فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

هنر کوفته گری یا فولاد سازی



 

طلاکوبی, هنر های سنتی, کوفته گری

هنر کوفته گری یا فولاد سازی در واقع برگرفته از ساخت اشیای آهنی است که به صورت هنری توسعه یافته است. این هنر از دوره هخامنشیان با ساخت جنگ افزار ها و مهر ها رایج بوده، اما آن چه ما امروزه از این هنر می شناسیم یعنی استفاده از فولاد و زرکوبی و مطلا کاری روی آن، از دوره سلجوقیان رواج یافته است ودر دوره صفویه که مذهب شیعه در کشور رسمیت یافت این هنر در علم سازی و ساخت مجسمه حیوانات و پرندگان برای تزیین علم ها رایج شده است. در دوره قاجاریه نیز علم سازی توسعه زیادی یافت و روش های مختلفی در این هنر به کار گرفته شد.

 

روش کار
در هنر کوفته گری برای ساخت اشیای مختلف ابتدا قسمت های مختلف طرح را روی کاغذ کشیده، سپس طرح را روی ورق فولادی منتقل نموده، می برند. آن گاه ورق فولادی را درون کوره قرار می دهند تا کاملا سرخ شود، فولاد سرخ شده روی سندان چکش کاری می کنند تا شکل مورد نظر به دست آید. پس از ساخت قسمت های مختلف شی آن را با جوش آهن یا برنج به یکدیگر متصل می کنند تا طرح کامل شی حاصل شود.

طلاکوبی, هنر های سنتی, کوفته گری

طلاکوبی / کوفته گری
در این رشته از هنر های سنتی هنرمند به ساخت اشیاء و احجامی با فولاد می پردازد که سطح رویی آنها نیز با مفتول طلا، برنج یا نقره نقش اندازی می گردد. کوفته گری همان طلا کوبی بر روی فولاد است . در گذشته طلا کوبی روی  فلزاتی مانند مس، برنج مفرغ، نیز انجام می شد.


موج دار کردن فولاد با طلا و نقره را« طلا کوبی » می گویند که به زرکوبی یا طلا کاری نیز مشهور است ابزار عمده زرکوب کارد طلا کوبی است که محلی که باید طلا کوبی شود به شکل ضربدر دندانه دندانه و زبر نموده ، سیم زر یا نقره به ضخامت هفت صدم میلی متر در آ ن گذاشته ، چکش کاری می کنند. سپس با سنگ عقیق یا یشم آن را پرداخت می کنند تا ضمن در خشان شدن ، بهتر به زمینه فولادی جفت شود.


در گذشته طلا کوبی روی  فلزاتی مانند مس، برنج مفرغ، نیز انجام می شد. اما امروزه هنرمندانی در گوشه و کنار کشور به ویژه در اصفهان و تهران آثار زیبای فولادی خلق می کنند که در داخل و خارج کشور طرفداران زیادی دارد.

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
فولاد سازی و ریخته گری فولاد و شکل دادن فولاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سوال روز: فولاد و پرسپولیس، جام را آبی می‌کنند؟/ نگاه مظلومی به هنر آقامجید و عمومصطفی



مجید جلالی, مصطفی دنیزلی,سهمیه لیگ قهرمانان آسیا ,اخبار ورزشی,سپاهان,ستارگان فوتبال

 

سوال روز: فولاد و پرسپولیس، جام را آبی می‌کنند؟/ نگاه مظلومی به هنر آقامجید و عمومصطفی

مجید جلالی و مصطفی دنیزلی، از آن دسته مربیانی نیستند که در هفته‌های پایانی به بهانه بی‌انگیزه بودن بازیکنان، بچه‌های تیم امید را به زمین بفرستند

 

سایت گل- استقلال با 3 امتیازی که به لطف درخشش خارق‌العاده سیدمهدی رحمتی در بازی با ملوان به دست آورد، بار دیگر به کورس قهرمانی بازگشت تا هم‌امتیاز با تراکتورسازی، یکی از تعقیب کنندگان سپاهان صدرنشین باشد. استقلال که در پایان نیم فصل اول، فاصله قابل توجهی با سایر مدعیان داشت، بعد از چند بازی ضعیف و پرانتقاد، در دو بازی اخیر نشانه هایی مثبتی برای خروج از افت بروز داده و به تعبیری، به بازی بدون ستارگان مصدوم و از دست رفته اش عادت کرده است. اما ساده انگارانه است اگر تصور کنیم این تیم در 6 بازی آینده به حداکثر امتیاز ممکن (18 امتیاز) دست می یابد و تجربه ادوار قبلی لیگ نشان داده هیچ تیمی در هفته های پایانی نمی تواند همه حریفان را قلع و قمع کند.

 

در چنین شرایطی و با درنظر گرفتن این نکته که سه تیم بالای جدول بازی رو در رو ندارند، تنها امید باقی مانده برای پرویز مظلومی، حریفان آینده سپاهان و تراکتورسازی هستند که این دو تیم اوج گرفته در نیم‌فصل دوم را متوقف کنند. در بازی‌های باقیمانده سپاهان و تراکتور، هر کدام از این دو تیم باید مقابل فولاد خوزستان و پرسپولیس قرار بگیرند. تراکتور در هفته های 30 و 32 به ترتیب میزبان فولاد و پرسپولیس است و سپاهان نیز در هفته های 30 و 31 دو بازی با پرسپولیس و فولاد خواهد داشت با این تفاوت که سپاهان فقط در بازی با قرمزها میزبان است و یک بازی را باید در اهواز برگزار کند.

 

خبر بد برای استقلالی‌ها این است که نه فولاد و نه پرسپولیس، امید چندانی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا ندارند و طبعاً اشتیاق زیادی برای نتیجه گرفتن در بازی‌های باقی مانده لیگ نخواهند داشت. اما خبر خوب برای آبی‌ها، مرور سوابق مربیان این دو تیم در ارائه بازی جوانمردانه است؛ مجید جلالی و مصطفی دنیزلی، از آن دسته مربیانی نیستند که در هفته‌های پایانی به بهانه بی‌انگیزه بودن بازیکنان، بچه‌های تیم امید را به زمین بفرستند و کاراکتر آن‌ها به گونه‌ای است که رتبه پنجم جدول را به ششمی ترجیح می‌دهند. استقلالی ها هنوز خاطره پیروزی فولاد بر ذوب آهن در هفته پایانی لیگ هشتم را از یاد نبرده اند که چطور تیم مجید جلالی، قهرمانی آبی ها را مسجل کرد. در آن سال امیر قلعه نویی در حالی که از خوشحالی اشک می ریخت از مردانگی آقا مجید تشکر کرد و حالا امسال این مظلومی است که باید منتظر اتفاقی مشابه از جلالی و دنیزلی باشد.

 

استقلال که در بازی با سایپا و راه آهن امتیازهای سرنوشت سازی را از دست داد، برای اینکه تا هفته آخر لیگ همچنان شانس قهرمانی داشته باشد، چاره ای ندارد جز اینکه به فولاد و البته رقیب دیرینه اش پرسپولیس چشم داشته باشد تا سد راه سپاهان و تراکتورسازی شوند./گل