فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

نگاهی به زندگی پایه گذار موسیقی مدرن در ایران



علیرضا مشایخی,بیوگرافی علیرضا مشایخی,آثار علیرضا مشایخی

نگاهی به زندگی پایه گذار موسیقی مدرن در ایران
علیرضا مشایخی روز10 فروردین ماه سال 1318 در شهر تهران متولد شد، وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه علمیه تهران به پایان رسانید، علاقه وی به مباحث موسیقی که در گرو ساختارهای فلسفی بود، از زمان نوجوانی پدید آمد.


وی در این مدت برای یادگیری اصول آکادمیک موسیقی و آهنگسازی نزد اساتیدی همچون حسین ناصحی و افلیا کمباجیان آموزش دید، مشایخی به دلیل علاقه خود و خانواده اش به موسیقی سنتی ایران از تجربیات لطف الله مفخم پایان نیز در زمینه موسیقی ایرانی بهره برد.
علیرضا مشایخی پس از سپری کردن دوره تحصیلات متوسطه و اخذ مدرک دیپلم برای ادامه تحصیلات عالی به آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی وین پایتخت اتریش رفت و در آنجا مدرک دپیلم تخصصی این مرکز که یکی از معتبر ترین ها در نوع خود در جهان است را دریافت کرد.در این زمان برای ادامه تحصیلات آکادمیک به دانشگاه اوترخت کشور هلند رفت و پس از اتمام دوره تحصیلی در همان شهر نیز به عنوان آهنگسازی مستقل با ارکسترهای معتبر اروپا همکاری کرد.


فعالیت های مشایخی به عنوان یکی از پیشتازان عرصه موسیقی معاصر در دهه 50 شمسی در ایران مطرح شد به طوریکه به سفارش فرهاد مشکات رهبر ارکستر سمفونیک وقت تهران، سوییتی را با نام نیما یوشیج که بر گرفته از شکست ساختاری این شعار در شعر معاصر بود را تدوین کرد که در زمان اجرا با استقبال مخاطبان همراه بود.


در این زمان نگرش های مدرن موسیقی که از فلسفه نشات می گرفت در اروپا و آمریکا رواج محسوسی پیدا کرد و مشایخی به عنوان نماینده ای از ایران توانست این داشته ها را فرا گیرد و به علاقه مندان این گونه موسیقی در کشور منتقل کند.در اواخر دهه پنجاه مشایخی با سفر به آمریکا توانست داشته های خود در مورد هنرهای مدرن و معاصر را تکمیل کند و به عنوان آهنگسازی مستقل آثاری را در این گونه موسیقیایی بسازد.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی در دهه 70 به میهن بازگشت و درآن زمان با تاسیس ارکستر موسیقی نو در پی ابراز علایق و عقیده های موسیقایی خود بر آمد که این ارکستر ازآن زمان تا اکنون به عنوان نخستین ارکستری که موسیقی معاصر را به شیوه غیر مرسوم اجرا می کند؛ مورد توجه است.مشایخی با توجه به علاقه ای که موسیقی سنتی ایران داشت در پی ادغام آن به گونه ای با موسیقی مدرن غربی برآمد که حاصل آن تجربه هایی متفاوت که متختصص خود این آهنگساز است را به وجود آورد.


از میان آثار وی می توان به مجموعه هایی همچون زاگرس ، جشن ، سمفونی ایرانی ،شهرزاد ، بوف کور و اینتگرال اشاره کرد که هر کدام در نوع خود تجربه ای متفاوت از برداشته های موسیقایی را معرفی کرده است.


این موسیقیدان در حوزه تالیف و ترجمه آثار موسیقی نیز موفق عمل کرده است به طوریکه کتاب های وی با استقبال فعالان دگر اندیش موسیقی در ایران مواجه شد.مشایخی به عنوان یک استاد دانشگاه هنرجویان بسیاری را تربیت کرد که هرکدام به شیوه ای تا امروز راه وی را ادامه می دهند.


علیرضا مشایخی می گویدکه کارهای تازه و نو همیشه در طول تاریخ با انتقاد همراه بوده اما من بر این عقیده ام که باید با تمام توان تلاش به سمت جلو حرکت کرد چرا که تاریخ در خصوص ما تصمیم می گیرد و فردا مهمتر از امروز است.مشایخی را می توان در زمره نامدارن موسیقی کلاسیک ایران برشمرد که در طول ده ها سال فعالیت در این عرصه آثار ماندگاری را تولید کرده است.
بسیاری از اهالی فعالان موسیقی وی را به عنوان پدر موسیقی مدرن ایران می شناسند.
منبع: irna.ir


ویدیو مرتبط :
…ویدیو بررسی زندگی محمد بهمن بیگی پایه گذار مدارس عشایر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نگاهی به زندگی نخستین بانوی نجوم ایران



 

 

نگاهی به زندگی نخستین بانوی نجوم ایران

 

"آلینوش طریان"نخستین بانوی نجوم و اختر فیزیک ایران زمین، زندگی خود را وقف بالابردن دانش نجوم و فیزیک ایران کرد که اکنون ثمره های آن در زیرشاخه های نانو، فیزیک نوین و همچنین نجوم نمود یافته است او در نیمه اسفندماه امسال پس از پنج سال زندگی در خانه سالمندان به دیار باقی شتافت.

به گزارش ایرنا، این بانوی بزرگوار که سال های زیادی از عمر خود را وقف دانش و کسب علم کرد هرگز ازدواج نکرد و حتی خانه خود را برای ارتقا دانش ایرانی وقف کرد.

آبان ماه، یادآور تولد نخستین زن استاد فیزیک ایران و بنیانگذار رصدخانه و تلسکوپ خورشیدی تاریخ نجوم ایران است. بانویی که ۳۰ سال از زندگی پربارش را به تربیت دانشجویانی پرداخت که اکنون خود استادانی بزرگ در این عرصه هستند.

آلینوش طریان در ۱۸ آبان سال ۱۲۹۹ هجری خورشیدی در خانواده ارمنی در تهران پا به عرصه گیتی نهاد.

وی تحصیلات پایه را در مدرسه ارامنه و دوره دبیرستان را در آموزشگاه انوشیروان دادگر زرتشتیان گذراند.سپس به گروه فیزیک دانشکده علوم دانشگاه تهران رفت و با درجه لیسانس فیزیک از آنجا فارغ التحصیل و به عنوان کارمند آزمایشگاه فیزیک دانشکده علوم استخدام و یک سال بعد به عنوان متصدی عملیات آزمایشگاهی در دانشکده علوم منصوب شد.

پس از مدتی با هزینه شخصی خود به بخش فیزیک اتمسفر دانشگاه پاریس رفت و در آنجا دانشنامه دکترای دولتی را از دانشگاه علوم پاریس در سال ۱۹۵۶ میلادی(۱۳۳۵ خورشیدی) دریافت و به دلیل خدمت به کشورش پیشنهاد کرسی استادی دانشگاه سوربن را رد کرد؛ به ایران بازگشت و با سمت دانشیار فیزیک رشته ترمودینامیک در گروه فیزیک مشغول به کار شد.

در سال ۱۳۳۸ هجری خورشیدی دولت فدرال آلمان غربی بورس مطالعه رصد خانه فیزیک خورشیدی را در اختیار دانشگاه تهران قرار داد و وی برای این بورس انتخاب شد و به مدت چهار ماه به آلمان رفت و بعد از انجام مطالعات به ایران بازگشت.

در تاریخ ۹ خرداد ۱۳۴۳ به مقام استادی ارتقا یافت و بدین ترتیب عنوان نخستین فیزیکدان زن ایرانی را که به مقام استادی رسید ،از آن خود کرد.

او در تاریخ ۲۹ آبان سال ۱۳۴۵ به عنوان عضو کمیته ژئو فیزیک دانشگاه تهران انتخاب شد و سه سال بعد به ریاست گروه تحقیقات فیزیک خورشیدی موسسه ژئوفیزیک آن دانشگاه منصوب شد و در رصدخانه فیزیک خورشیدی که خود در بنیانگذاری آن نقش عمده ای داشت، فعالیت های علمی را آغاز کرد.

مرحوم طریان به زبان های فرانسه، انگلیسی و ترکی مسلط بود.

این بانوی ایرانی نخستین کسی بود که در ایران درس فیزیک ستاره ها را تدریس کرد، او در سال ۱۳۵۸ تقاضای بازنشستگی کرد و با موافقت رییس دانشگاه به افتخار بازنشستگی نایل آمد.

خانه سالمندان توحید به مدت پنج سال میزبان نخستین بانوی استاد فیزیک ایران بود و آلینوش طریان در سن ۸۷ سالگی در خانه سالمندان پس از گذرانددن روزگار کهنسالی در 15 اسفند ماه دارفانی را وداع گفت.

دکتر "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران در مراسمی که به همت مرکز امور زنان و خانواده به مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا (س) و بزرگداشت مقام زن درتاریخ ۲۶ تیر ماه سال ۱۳۸۵ از زنان نمونه تقدیر کرد که یکی از این افراد اولین بانوی استاد فیزیک ایران خانم دکتر آلینوش طریان بود.

دکتر آلینوش طریان نخستین استاد دانشکده علوم (فیزیک) دانشگاه تهران بود و علاوه بر بنیانگذاری نخستین رصد خانه ، اولین تلسکوپ خورشیدی تاریخ نجوم کشور وابسته به مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران را نیز در سال ۱۳۳۸ تاسیس کرد.

در سال ۸۲ از زندگی وی فیلمی با عنوان “سوی خورشید” ساخته می شود و در آن زندگی این نخستین بانوی استاد کرسی فیزیک ستاره در دانشگاه تهران به تصویر کشیده می شود.

این فیلم مستند یکی از مجموعه برنامه های “فرزانگان ایران” بود که به سفارش شکبه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران تهیه شده و به زندگی و فعالیت های علمی دکتر آلینوش طریان پرداخته است .

در بخشی از این فیلم در توضیح زندگی نامه دکتر آلینوش طریان آمده است: ... دکتر طریان وصیت نامه ای در زمان حیات تنظیم کرده است و منزل مسکونی خود را بعد از مرگ به ارامنه جلفا و دانشجویانی که محل اسکان مناسبی ندارند ، بخشیده است . ”

اینکه خانم دکتر طریان منزل مسکونی خود را برای دانشجویان وقف کرده است تا پس از مرگش در آنجا ساکن شوند نشان از علاقه او به علم و دانش دارد .

این استاد به دلیل نداشتن فرزند و بستگان نزدیک در خانه سالمندان به سر برد تا این که در 15 اسفندماه امسال چهره در نقاب خاک کشید .

مراسم ترحیم دکتر طریان روز دوشنبه در کلیسای مریم مقدس برگزار شد و سپس پیکر آن مرحوم برای خاکسپاری به سوی آرامگاه ابدی تشییع شد .... / تحلیل : ایرنا