فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

هنر زراندود كردن چوب با ورق طلا



زراندود كردن چوب, ورق طلا, هنرهای دستی

فرایند زراندود كردن چوب به صبر زیاد و لطافت كاری بالایی نیاز دارد. نقوش طلایی حاصل، بایستی از حداقل صفحات 25% میلیمتر (0/000Inc) برخوردار باشند.

 

البته با توجه به هزینه‌های بالای این نوع مواد، بهتر آن است كه برای آغاز كار از رنگ‌آمیزی برگ‌ها و نقوش برجسته فلزی - كه از قیمت پائین‌تری نسبت به چوب برخوردارند - شروع كنید. این كار اعتماد به نفس شما را در انجام كار افزایش می‌دهد.

 

- وسایل و مواد مورد نیاز:
چسب حیوانی، رزین‌های اپوكسی 2 جزئی، وسایل حكاكی چوب، بتونه و كاردك بتونه،‌برس نرم، كاغذ سنباده نرم، گل رس، آمار، چاقوی كند، قلم‌موی نقاشی، سنگ عقیق

 

1- قاب چوبی را بر روی یك سطح صاف قرار داده و قطعات شكسته شده را به هم بچسبانید به قطعات اجازه خشك شدن بدهید.

 

2- نواحی كه بر اثرگم شدن قطعات خالی مانده‌اند را توسط رزین اپوكسی دوجزئی پر كنید. این ماده زمینه‌ای علاوه بر مقاومت بالا از خاصیت انعطاف‌پذیری و چكش‌پذیری بالایی نیز برخوردار می‌باشد. از سوی دیگر این ماده شیمیایی از قابلیت چسبندگی بالایی نیز برخوردار است.

 

3- پس از خشك شدن چسب اپوكسی با استفاده از ابزار حكاكی چوب به طرح ادامه نقوش جدا شده بر روی آن بپردازید.

 

4- كمی بتونه مخصوص را گرم كنید تا به غلظتی معادل دو برابر كرم‌های پوست بدهد. سپس با استفاده از یك برس نرم به پرداخت سطحی قطعه با بتونه اقدام كنید. این عمل را تا رسیدن به یك ضخامت مطلوب ادامه داده و سپس اجازه دهید تا بتونه كاملاً خشك شود.

 

5- با استفاده از وسایل حكاكی به كنده‌كاری نقوش بر روی بتونه بپردازید. به یاد داشته باشید كه در اغلب موارد، این بتونه است كه زراندود می‌شود نه چوب. به همین خاطر در‌مورد برخی از آینه‌های پیچیده و نقش‌داد نقوش چوب در باریكه‌های كناری مخصوص جایگذاری دیده نمی‌شود.

بتونه شكل داده شده را با استفاده از یك سنباده نرم، سایش دهید. هدف از این كار، حذف هرگونه برجستگی از سطح كار و ایجاد سطحی صاف و لطیف است.

 

7- با استفاده از قلم‌مو، یك لایه از رنگ خاك رس را بر روی سطح كار ایجاد كنید. این كار باعث ایجاد پس‌زمینه‌ای هماهنگ با پس‌زمینه قرمزرنگ قسمت پشتی آینه می‌شود. در ادامه مجدداً با استفاده از یك سنباده نرم به صاف كردن سطح رنگ خورده اقدام كنید.

 

8- حال یك لایه ورق طلایی مخصوص این كار را بر روی یك كف‌پوش مناسب قرار داده و لایه محافظ پشت آن را جدا كنید. به عدم كثیف شدن لایه درخشنده ورق توجه كنید.

 

9- ورق طلایی را به تعداد قطعات مورد نیاز خود برش بزنید. برای این كار از یك چاقوی كند و پهن استفاده كنید. حال نوبت به اتصال ورق‌ها به سطح كنده‌كاری قاب چوبی مبلمان می‌رسد.


10- حال با استفاده از یك قلم‌موی نازك، یك لایه آهار را بر روی سطح كار ایجاد كنید. به آهارخوری كوچكترین فضاهای موجود در سطح كار نیز توجه كنید. حال سریعاً نسبت به چسباندن قطعات كاغذهای طلایی اقدام كنید.
كاغذهای براق مخصوص این كار بسیار سبك و انعطاف‌پذیر هستند. یك راه مناسب برای بلند كردن آنها استفاده از نیروی الكتریسیته ساكن است. یك قلم‌موی پلاستیكی را به مو و پوست خود بمالید تا در آن بار الكتریسیته ساكن ایجاد شود.

 

12- حال با استفاده ای قلم باردار نسبت به بلند كردن ورق طلایی اقدام كنید.

 

13- برگه طلایی را روی نواحی آهار خورده قرار دهید. وجود آهار باعث چسبیده شدن ورق و نمایان شدن برجستگی‌های موجود در سطح كار می‌شود. این كار را تا زمان پوشش تمامی نقاط خالی ادامه دهید.

 

14- پس از پوشش یك ناحیه از كار، با استفاده از یك برس نرم بزرگ، به غبارزدایی سطح كار مشغول شوید. این امر باعث زدوده شدن كاغذها و قطعات اضافی موجود در سطح كار می‌شود. حال پس از تمیز شدن سطح، نقاط اندود شده را شناسایی و نسبت به پوشش آنها با كاغذهای رنگی اقدام كنید.

15- حال پس از پایان كار با استفاده از ی سنگ عقیق به جلا دادن سطح كار اقدام كنید. این كار باعث ایجاد یك نوع رنگ و جلای خاص در سطح كار می‌شود. در حین این كار توجه كنید كه با اعمال فشار زیاد باعث كنده شدن لایه‌های شفاف و طلایی از سطح كار نشوید.
منبع:tebyan-zn.ir


ویدیو مرتبط :
کادوهای ‌لوکس روکش‌طلا - تولید سفارشی چهره با ورق طلا!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اروسی؛ اوج هنر چوب و شیشه



 

اروسی


استان کردستان به علت آب و هوای خوبی که دارد محل رویش درختان ‏گوناگونی مانند گلابی، گردو، کیکم و سنجد است و این امر باعث شده که مردم ‏این دیار به هنر چوب و کار با چوب اهمیت زیادی دهند و در این هنر استادان ‏و هنرمندان بزرگی مانند استاد مجید نعمتیان، استاد عباس پسر استاد نجار ‏باشی، استاد عبدالحمید نعمتیان، استاد بهزادیان و استاد نعمت الله محمودی را ‏به خود دیده است.

هنر نازک کاری هنری ریزه کاری و نقش و نگار است که این ‏هنر از گذشته دور تا به حال نقش ویژه ای در میان افراد داشته و انتظار می‌رود ‏که در آینده دور پررونق تر شود روز به روز بر زیبای آن افزوده شود.
اکنون در ‏سراسر دنیا هنر نازک کاری کردستان شناخته شده است و سنندج را به عنوان ‏خالق این هنر زیبا می‌شناسند. هنر چوب ریشه در زندگی مردمان این دیار دارد ‏بر اصولی استوار است که همزمان با آداب و سنن و محیط زیست استان تولد ‏و رشد یافته است.
کار با چوب به طور عمده به شش رشته نجاری، نازکاری، ‏نجاری نازک کاری، منبت کاری، معرق کاری و خاتم کاری تقسیم می‌شود که ‏هر کدام زیبای خاص خود را دارد یکی از رشته‌های کهن و زیبای کار با چوب، ‏نجاری نازک کاری یا اروسی سازی است.

اروسی

 

صنعت نجاری هنگامی‌ که با هنر ‏طراحی و ظرایف نازک کاری تلفیق شود حاصل آن پدیده ای زیبا و جذاب است ‏که اروسی یکی از از این پدید‌ه‌ها است.
اروسی به درهای اطلاق می‌شود که به ‏حالت کشویی و از پایین به بالا باز می‌شود. هنر اروسی سازی پیوندی بین ‏نازک کاری چوب، شیشه بری و نجاری و طراحی است.
در این هنر، هیچ میخ و ‏چسبی به کار نمی‌رود و تمام نقش و نگار‌ها ی آن به وسیله اتصالات ظریف ‏چوب (کام و زبانه) به هم وصل می‌شوند. برای این کار ابتدا طرح اولیه با ‏اطلاعاتی از هندسه و مثلثات روی کاغذ تهیه می‌شود و سپس با دقت و ظرافت ‏فراوان چوب‌ها بریده می‌شود و شیشه‌ها با مهارت خاصی کنار هم چیده می‌‏شود و تمام اتصالات با فنون زیبای نجاری به هم متصل می‌شوند.

 

 

انواع نقش‌های اروسی‏
اروسی‌ها دارای نقش‌های متعددی است که دو نوع آن بیشتر از همه در استان ‏کردستان رایج ومتداول بوده است.

 

اروسی

 

* نقش اسلیمی ‌‌و متداول
همان طور از اسم آن پیداست نقشی است که در اکثر کشورهای اسلامی ‌رایج ‏است و خارجیان آن را به مردم مسلمان نسبت می‌دهند و نقش اصلی آن را از ‏گیاهان گرفته اند و در نقش‌های قالی و نقاشی‌های مختلف نیز دیده می‌شود.



‏* گره چینی
این نقش دارای نقوش هندسی شکل است که به مرور زمان در دنیای اسلام رایج ‏شده و در کاشی کاری‌ها و آجرنماها کاربرد فراوانی دارد و کل کار با هندسه و ‏مثلثات آمیخته شده است.‏
اکثر نقش‌های اروسی در انواع مختلف 8،12، 16،24، گره ساخته می‌شود که ‏در استان کردستان 16 رایج و 24 نادر است. هریک ازن قش‌های اصلی که شامل ‏نقش اسلیمی ‌و گره چینی است خود دارای نقش‌هایی فرعی است که در این ‏میان، نقش جقه اهمیت ببیشتری از بقیه دارد.‏

 


*نقش جقه
جقه در معنای درخت سرو است که مظهر آزادی است و شکل تقریبی آن را به ‏صورت درخت سرو فرض می‌کنند و سر نقش به صورت خمیده است و بدین ‏معناست که مرد آزاده و آزاد فقط در مقابل معبود سر تسلیم فرود می‌آورد این ‏نقش در استان کردستان بسیار دیده می‌شود و اکثر شیشه‌های آن به رنگ ‏قرمز رنگ است در کل شهرستان فقط یک نمونه رنگ آبی وجود دارد.‏

 

اروسی


استادان قدیمی ‌‌اروسی ساز
در شهرستان سنندج به اروسی توجه خاصی شده است و به فراوانی در این راه ‏زحمت کشیده اند که بارزترین آنها در هر دوره به ترتیب زمانی که می‌زیستند ‏عبارتند از استاد محمد نجارباشی (قطار چیانی) سازنده اروسی منزل سالار ‏سعید (موزه سنندج) استاد نعمت الله پدر مرحوم استاد مجید نعمتیان سازنده ‏اروسی 3 لگنه ضلع غربی منزل آصف و استاد نجار باشی سازنده اروسی 4 لگنه ‏منزل وکیل. در حال حاضر چون هزینه نصب و تولید اروسی بالارفته است و ‏کاری پرطاقت است کسی به آموختن آن روی نیاروده است و فقط استاد نعمت ‏الله محمودی به آموزش آن همت گمارده است و بسیاری از اروسی‌های گذشته ‏را که در حال نابودی بوده ایشان مرمت و بازسازی کرده است.

 


اروسی‌های قدیمی‌
در سنندج اروسی‌های زیادی وجود داشته است که به مرور زمان اکثر آنها از ‏بین رفته است و درحال حاضر می‌توان از اروسی ارزنده ای مانند اروسی7 لگنه ‏‏ موزه سنندج و اروسی‌های عمارت آصف، عمارت خسرو آباد و منزل وکیل، ‏منازل آقایان گله داری و غیاثی یاد کرد که هنوز پا برجا است.
در منازل قدیمی ‌‌‏سنندج با توجه به سلیقه صاحب منزل و معمار ساختمان، اروسی‌های ‏گوناگونی ساخته شده است و یا حداقل کتیبه در وردی را به صورت اسلیمی‌‏ درست می‌کردند.‏