فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ناكامی سینمای كودك به دلیل نبود حاشیه ی امنیت مدیریتی است



 

 

  ناكامی سینمای كودك به دلیل نبود حاشیه ی امنیت مدیریتی است

 

نشست آسیب شناسی وضعیت اكران در حوزه سینمای كودك شب گذشته(۱۸ مهر) با حضور داریوش بابائیان(تهیه كننده)، وحید نیك خواه آزاد(تهیه كننده و كارگردان) و علیرضا سبط احمدی(تهیه كننده) شب گذشته در حاشیه جشنواره سینمای كودك و نوجوان برگزار شد.

وحید نیك خواه آزاد با اشاره به وضعیت اكران و نمایش فیلم های كودكان و نوجوانان در سینماها گفت: من تقصیر را نه به گردن سینمادار و نه به گردن خانواده ها می اندازم، به نظر من مشكل در وهله اول برعهده دولت است زیرا تلاش نمی كند كالایی تولید شود كه هم سینمادار دوست داشته باشد و هم اینكه خانواده ها از آن استقبال كنند.

وی با اشاره به لزوم حل مشكل وضعیت اكران گفت: حل مشكل اكران با مصوب كردن یك قانون انجام نمی شود، بلكه باید به دنبال راهكارهای دیگری رفت. به نظر من؛ راه نجات سینمای كودك ایران این است كه در معاونت سینمایی یك سازمان مانند انجمن سینمای جوان تاسیس شود و بررسی وضعیت سینمای كودك را برعهده بگیرد و تمامی فعالیت ها در این حوزه در آنجا متمركز شود.

تهیه كننده فیلم گلنار ادامه داد: در سینما پنج حلقه مدیریت فرهنگی، تولید فكر فیلم، تولید فیلم، جشنواره و اكران وجود دارد و اگر سازمانی نباشد تا روی این پنج مسئله تمركز داشته باشد، یك جای كار لنگ می زند.

نیك خواه آزاد با اشاره به اینكه در دوره های گذشته چنین سازمانی وجود داشت و موفق نیز بود، گفت: در دو دوره وزارت ارشاد در طول این ۳۰ سال، یك بار در دوره مدیریت سیدمحمد بهشتی و دوره كوتاهی نیز در زمان علیرضا رضاداد؛ سازمان سینمای كودك تشكیل شد و تقریبا موفق نیز شد.

وی با اشاره به برگزاری بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم كودك و نوجوان گفت: برگزاری این جشنواره مانند وضعیت خانواده ای است كه یك سال گرسنگی می كشند و به مدت یك هفته میهمانی بزرگی می گیرند و سایرین فكر می كنند كه وضع آنها بسیار خوب است اما نمی دانند كه یك سال باید بدون فیلم سر كنند.

وی ادامه داد: راه حل سینمای كودك صدور بخشنامه نیست، زیرا مدیر بعدی می تواند بخشنامه را نقض كند. سینمای كودك مانند هیچ سینمای دیگری نیست، زیرا هم اكنون ما در كشور یك جشنواره فیلم فجر داریم و سه جشنواره درباره كودكان، اما بازهم می بینیم كه سینمای كودك موفق نیست زیرا سینمای كودك باید با مردم و مخاطب خود ارتباط برقرار كند. تا زمانی كه سینما، تئاتر و هر هنر دیگری نتواند بلیط را خوب بفروشد و از مردم پول بگیرد و بودجه خود را تامین كند، موفق نخواهد بود.

نیك خواه آزاد با اشاره به بحث هایی كه در حوزه دینی و شبیه خون فرهنگی می شود، گفت: اگر محصول خوب و فیلم خوب تولید نكنیم قطعا ماهواره ها و فارسی وان و فیلم های خارجی جای آن را می گیرند.

وی ادامه داد: دولت نباید دخالت مستقیم كند بلكه باید جاده سینمای كودك را هموار و آسفالت كند و اجازه بدهد دیگران رانندگی كنند. درحالیكه امروز دولت خود به دنبال رانندگی در این جاده است. امروز به نظر می رسد شرایط به گونه ای شده است كه بعداز چند سال باید سینمای كودك را دوباره تاسیس كرد.

وی ادامه داد: باید زیرساخت ها ابتدا درست شود و زمانی كه دولت می گوید كه برای ساخت باید از من اجازه بگیرید، خود وی نیز باید زیرساخت ها را فراهم كند و اگر دولت نمی خواهد زیرساخت ها را درست كند، پس نباید بگوید كه از من اجازه بگیرید.

نیك خواه آزاد با تاكید مجدد بر لزوم عدم دخالت دولت گفت: نیازی به دخالت مستقیم دولت نیست، بلكه دولت می تواند سرمایه ی اولیه صندوقی را برای تامین اعتبارات سینمای كودك فراهم كند و بعداز چند سال نیز سرمایه خود را پس بگیرد، زیرا اگر دولت سرمایه خود را پس نگیرد، مدام خواهد گفت، چون پول سینما را من می دهم، پس خودم نیز آن را تعیین می كنم.

این تهیه كننده سینما با اشاره به وضعیت محتوای بعضی فیلم های سینمای كودك گفت: محتوای سینمای كودك نباید خشك، تلخ و آموزشی باشد. كودك مانند یك نهال است و باید با او با ملاطفت رفتار كرد نه اینكه در معرض تندباد باشد. ازسوی دیگر امروز سینمای كودك یك سینمای وازده است درحالیكه اگر یك فیلم خوب ساخته شود همه خانواده ها از آن استقبال می كنند.

داریوش بابائیان(تهیه كننده فیلم سینمایی از راز دشت تاران) درباره وضعیت سینمای كودك گفت: امروز فیلم سازی و سرمایه گذاری و همچنین برگشت سرمایه در سینما بسیار سخت شده است. من قصد گلایه و شكایت ندارم، اما معمولا مدیران در هر كجا اعم از ارشاد یا آموزش و پرورش به فیلم هایی یارانه دولتی می دهند كه به نظر می رسد مستحق آن نیستند.

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش امروز به راحتی خود را از سینمای كودك كنار كشیده است، درحالیكه نقش تعیین كننده ای در حمایت از این سینما دارد.

بابائیان با اشاره به وضعیت اكران فیلم های سینمای كودك و عدم استقبال از آنها گفت: سینمای كودك امروز محروم است درحالیكه زمانی یكی از فیلم های پرمخاطب سینمای ایران بود. در دوره ای فیلم هایی همچون گلنار یا كاكلی همزمان با فیلم های اكشن و خانواده ای اكران می شد اما فروش بسیار خوبی داشت اما امروز فروش فیلم ها مناسب نیست و فقط بعضی از آنها در بعضی پردیس های سینمایی با مخاطب مواجه می شدند و این امر باعث شده است بخش خصوصی وارد حوزه سینمای كودك نشود.

بابائیان ادامه داد: امروز سینمای ایران مریض است و برای حل مشكلات آن باید افرادی جدا از فارابی، شورای نظارت و یا بخش های دیگر انتخاب شوند و به خصوص در حوزه سینمای كودك اساسنامه ای را تصویب كنند كه برای پنج سال حداقل غیرقابل تغییر باشد.

علیرضا سبط احمدی(تهیه كننده سینما) نیز طی سخنانی گفت: سینمای كودك در سه دهه گذشته؛ سینمایی قوی را به دنیا معرفی كرده است اما امروز بعداز سه دهه با یك سینمای ضعیف و با نقص مواجه هستیم و حتی بسیاری از جشنواره های خارجی نیز فیلم های ما را نمی پذیرند و خود همین جشنواره كودك را نیز به زور سر پا نگه داشته ایم.

وی با برشمردن دلایل ضعف سینمای كودك گفت: یكی از این دلایل نبود حاشیه امنیت مدیریت مختلف روی سینما است كه بسیار تاثیرگذار است و این عدم حاشیه امنیت در تلویزیون نیز وجود دارد.

سبط احمدی با اشاره به وضعیت حمایت از سینمای كودك گفت: رقم حمایتی از این سینما آن چنان قابل توجه نیست و مبلغی كه دستگاه های دولتی به این فیلم ها كمك می كنند اگر تبدیل به ریال شود، حتی هفت درصد فیلم را نیز پوشش نمی دهد. در بخش اكران نیز ما با یك رقابت نابرابر مواجه هستیم درحالیكه فیلم تجاری با استقبال سینماداران و دفاتر پخش مواجه می شود، بعضی از آنها حتی حاضر نیستند یك بار فیلم كودك را ببینند.

وی ادامه داد: یكی از راه های حل این مشكل این است كه باید حمایت یارانه در بخش دولت سینما حذف و به بخش اكران منتقل شود.

سبط احمدی افزود: نباید این گونه باشد كه امروز با تغییر لهجه یك مدیر، لهجه یك بخشنامه نیز تغییر كند. امروز ما در حوزه های مختلف بن های خرید و حمایت های گوناگون داریم، اما در بخش كالای فرهنگی، بن خرید وجود ندارد.

تهیه كننده فیلم سنگ اول با اشاره به وضعیت شبكه نمایش خانگی گفت: زمانی كه من فیلم خود را برای فروش به شبكه نمایش خانگی عرضه كردم، رقم بسیار ناچیزی را مطرح كردند و مناسب نبود.... / گزارش : خبرگزارى ایلنا


ویدیو مرتبط :
دلیل قطعنامه های شورای امنیت چه بود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با حضور پوران درخشنده، رادیو فرهنگ سینمای كودك را آسیب شناسی می كند



 

  با حضور پوران درخشنده، رادیو فرهنگ سینمای كودك را آسیب شناسی می كند

 

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه فرهنگ، برنامه زنده «هفت اقلیم» کاری از گروه فرهنگ و هنر است که دوشنبه ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه به بهانه بیست و چهارمین جشنواره کودک و نوجوان همدان میزبان پوران درخشنده خواهد بود.

رضا درستکار کارشناس برنامه «هفت اقلیم» در گفتگویی زنده با پوران درخشنده وضعیت سینمای کودک و نوجوان را آسیب شناسی خواهند کرد.

پوران درخشنده که سالهاست در حوزه کودک و نوجوان فیلم سازی می کند، امسال نیز با فیلم «خواب های دنباله دار» در جشنواره کودک و نوجوان همدان شرکت کرده است.

گفتنی است ارتباط زنده با همدان و بیست و چهارمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان از دیگر بخش های این برنامه است.

«هفت اقلیم» با همکاری مهدی آزادی، حسن آزادی، تهیه کنندگی فیروز سراب تهیه و اجرا می شود.... / خبرگزارى ایسنا