فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

نقش برجسته تنگ چوگان تخریب شد



 

نقش برجسته تنگ چوگان تخریب شد/ عکس

 

در اثر این آسیب تقریبا تمامی گرز شکسته شده اما شخص یا اشخاصی که چنین آسیبی را وارد کردند به هر دلیلی قطعات شکسته شده را در محل رها کرده و رفته اند به نظر می رسد....

بخشی از نفیس ترین نقش برجسته های موجود در مجموعه ساسانی تنگ چوگان در شهرستان کازرون بر اثر اصابت پتک یا وسیله مشابه دیگری شکسته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اثر این آسیب دیدگی گرز آویزان از اسب بهرام در دوم نقش برجسته در ضلع غربی تنگ چوگان به کلی شکسته شد و از بدنه کوه جدا شده است.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: وقوع چنین مشکلی گرچه در مجموعه باستانی تنگ چوگان بسیار نادر است اما به دلیل شرایط نامطلوب حفاظتی و همچنین ناکافی بودن نیروهای حفاظتی کاملا بدیهی به نظر می رسید زیرا حفاظت از نقوش برجسته تنگ چوگان با وجود ارزش فراوان تاریخی تا به امروز به صورت کاملا سنتی و فقط با سرکشی مأموران حفاظتی صورت می گرفته است.

نقش برجسته و قسمتی که تخریب شده است (قبل از آسیب)

محسن عباسپور گفت:‌ در تنگ چوگان شش نقش برجسته نفیس و منحصر به فرد ساسانی وجود دارد که در فاصله بسیار کمی از یکدیگر قرار گرفته اند در حالیکه یکی از آنها به هیچ وجه حتی یک حفاظ ساده هم ندارد، یکی دیگر نیز تنها با یک فنس کشی محفوظ مانده و چهار نقش برجسته دیگر که در ضلع غربی تنگ چوگان واقع شده اند یک فنس کشی ساده دارند که هر انسانی به راحتی می تواند در طول شبانه روز از این فنس کشی عبور کند.

وی اظهار داشت: حال در نظر داشته باشید نیروهای حفاظتی تنگ چوگان بخواهند در چنین شرایطی و بدون نورپردازی مناسب در محل و بدون استفاده از تجهیزات الکترونیکی از این گنجینه ها حفاظت کنند و بدیهی است که ضریب امنیتی نقش برجسته ها در چنین شرایطی به شدت پایین آمده و راه را برای هرگونه سواستفاده ای باز می گذارد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان گفت:‌ تمام این موارد در حالیکه این گنجینه های باستانی بدون حتی یک دوربین مداربسته و بدون هیچگونه کنترل الکترونیکی و تنها با اتکا به سرکشیهای ماموران کنترل میشده اند.

عباسپور تاکید کرد: مجموعه ضعفهای یاد شده راه را برای آسیب اخیر به نقش پیروزی بهرام بر اعراب باز کرد و شخص یا اشخاصی از این ضعفها استفاده کرده و گرز بهرام را که از اسب وی آویزان است با ضربات پتک یا وسیله مشابه دیگری کندند و از کوه جدا و در محل رها کردند.

وی اظهار داشت: در اثر این آسیب تقریبا تمامی گرز شکسته شده اما شخص یا اشخاصی که چنین آسیبی را وارد کردند به هر دلیلی قطعات شکسته شده را در محل رها کرده و رفته اند به نظر می رسد نزدیک به 20درصد از گرز به طور کلی از بین رفته باشد و در صورت استفاده از یک گروه مرمتی ماهر بتوان 80درصد باقیمانده را در جای خود نصب کرد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان افزود: بدون شک ضربه به این نقش برجسته نفیس تاریخی، یک هشدار جدی به وضعیت حفاظتی این نقوش و سایر نقوش مشابه در سراسر ایران است زیرا چنین گنجینه های ارزشمندی، بزرگترین کتابهای مصور تاریخ ایران هستند و نمی توان به راحتی از کنار چنین آسیب هایی عبور کرد.

 

گرزی که در نقش برجسته تخریب شده است

عباسپور تصریح کرد: در شهرستان کازرون که یکی از مناطق تاریخی حائز اهمیت به ویژه در دوران ساسانیان است، نقش برجسته های مشابه دیگری نیز وجود دارد که وضعیت حفاظتی آنها به مراتب حتی نگران کننده تر از نقش برجسته های تنگ چوگان است نقش برجسته بهرام در سرمشهد، نقش قندیل و نقش پریشو از جمله این نقوش پر ارزش تاریخی هستند که با وجود قرارگیری در نقاطی کم تردد، حتی یک فنس کشی ساده را هم در اطراف خود ندیده اند.... /  mehrnews.com


ویدیو مرتبط :
تنگ چوگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تخریب نقش برجسته زن ایران باستان +عکس


بخش قابل توجهی از دیواره زیرین نقش برجسته تاریخی "پریشو" در شهرستان کازرون فارس به عنوان یکی از معدود نقش برجسته هایی که تصویری از یک زن در آن وجود دارد با وسیله ای نظیر پتک یا چیزی مثل آن تخریب شد.

خبرگزاری مهر: بخش قابل توجهی از دیواره زیرین نقش برجسته تاریخی "پریشو" در شهرستان کازرون فارس به عنوان یکی از معدود نقش برجسته هایی که تصویری از یک زن در آن وجود دارد با وسیله ای نظیر پتک یا چیزی مثل آن تخریب شد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون با بیان اینکه در این شهرستان 10 نقش برجسته مربوط به دوران تاریخی و باستانی وجود دارد که 9 نقش برجسته مربوط به ساسانیان و یک نقش برجسته هم مربوط به دوره اسلامی است، گفت: ویژگیهای منحصر به فرد نقش برجسته های کازرون وجود سه نقش برجسته است که در آن تصاویری مربوط به زن در ایران باستان حجاری شده، موردی که تقریبا در آثار تاریخی ایران به ندرت مشاهده می شود.

محسن عباسپور ادامه داد: این سه نقش که در سه نقطه متفاوت از شهرستان کازرون قرار دارند نقش قندیل، نقش بهرام و نقش پریشو هستند.

وی در رابطه به نقش برجسته پریشو گفت: بخش قابل توجهی از دیواره زیرین نقش برجسته تاریخی و پرارزش «پری شو» نقش برجسته زن ایران باستان که در فقدان امنیت و بدون کوچکترین حفاظت فیزیکی به حال خود رها شده بود، توسط شخص یا اشخاصی تخریب شد.



نقش برجسته پریشو و بخش تخریب شده

این فعال میراث فرهنگی افزود: متأسفانه بخشی از دیواره زیرین نقش برجسته پری شو واقع در ناحیه غربی تالاب پریشان بر اثر ضربات پتک یا وسایل مشابه توسط شخص یا اشخاصی از دیواره کوه جدا شده است.

وی بیان کرد: آثار به جای مانده از وارد کردن ضربات پتک یا وسایل مشابه بر روی قسمت جدا شده و همچنین در بخشهای زیرین این نقش پرارزش ساسانی حاکی از آن است که ضارب یا ضاربان از فقدان امنیت فیزیکی این نقش استفاده کرده و آنقدر وقت و خیال راحت داشته اند که چندین ضربه پیاپی را در قسمت زیرین یکی از منحصربه فردترین نقوش تاریخی ایران وارد کنند.



سطح زیرین نقش پس از جدا شدن بخشی از آن اثر ضربات پتک در کناره ها


عباسپور در خصوص اهمیت نقش پری شو یادآور شد: این نقش از معدود نقوش برجسته تاریخ ایران است که تصویری از یک زن در آن دیده می شود و مسلما ورود کوچکترین آسیبی به این نقش تاریخی، عواقب جبران ناپذیری را برای آن به دنبال خواهد داشت.

وی اظهار داشت: بخش جدا شده ارتفاعی در حدود دو متر و عرضی در حدود 80سانتی متر دارد، براساس مشاهدات میدانی صورت گرفته می توان اینگونه استنباط کرد که براثر ضربات پیاپی وسیله ای پتک مانند به یک محدوده ی مشخص، بخشی از دیواره کوه به صورت تقریبا یک دست از آن جدا شده و به زمین افتاده و در حال حاضر قطعه سنگ بزرگ جدا شده از این دیواره در زیر نقش پری شو افتاده است.



بخش تخریب شده و قطع سنگ جدا شده از دیواره زیرین نقش

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون تصریح کرد: پیش از این نیز صدمات مشابه ای به دو نقش برجسته دیگر در کازرون از جمله نقش برجسته بهرام دوم در تنگ چوگان و همچنین نقش برجسته قندیل در بخش چنارشاهیجان این شهرستان وارد شده بود که چندی پیش ضارب این نقوش دستگیر شد و هدف اصلی خود را از این تخریب ها، کشف گنج اعلام کرده بود.

وی گفت: با توجه به مشابهات موجود میان صدمه وارد شده به نقش پری شو و تخریبهای پیشینی که متوجه نقوش برجسته کازرون شده بود می توان احتمال داد که این تخریب نیز در راستای تخریبهای قبلی و احتمالا با هدف مشابه ای صورت گرفته گرچه در این خصوص انتظار می رود دستگاه های مربوطه مشابه اقدام قابل توجه قبلی، تحقیقات بیشتری را انجام داده و ضارب این نقش نیز دستگیر شود.

عباسپور ادامه داد: فصل مشترک تمامی این تخریبها علاوه بر جهل ضاربان، فقدان هرگونه حفاظت فیزیکی از این نقوش است زیرا به عنوان مثال نقش پری شو که در حال حاضر این چنین مورد هجوم قرار گرفته فاقد حتی یک فنس کشی ساده است.

وی  گفت:  پیش از این از سوی فعالان میراث فرهنگی به کرات هشدارهایی را در خصوص لزوم افزایش سطح حفاظتی نقوش برجسته و کنترلها و مراقبتهای بیشتر به مسئولان ذی ربط داده شده بود اما تا به امروز باوجود وعده های داده شده کوچکترین اقدامی در خصوص حفاظت از این گنجینه های تاریخی صورت نگرفته است.



قطع سنگ جدا شده از دیواره که اثر ضربات پیاپی پتک بر روی آن دیده می شود

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون افزود: نقش برجسته پری شو از جمله نقوش برجسته تاریخی است که حدود هفت سال قبل توسط عمادالدین شیخ الحکمایی از پژوهشگران کازرونی کشف و پس از آن پرونده ثبت این اثر در فهرست آثار ملی دنبال شد. این نقش برجسته متعلق به دوره ساسانی بوده و از معدود نقوش برجسته ای است که تصویری از یک زن در آن نقش بسته است.

این نقش در فاصله 25 متری از ساحل شمال غربی تالاب پریشان و در ارتفاع حدودا هشت متری از سطح زمین بر روی یک صخره نقش بسته است. در نزدیکی این نقش برجسته آثار یک قلعه تاریخی نیز بر فراز تپه ای دیده می شود که تمامی این موارد حاکی از اهمیت تاریخی این منطقه بوده و لزوم حفاظت از آن را بیش از پیش نمایان می کند.

براساس مطالعات ابتدایی که توسط پژوهشگران تاریخی بر روی نقش صورت گرفته مشخص شده این نقش، تصویر یک زن بوده که حجاری آن مربوط به اواخر دوره ساسانی و یا اوایل دوره اسلامی است و نقش در ناحیه صورت، پاها و یکی از دستها آسیبهای جدی دیده است.