فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

همایون شجریان راه جدیدی در آواز می‌رود



 

همایون شجریان راه جدیدی در آواز می‌رود

 

جدیدترین كنسرت شجریان همراه با گروه هم‌نوازان حصار در تالار وحدت.همایون شجریان در ادامه كنسرت‌های سال 90 خود 25 تا 30 آبان ماه در تالار وحدت در كنار گروه «هم نوازان حصار» می خواند. او كه تا كنون چند آلبوم خود را در همكاری با علی قمصری سرپرست گروه هم نوازان حصار منتشر كرده روز گذشته همراه با او در نشست مطبوعاتی حاضر شد تا از جزئیات كنسرت خود بگوید.در آغاز علی قمصری با اشاره به اینكه گروه وی می‌خواهد تا ریشه‌های موسیقی ایرانی را با خلاقیت و طی كردن راه‌های جدید امتحان كند، این را همان راهی دانست كه همایون شجریان نیز طی این سال‌ها سعی در رفتن همین راه داشته است. وی كه اجرای جدید این گروه را در ادامه رپرتوارهایی دانست كه دو سال است در شهرهای مختلف آغاز كرده‌اند، همچنین گفت حضور نوازندگان جدید با ساز‌های ویولنسل‌، گیتار و ویولن آلتو در كنار گروه نوازنده با سازهای سنتی ایرانی تلاشی برای ایجاد گفت‌وگو میان موسیقی ایرانی و غربی ایجاد است.

او گفت:‌ در این اجرا می‌توان تم‌های موسیقی خراسانی و فلامنكو را شنید. به گفته وی این اجرا بیشتر در دستگاه همایون و آواز شوشتری حركت خواهد كرد و از آن به فضاهای دیگری پل زده می‌شود كه البته «پل‌های محكم هارمونیك است و ملودیك نخواهد بود» زیرا مدگردی و تغییر تونالیته درون آهنگسازی اتفاق می‌افتد و این هارمونی غربی نیست بلكه براساس موسیقی ایرانی شكل می‌گیرد. وی امكان اجرای این ایده‌ها در اجرا را وابسته به حضور همایون شجریان در كنسرت دانست و گفت: «بدون او این اجرا امكان پذیر نبود.» همایون شجریان در ادامه با تایید حرف‌های قمصری گفت: هدف این است كه كارهای تازه‌تری را امتحان كنیم و به همین دلیل با تركیب تازه‌ای از سازبندی به صحنه آمده‌ایم.در این اجرا درعین حال اشعار هم متفاوت است و از شعر نو تا كلاسیك را با آثاری از سعدی‌، حافظ‌، مولوی‌، شفیعی كدكنی‌، غضنفری‌ و محمدعلی بهمنی را در بر می‌گیرد. این هنرمند نیز درباره تفاوت تجربه آوازی خود در این اجرا توضیح داد:‌ در بخش آواز سعی كردم آوازها متفاوت باشند،مثلا در جاهایی از شیوه مرشد مرادی استفاده می‌كنم و در بخش دیگری تحریر‌هایی نو ارائه می‌دهم كه گاه كاملا كلاسیك و گاه ملودیك است.

شجریان در پاسخ به اینكه آواز ایرانی چقدر توانایی این را دارد كه مرزهای پیش رو را در چنین تجربه‌هایی بشكند؟گفت: اصرار ندارم فرم آواز سنتی را ارائه دهم، اما زمینه‌های اصلی را حفظ می‌كنم تا شنونده احساس نكند كه این آواز بی‌هویت است. او نیز با اشاره به اینكه در صورت پیشنهاد هر آهنگساز دیگری غیر از قمصری این تجربه را قبول نمی‌كرد گفت: قرار است این كنسرت تنها در یك بخش اجرا شود زیرا گروه احساس می‌كند، اگر كنسرت مختصرتر باشد نتیجه بهتری بر روی مخاطب می‌گذارد. او همچنین درباره موفقیت چنین تجربه‌هایی در تور كنسرت‌های بین‌المللی گفت:‌ قطعا این كنسرت‌ها در خارج از ایران موفق‌تر خواهد بود چون سلیقه شنیداری مخاطبان آن طرف متفاوت است و فكر می‌كنم تمام آن لذت‌هایی كه از موسیقی‌های دیگر برده‌اند در اختیارشان قرار می‌دهیم و در عین حال زمینه اصلی موسیقی ایرانی را حفظ كرده‌ایم. اما پیش فروش بلیت تازه‌ترین كنسرت همایون شجریان كه در تاریخ‌های 25‌، 26‌، 27، 29 و 30 آبان‌ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود در سایت «سی گذر» و همچنین چهار مركز فروش بلیت آغاز شده است. بلیت‌های این برنامه از

20 تا 50 هزار تومان قیمت‌گذاری شده و سیاست شركت «دل‌آواز» همچنان بر این است كه قیمت‌ بلیت‌ها بالا نرود.... / تهران روز


ویدیو مرتبط :
همخوانی آواز،استاد شجریان و همایون شجریان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همایون شجریان؛ شور، جسارت، آواز



اخبار فرهنگی - همایون شجریان؛ شور، جسارت، آواز

ده یازده سال از انتشار «نسیم وصل» اولین آلبوم شجریان پسر می گذرد و حالا او سال هاست که از نام خانوادگی اش نان نمی خورد و در هر آلبوم و کار تازه ای، رقیب خودش شده.

شجریان پدر در سی و چند سال اخیر اکثر مواقع به سبک و سیاق سنتی خودش خوانده و ایده ها و ابتکاراتش هم در چارچوب قواعد کلاسیک بوده، همایون اما همیشه سعی کرده جلوه تازه ای از قدرت صدا و استعداد خواندنش را به نمایش بگذارد. بارها و در اغلب آلبوم ها، حال و هوای تازه ای را آزموده و به قول اهل موسیقی در طول آلبوم آهنگ هایش از مدی به مد دیگر رفته و - خلاف پدر- تقریبا پیش نیامده که گوشه های ردیف موسیقی ایرانی را در یک دستگاه پشت سر هم بخواند.

او هر بار سعی کرده شمه تازه ای از استعدادها و مهارت هایش را برایمان رو کند؛ گاهی با خواندن در اوکتاوها و پرده های خیلی بالا، گاهی با اجراهای چند صدایی و گاهی هم با تلفیق صدایش با سبک های نو موسیقی، مثل همراهی با گروه آوازی تهران در تصنیف «دلشدگان».

او تنوع سلیقه های مخاطب را به طور مستمر رعایت و همیشه از همکاری با گروه های موسیقیایی مختلف و چالش های جدید استقبال کرده تا نشان بدهد همیشه فرزند زمانه خودش بوده. همکاری هایی که همیشه با نوآوری ها و ایده های بدیع و تازه همراه بوده - و خلاف پدرش- کارهایش متاثر از سلیقه و رنگ آمیزی دیگران و گروه های موسیقیایی دیگر هم بوده. 

اخبار,اخبار فرهنگی,همایون شجریان,شجریان,آلبوم همایون شجریان

 بهترین شاهد مثال برای جسارت و میل و شور او به تجربه کردن را یکی دو هفته دیگر در تیتراژ پایانی فیلم «آرایش غلیظ» حمید نعمت الله خواهید شنید که همراه با سهراب پورناظری به تجربه ای عجیب دست زده اند و با سازهای کلاسیک ایرانی، موسیقی ایرانی را به سبک غربی نواخته و خوانده اند.

او آواز شگفت انگیز و تکنیک بالایی دارد
زمانی که او و خواهرش در سنین کودکی کلاس های خانوادگی را شروع کرده بودند، صدایش مشکلی نداشت اما در سن بلوغ صدایش تغییر کرده بود؛ تا حدی که شجریان پدر بعدها به او گفته بود خیلی نگران بوده صدایش برنگردد اما شاید باور نکنید که او و پدرش تا امروز با هم 15 جلسه هم کلاس رسمی نداشته اند. 8-7 جلسه آن هم به دوران پیش از بلوغ او و کلاس های خانوادگی اش برمی گردد.

همایون چنان شیفته آواز بوده که خودش مدام تمرین می کرده و بعد به پدرش مراجعه می کرده و برایش می خوانده و پس از راهنمایی های پدر دوباره شش ماه تمرین می کرده. پدرش بارها به او گفته بود خواننده ها معمولا همه چیز بلدند، ردیف می دانند و ... اما نمی توانند از تمام امکانات صدایشان به درستی استفاده کنند. حتی در میان شاگردانی که خودش پرورش داده بود، خیلی ها را می دیده که بخشی از صدایشان خیلی خوب است اما بخش دیگر به قدرت و درخشندگی آن نیست.

پدرش همیشه می گفت خواننده باید از همه جای صدایش به یک اندازه استفاده کند. قدرت شگفت انگیزی که همایون آن را با تحریرها و تکنیک هایش در کار خاص پسندی مثل «شوق نامه» نمایش داده تا نشان بدهد مثل آلبوم های «نسیم وصل» و «ای جان جان بی من مرو» می تواند طبق نظم و قاعده کلاسیک ردیف آوازخوانی هم بخواند؛ کاری که شجریان پدر و محمدرضا درویشی با شنیدن آن گفته بودند صدای همایون بی نظیر است و کس دیگری را یارای خواندن این اثر نبود.

او یک آدم امروزی است
پیمان قاسم خانی یک بار گفته بود من همیشه به شوخی به دوستانم می گویم آدم ها در فوتبال شخصیت واقعی خودشان را نشان می دهند. بعد از همایون شجریان اسم آورده بود که آدم به شدت آرام و منطقی و سر به زیری است اما اگر یک بار با او فوتبال بازی کنید، کلا تصورات تان له می شود!

آقای نویسنده حتما به سبک خودش پیاز داغ این ویژگی همایون را زیادکرده اما این اشاره ای ظریف است به روحیات شخصی او. می گویند همایون از نوجوانی در زمین فیضیه نزدیک جمشیدیه فوتبال بازی می کرد و از همان دوران عاشق فوتبال سالنی شده و بعدها هم فوتبال را در سالن مسجد ولنجک و زمین های دیگر ادامه داده و هنوز هم آخر هفته ها و وقت و بی وقت با رفقایش گل کوچک و سالنی بازی می کند و عضو تیم ستاره های موسیقی است.

سهراب پورناظری چند سال پیش درباره همایون و خودش به شوخی گفته بود: «من ناراحتم از اینکه چرا بازیکنان خوبی مثل من و همایون را به تیم هنرمندان دعوت نمی کنند! من ادعایم بیشتر در فوتبال است و نه در موسیقی. فکر می کنم جای ما حسابی در آنجا خالی است.»

از قضا همایون خوب دریبل می زند و عاشق رئال مادرید است و انواع و اقسام لباس های مشکی و سفید رئال را دارد. لوتار ماتئوس هم که به تهران آمده بود، با هم عکس سلفی گرفتند و ناهار خوردند و درباره علاقه به سبک فوتبال آلمان حرف زدند. همایون سال ها سوار یک بنز قدیمی سفید رنگ می شد اما سلیقه به روزی دارد؛ مثلا از علاقمندان آلبوم پرطرفدار The Wall پینک فلوید است و وقتی 15 ساله بوده سعی می کرده با کمانچه قطعات کلاسیک غربی را تمرین کند!

اخبار,اخبار فرهنگی,همایون شجریان,شجریان,آلبوم همایون شجریان

 او حاشیه ندارد
همیشه در خلوت تنهایی اش به سر می برد و گاهی فقط بنا به اضطرار ضبط آلبوم و اجرای کنسرت هایش از غار تنهایی اش بیرون می آید. بارها درباره او گفته اند که اگر نام خانوادگی اش «شجریان» نبود، چه ها و چه ها که نمی شد و او زیر سایه سنگین پدرش کار می کند اما همایون یک بار هم ناراحت نشده و هر بار جواب داده: «من اصولا سعی می کنم براساس نیازها و تغییراتی که در انسان پیش می آید کارهایم را ارائه دهم. امروز که نسبت به 10 سال پیش از نظر سنی و حرفه ای در شرایط دیگری هستم، شاید کارهای دیگری ارائه بدهم که نسبت به کارهای قبلی من خیلی متفاوت باشد اما هرگز فکر نکرده ام کاری ارائه کنم که من را از زیر سایه پدر بیرون بیاورد.

آن اتفاقی است که براساس نیاز انسان باید پیش بیاید، ضمن اینکه من هرگز زیر سایه بودن را چیز بدی ندیده ام چون هم شیوه آوازی من شیوه ایشان است و هم مشابهت هایی که در صدا به لحاظ ژنتیکی وجود دارد باعث شده این صحبت ها پیش بیاید. نمی شود گفت بودن زیر این سایه و حتی بیرون آمدن از آن کار ساده ای است. من هیچ وقت نیازی برای بیرون آمدن از این سایه احساس نکرده ام و لزومی ندیده ام در این باره به خودم فشار بیاورم.»

همایون همیشه احترام پدرش را نگه داشته و بارها نشان داده توصیه های او را در هر زمینه ای از یاد نبرده. آدم هایی که با دنیای موسیقی، سینما، ادبیات و ... دم خور هستند، بارها گفته اند اخلاق نیکویی دارد و در طول همه این سال ها خبری حاشیه ای درباره زندگی شخصی یا جنجالی که پای او در میان باشد، منتشر نشده تا مصداق آن بیت مثنوی مولوی باشد که «شاه آن باشد که از خود شه بود/ نی ز لشگرها و اسپه شه شود».

 

اخبار فرهنگی - همشهری جوان