار ثانیه یک بار این عمل را تکرار کنید تا مجروح بدون کمک قادر به تنفس باشد.

5- با قرار دادن پارچه تمیز و فشار دست بر روی محل خونریزی از ادامه خونریزی جلوگیری کنید. درصورت قطع نشدن خونریزی، عضو را بالا آورید تا خونریزی کمتر شود.

6- در صورت شکستگی پا و دست نسبت به ثابت کردن آن با آتل و یا تخته و یا اجسام مشابه و یا بانداژ اقدام کنید.

الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان

برگرفته از پیشرو، همشهری


ویدیو مرتبط :
چگونه در ایران زنده بمانیم تجسم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه درحوادث هوایی زنده بمانیم؟



 

چگونه درحوادث هوایی زنده بمانیم؟

 

 

جدیدترین اخبار حوادث ایران و جهان


چگونه درحوادث هوایی زنده بمانیم؟

حوادث دردناكی حین پرواز هواپیماها رخ می‌دهند كه نمونه‌های آن در كشور ما به‌وفور دیده می‌شود. با این حساب فکر می کنید هنوز هم می توان به سفرهای هوایی اعتماد کرد و با هواپیما راهی گشت و گذار شد؟ پاسخ این سؤال به 2دلیل بدون شك مثبت است؛ اول اینكه حوادث هوایی بسیار نادر بوده و رخ‌دادن آنها در شرایط معمولی بعید به‌نظر می‌رسد. چون براساس گزارش انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی در میان هر 2/1‌میلیون پرواز تنها یك حادثه رخ می‌دهد.

دلیل دوم این است كه حوادث هوایی معمولا در هنگام بلند شدن یا فرود آمدن هواپیما رخ می‌دهند؛ یعنی زمانی كه هواپیما به سطح زمین نزدیك بوده و سرعت پایینی دارد این حوادث رخ میدهد و به همین دلیل خلبان در چنین شرایطی قدرت مانور بیشتری برای نجات هواپیما و سرنشینان آن دارد. در مقابل، حوادث مرگبار هوایی،در میانه پرواز و در اثر اختلالات جدی مكانیكی یا برخورد هوایی رخ می‌دهند.

 

اما اگر ترس از حوادث هوایی برایتان کم کم تبدیل به فوبیا می شود، به یاد داشته باشید که شما می توانید با کمی تمرکز و سرعت عمل در حوادث نه چندان سهمگین امکان سالم ماندنتان را بیشتر کنید.كلید حیاتی برای زنده ماندن در چنین حوادثی، هشیار باقی‌ماندن در زمان طلایی است؛ 90‌ثانیه حیاتی كه بلافاصله پس از حادثه آغاز می‌شود. در حوادث هوایی كه امكان زنده ماندن در آن وجود دارد، اكثر قربانیان نه‌تنها در اثر برخورد شدید بلكه بیشتر به‌دلیل تنفس دود و آتش و عدم‌توانایی حركت در دوره طلایی جان خود را از دست می‌دهند.

 

مسافران برای نجات جان خود در چنین حوادثی می‌توانند چند مرحله حیاتی را اجرا كنند:

1-بسته‌نگه‌داشتن كمربند ایمنی در هر شرایطی در اینگونه حوادث؛ زیرا بستن كمربند پس از حادثه نیازمند صرف ثانیه‌های حیاتی است كه معمولا زود از دست می‌روند.

 

2- آشنا شدن با ویژگی‌های ایمنی هواپیمایی كه فرد قصد سفر با آن را دارد.به این شكل فرد با آگاهی می‌تواند به خروجی‌ها، ابزار و وسایل اولیه برای نجات جان خود و دیگران دسترسی پیدا كند.

 

 

چگونه درحوادث هوایی زنده بمانیم؟

حوادث هوایی

 

3- رعایت حالت ویژه‌ای كه كاركنان هواپیما آن را در بدو ورود به هواپیما برای مسافران توضیح می‌دهند.این حالت بدن فرد را از پرتاب شدن به جلو و برخورد با صندلی‌های دیگر حفظ می‌كند.  در اثر برخورد با صندلی‌های مقابل آسیب‌های شدید گردن و سر به‌وجود آمده و فرد توانایی حركت را طی 90 ثانیه طلایی از دست خواهد داد.

 

در کشورهای دیگر دنیا،سازمان های هوانوردی در این میان به‌دنبال روش‌های جدیدتری برای کاهش حوادث هوایی و حفظ ایمنی مسافران هواپیماهای مسافربری هستند و به همین منظور قوانین جدیدی را برای بهبود اسكلت‌بندی هواپیما و صندلی‌های هواپیماهای در حال تولید ارائه كرده اند تا بتوانند میزان شدت برخورد را تا میزان 16‌برابر نیروی گرانش به‌خود جذب كنند.

 

همچنین فاصله میان صندلی‌ها برای افزایش ایمنی مسافران تغییر خواهد كرد. تعبیه كیسه‌های هوایی كه با سرعتی كمتر از 90 میلی ثانیه باز شده و از گردن و كمر مسافران محافظت می‌كند، طرح دیگری است كه می‌تواند در حوادث هوایی منجر به نجات جان انسان‌ها شود.

شاید بتوان گفت که این مثال ساده و اغراق آمیز کم کم به یکی از بدیهیات شرکت های هوایی تبدیل می شود: پرواز با هواپیما بسیار امن‌تر از این است كه فرد بخواهد با خودروی خود به نزدیك‌ترین فروشگاه محلی برود!

برگرفته از همشهری آنلاین