فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

«پامنار» میزبانی برای آرامش گردشگران



 

پامناز میزبانی براز آزامش گزدشگران

 

سد دز در میان كوه‌های زاگرس در شمال خوزستان،‌ یكی از جاذبه‌های گردشگری است كه از شهر اندیمشك قابل دسترسی است.

 

شهر آجرها، دزفول در شمال استان خوزستان؛ آثار تاریخی بسیاری اعم از خانه، حمام،‌ آسیاب و پل قدیمی ساسانی دارد. پس از دیدن آثار موجود و در مجموع فضای شهر، ‌نوبت به مناطق طبیعی و تاریخی اطراف می‌رسد كه به‌ویژه در نوروز رنگ و بویی دیگر می‌یابند. روستای پامنار در فاصله‌ی 50 كیلومتری شمال شرق شهر دزفول یكی از مناطق نمونه گردشگری محسوب می‌شود كه نوروز را به گردشگران ارمغان می‌دهد.

 

پامنار روستایی است با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گوناگون که به عنوان مهم‌ترین آنها می‌توان به دریاچه پشت سد دز اشاره کرد جایی که پهنه آسمان و زمین یک رنگ شده و در زمستان میزبان پرندگان مهاجر می‌شود و قایق‌رانی بر روی دریاچه لذتی زایدوالوصف به دنبال دارد. ابوطالب راهنمای محلی در مورد فعالیت‌های ممكن می‌گوید: «از امكان قایق‌رانی بر روی دریاچه وسیعی كه پشت سد دز شكل گرفته، می‌توان بهره برد.» وی البته متذكر شد كه تا فاصله معینی از تاج سد می‌توان پیش رفت در غیر این صورت با سیستم دفاعی سد برخورد می‌شود.

 

این راهنمای محلی به امکان ماهی‌گیری به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های ممكن اشاره كرد: «به‌ویژه آن که ماهی‌های دریاچه در حقیقت ماهی‌های رودخانه‌ای هستند که با سیستم دریایی یعنی با مواد معدنی فراوان و در آب عمیق زندگی می‌کنند در نتیجه از نظر فیزیکی با ماهی‌های مشابه خود در بالادست یا پایین‌دست رودخانه تفاوت دارند.»

 

پامناز میزبانی براز آزامش   گزدشگران

 

 

 

علاوه بر ساحل روستای پامنار،‌ چادر زدن در سواحل مقابل كه تنها با قایق قابل دسترس‌اند،‌ خود از ویژگی‌های خاص منطقه محسوب می‌شود كه می‌تواند فضای مناسبی به دور از شلوغی‌های نوروز را برای گردشگر فراهم كند.

 

دریاچه سد دز جاذبه اصلی روستای پامنار به حساب می‌آید اما جدای از آن آثار تاریخی منطقه را نیز باید در نظر آورد. قلعه شاداب یكی از این آثار است كه ابوطالب درباره آن می‌گوید: «مربوط به دوره ساسانیان است، زمانی که خورشیدآفرین و فدک‌ناز در آن زندگی می‌کردند. در زمان پهلوی اول یا دهه‌های 20 و 30 به عنوان دژ دفاعی در مقابل غارتگران مورد استفاده قرار می‌گرفت. تا 25 سال پیش مسکونی بوده اما بعد از آن که ماشین آمد و جاده کشیده شد، قلعه نشینی نیز از بین رفت. در حال حاضر نیز پاییز با شروع بارندگی محل نگهداری گوسفندان می‌شود كه تا آخر اردیبهشت آنجا می‌مانند.»

 

این راهنمای محلی در مورد قلعه تاریخی شاداب ادامه می‌دهد: «قلعه با حدود 12هزار مترمربع وسعت دو راه ورودی دارد، یکی از آنها راه صعب‌العبوری است كه مورد استفاده افراد بومی روستاهای پامنار و پاقلعه است و مردم عادی فقط از راه دیگر می‌توانند رفت و آمد کنند و همین رمز پیروزی ساکنان بوده زیرا با وجود یک سنگربان می‌توانستند مقابل یک لشکر مقاوت كنند.»

 

پایین قلعه کُنارستان است،‌ مكانی كه درختان فراوان سدر یا کُنار،‌ منطقه‌ای مناسب برای گردشگری ایجاد كرده‌اند. کمی پایین‌تر اشکفت یا غار زرده قرار دارد که تابستان‌ها خیلی خنک است و با درختان بادام اطراف، یکی از جاهای زیبا محسوب می‌شود.

 

یکی دیگر از نقاط دیدنی منطقه قبرستان قدیمی قلعه شاداب است با سنگ‌های ایستاده و نقوش متفاوت که هر کدام گویای مشخصاتی از متوفا هستند و ابوطالب در توضیح نقوش می‌گوید: «سوار بر اسب و با شمشیر نشانه مردی سلحشور در میدان رزم است. دیگری نشان می‌دهد که متوفا خانمی با مهارت اسب‌سواری و شکار بوده و می‌توانسته از درخت نخل بالا رفته و خرما بچیند. دیگری رقصنده خوبی بوده و در ساخت کوزه و رنگ‌آمیزی آن ماهر بوده است.»

 

«خوشه‌های گندم گویای آن است که متوفا کشاورز خوبی بوده و زمین زراعی زیادی داشته و به مردم هم گندم می‌داده است. دیگری آهنگر توانایی است و یکی دیگر میزبان جنگجویان و رهگذاران بوده زیرا بر سر سنگ قبرش قلیان جوزی یعنی قلیانی که برخلاف قلیان‌های معمولی که مخزن آب آن از شیشه و استیل و نقره است، مخزن آب به شکل کوزه‌ای و از جنس چوب گردو است، حک شده است.» این راهنمای محلی در ادامه یادآور شد: «در رابطه با چوب گردو نکته جالب آن است که اگر چرب شود، قسمت ترک خورده، ترمیم شده و به حالت اولیه بازمی‌گردد به همین دلیل برای قلیان‌های سفری مورد استفاده قرار می‌گرفته است.»

 

علاوه بر آثار تاریخی و طبیعی،‌ پامنار از مناطق اصلی كپوبافی یعنی یكی از صنایع دستی اصلی منطقه به حساب می‌آید كه زنان روستایی به این كار مشغول‌اند و نوآوری و طرح‌های جدید از مشخصات این صنایع دستی بوده و تلاش زنان و دختران در این رابطه قابل توجه است.

 

ابوطالب معتقد است: «سفر به پامنار و لذت بردن از طبیعت آن به راحتی میسر است زیرا امكان اقامت در خانه روستایی و همچنین چادر زدن هست و روستاییان پذیرای گردشگرانی هستند كه به فرهنگ بومی احترام گذاشته و به طبیعت آسیب نمی‌رسانند.»

 

لازم به ذكر است كه در حال حاضر روستای پامنار در برنامه تورهای مسافرتی به استان خوزستان جای ندارد اما دسترسی به آن به واسطه فاصله كمی كه از شهر دزفول دارد،‌ به راحتی ممكن بوده و از آنجا كه دارای تنوع طبیعی و تاریخی است می‌توان برنامه‌ای بین یك تا چند روز برای آن در نظر گرفته و آرامش و فعالیت را توأمان در تعطیلات گنجاند.


ویدیو مرتبط :
پارک جنگلی جوارم با کلبه‌های چوبی برای میزبانی از گردشگران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زادگاه مسیح (ع)، آماده میزبانی از گردشگران


در آستانه آغاز سال نوی میلادی و تولد مسیح (ع)، زادگاه مسیح آماده میزبانی از گردشگران است.

خبرگزاری فارس: طبق اعلام مقامات صنعت گردشگری فلسطین، شهر زیبا و تاریخی «بیت‌ اللحم» که زادگاه مسیح (ع) به شمار می رود، آماده میزبانی از گردشگران است.

پیش بینی می شود که بیت‌ اللحم در کرانه غربی فلسطین در ماههای آتی میزبان حدود یک و نیم میلیون گردشگر باشد که دوست دارند سال جدید میلادی را در زادگاه مسیح (ع) و به ویژه در کلیسای ولادت مسیح که میراث جهانی یونسکو بوده و به باور مسیحیان محل تولد مسیح (ع) است، آغاز کنند.

در این شرایط از مد‌تها قبل ظرفیت هتل‌های بیت‌ اللحم  پر شده و پیش‌بینی می‌شود این شهر در نزدیک به یک ماه که شامل دو هفته آخر سال جاری میلادی و دو هفته اول سال 2015 است، میزبان حدود یک و نیم میلیون گردشگر باشد.

پیش بینی میزبانی زادگاه مسیح (ع) از حدود یک و نیم میلیون گردشگر در شرایطی صورت می گیرد که مدتی قبل «روولا المعایعه»، وزیر گردشگری  فلسطین، رژیم ‌صهیونیستی را نابودگر صنعت گردشگری این کشور دانست که با اقدامات مخرب خود از جمله برقراری ایستهای بازرسی متعدد در مسیرهای منتهی به فلسطین موجبات نارضایتی گردشگران را فراهم کرده و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری فلسطین را نیز همچنان در اشغال خود دارد.

با وجود تمامی این مشکلات فلسطین در سال 2013 میزبان حدود پنج میلیون گردشگر بود که حاصل این امر کاهش 60 درصدی نرخ بیکاری، درآمد شش میلیارد دلاری و افزایش چهار درصدی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است.