فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

پایان جشنواره فیلم های مهجور



 

 

پایان جشنواره فیلم های مهجور

 

مراسم اختتامیه جشنواره «تصویر سال» كه از اول اسفند آغاز شده بود، روز جمعه برگزار می‌شود


«ام.پی.تری» جشنواره‌ها؛ این شاید بهترین تعبیری باشد كه بتوان درخصوص جشن تصویر سال به كار برد؛ جشنی كه هفت سالی است از سوی «سیف‌‌الله صمدیان» عكاس، فیلمبردار و فیلمساز سینمای ایران در بخش‌های فیلم، گرافیك، كاریكاتور و عكس برگزار می‌شود و مكانی برای عرضه آثاری است كه به دلیل غیرتجاری بودن، قابلیت اكران عمومی ندارند.

جشن تصویر سال با ۲۴ روز برگزاری از نظر زمانی طولانی‌ترین رویدادی است كه در كشور ما برگزار می‌شود. جشنواره دو بخش اصلی و آزاد دارد. در بخش آزاد، آثار هنرمندان بالای ۲۵ سال عرضه می‌شود و در این بخش هیچ نوع داوری در کار نیست اما در بخش زیر ۲۵ سال، آثار داوری هم می‌شوند. این جشن روز اول اسفند با نمایش فیلم «شیرین» تازه‌ترین ساخته عباس کیارستمی و پخش مستندی از پشت صحنه این فیلم با نام «طعم شیرین» کار خود را آغاز کرده و قرار است عصر جمعه ۲۱ اسفند ساعت ۳۰/۱۵ در خانه هنرمندان اختتامیه خود را برگزار کند و البته نمایش آثار تا ۲۴ اسفند همچنان ادامه خواهد داشت.

محسن خانجهانی، یکی از فیلمسازان فعال عرصه سینمای کوتاه که ۴ فیلمش در این رویداد نمایش داده شده، درخصوص تفاوت این رویداد با رویدادهای مشابه در عرصه فیلم می‌گوید: «مهم‌ترین تفاوت این است که در این جشن به برخی از فیلم‌ها که به دلیل نوع موضوع، سوژه و... حساسیت‌برانگیز است و امکان نمایش عمومی در جشنواره‌ها را ندارد، امکان دیده شدن می‌دهد. دو فیلم «کلاه شیشه‌ای» و «سند آزادی» از ساخته‌های من در این جشنواره در حالی نمایش داده شد که بین ۱۰ تا ۱۵‌نفر در سالن حضور داشتند اما از فیلم یار دبستانی من به‌دلیل ویژگی‌های موضوعی آن استقبال فراوانی شد و فیلم همزمان در ۲ سالن پخش شد». این فیلمساز که از چند سال قبل مخاطب این رویداد بوده، تاکنون چند بار به تماشای عکس‌های این جشنواره رفته است و نمایش این عکس‌ها را از نقاط قوت این رویداد می‌داند.


● توجه به فیلم‌های مهجور

مراسم امسال با تاخیر برگزار و از آذر به دی و از دی به اسفند ماه موکول شد. اما آن‌طور که صمدیان دبیر جشن تصویر سال می‌گوید این جشنواره قرار است از این پس از اول تا ۲۰ اسفند برگزار شود.

حذف چند بخش از جمله بخش عکاسی محلات و انتخابات، حذف جایزه بخش عکاسی از ورزش محلات، کمبود حامیان مالی و... برخی از حواشی جشن امسال بود. جشن امسال تلاش کرد در بخش فیلم شیوه‌ای آموزشی داشته باشد. مسعود نجفی، کارگردان جوانی که فیلم مستند «قیصر، چهل سال بعد» ساخته او نیز در این جشنواره به‌نمایش درآمد؛ در گفتگو با خبرنگار ما درباره مخاطبان خاص این جشنواره می‌گوید: فیلم من در جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره سینما حقیقت هم نمایش داشت اما در بسیاری از بخش‌های فیلم که حاوی ریزه‌کاری‌های مختلف بود، مخاطبان واکنشی نشان ندادند، اما در جشن تصویر سال این مساله شکل دیگری داشت و نشان می‌داد مخاطبان این رویداد، از سطح فرهنگی بالاتری نسبت به سایر مخاطبان برخوردار هستند. البته تماشاگرهای خاص فیلم قصیر هم در این برنامه حضور داشتند.نجفی ویژگی دیگر این رویداد را برگزاری نشست برای فیلم‌هایی عنوان می‌کند که در شکل عادی از چنین امکانی برخوردار نیستند و چنین وضعیتی را راهی برای طرح بیشتر فیلم‌های مهجور معرفی می‌کند.

به نظر می‌رسد جشن تصویر سال تلاش کرده تا با خروج از چارچوب یک جشنواره و تبدیل شدن به یک جشن، تنها مکانی برای نمایش آثار خاص به دور از جار‌و‌جنجال‌های خاص مربوط به داوری باشد و این امتیاز کمی نیست.


ویدیو مرتبط :
فیلم صدثانیه ای فینال،ساخته میلاد مهجور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در سه استان لرستان ،ایلام و کرمانشاه



 

 

پایان جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در سه استان لرستان ،ایلام و کرمانشاه

 

بیش از ۲۷ هزار نفر به تماشای فیلم های بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در سه استان لرستان ،ایلام و کرمانشاه نشستند

مراسم اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در استان لرستان، روز جمعه ۲۳ مهر ماه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم کودک ، این مراسم با حضور مهدی مسعود شاهی مدیر عامل موسسه جشنواره ها، ناصرباکیده و بابک خانیان و مدیران استانی در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد خرم آباد برگزار شد.پخش نماهنگی در خصوص استقبال مخاطبان از جشنواره و همچنین اهدای ۵ جایزه از طریق قرعه کشی بین تماشاگران این رویداد، از جمله بخش های این مراسم بود.

در مراسم اختتامیه جشنواره در استان لرستان، همچنین هیات داوران ۹نفر کودک و نوجوان این استان ، فیلم "دیو و دلبر" ساخته وحید نیکخواه آزاد را به عنوان اثر برگزیده جشنواره معرفی کردند.در مجموع ۲۰ فیلم از بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوان در استان لرستان به روی پرده رفت و بیش از ۱۰ هزار نفر از برنامه های این رویداد در استان استقبال کردند.

آیین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در استان ایلام نیز روز پنج شنبه ۲۲ مهر ماه برگزار شد.

در مراسم اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان در استان ایلام از هنرمندان پیشکسوت این استان تقدیر شد. در مجموع ۱۷ فیلم از جشنواره فیلم کودک در استان ایلام به روی پرده رفت و بیش از ۷ هزار نفر از مردم این استان به ویژه کودکان و نوجوانان از این رویداد استقبال کردند.

بر پایه این گزارش استاندار ایلام در جلسه ای با مهدی مسعود شاهی مدیر عامل موسسه امور جشنواره ها بر گسترش زیر ساخت های فرهنگی استان ایلام به ویژه سینما در این استان با توجه به استعدادها و ظرفیت های فراوان ایلام تاکید کرد.وی همچنین ابراز امیداوری کرد که با توجه به استقبال فراوان مخاطبان از جشنواره فیلم کودک، سال آینده استان ایلام حضور پررنگ تری را در این رویداد تجربه کند.

همچنین مراسم پایانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان روز چهارشنبه ۲۱ مهر ماه در استان کرمانشاه برگزار شد.

امسال بیش از ۱۰ هزار دانش آموز از نمایش فیلم های جشنواره فیلم کودک در ۳ سالن استان کرمانشاه استقبال کردند و این آمار نمود تعامل جدی جشنواره با آموزش و پرورش این استان است .تقدیر مسئولان استانی جشنواره از فیلمسازان و هنرمندان کرمانشاهی از بخش های مراسم اختتامیه جشنواره در این استان بود..../ خبرگزارى مهر