فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

معاون صداوسیما: شجریان دیگر صلاحیت حضور...



 

معاون صداوسیما: شجریان دیگر صلاحیت حضور در قلب مردم را ندارد.مرتضی میرباقری گفت: شجریان چهره خود را مخدوش کرده و ما امیدوار به بازگشت وی هستیم تا نظام دست لطف خود را بر سر او بکشد.

 

به گزارش ایلنا، معاون  صداو سیما در حاشیه بازدید از پشت صحنه مجموعه تلویزیونی نون و ریحون گفت: شجریان به دلیل مواضع ضدانقلابی که گرفته است و مواضع بدی که در رابطه با مردم خودش گرفته است؛ دیگر صلاحیت کافی برای حضور در قلب مردم را ندارد. او چهره خود را مخدوش کرده است. ما امیدوارم که همچنان که فرصت باقی باشد تا ایشان بازگردند تا نظام هم دست لطف خود را بر سر ایشان بکشد.

 

وی درباره دلایل ا عدم حضور بعضی کارگردانهای سریالهای طنز در برنامه های سیما مانند رضا عطاران گفت: هیچ محدودیتی برای هیچ هنرمندی که قصد داشته باشد تا با این سازمان همکاری کند؛ وجود ندارد. افراد نامبرده شده متن و طرحی ارائه نداده اند. اگر متون خود را ارائه بدهند؛ حتما بررسی می شود. و ما نیز از این طرح ها استقبال می کنیم. خصوصا آنکه آنها دارای سابقه و تجربه کافی در ساخت مجموعه های طنز هستند.


ویدیو مرتبط :
پخش خبری در مورد استاد شجریان بعد از 6 سال در صداوسیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با حضور شجریان ؛ بزرگداشت مشكاتیان برگزار شد



 

با حضور شجریان ؛ بزرگداشت مشكاتیان برگزار شد

 

بزرگداشت پرویز مشكاتیان با حضور هنرمندانی چون محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، شفیعی كدكنی و سیمینبهبهانی در تالار وحدت برگزار شد. محمدرضا درویشی در این مراسم گفت: ده سال آخر عمر مشكاتیان به سكوت و خانه نشینی گذشت.

بزرگداشت پرویز مشكاتیان(آهنگساز و نوازنده سنتور) شب گذشته(۲۷ شهریور) درحالی در تالار وحدت برگزار شد كه در این برنامه چهره های شاخصی مانند محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، شفیعی كدكنی و سیمین بهبهانی و ... حضور داشتند.

در ابتدای برنامه؛ محمد سریر(رئیس خانه موسیقی) با اعلام اینكه سكوت پرویز مشكاتیان در اواخر عمر معنادار بوده است، صحبت های خود را با این شعر آغاز كرد. كه ای دوست وقت خفتن و خاموشی ات نبود.

وی افزود: نغمه ها و آهنگ های پرویز مشكاتیان در لابه لای حافظه تاریخی ما مانده و خواهد ماند و شاید اگر این گونه بگوئیم بهتر است كه؛ مشكاتیان در زمان سكوتش بیشتر دیده می شد.

محمد سریر با اشاره به اینكه آهنگ های پرویز مشكاتیان جان تازه ای به موسیقی ایران داده است، خاطرنشان كرد: این استاد یك تنظیم كننده، مدرس، آگاه نسبت به ادبیات ایران و جهان، نوازنده و آهنگساز بود كه ساز زدن وی و آهنگ هایش؛ خمودگی در موسیقی ایران را در زمان خود از بین برد. چراكه مصداق این واقعیت را می توانیم از آزمون های موسیقی كه درحال حاضر برگزار می شود و همه قطعات وی را برای زدن انتخاب می كنند، فهمید.

وی با اشاره به اینكه خانه موسیقی در جشن خود قرار است دو جایزه در زمینه آثار ضربی و سنتورنوازی به كسانی كه در این مسابقه شركت كرده اند؛ بدهد، یادآور شد: اعتقاد داریم كه مشكاتیان علاوه بر تكنیك؛ یك جریان خاص در موسیقی ایران راه انداخت. خانه موسیقی هم مهرماه در این دو زمینه ای ذكر شد، آثار را معرفی خواهد كرد.

در ادامه محمدرضا درویشی(محقق و آهنگساز)گفت: یك سال از رفتن پرویز مشكاتیان می گذرد اما نه تنها این رفتن را نتوانستیم باور كنیم بلكه همیشه صدای ساز وی در گوش هایمان است.

وی افزود: به اعتبار ۳۶ سال دوستی با پرویز؛ شاهد سلوك روحی و معنوی وی بودم و جدا از هم خانه بودن، همسایه بودن و همكار بودن یك رابطه عاشقانه با هم داشتیم.

در ادامه این آهنگساز با اشاره به خوابی كه چندی پیش دیده است، این گونه سخن گفت كه پرویز مشكاتیان نمرده است و زنده است.

درویشی با تاكید بر موضوع كه پرویز یك موسیقی دان منحصربفرد در موسیقی ایران است، درباره بخش های مختلف زندگی وی این گونه سخن گفت: دوره اول زندگی مشكاتیان تا سن ۱۸ سالگی در نیشابور گذشت و زیرنظر پدر و حسن مشكاتیان تجربه مختلف نواختن سازهایی مانند سنتور، دف، تنبك، ویالون را آموخت و در این برهه؛ سازی نبود كه به دست پرویز برسد و بتواند از دست وی خلاصی یابد.

در این دوره پایه گذاری موسیقی در روح و جسم مشكاتیان انجام شد اما این دوره ناقص ماند، تا اینكه پرویز مشكاتیان در سال ۵۳ در كنكور دانشگاه تهران برای رشته موسیقی قبول شد.

وی ادامه داد: با ورود پرویز به دانشگاه تهران و آشنایی وی با نورعلی خان برومند و داریوش صفوت؛ فصل جدیدی در زندگی مشكاتیان رخ داد.

وی گفت: پرویز نخستین كسی بود در ترم دوم دانشگاه به مركز حفظ و اشاعه موسیقی دعوت شد كه این منجر به دیدن آخرین نسل از راویان این موسیقی بود و همین امر باعث شد تا مردم و محافل موسیقی وی را به عنوان یك چهره بشناسند.

درویشی درباره بخش دوم زندگی مشكاتیان این گونه سخن گفت: تشكیل گروه عارف یك سال قبل از انقلاب زیرنظر هوشنگ ابتهاج از دیگر كارهای شاخص مشكاتیان بود. همچنین وی در ۱۷ شهریور كه كانون چاوش تشكیل شد، به فصل تازه ای دیگر در زندگی هنری دست یافت كه از آن می توان تدریس زیاد، كنسرت زیاد، انتشار آثار و آشنایی با محمدرضا شجریان اشاره كرد.

به اعتقاد درویشی؛ آشنایی با شجریان؛ ساز جدیدی در زندگی پرویز بود و از آن می توان به اوج فعالیت این هنرمند اشاره كرد.

درویشی ادامه داد كه ده سال آخر عمر پرویز مشكاتیان به سكوت و خانه نشینی گذشت. او از معدود نوازنده هایی بود كه شعر فارسی را خوب می دانست و از نوازنده هایی بود كه با ورود به دانشگاه تهران شروع به یادگیری ردیف موسیقی كرد. البته این بدین معنا نیست كه وی قبلا ردیف نمی دانسته است اما زود هم یاد گرفت كه باید ردیف را كنار بگذارد و فقط از آن استفاده كند.

وی ادامه داد: ما كمتر شاهد ردیف نوازی از مشكاتیان بودیم. همچنین وی ازجمله آهنگسازانی بوده است كه آهنگ هایش در سن ۲۰ سالگی از رادیو پخش شد.

درویشی با تاكید بر این موضوع كه تمام ابعاد زندگی مشكاتیان خیلی زود روی داد و مرگش هم زودهنگام رخ داد؛ گفت: پرویز دین خود را نسبت به موسیقی و فرهنگ سرزمین مادری اش انجام داد. جامعه هم دین خود را انجام داده است اما آیا نهادها و متولیان فرهنگی كار خود را به درستی انجام داده اند كه پاسخ من به این پرسش؛ منفی است.

در ادامه آوا مشكاتیان(دختر پرویز مشكاتیان) به صحنه آمد و از جمع به خاطر حضور در مراسم بزرگداشت پدر تشكر كرد و سخنان خود را با شعری از احمد شاملو به پایان برد كه جاده با خاطره قدم های تو بیدار....

حاشیه ها:

در بزرگداشت مشكاتیان سه گروه به اجرای موسیقی پرداختند. در بخش نخست رامین صفایی و جمشید صفرزاده؛ قطعاتی از آهنگ های مشكاتیان را اجرا كردند. همچنین در بخش دوم بهداد بابایی نوازنده ستار و شروین مهاجر بخشی از آلبوم معروف دستان را اجرا كردند.

پایان بخش برنامه های این بزرگداشت آوازخوانی همایون شجریان با همراهی سنتور توسط سیامك آقایی(شاگرد مشكاتیان) و آئین مشكاتیان(نوازنده تنبك و پسر مشكاتیان) بود كه قطعه ای از آلبوم دود عود اجرا شد.