فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

معبد آناهیتا در شهر کنگاور



 

 

 

معبد آناهیتا

 

 

 

بناي معروف به معبد آناهيتا در مركز شهر كنگاور بر سر راه همدان به كرمانشاه واقع شده است. اين بنا بر روي تپه طبيعي با حداكثر ارتفاع 32 متر نسبت به سطح زمين هاي اطراف ساخته شده است.

 

 

نقشه بناي كنگاور چهار ضلعي و به ابعاد 209*224 متر مي باشد كه هر ضلع آن به شكل صفه اي به قطر 18 متر است. اين صفحه ها با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده اند كه نماي بيروني آنها به وسيله سنگ هاي بزرگ تراشيده شده اي به صورت خشكه چين پوشش داده شده و گاهي براي اتصال برخي از بلوك ها، از بست هاي آهني و سربي استفاده كرده اند.

 

 

معرفی معبد آناهيتا ، کنگاور در قسمت جنوبي بنا، پلكان دو طرفه اي به درازاي 154 متر وجود دارد كه هر دوتا پنج پله در يك بلوك سنگي ايجاد شده است. در وضع موجود تعداد سنگ پله ها در پلكان شرقي 26 پله و در پلكان غربي 21 پله مي باشد ولي با توجه به ارتفاع ديوار كه 20/8 متر از آن باقي مانده به طور يقين تعداد پله ها بيشتر از اين بوده است.

 

 

 

معبد آناهیتا

 

 

 

در بخش شمال شرقي بنا نيز دو رديف موازي سنگ هاي تراشيده بكار رفته كه بر وجود ورودي به عرض 2 متر در اين بخش از بنا دلالت دارد. در مركز بنا، صفه اي با جهت شرقي، غربي ساخته شده كه 93 متر درازا و 30/9 متر پهنا و بين 3 تا 5 متر ارتفاع دارد. اين صفه با لاشه سنگ هاي بزرگ كه حداقل يكي از سطوح آن صاف بوده ساخته شده است و نماي آن با ملاط گچ پوشيده شده كه جز در برخي از سطوح پائين ديوار نشاني از آن نمانده است. تصویری از معبد آناهيتا ، کنگاور بر روي صفحه اي چهارگانه اين بنا به جز فاصله بين دو رشته پلكان جنوبي، يك رديف ستون قرار گرفته است.

 

 

اين ستون ها كوتاه و قطورند. بلندي هر ستون كه شامل پايه، ساقه و سرستون مي باشند 54/3 متر و قطر هر يك از ساقه ستون ها كه استوانه اي شكل مي باشند 144 سانتي متر است. ستون های باقیمانده از معبد آناهيتا ، کنگاور در مورد كاركرد اين بنا در ميان محققين اختلاف نظرهايي وجود دارد. بطوريكه عده اي از نويسندگان اين بنا را معبدي براي الهه آناهيتا دانسته اند.

 

 

آناهيتا ايزد بانوي آب هاي روان، زيبايي، فراواني و بركت در دوران پيش از اسلام بوده است. آثار باقیمانده از معبد آناهيتا ، کنگاور ولي برخي ديگر از محققين به تبعيت از نوشته هاي مورخين ايراني و عرب سده سوم هجري به بعد كاركرد اين بنا را كاخي ناتمام براي خسروپرويز معرفي كرده اند. از نظر زمان ساخت نيز عده اي اين بنا را به اواخر سده سوم و آغاز سده دوم پپيش از ميلاد نسبت داده اند، عده ديگر آن را به سده يكم پيش از ميلاد و برخی آنرا به سه دوره هخامنشي، اشكاني و ساساني نسبت مي دهد ولي مسعود آذرنوش كاوشگر ديگر بنا آنرا كاخ ناتمامي از خسروپرويز در اواخر دوره ساساني مي داند.

 

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

باگان؛ شهر هزار معبد در میانمار (+تصاویر)



شهر باگان,شهر باگان در میانمار,تصاویر شهر باگان

شهر باگان از مشهورترین شهرهای باستانی دنیاست

 

شهر باگان از مشهورترین شهرهای باستانی

 بسیاری از معابد شهر باگان شبیه به هرم و درست به ابعاد اهرام ثلاثه مصر ساخته شده اند. با این تفاوت که اهرام ثلاثه به طور کلی یکرنگ بوده ولی این معابد در رنگ های مختلف درست شبیه به یک کیک چند طبقه عروسی به نظر می آیند.

شهر باگان
شهر باگان از مشهورترین شهرهای باستانی دنیاست که قدمت آن به سال ها پیش برمی گردد. شهر باگان که خیلی ها آن را به اسم پاگان هم می شناسند، به خاطر وجود بیش از 2000 معبد و آثار باستانی به عنوان یکی از عجایب معماری دنیای باستان ساخته می شود؛ نکته جالب اینجاست که هنوز چگونگی ساخت این معبدها در هزاران سال پیش بدون جواب مانده و باستان شناسان زیادی برای رسیدن به جواب این معما در این شهر مشغول کاوش هستند.

 

شهر باگان,شهر باگان در میانمار,تصاویر شهر باگان

ویرانه های شهر باگان مساحتی در حدود 25 کیلومتر مربع را تشکیل می دهند

 

شهر باستانی باگان، در میانمار یا همان برمه و در شرق آسیا قرار گرفته است. این شهر تاریخی در افسانه های محلی با اسامی دیگری هم شناخته می شود از تامبادیپا به معنی شهر مس گرفته تا تاسادسا به معنی شهر سوخته، چرا که در گذشته معادن مس زیادی در این شهر و اطراف آن وجود داشت و بیشتر مردم با کار در همین معادن امرار معاش می کردند.

 

شهر باستانی باگان تا به حال با حوادث زیادی روبه رو شده و بارها تا مرحله نابودی هم پیش رفته و به همین خاطر با نام شهر سوخته هم شناخته می شود. با این حال معابد زیبا و قدیمی این شهر گردشگران زیادی را به میانمار می کشاند. به عقیده بیشتر توریست ها، تماشای طلوع و غروب آفتاب از این معابد از جذاب ترین مناظر موجود است که چهره زیبایی به شهر داده است. این معابد هم اکنون به موزه هایی با تاریخ هزاران ساله تبدیل شده اند.

 

ویرانه های این شهر مساحتی در حدود 25 کیلومتر مربع را تشکیل می دهند. قدمت بیشتر این مکان های تاریخی به 1000 تا1200 سال پیش برمی گردد یعنی زمان اولین امپراتوری برمه. باگان تا قبل از اینکه شاه پینبیا آن را به عنوان پایتخت خود انتخاب کند، شهر بی اهمیتی بود ولی پس از آن به شهری بزرگ و مهم در برمه تبدیل شد. اما بعدها در یک دوره و تا زمان سلطنت آناوارتا، باگان رونق گرفته و رنگ و بوی شهر را به خود گرفت.

 

شهر باگان,شهر باگان در میانمار,تصاویر شهر باگان

شهر باستانی باگان، در میانمار یا همان برمه و در شرق آسیا قرار گرفته است

 

نکته جالب اینجاست که باگان با وجود 2000 معبد به عنوان یکی از مشهورترین شهرهای مذهبی دنیا هم شناخته می شود. در این شهر و از میان ویرانه های بعضی از معابد، عتیقه های بسیاری از این معابد به دست صاحب منصبان و متمولان دوران پادشاهی باگان ساخته شده بودند که می خواستند برای خود معبدی اختصاصی و خانوادگی داشته باشند. آنها این معابد را به وسیله برده هایشان بنا می کردند. این برده ها باید در ازای یک غذای بسیار کم و بدون استراحت، این معابد را در کم ترین زمان ممکن می ساختند. به خاطر ثروت زیاد سازندگان این بناها بسیاری از تندیس های قرار گرفته در این معابد، از طلا ساخته شده یا با روکشی از طلا پوشیده شده اند.

 

معابد مشهور شهر باگان
 بسیاری از معابد شهر باگان شبیه به هرم و درست به ابعاد اهرام ثلاثه مصر ساخته شده اند. با این تفاوت که اهرام ثلاثه به طور کلی یکرنگ بوده ولی این معابد در رنگ های مختلف درست شبیه به یک کیک چند طبقه عروسی به نظر می آیند. در میان معابد باستانی باگان، بوپایا پاگودا از همه قدیمی تر است و گفته می شود که این معبد در قرن سوم و به دست شاه پاگان پیوساوی ساخته شده که در بین سال های 168 تا 243 بعد از میلاد بر این سرزمین حکومت می کرد. البته نظرهای دیگری هم وجود دارند که قدمت این معبد را بین قرن 9 تا 11 میلادی تخمین می زنند.

 

شهر باگان,شهر باگان در میانمار,تصاویر شهر باگان

شهر باگان به عنوان یکی از عجایب معماری دنیای باستان شناخته می شود

 

پاگودا مشهورترین معبد شهر بوده و ارتفاعی در حدود 6 متر دارد. جالب ترین بخش آن سنگ بزرگی است که در بالاترین قسمت آن قرار گرفته و با روکشی نازک از طلا پوشیده شده است. طبق افسانه ها این سنگ به وسیله موی یک بودا به حالت تعادل نگه داشته شده و هیچ چیزی برای تثبیت آن به کار برده نشده است. تماشای غروب آفتاب در حالی که به نظر می رسد خورشید در پشت این صخره پنهان می شود، بسیار تماشایی بوده و یکی از پرطرفدارترین قسمت های بازدید برای ترویست هاست.


معبد مشهور دیگر این شهر با نام آناندا شناخته می شود و در سال 1090 و به دستور شاه کیان زیتا ساخته شده است. این معبد شبیه به غار افسانه ای ناندامولا در رشته کوه های هیمالیا ساخته شده. گفته می شود این غارها به عابدانی تعلق داشت که بیشتر عمر خود را برای عبادت در آنجا گذراندند. ارتفاع معبد به 51 متر می رسد و مهم ترین بخش آن گنبدی از جنس طلاست که در سال 1990 و در جشن 900 سالگی آن ساخته و در بالای معبد نصب شد. همچنین 4 مجسمه بسیار بزرگ بودا هم در این معبد قرار گرفته که هر کدام به یک سو اشاره دارند.

 

شهر باگان,شهر باگان در میانمار,تصاویر شهر باگان

در میان معابد باستانی شهر باگان، بوپایا پاگودا از همه قدیمی تر است

 

کاکوساندا به شمال، کاناگاما به شرق، کاساپا به جنوب و گوآتاما به غرب، هر کدام از این تندیس ها مربوط به یک نسل هستند که از میان آنها گواتاما جدیدترین تندیس ساخته شده است. معبد گاوداپالین هم در قرن 12 و به دستور شاه ناراپاتیسیتو ساخته شد. ارتفاع این معبد 60 متر بوده و به دلیل معماری نادرست، در زلزله سال 1975 به شدت آسیب دید ولی دوباره بازسازی شد.

 

اما دایامانگی بزرگ ترین معبد باگان است که در بین سال های 1167 تا 1170 ساخته شد. این معبد علاوه بر بزرگی، شامل عتیقه ها و تندیس های با ارزش و تنومندی است که در عصرهای مختلف به معبد اضافه شده اند. پس از پاگودا، این معبد یکی از مشهورترین و پربازدید کننده ترین معابد به حساب می آید.

 

یکی دیگر از مشهورترین معابد باگان معبد شوسانداواست که در سال 1057 و به دستور شاه آنواتا ساخته شد. در ساخت گنبد این معبد از موی بودای مشهور آن زمان استفاده شده است. در آن زمان آنها تصور می کردند که با این کار می توانند معبد را پاک نگه دارند و طبق عقایدی با این کار معبد را تقدیس می کردند. در گذشته نام این معبد گانش بود. 5 تندیس از سر فیل نیز در 5 گوشه از این معبد قرار گرفته اند که با توجه به قدمت هزاران ساله شان ارزشی بسیار دارند.

 

شهر باگان,شهر باگان در میانمار,تصاویر شهر باگان

معبد شوزیگون در شهر باگان به خاطر تعداد عتیقه هایی که در آنجا قرار گرفته معروف شده است

 

ماهابودهی یکی از معابدی است که در ساخت آن دقت بسیاری صورت گرفته و دقیق ترین معبد شهر لقب گرفته و نسخه دومی از معبد مشهور گایا در هندوستان است. این معبد در بین سال های 1210 تا 1234 و به دستور شاه ناتوگمیا به هندوستان سفر کرده و معبد گایا را دیده بود، ساخته شد. در تمام قسمت های این معبد حفره ها و عقب نشینی هایی در دیوار وجود دارند که تندیس هایی از بودا در حالت های مختلف در آنها قرار داده شده اند.


اما معبد شوزیگون معبد دیگری است که به خاطر تعداد عتیقه هایی که در آنجا قرار گرفته معروف شده است، تا حدی که این معبد با نام محفظه عتیقه ها هم شناخته می شود. شوزیگون به دستور شاه آنوارتا ساخته شده ولی نیمه کاره رها شد تا اینکه بالاخره در سال 1089 به دستور شاه کیان زیتا تکمیل شد. در این معبد تعداد بسیار زیادی از استخوان ها و موهای بوداهای عصرهای مختلف نگهداری می شوند.

 

شهر باگان,شهر باگان در میانمار,تصاویر شهر باگان

شهر باگان با وجود 2000 معبد به عنوان یکی از مشهورترین شهرهای مذهبی دنیا شناخته می شود

 

 معابدی در شهر باگان که تخریب نشدند
بیشتر قسمت های شهر باگان در زلزله ویرانگر سال 1975 به شدت تخریب شد اما نکته جالب اینجاست که بسیاری از معابد از این حادثه جان سالم به در برده و هیچ کدام آسیب جدی ندیدند. البته قسمتی از معبد پاگودا شکست و داخل رودخانه ای که در نزدیکی آن قرار داشت، سقوط کرد. با این حال پس از مدت کوتاهی تمامی معابد و آثار باستانی درست به شکل اولیه ولی با مصالح جدید ساخته شدند. با اینکه زلزله بسیار شدید بود و حتی به معبد پاگودا آسیب رساند اما سنگ بالای آن هیچ آسیبی ندید و راز تعادل آن همچنان سر به مهر باقی ماند.

 

گردآوری : بخش گردشگری صبح بخیر


نشریه همشهری
rasekhoon.net