فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

نازکترین سد جهان در ایران



 

 

نازکترین سد جهان در ایران

 

کمتر کسی پیدا می شود که از جاذبه های تاریخی یزد شنیده باشد و نام طاق شاه عباسی به گوشش نخورده باشد. بنایی که شاید دیدنی ترین اثر تاریخی طبس به شمار بیاید و یکی از جاذبه های فراموش نشدنی استان یزد که چندین لقب تکرار نشدنی را همراه خود دارد.

 

طاق شاه عباسی پر رکوردترین بنای تاریخی ایران است! سدی با 60متر ارتفاع که نه تنها لقب قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان را با خود یدک می کشد، بلکه به مدت 550 سال هم به عنوان بلندترین سد در جهان شناخته می شد. اما سد شاه عباسی یک لقب دیگر هم دارد که هنوز هیچ سدی موفق به تصاحب آن نشده است: نازکترین سد جهان که به خاطر عرض تاج یک متری اش به این نام شناخته می شود.

 

برای دیدن طاق شاه عباسی که به سد شاه عباسی هم معروف است، باید به روستای 700 ساله خرو و در فاصله ‪27‬ کیلومتری شهر طبس سفر کنید. جایی در نزدیکی چشمه آب گرم مرتضی علی (ع) که قبلا درباره اش مفصل نوشته ایم.

 

 

نازکترین   سد جهان در ایران

 

 

بالاتر از این چشمه، دره تنگی وجود دارد که در آن طاق شاه عباسی بنا شده است. قدمت این طاق را به دوره صفویه نسبت می دهند و معتقدند که سنگ نگاره‌های بزکوهی که بر آن حک شده اند، نمادی از درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت است. عده ای هم این بزها را نمادی از فرشتگانی می دانند که برای نگهبانی آب، افزایش و فراوانی نعمت بر دیواره‌های طاق دعا می کنند.

 

اگر گذارتان به طبس و روستای خرو افتاد، بعد از تماشای این سد جالب و شگفت انگیز حتما سری هم به چشمه دیدنی مرتضی علی بزنید که برگ های جدیدی برای غافلگیری شما رو خواهد کرد!

 

این چشمه در آن واحد دو بخش سرد و گرم دارد که به موازات یکدیگر جریان پیدا می کنند. به این معنی که یک سمت چشمه سرد و سمت دیگر آن گرم است و شما با قدم زدن در آن می توانید یک پای خود را در آب سرد چشمه فرو کنید و پای دیگرتان را در آب گرم آن!

 

دلیل این اتفاق آن است که آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می کند که گاهی به 10درجه هم می رسد! غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در كف رودخانه باعث می‌شود که این آب ها تا مسافت حدود سیصد متری بستر رودخانه هم پیش بروند در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند! به این ترتیب می بینید که در یك طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد.

 

برای رسیدن به آبگرم مرتضی علی باید از شهر طبس بگذرید و بعد، حدود پنج كیلومتر را با پای پیاده طی کنید كه بیشتر این مسیر از داخل آب می گذرد. در طول راه، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف همراهی تان می کنند که روی آنها حفره‌های کوچک و بزرگ با نظم خاصی قرار گرفته اند. بعضی از این حفره ها، چشمه های جوشان آب هستند که بزرگترین شان به حمام مرتضی علی معروف شده‌ است.

 

 

نازکترین سد جهان در ایران

 

 

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان


ویدیو مرتبط :
Fly Tornado One نازکترین گوشی جهان در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اخراج چین از پروژه بلندترین سد جهان در ایران



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اخراج چین از پروژه بلندترین سد جهان در ایران

وزیر نیرو از رد درخواست پیمانکار چینی برای احداث سد بختیاری خبر داد و گفت: درخواست مالی چینی‌ها پس از بررسی در کمیسیون دولت و بانک مرکزی رد شد و هم اکنون قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا احداث بلندترین سد بتنی جهان را انجام خواهد داد.

 مجید نامجو  در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه احداث سد بختیاری به عنوان بلندترین سد بتنی دو قوسی جهان در ایران، گفت: برای این پروژه اقداماتی از قبل صورت گرفته بود و قرار بود احداث آن توسط پیمانکار چینی دنبال شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه روش انتخاب پیمانکار خارجی برای پروژه ها یک مکانیزم مشخصی دارد، اظهار داشت: ابتدا قیمت پیشنهادی پیمانکار خارجی در وزارت نیرو بررسی می شود و سپس کمیسیون دولت آن را مورد بازبینی قرار می‌دهد که در صورت تایید پیمانکار وارد اجرا خواهد شد.

نامجو با بیان این مطلب که در خصوص مسائل مالی و وامها نیز باید بانک مرکزی اظهار نظر می کرد، تاکید کرد: بانک مرکزی پس از بررسی درخواست چینی ها در ارتباط با نحوه تامین مالی و استفاده از تسهیلات این درخواست پیمانکار خارجی را رد کرد و مورد توافق بانک مرکزی قرار نگرفت.

وزیر نیرو با اعلام اینکه هم اکنون حضور پیمانکار چینی در پروژه بلندترین سد بتنی جهان از دستور کار خارج شده است، افزود: پس از آن تفاهم نامه ای با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به امضا رسید و قرار است تامین مالی طرح نیز از سوی پیمانکار ایرانی دنبال شود.

نامجو همچنین در ارتباط با زمان قطعی ورود نیروگاه سد گتوند به مدار بهره برداری نیز گفت: قرار بود طی هفته گذشته با حضور رئیس جمهور بخشی از نیروگاه سد وارد مدار شود اما پس از بررسی های صورت گرفته مشخص شد که هنوز بخشی از کار باقی مانده است.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: به نظر می رسد ابتدا باید نقایص کار در سد گتوند برطرف شود تا بتوانیم افتتاح رسمی آن را توسط رئیس جمهور داشته باشیم.

نامجو در پایان به این مطلب نیز اشاره کرد که رئیس جمهور وی را مامور پیگیری رفع نقایص باقیمانده در سد گتوند کرده است و قرار است بزودی زمینه بهره برداری از واحدهای نیروگاهی این سد فراهم شود.

کلنگ زنی سد و نیروگاه بختیاری و بهره برداری از سدهای گتوند و تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه به عنوان طرح های اولویت دار وزارت نیرو در سال جاری به شمار می رود. /:  مهر