فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

نوبل ادبیات 2013 به «آلیس مونرو» رسید



نوبل ادبیات 2013 , نوبل ادبیات

نوبل ادبیات 2013 به «آلیس مونرو» رسید

جایزه نوبل ادبیات سال 2013 به «آلیس مونرو»، نویسنده سرشناس کانادایی تعلق گرفت.

«پیتر انگلوند»، دبیر دائم آکادمی نوبل دقایقی پیش، نام «آلیس مونرو»، نویسنده 82 ساله کانادایی را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2013 اعلام کرد.

در متن اعلامیه آکادمی نوبل، از «آلیس مونرو» به عنوان "استاد داستان کوتاه معاصر" یاد شده است.

پس از «هرتا مولر» آلمانی که در سال 2009 نوبل ادبیات را دریافت کرد، «آلیس مونرو» سیزدهمین نویسنده زن برنده نوبل محسوب می‌شود.

سال گذشته «مو یان»، نویسنده چینی این جایزه معتبر را دریافت کرد. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
نوبل 2015فیزیک به چه کسی رسید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوبل ادبیات به آلیس مونرو رسید


آلیس مونرو برنده نوبل ادبیات 2013 شد و آكادمی سوئد پس از سالی همراه با انتقادهای بسیار برای اهدای نوبل به نویسنده ناآشنایی چون مو یان چینی، با اهدای این جایزه به یكی از بزرگان داستان كوتاه اعاده حیثیت كرد.

روزنامه اعتماد: آلیس مونرو برنده نوبل ادبیات 2013 شد و آكادمی سوئد پس از سالی همراه با انتقادهای بسیار برای اهدای نوبل به نویسنده ناآشنایی چون مو یان چینی، با اهدای این جایزه به یكی از بزرگان داستان كوتاه اعاده حیثیت كرد. آلیس مونرو یكی از بزرگ‌ترین داستان كوتاه‌‌نویسان معاصر است، این بانوی نویسنده 82 ساله با داستان‌های كوتاه درخشانش كه تصویری موشكافانه از زندگی روزمره شخصیت‌هایش ارائه می‌كند، شهرت دارد. پیتر انگلوند، دبیر دائمی آكادمی سوئد پس از اعلام نام مونرو به عنوان برنده نوبل ادبیات، او را «استاد داستان كوتاه معاصر» توصیف كرد. آلیس مونرو در حالی برنده جایزه نوبل ادبیات شد كه حدود شش ماه پیش با نویسندگی خداحافظی كرد.

«آلیس مونرو» متولد 10 جولای 1931 در شهر «وینگهام» كانادا در خانواده‌یی به دنیا آمد كه پدرش كشاورز و مادرش معلم مدرسه بود. او در نوجوانی نویسندگی را آغاز كرد و در سال 1950 نخستین رمان خود را با نام «ابعاد یك سایه» زمانی كه مشغول به تحصیل در دانشگاه اونتاریو غربی بود، منتشر كرد. او در سال 1951 دانشگاه را ترك و ازدواج و به همراه همسرش به شهر ویكتوریا مهاجرت كرد. مونرو سپس در سال 1968 با نخستین جلد از مجموعه داستان كوتاه «رقص لاله‌های خوشحال» موفق به كسب جایزه گاورنر جنرال كانادا شد. این روند موفقیت با انتشار كتاب «زندگی‌های دختران و زنان» در سال 1971 و كتاب «فكر می‌كنی چه كسی هستی؟» در سال 1978 ادامه یافت كه این كتاب دومین جایزه گاورنر جنرال را برایش به ارمغان آورد. او سپس برای معرفی كتاب‌های خود در قالب تور جهانی سه ساله به كشورهای استرالیا، چین و منطقه اسكاندیناوی سفر كرد و سپس در دهه‌های 80 و 90 میلادی به تدریس در دانشگاه بریتیش كلمبیا مشغول شد. او در این سال‌ها به طور میانگین هر چهار سال یك رمان كوتاه به رشته تحریر درآورد.



بیشتر كتاب‌های وی در نشریات و روزنامه‌های معتبری چون نیویوركر، گرند استریت، آتلانتیك مانسلی و «پاریس ریویو» منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. او سپس رمان «خرسی كه كوه را به تسخیر درآورد» را نوشت كه دست‌مایه ساخت فیلمی به كارگردانی «سارا پولی» شد كه در جشنواره تورنتو 2006 مورد تشویق قرار گرفت. آلیس مونرو پس از آن در سال 2006 كتاب «دورنمای كاسل راك» را منتشر كرد و در سال‌های بعد نیز رمان‌ «شادی فراوان» را به رشته تحریر درآورد. او در اكتبر 2009 اعلام كرد كه از ناراحتی قلبی و سرطان رنج می‌برد. تم اصلی داستان‌های مونرو وقایع تخیلی است هر چند كه او به دلیل بزرگ شدن در یك محیط روستایی در بسیاری دیگر از داستان‌هایش نیز از محیط روستا برای بیان احساساتش استفاده كرده است. آخرین داستان بلند وی در سال 2012 تحت عنوان «زندگی عزیز» منتشر شد و آخرین مجموعه داستانی وی نیز در سال 2011 انتشار یافت. «آلیس مونرو» اكنون بیست‌وهفتمین نویسنده انگلیسی‌زبانی است كه در تاریخ برگزاری نوبل ادبیات موفق به دریافت این جایزه شده است. از سال 1901 كه نخستین دوره جایزه نوبل ادبیات راه‌اندازی شد تاكنون 110 نفر موفق به دریافت این جایزه شده‌اند كه در این میان 27 بار این جایزه به نویسندگان انگلیسی‌زبان اعطا شده كه از این لحاظ آنها با اختلافی چشمگیر در رتبه اول قرار دارند. نویسندگان فرانسوی‌زبان به همراه همتایان آلمانی خود با كسب 13 جایزه نوبل رتبه دوم را در اختیار دارند. نویسندگان اسپانیولی‌زبان نیز با 11 جایزه نوبل در رتبه چهارم بیشترین برندگان نوبل ادبیات دیده می‌شوند.

رقبای آلیس مونرو

در حالی كه چند روز بیشتر تا اعلام برنده نوبل ادبیات 2013 نمانده است، روزنامه «گاردین» در گزارشی به بررسی نامزدهای احتمالی معتبرترین جایزه ادبی دنیا پرداخته است. روزنامه گاردین در گزارش خود از سه نویسنده اسپانیایی، كنیایی و نروژی به عنوان شانس‌های اصلی كسب جایزه نوبل ادبیات نام برده است. گاردین با اشاره به پیش‌بینی سایت شرط‌بندی معروف «لدبروكس» آورده است: «خاویر ماریاس»، «نگوگی واتیونگو» و «جا فوسه» امسال از اقبال بیشتری برای دریافت نوبل ادبیات برخوردار هستند.

كمیته‌ ادبیات آكادمی نوبل 195 كاندیدا را مورد بررسی قرار می‌دهد. از این تعداد 48 نامزد برای نخستین‌بار در این فهرست دیده می‌شوند كه در نهایت پنج نفر به عنوان نامزدهای نهایی نوبل ادبیات گزینش خواهند شد. با اینكه كاندیداهای نوبل كاملا مخفیانه مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما «مایكل اورتافر»، ویراستار یك سایت ادبی معتقد است «خاویر ماریاس»، رمان‌نویس اسپانیولی و «نگوگی واتیونگو» از كنیا شانس زیادی برای بردن نوبل 2014 ادبیات دارند.

اما نظرسنجی‌های «لدبروكس»، «جان فوسه»، نمایشنامه‌نویس نروژی را در رتبه نهم فهرست 100 نویسنده قرار داده و بیشترین شانس را از آن او دانسته است.

یكی از عجیب‌ترین نام‌هایی كه این روزها برای نامزدی جایزه نوبل ادبیات به گوش می‌خورد، «باب دیلن» است كه بیشتر چهره‌یی شناخته شده در دنیای موسیقی است. اما به دلیل علاقه دوست‌داران ترانه‌های این خواننده در فهرست نامزدهای احتمالی نوبل ادبیات جایی برای خود پیدا كرده است. مونرو چند ماه پیش پس از دریافت جایزه ادبی تریلیوم برای مجموعه داستان «زندگی عزیز» عنوان كرد از دنیای نویسندگی خداحافظی می‌كند و گفت: «نه اینكه نوشتن را دوست نداشته باشم، اما به نظرم موقعی می‌رسد كه حس می‌كنی به جایی رسیدی كه دیگر می‌خواهی به زندگی‌ات به شكل دیگری نگاه كنی. و شاید وقتی به سن من برسید، دیگر دلتان نخواهد آنقدر تنها باشید كه یك نویسنده تنهاست. انگار حس كنی به پایان درستی در زندگی‌ات نرسیدی و بخواهی بیشتر اجتماعی شوی.»

آلیس مونرو در ایران

كتاب‌های «گریزپا»، «پاییز داغ»، «رویای مادرم»، ‌«دورنمای كاسل‌راك»، «عشق زن خوب»، «فرار» و «خوشبختی در راه است» ترجمه‌هایی هستند كه از آثار این نویسنده در ایران منتشر شده‌اند.



مجموعه داستان «گریزپا» با ترجمه شقایق قندهاری در سال 85 از سوی نشر افق منتشر شده است. این كتاب كه در حوزه ادبیات كودك و نوجوان قرار گرفته، در سال 2004 برگزیده جایزه گیلر شده است. «فرار» عنوان اثر دیگری از آلیس مونرو است كه در ایران با ترجمه مژده دقیقی منتشر شده است. این مجموعه داستان از سوی نشر نیلوفر، یك بار در سال 86 و بار دیگر در سال 89 منتشر شده است. «پاییز داغ» اثر دیگری از برنده نوبل ادبیات 2013 است كه در ایران با ترجمه شیرین احدزاده از سوی انتشارات كوله‌پشتی و گسترش فرهنگ در سال 89 به چاپ رسیده است. همچنین «دورنمای كاسل‌راك» اثر دیگر آلیس مونرو، با ترجمه زهرا نی‌چین در سال 90 از سوی نشر افراز منتشر شده است. «عشق زن خوب» هم با ترجمه شقایق قندهاری در سال 90 از سوی نشر قطره منتشر شده است. این كتاب برگزیده جایزه گیلر در سال 1998، برنده‌ جایزه برترین اثر داستانی از سوی انجمن منتقدان ملی كتاب امریكا در سال 1998 و برنده جایزه تریلیوم در سال 1998 شده است. مجموعه داستان «رویای مادرم» نوشته برنده نوبل ادبیات 2013 نیز در سال 91 با ترجمه ترانه علیدوستی از سوی نشر مركز منتشر شده است.