فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

معرفی کتاب برای تعطیلات نوروزی


کارور نویسنده واقعیت گرایی است. شخصیت های داستان های او رک و پوست کنده درباره همه بدبختی هایی که سرشان آمده حرف می زنند. دیالوگ ها در داستان های کارور نقش مهمی دارند؛ تا جایی که بیشتر پیشرفت داستان از همین دیالوگ ها شکل می گیرد.

همشهری جوان:

کلیسای جامع

نویسنده: ریموندن کارور

ترجمه: فرزانه طاهری

انتشارات: نیلوفر

قیمت: 6500 تومان

همه چیز از تکرار شروع شد



درباره نویسنده

شاید اگر مرد می دانست که بعدها چیزی به نام سبک کاروری به وجود می آید و از استادهای کلاس داستان نویسی گرفته تا روزنامه نگاری به دانش آموزانشان خواندن داستان جناب نویسنده را توصیه می کنند، به جای اینکه اینقدر ازدواج کند و طلاق بگیرد، بیشتر از اینها داستان می نوشت. خیلی ها سبک و سیاق داستانی کارور را متاثر از همینگوی و کافکا می دانند؛ دو نویسنده ای که حق زیادی گردن تاریخ ادبیات دارند.



چرا باید این کتاب را خواند؟

کارور نویسنده واقعیت گرایی است. البته این واقعیت گرایی کارور همیشه به اتفاق های خوش ختم نمی شود. شخصیت های داستان های او رک و پوست کنده درباره همه بدبختی هایی که سرشان آمده حرف می زنند. دیالوگ ها در داستان های کارور نقش مهمی دارند؛ تا جایی که بیشتر پیشرفت داستان از همین دیالوگ ها شکل می گیرد.

همه چیز از تکرار شروع شد



اگر کتاب را دوست داشتید

آمریکا/ فرانسیس کافکا/ ترجمه علی اصغر حدادی

وداع با اسلحه/ ارنست همینگوی / ترجمه نجف دریابندری




حرف زدن از آنچه که هیچ چیز نیست سخت است. درست مانند همان وقت هایی که از یک روز کاری یا یک مکالمه احوالپرسی خلاص شده ای و کسی که در کنارت است می پرسد «خب چه خبر؟ چی شد؟ چی می گفتین؟» و تو چیزی برای گفتن نداری، چون تمام اتفاقات آن روز یا حرف های آن مکالمه آنقدر در امتداد خطی راست بی هیچ پیچ و واپیچی حرکت کرده اند که دستاویزی برای شروع باقی نگذاشته اند.

 شجاعت می خواهد یا بی اعتنایی نمی دانم، اما کسی که شروع به تعریف می کند، انسان مصری است، به مصری همان زندگی. همین که در این میان کسی پیدا شودو نه حتی با پررنگ و کمرنگ کردن این جریان یکنواخت، بلکه کاملا همانطور که اتفاق افتاده است، آن را شنیدنی کند، هنر به خرج داده است. کارور همان کسی است که از هیچ چیز حرف می زند.

آمدن دوستی برای یک شب به خانه زن و مردی! «همان مرد کور، دوستی قدیمی زنم. بله، خود او داشت می آمد شب را پیش ما بماند...» وقتی که داستان را می خوانی، دائما پیش خودت می گویی خب که چی؟ حضور یک دوست قدیمی، البته یک «دوست کور» همانطور که مرد (راوی داستان) علاقه دارد او را اینگونه خطاب کند چه دستمایه ای می تواند برای داستان باشد؟

 داستان کارور دقیقا مانند همان چیزی است که در زندگی اتفاق می افتد. ریتم کند و کشدار و بی اتفاق زندگی باعث می شود که ذهن رج زن ما اتفاقات هرچند کوچک اما متفاوت را نادیده بگیرد و از آنها سرسری عبور کند اما کارور با برجسته کردن تکه ای از این روزمرگی و تعریف کردن مو به موی آن انگار لحظه های متفاوت را به یادت می اندازد. مرد کور یا همان رابرت انسان خوش برخوردی است.

از آن مهمان هایی که به کمک میزبان می آیند تا سنگینی فضا را بشکنند. هر چند که مرد/ راوی و مرد کور از طریق کاست هایی که در طول 10 سال از طرف زن مرد برای مرد کور فرستاده می شده نسبت به هم آشنایی نسبی دارند، اما تا به حال هم را ندیده اند و این اولین برخورد آنان با یکدیگر است.

 زن مرد از او راضی نیست و دائما نگران است او کاری کندکه باعث معذب شدن مرد کور شود و انگار همین فکر است که باعث می شود مرد به جز چند دیالوگ کلیشه ای، ترجیح دهد ساکت بماند و در عوض زن و مرد کور با یکدیگر اطلاعات تکراری رد و بدل می کنند؛ تکرار همان حرف هایی که در نوار کاست ها قبلا گزارش شده بود اما آن لحظه کوچک زمانی آغاز می شود که زن از خستگی به خواب می رود و در حقیقت این واسطه قطع می شود. این دو مجبور می شوند بدون هیچ فراری با یکدیگر مواجه شوند.

برنامه تلویزیون درباره کلیساهای جامع است و مرد از مرد کور می پرسد که آیا تصوری از کلیساهای جامع دارد؟ مرد کور به جز اطلاعات محدودی که در همین برنامه شنیده چیز دیگری نمی داند و از مرد می خواهد که این کلیساها را برای او توصیف کند. مرد به جز توصیفاتی کلی، چیزی به ذهنش نمی رسد.

در همین هنگام است که مرد کور از او می خواهد تا کاغذ و قلمی بیاورد. آن دو با یکدیگر زانو زده اند روی زمین و مرد کور با دستش دست مرد را هدایت می کند. به او می گوید بکش، مرد گیج است، هیچ گاه نقاشی خوبی نداشته است. مرد شروع می کند و ذره ذره نقاشی را کامل می کند. مرد که حتی نمی توانست کلیسای جامع را توصیف کند،حالا به کمک مرد کور آن را نقاشی کرده بود و «واقعا یک چیز درست و حسابی از کار درآمد!»


ویدیو مرتبط :
‫تعطیلات نوروزی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برندگان جوایز کتاب ملی آمریكا معرفی شدند



 

آخرین رمان پل استر به ایران می آید

 

 برندگان جوایز کتاب ملی آمریکا معرفی شدند و «پتی اسمیث» خواننده راک با کتاب خاطرات خود به نام «فقط بچه ها» جایزه کتاب ملی در رشته ادبیات غیر داستانی را به خود اختصاص داد. در مراسم اهدای جوایز کتاب ملی از «تام وولف» نویسنده معروف آمریکایی هم به خاطر نقش مؤثرش در اعتلای ادبیات آمریکا، تقدیر به عمل آمد.

 

به نقل از رویترز– «جی می گوردن» با رمان خود به نام «خدای اغتشاش» جایزه کتاب ملی در رشته ادبیات داستانی را از آن خود کرد. گوردن برای به دست آوردن این جایزه نویسندگان قدری چون «پیتر کری» و «نیکول کراؤس» را از گردونه رقابت خارج کرد.داستان رمان «خدای اغتشاش» درباره یک سوار کار اسب است که برای نجات دادن اصطبل در حال نابودی اش نقشه می کشد.

در جریان برگزاری مراسم اهدای جوایز، حضار بیشتر درباره وضعیت صنعت نشر که با رواج بازار نوپای کتاب های الکترونیکی در حال گذر از مرحله بحران زده و آشفته ای است، صحبت کردند. پتی اسمیث ۶۳ ساله که ترانه نویس و شاعر نیز هست، در هنگام دریافت جایزه ملی کتاب احساساتی شد و بغض گلویش را گرفت. کتاب او به نام «فقط بچه ها» وقایع نگاری تلاش های او در دوران جوانی اش است. اسمیث که از مخالفان کتاب های الکترونیکی است از مسؤلان خواست که اجازه ندهند تکنولوژی باعث مرگ کتاب های سنتی شود: "هیچ چیز زیبا تر از کتاب و کاغذ و فونت و روکش پارچه ای آن نیست. هر چقدر از نظر تکنولوژیک پیشرفت کردیم، خواهش می کنم اجازه ندهید کتاب های سنتی کنار گذاشته شوند."

تام وولف ۷۹ ساله که یکی از اولین مروجان «روزنامه نگاری نو» در دهه ۱۹۶۰ بود، از اولین مأموریت های خبرنگاری اش یاد کرد و به عنوان توصیه به رمان نویسان آینده گفت: "اول از همه از آپارتمان تان بیرون بروید، بعد بنشینید و بنویسید."

جایزه کتاب ملی در رشته شعر به «ترنس هی ز» برای چهارمین مجموعه شعرش به نام «سبک سر» رسید. «کاترین اسکاین» هم با کتاب «مرغ مقلد» برنده جایزه کتاب ملی در رشته ادبیات نوجوانان شد. در بین ۲۰ نامزد مرحله نهایی جوایز کتاب ملی که یکی از مهم ترین جایزه های سالیانه ادبی آمریکا است، سیزده نفر نویسنده زن بودند که بنا به گفته «بنیاد کتاب ملی» بیشترین تعداد نامزد های زن در تاریخ جایزه کتاب ملی است. هر کدام از بخش های این جایزه پنج نامزد نهایی داشت که به نویسنده برنده در هر رشته ۱۰ هزار دلار تعلق گرفت. جان آپدایک، فیلیپ راث، و رالف الیسون از برندگان سال های قبل این جایزه بوده اند. «انجمن ناشران آمریکا» هفته گذشته گفت که فروش کتاب در این کشور تا پایان ماه سپتامبر سال گذشته ۱/۱۲ درصد (معادل ۱/۱ بیلیون دلار) کاهش داشته ولی این رقم در سال جاری ۸/۳ بوده است. فروش کتاب های الکترونیکی از یک سال پیش تا کنون ۱/۱۵۸ درصد معادل ۹/۳۹ میلیون دلار افزایش داشته است.... / خبرگزارى ایلنا