فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

معرفی هیات انتخاب جشنواره فیلم دانشجویی



 

معرفی هیات انتخاب جشنواره فیلم و عكس دانشجویی

 

جشنواره فیلم و عكس دانشجویی امسال از هفتم تا یازدهم خرداد ماه ششمین دوره خود را به شكل بین‌المللی برگزار خواهد كرد.



مهم‌ترین ویژگی این جشنواره نیز طبق گفته دست‌اندركاران آن، قضاوت آثار ساخته شده توسط مخاطبان جشنواره است، مخاطبانی كه دانشجویان مراكز آموزش عالی (دانشگاه‌های سراسری، آزاد، پیام‌نور، علمی كاربردی، غیرانتفاعی و... ) هستند و در حال تحصیل. طبق آمار وزارت علوم در حال حاضر ۴ میلیون دانشجو در مراكز آموزش عالی تحصیل می‌كنند.طبق آخرین خبرها بهرام توكلی، سامان استركی، سجاد شاهدی، فرناز خوشبخت و مجید موثقی ۵ فیلمساز جوانی هستند كه در كنار پیروز كلانتری مستندساز پیشكسوت كشورمان، آثار بخش مسابقه این جشنواره را انتخاب می‌كنند.این جشنواره به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود و فیلم‌های آن در خانه هنرمندان نمایش داده خواهد شد..../  جام‌جم آنلاین

 

 


ویدیو مرتبط :
فیلم های دانشجویی و اکران های دانشجویی در جشنواره عمار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی هیات انتخاب بخش سینمایی جشنواره كیش


روابط عمومی جشنواره فیلم كیش هیات سه نفره انتخاب بخش فیلم‌های سینمایی مسابقه بین‌الملل جشنواره را به این ترتیب معرفی كرد: مهدی همایونفر، حسن نجاریان و حمیدرضا دهقان‌پور.



اعضای هیات انتخاب بخش فیلم‌های سینمایی مسابقه بین‌الملل جشنواره كیش معرفی شدند.

روابط عمومی جشنواره فیلم كیش هیات سه نفره انتخاب بخش فیلم‌های سینمایی مسابقه بین‌الملل جشنواره را به این ترتیب معرفی كرد: مهدی همایونفر، حسن نجاریان و حمیدرضا دهقان‌پور.

حدود 700 فیلم متقاضی شركت در بخش بین‌الملل جشنواره بودند كه با بازبینی و بررسی 307 عنوان با موضوع جشنواره در بخش مسابقه فیلم‌های سینمایی، كوتاه و مستند در دبیرخانه ثبت شدند تا مورد ارزیابی و انتخاب هیات‌های انتخاب قرار بگیرد.

متقاضیان از كشورهای مختلف مانند هند، تركیه، قزاقستان، روسیه، ارمنستان، عراق، چین، قطر، عربستان، لبنان، بحرین، آذربایجان، فلسطین، الجزایر، انگلستان، كانادا، كره، ژاپن، آمریكا و فرانسه شركت كردند.
تولیدات مشترك فلسطین با كانادا، فرانسه با الجزایر، انگستان با گرجستان و ... هم در جشنواره شركت دارند كه در مجموع تركیه با بیش از 40 فیلم بالاترین آمار شركت‌كننده را دارد و بعد از آن كشورهای هند، روسیه و چین بیشترین آمار شركت‌كننده را دارا هستند.

* دبیرخانه جشنواره فیلم كیش به تعطیلات نوروزی نرفت

ستاد برگزاری جشنواره بین المللی فیلم كیش به دلیل گستردگی كارها حتی در ایام تعطیلات نوروزی هم مشغول كار بود و با توجه به برنامه‌ریزی گسترده و نیاز به هماهنگی و تسریع در روند امور، اكثر روزهای آغازین فروردین را با فعالیت پشت سر گذاشت.‌

بر پایه این خبر، كمیته‌های مختلف جشنواره به ویژه كمیته تبلیغات و تشریفات حتی ایام تعطیلات نوروزی را به خاطر شرایط ویژه آن به برنامه‌ریزی مشغول بود.

كار جمع‌بندی آثار راه یافته در بخش‌های مختلف مسابقه سینمای ایران اعم از فیلم‌های سینمایی، كوتاه، مستند، سینمایی ویدیویی، مسابقه فیلمنامه‌نویسی، بخش نوعی نگاه در دو بخش اصلی و ویژه و نیز بخش مناطق آزاد در حال حاضر به پایان رسیده و هسته تولید كتاب و مواد انتشاراتی جشنواره در حال آماده‌سازی نهایی هستند.

این در حالی است كه برای اولین بار جشنواره بین‌المللی فیلم كیش به منظور فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی و استفاده از شرایط خاص تعطیلات نوروزی اقدام به انتشار ویژه‌نامه نوروزی كرد و مجله‌ای وزین و متنوع و غنی را در سطح كشور و حتی به در منازل بسیاری از هنرمندان و سینماگران و مدیران فرهنگی توزیع كرد و با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد.

* خزاعی: جشنواره كیش یك دیالوگ جدید بین‌المللی است

محمد خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم كیش با اشاره به برگزاری این رویداد مهم سینمایی در اوایل اردیبهشت‌ماه سال‌ جاری از شكل‌گیری جریان تازه و موج جدیدی با جشنواره فیلم كیش برای معرفی و شناسایی ظرفیت‌های سینمای ایران به كشورهای منطقه خبر داد و عنوان كرد: این اتفاق كه به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مركز امور مناطق آزاد به اجرا درمی‌آید طلیعه حركتی نوین است در عرصه بین‌الملل سینمای ایران.

وی ادامه داد: جشنواره كیش با تكیه بر اصولی كه به آن پایبند است به گونه‌ای برنامه‌ریزی كرده كه همه سینماگرانی كه در كشور فعالیت می‌كنند، در آن جایی داشته باشند. همه را دوست دارد و از همه دعوت می‌كند. جشنواره معتقد است این دور هم جمع شدن خانواده سینما می‌تواند در عرصه بین‌الملل نیز نتیجه بخش شود.

به گفته وی این جشنواره كیش جای هیچ جشنواره‌ای را نمی‌گیرد. ما جشنواره‌ای نداریم كه بر پایه مشتركات فرهنگی، آیینی و تمدنی ما در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه و مركزی برنامه‌ریزی كرده باشد، هدف ما این بود كه این جشنواره اگر بتواند ادامه پیدا كند، چون كه می‌دانید با تغییر مدیریت‌ها این جشنواره‌ها معمولا دستخوش تغییر می‌شوند. اگر متولیانش كه مناطق آزاد و وزارت ارشاد هستند برنامه‌ریزی كنند كه این جشنواره ادامه پیدا كند، در منطقه صاحب نفوذ می‌شود و یك جایگاه معتبری برای فیلمسازان منطقه می‌شود.

خزاعی با بیان اینكه یكی از اشكالات جشنواره‌های ما این است كه داخلی هستند و اسم‌شان بین‌المللی، خاطرنشان ساخت: با آمدن چهار مهمان خارجی اتفاقی نمی‌افتد. ما جشنواره بین‌المللی كم داریم چون مشكلاتی در چارچوب‌ها و برگزاری داریم؛ ولی اگر بتوانیم در برگزاری این جشنواره موفق باشیم، می‌توانیم تاثیرگذار باشیم.

وی اضافه كرد: سالیان سال از خلیج فارس حرف می‌زنیم و هیچ كاری هم انجام نمی‌دهیم. هر سال 10اردیبهشت دور هم جمع می‌شویم و می‌گوییم امروز روز خلیج فارس است و بعد دیگر هیچ. رسالت سینماگران و مسئولان فرهنگی و سینمایی در این زمینه چیست؟
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم كیش تصریح كرد: اگر همگان متوجه اهمیت این رویداد فرهنگی برای منطقه شوند، یك پایگاه بسیار خوب برای فیلمسازان منطقه ایجاد می‌شود.

این منتقد و تهیه‌كننده سینما معتقد است در بحث بین‌الملل خیلی كم كار كرده‌ایم؛ علیرغم اینكه می‌گوییم فعالیم، هیچ كاری نمی‌كنیم. حداقل برنامه و استراتژی خاصی در حوزه بین‌الملل نداریم.
وی گفت: ما در منطقه‌ای هستیم به نام خاورمیانه و آسیای میانه كه خیلی اشتراكات داریم. در جای جای این سرزمین‌ها نشانه‌های فرهنگی و جلوه‌هایی از هنر ایرانی پیداست. ما در واقع برای خانواده بزرگ فرهنگی دور و برمان چه كار كردیم؟ بالغ بر هزار سالن حداقل در این منطقه وجود دارد، شاید بعضی از كشور‌ها صاحب صنعت سینما نباشند، صاحب سالن سینما كه هستند. در حوزه سینما ما چقدر عرضه و تقاضا در همین خاورمیانه داریم. در كشور‌های فارسی زبان چه اتفاقی افتاده است؟ هرچه برنامه‌ریزی در این 30 سال داشتیم، سعی كردیم برای اروپا و امریكا باشد. اصلا فراموش كردیم كه همسایگانی داریم كه راحت‌تر همدیگر را می‌فهمیم. میراث مشتركی هست كه با هم داریم. این‌ها را ما فراموش كردیم.

وی ادامه داد: در همین شرایط می‌بینیم كمپانی‌های اروپایی و صاحب سینما آمده‌اند برنامه‌ریزی‌ كردند و تمام بازار این كشورها را تسخیر كردند. این كشورهایی كه اسلامی هستند، فكر می‌كنی دوست ندارند فیلم اسلامی ببینند؟ قطعا دوست دارند.

دبیر جشنواره فیلم كیش عنوان كرد: واقعا ما در حوزه بین‌الملل به صورت فعال آدم تربیت نكرده‌ایم. متخصص تربیت نكردیم، محدوده بسته‌ای در حوزه بین‌الملل داریم. این در حالی است كه اگر سینمای ایران بخواهد كه در آینده موفق شود، باید این دایره را وسیع‌تر كند و از مرزهای ایران خارج شود، یعنی باید برای عرصه بین‌الملل برنامه‌ریزی كنیم. برای عرصه بین‌الملل هم باید آدم‌های جدیدی تربیت كنیم.
به گفته وی ما به نگاه جدید نیاز داریم. تفكر جدید می‌خواهیم كه مضامین مشتركی داشته باشد.

خزاعی با بیان اینكه نخستین عاملی كه باعث سازندگی انسان‌ها می‌شود، نقد است خاطر نشان كرد: در سینمای ما اتفاقی افتاده است كه وقتی به آن‌ها نگاه می‌كنی، می‌بینی همه دارند یك حرف می‌زنند و همه دل‌شان برای سینما می‌سوزد؛ پس ما باید در جشنواره فیلم كیش فضایی ایجاد كنیم كه آدم‌ها با دیدگاه‌ها و سلایق مختلف بیایند دور هم جمع شوند و از هم فاصله نگیرند. نخستین چیزی كه در جامعه موجب اختلاف می‌شود فاصله است. وقتی فاصله می‌گیریم احساس می‌كنیم كه چه اتفاقاتی دارد می‌افتد. وقتی به هم نزدیك می‌شویم خیلی از مسائلی كه در ذهن‌مان منفی است پاك می‌شود و به همدلی می‌رسیم.
به اعتقاد وی هنرمند باید جلوتر از جامعه فكر ‌كند.

دبیر جشنواره فیلم كیش افزود: الان به غیر از چند تن از سینماگران، بقیه دارند هم‌سطح مردم فكر می‌كنند و جلوتر نیستند و مشكل همین است؛ حال آن كه فیلمسازان ما كارشان و وظیفه‌شان همین است كه نگاهی متفاوت داشته باشند. یك سری آسیب‌ها را از دل اجتماع خارج كنند، بعد این را مطرح كنند تا كسانی كه حواس‌شان نیست، برنامه‌ریزی كنند. یعنی این طوری نیست كه وقتی ما یك فیلم انتقادی از جامعه می‌سازیم، قصد سیاه كردن یا تخریب كردن یا جریان‌سازی داریم. این نگاه اشتباه است. چون هنرمند برای همین كار آمده است، آمده كه یك نگاه متفاوت داشته باشد. به مسئولان بگوید نمی‌توانید نكات ریز را ببینید، ما می‌بینیم و به شما می‌گوییم.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم كیش اظهار امیدواری كرد: جشنواره كیش با همه فراز و نشیب‌هایی كه دارد، بتواند در حدی در مسائل فرهنگی تاثیرگذار باشد كه بتوانیم بگوییم این همه تلاش، انرژی، آدم و وقت برای گفت‌وگو كردن مثمر ثمر بوده است.