فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
مصطفی کیایی کارگردان «بارکد»: دنبال عدالت هستم
مصطفی کیایی فیلم های خودش را می سازد و راه خودش را میرود، راهی که در آن هم منتقدان از حاصل کارش راضی هستند و هم مخاطب سینما. چهارمین فیلم مصطفی کیایی که اول «صاف کننده» نام داشت و بعد به «بارکد» تغییر کرد در جشنواره با رضایت نسبی مخاطبان و منتقدان مواجه شد.
به همین بهانه با فیلمسازی که می گوید به عناصر جذاب شدن فیلم هایش به شدت اهمیت میدهد و همه کارهایش در جهت ارتباط بیشتر با مخاطب انجام میشود گفتوگویی کردهایم که میخوانید:
می خواهم بدانم مصطفی کیایی چطور فیلم می سازد که هم مردم فیلم هایش را دوست دارند هم منتقدان.
من در فیلمنامههایم به نظر مخاطب نگاه میکنم و کلا طوری کار می کنم تا تماشاگر از فیلم دیدن در سینما احساس رضایت کند. از سوی دیگر فاکتورهای این مهم را رعایت میکنم و سعی دارم قصه بگویم و فیلم استاندارد بسازم.
همه اینها باعث میشود مخاطبان از فیلمهایم استقبال کنند ضمن اینکه منتقدان هم بخشی از همین مخاطبان هستند .حالا شاید فیلم من برای همه آنها درجه یک نباشد و نتواند حتما راضیشان کند اما نوع نگاه من اینطوری است که فیلم با مخاطبش ارتباط برقرار کند.
یعنی سعی میکنید هر دو طرف ماجرا را راضی کنید؟
فقط سعی می کنم استاندارد کار کنم. همیشه سعی کردهام قصه فیلمم کشش داشته باشد و مسائل مهم دیگری مثل ریتم، تعلیق و فاکتورهایی که باعث جذابیت میشود را رعایت کنم تا مخاطب بتواند با کار ارتباط برقرار کند.
البته به نظرم در عین رعایت این فاکتورها، به دنبال تفاوت و تکرار نکردن خودتان هم هستید و به آن خیلی توجه دارید.
بله خب چون اگر قرار بود بعد از موفقیت «ضدگلوله» بر اساس آن مدل موفق فیلم بسازم فیلم سوم یا چهارمم جذابیتی نداشت. من خودم آدم کنجکاوی هستم و ریسک می کنم. دوست دارم در فضاهای مختلف کار کنم و در هر ژانری که کار می کنم این اتفاق بیافتد. به نظر من فیلمساز نباید از این ریسک ها بترسد و خدا را شکر تا الان هم نتیجه گرفتهام.
در «بارکد» شما قصه فیلم را از انتها به ابتدا تعریف کرده اید که به لحاظ فرمی کار تازه ای در فیلمهایتان به حساب میآید.
بله فرم داستان به گونهای است که یک غافلگیری در خودش داشت و طوری طراحی کرده بودیم که داستان از انتها به ابتدا روایت شود که این میتوانست باعث غافلگیری مخاطب شود. با پایان این فیلم فرمی که برایش درنظر گرفتیم بهتر جواب میداد. فکر میکنم این نوع روایت با توجه به قصه ما باعث جذاب تر شدن فیلم شده است.
این بازیهای فرمی در «عصر یخبندان» هم وجود داشت.
بله نوع آن کار فرق می کرد .آن روش روایت غیر خطی بود که از نگاه آدمهای متفاوت روایت می شد و یک جایی اینها به هم گره میخورد .آن هم یک شیوه دیگر بود برای جذابتر شدن فیلم. اینها همه چیزهایی است که مینویسی و انجام میدهی تا در موقع دیدن قصه پایانها را کنار هم بچینی و به کشف و شهود تازه ای دست پیدا کنی.
چرا همیشه از چهرهها برای فیلمهایتان استفاده میکنید؟
چون وقتی شما بخواهید فیلم تان خوب در بیاید و استاندارد باشد باید تصویر خوب ، قاب خوب ، صدای خوب ، گریم خوب و اجرای خوب داشته باشید. یعنی باید همه اینها در حد استاندارد باشد. مشکل ما در سینمای بدنه این بود که قبلا فیلم هایمان استاندارد نبودند . من سعی کردم وقتی برای مخاطبم کار می کنم این استانداردها را رعایت کنم و کاری کنم تا مردم فیلم سینمایی ببینند.
اتفاقا یکی از انتقادات همیشگی روزهای اخیر منتقدان این است که فیلم ها به شدت آپارتمانی و بسته شده اما مثلا شما در «خط ویژه» با همان نماهایی که با هلی شات گرفته بودید نشان دادید دوست دارید کارهایتان سینمایی باشد.
همه فیلم های من بالای 15 یا 20 تا لوکیشن دارد و در سطح خیابان های شهر اتفاق می افتد. من دوست دارم زندگی را روی پرده بیاورم و میخواهم کارهایم تنوع بصری داشته باشد تا تماشاگر خسته نشود. به همین خاطر در قصههایم بر اساس نیاز درام از فضاهای داخلی و بیرونی استفاده میکنم و مدام دنبال عناصر جذابیت هستم.
شما در قصه هایتان بیشتر دغدغه های اجتماعی را مطرح کرده اید و بعد از «ضد گلوله» یک سه گانه دارید که در اولی «خط ویژه» به موضوع رانت خواری آقازادهها ، در دومی «عصر یخبندان» روابط اشتباه و غلط افراد جامعه با هم و در سومی «بارکد» دوباره به بحث رانت خواری برگشتهاید که البته به گونه دیگری به این مساله پرداخته شده. واقعا اینقدر دغدغههای اجتماعی دارید که مدام به این مسائل می پردازید؟
ببینید به هر حال شرایط غیر شفاف اقتصادی و دغدغههایی که وجود دارد و مردم مورد ظلم قرار میگیرند و حقشان پایمال می شود باعث شده افرادی قارچ گونه در جامعه رشد کنند. افرادی که یکسری بده بستانهایی دارند و حقوق مردم را ضایع میکنند.
با این فیلم به موضوع پیرامون خودمان نگاه کردم. در واقع من خودم درگیر این ماجرا هستم و دوست دارم بحث عدالت را مطرح کنم و بگویم آدم ها در چه شرایطی زندگی می کنند.
پس ممکن است فیلم بعدی تان هم دوباره موضوعی با طرح دغدغه اجتماعی از این دست داشته باشد؟
بالاخره درام بر اساس حال و هوای قصه و آن زمان من شکل میگیرد. اگر آن زمان هم من در این تفکراتی باشم که الان هستم مشخص است که باز هم با این نوع قصه ها فیلم می سازم.
در نقدهایی که از فیلم تان شده به کاراکتر رضا کیانیان ایراد گرفته اند و می گویند درنیامده. میگویند چطور ممکن است فردی با آن قدرت را اینقدر راحت اذیت کرد یا سر به سرش گذاشت؟
من این نظر را قبول ندارم. دنیای این فیلم دنیای منطقهای دقیق نیست و جهان خودش را دارد. مشخصا یک حماقتی را در روابط حاکم می کند و شکلی کاریکاتورگونه دارد. در این فیلم برای هیچ کدام از کاراکترها ما به ازای بیرونی پیدا نمیکنید و همه یک مقدار کاریکاتوری هستند. یعنی یک آدم با آن منطق قطعا هوشمندیهایی دارد اما نمی توانیم بر اساس آنچه در واقعیت و در نمونه مشابهش وجود دارد تعریفش کنیم.
در تمام فیلم هایتان با اینکه هیچ کدام ژانر کمدی ندارند لحظات با نمک و خنده داری را پیدا می کنیم که باید بخنیدم. حتی در «عصر یخبندان» وسط تعقیب و گریز اصلانی با همسرش موقعیت خنده داری پیش آمد که تماشاگر در سالن سینما می خندد.
خب این مدل من است .من این لحن رفت و برگشت به فضاهای جدی و کمدی را دوست دارم و در اوج قصه این موقعیت ها را تکرار میکنم. فیلمهایم طوری است که مثل خود زندگی لحنهای متفاوتی دارد. شما حتما برایتان پیش آمده که در یک جای جدی هستید و هر چقدر سعی میکنید خنده تان نگیرد از اتفاقی خندهتان می گیرد.به نظر من اینها فیلم را جذاب میکند.
برخی می گویند مصطفی کیایی با میدان دادن به برادرش محسن و سپردن نقش های اصلی به او می خواهد از برادرش ستاره بسازد اما بازی محسن در همین «بارکد» از سوی منتقدان دیده و تعریف و تمجید شد.
محسن امسال دو تا فیلم دیگر هم بازی کرده اما باید بگویم برادرم اصولا پله به پله جلو آمده. اگر دقت کنید در فیلم اولم نقش محسن کمرنگتر است .من همیشه سعی کردم از او در موقعیت درست استفاده کنم اما باور کنید اگر خودش انرژی و انگیزه لازم را نداشت من هر چقدر که تلاش میکردم اتفاق خوبی برای او نمی افتاد. البته باید بگویم من تمام زوایای بازیگری محسن را می شناسم و او نزدیکترین بازیگر به تفکرات من به حساب می آید پس طبیعتا جزو اولین انتخابهایم خواهد بود.
در این چند روز که از جشنواره گذشته استقبال از «بارکد» چگونه بوده؟چقدر بازخوردهای مثبت گرفته اید؟
استقبال که خیلی خوب بوده. خب فیلم های من همیشه در آرای مردمی جزو بالاترینها بوده و فاکتورهایی داشته که مردم از آنها استقبال کردهاند. هدفگیری فیلم من هم همین است که مخاطب گسترده داشته باشد و اکران پررونقی را تجربه کند. این اهداف مهم ماست.
با استقبالی که از «بارکد» شده چقدر به سیمرغ فکر می کنید؟
جشنواره و سیمرغ هایش همیشه مطرح بودهاند .من هم سیمرغ گرفتهام هم کاندیدایش شدهام .خب این دیگر به بحث داوری و سلیقه آنها برمی گردد به همین خاطر اگر من سیمرغ بگیرم خوشحال خواهم شد و اگر هم نگیرم ناراحت نمی شوم.
اخبار فرهنگی - خبر آنلاین
ویدیو مرتبط :
بخش هایی از فیلم خط ویژه ساخته مصطفی کیایی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
کارگردان مورد نظر در دسترس نمیباشد/بخشهایی از «من روحانی هستم» صحت ندارد
اخبار سیاسی - هویت سازنده فیلم «من روحانی هستم»
کارگردان مورد نظر در دسترس نمیباشد
مستندی که مستقیما شخص رییسجمهوری را هدف گرفته است و با مطالب غیرواقع سعی در تخریب اعتبار حسن روحانی دارد. علی لاریجانی رییس مجلس «من روحانی هستم» را دروغی بزرگ به تاریخ خوانده و هدف سازندگان آن را «انتقام» انتخاباتی دانسته است.
رییسجمهوری هم میگوید هدف از این تخریبها بهحاشیهکشاندن دولت است و او فعلا بنا ندارد به آن پاسخ بدهد، البته در صورت لزوم مسایل را با مردم در میان خواهد گذاشت. با وجود این سازندگان این فیلم عنوان کردهاند که قسمتهای دوم و سومی هم در راه است و بهزودی منتشر خواهد شد. نکته جالب توجه در این میان «معصومه نبوی» کارگردان این فیلم جنجالی است. کارگردانی که با وجود مصاحبههای متعدد منتسب به او، هیچ تصویری از او در رسانهها منتشر نشده و کارنامهای هم تاکنون از او در نهادهای صنفی و دولتی حوزه سینمایی کشور از فیلم اولیها گرفته تا حرفهایها به ثبت نرسیده است. این در حالی است که قوهقضاییه از ورود خود به این موضوع خبر داده است.
یک صفحه«فیسبوک» و دیگر هیچ
پیگیریهای «شرق» برای یافتن کارگردان موردنظر تاکنون بینتیجه مانده است. خیابان معروف انقلاب، خیابان زیبای حافظ، کوچه البرز، شماره 10، طبقه همکف (نشانی درجشده در سایت گروه چندرسانهای شفق) هم ما را به جایی نرساند. فرد ناشناس حاضر در این ساختمان در پاسخ به پافشاری خبرنگار «شرق» برای گفتوگو با کارگردان فیلم به این گفته بسنده کرد که: «اینجا فرد مسوولی نیست که در این رابطه بتواند به شما پاسخ بدهد.» حتی نتوانستیم از همکاران خبرگزاری «مهر» هم که چندی پیش با «معصومه نبوی» مصاحبهای انجام داده بودند، اطلاعاتی از این کارگردان به دست بیاوریم.گویا مصاحبه به صورتی «ویژه» سر از این خبرگزاری درآورده است و ارتباط رودررویی با کارگردان مورد نظر در کار نبوده است. پس از ناامیدشدن از پیگیری حضوری، در فضای مجازی به جستوجو پرداختیم. به جز بازنشر گفتوگوهای «معصومه نبوی» در رسانههای اصولگرا، مطلب دیگری به نام او در اینترنت موجود نیست. البته صفحهای به نام «معصومه نبوی» در شبکه اجتماعی «فیسبوک» وجود دارد که پر است از تصاویر و فیلمهایی به همان سبک و سیاق فیلم «من روحانی هستم». صفحهای که انگار بنا شده برای اینکه بر دولت تازه ازراهرسیده «حسن روحانی» بتازد. صفحهای که البته بهجز درج نام «معصومه نبوی» هیچ اطلاعات دیگری از کارگردان مذکور در آن وجود ندارد.
پوشههای خالی وزارت ارشاد
پس از بینتیجهماندن پیگیری در فضای مجازی، سراغ وزارتخانهای میرویم که علیالقاعده متولی سینما – اعم از مستند و داستانی – کشور است. «بابک دربیگی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سوابق «معصومه نبوی» به «شرق» میگوید: «هیچ سابقهای از ایشان در وزارت ارشاد وجود ندارد و فردی به نام «معصومه نبوی» تاکنون هیچ موجودیت عینی ندارد.» رییس مرکز روابط عمومی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به اینکه آیا این وزارتخانه پیگیریای درخصوص شناسایی «معصومه نبوی» در آینده انجام خواهد داد، گفت: «ما در حال پیگیری هستیم اما هنوز سابقهای از فعالیت سینمایی ایشان پیدا نکردهایم.» معصومه نبوی عضو انجمن مستندسازان کشور هم نیست و هیچ ارتباطی تاکنون با این انجمن صنفی نداشته است. انجمن مستندسازان کشور زیر نظر «خانه سینما» فعالیت میکند و تنها نهاد حرفهای صنفی است که اغلب فعالان حوزه مستندسازی در آن عضو هستند. «شهنام صفاجو» مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم در گفتوگویی کوتاه با «شرق» با اظهار بیاطلاعی از فعالیت «معصومه نبوی» میگوید: «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از سازمانهای تابعه سازمان سینمایی وزارت ارشاد است که در زمینه مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن و فیلم اول از فیلمسازان حمایت میکند. جشنواره سینمای حقیقت در سال حدود هزار فیلم از سراسر کشور دریافت میکند. اما تا این لحظه خانم «معصومه نبوی» نه به این مرکز آمده و نه کاری ارایه کرده و نه طرحی مطرح کرده است.» صفاجو در پاسخ به «آیا برای ساخت مستند نیازی به مجوز هست یا خیر؟» گفت: «ما برای تولیداتمان باید از اداره کل نظارت سازمان سینمایی مجوز بگیریم. اما مستندسازان ضرورتی ندارد با ما حتما در ارتباط باشند.» مدیر روابطعمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: «معمولا مستندسازان حرفهای طرحها را با ما مطرح میکنند اما خانم «معصومه نبوی» تاکنون هیچ ارتباط یا همکاری با این مرکز نداشته است.»
قسمت دوم هم در راه است؟
ناشناسماندن کارگردان فیلم علیه رییسجمهوری در حالی ادامه دارد که در مصاحبهای که به نقل از «معصومه نبوی» در «نسیم» منتشر شده، وی وعده داده که بهزودی قسمتهای دوم و سوم فیلم خود را نیز منتشر کند. «من روحانی هستم» به موضوعاتی چون نامه «99نفر» در مخالفت با نخستوزیری میرحسین موسوی برای دومینبار و نقش حسن روحانی در آن، ماجرای مکفارلین و نقش روحانی بهعنوان عضو مذاکرهکننده با آمریکاییها، مذاکرات هستهای سعدآباد و پذیرش پروتکل الحاقی که در آن رییسجمهوری را فردی فریبخورده نشان میدهد، نقش روحانی در پایاندادن به جنگ ایران و عراق، موضع رییسجمهوری در قبال حادثه کوی دانشگاه در 18 تیر 78 و موارد دیگری از زندگی حسن روحانی پرداخته است.
مشخص نیست برخی اصولگرایان چگونه به دفاع تمامقد از فیلمی برخاستهاند که آگاهان بر نادرستبودن محتوای آن تاکید دارند. علاوه بر این، هویت و پیشینه کارگردان فیلم هم در هالهای از ابهام قرار دارد و حتی وجود خارجی فردی که به عنوان کارگردان اعلام شده، زیر علامت سوال بزرگی است. چندی پیش بود که روحانی از منتقدان خواست، انتقادهای خود را با شناسنامه اعلام کنند و مشخص کنند که خاستگاه فکری و جناحی آنان کدام است اما اکنون بهنظر میرسد برخی منتقدان نهتنها شناسنامه جناحی، بلکه شناسنامه فردی و هویت حقیقی خود را نیز کتمان میکنند. در چنین شرایطی است که تشخیص سره از ناسره و دروغ از واقعیت، بسیار دشوار شده است.فیلم تخریبی علیه رییسجمهوری در حالی منتشر شده که ایران در حال مذاکره با 1+5 بر سر پرونده هستهای کشورمان است. پیش از این هم مخالفان با بالابردن بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» توسط مرکز فرهنگی و هنری «اوج» سعی در سادهلوح نشاندادن مذاکرهکنندگان هستهای ایران داشتند.
-------------------------------------------
علی مطهری
اخبار سیاسی - بخشهایی از «من روحانی هستم» صحت ندارد
علی مطهری «مستند من روحانی هستم» را نوعی تخریب دانست و اظهار کرد: «من این مستند را ندیدم، اما در جریان مطالب و محتوای آن هستم، در این مستند صحبتهایی از جمله اینکه دکتر روحانی در جریان قضیه مکفارلین بوده است، وجود دارد در حالیکه چنین چیزی صحت ندارد.» او ادامه داد: «یا قسمتی دیگر از این مستند که گفته شده دکتر روحانی جزو ٩٩ نفری بوده که با نخستوزیری موسوی مخالفت کرد، باید توجه داشت که اگر هم اینگونه بوده، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی میتوانند آزادانه نظر خود را در موضوعات مختلف داشته باشند.» مطهری در عین حال خاطرنشان کرد که دولت باید وعدههای خود را در زمینههایی که ادامه روند آن به نفع کشور نیست، عملی کند.
حمید رسایی
واکنش دولت به دلیل کاهش مقبولیت است
نماینده تهران در مجلس گفت: «هیچ مشکل قانونی، توهین و تخریبی در مستند «من روحانی هستم» وجود ندارد، اگر چیزی در این مستند هست که به مذاق دولت خوش نمیآید، مربوط به کارنامه آنان است. باید بروند کارنامه خود را درست کنند و اصالت خاطرات خود را زیر سوال ببرند؟» حمید رسایی با بیان این نظر که «دستگاه قضایی برای دفاع از سازندگان این مستند ورود کند» افزود: «بچههای سازنده این فیلم باید احساس امنیت کنند، قوهقضاییه مستندات سازندگان را بخواهد، آنها را تطبیق دهد و حقیقت را اعلام کند.» عضو جبهه پایداری عنوان کرد: «واقعیت این است که موضوع اصلا خود مستند نیست، موضوع این است که دولت با کاهش مقبولیت حتی در نزد هواداران خود مواجه شده است. دولت میخواهد اشکالات خود در توافق «ننگین ژنو»، سوالات مردم درخصوص چرایی انفعال دولت در برابر توهینهای غربیها و وضعیت یارانهها را لاپوشانی کند.»
محمدرضا خباز
حمله مخالفان به دولت ناعادلانه است
معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاستجمهوری گفت: «تفاوت مخالفان داخلی با دشمنان خارجی در این است که میگویند از جانب مردم سخن میگویند و خود را پاسدار انقلاب و منافع کشور عنوان میکنند.» محمدرضا خباز درخصوص علل حمله به دولت گفت: «شکست در انتخابات ریاستجمهوری، از میان رفتن پایگاه آنها در بین مردم و ازبینرفتن جو متشنج گذشته که موجب بهدستآوردن منافع زیاد شخصی و گروهی شد، موجب شده که مخالفان دولت از هر فرصتی استفاده کنند و ناعادلانه به دولت حمله کنند.» خباز افزود: «اتفاقی که میافتد آن هم به وسیله برخی افراد نشان میدهد همان برخوردی که با دولت خاتمی شد با دولت روحانی نیز خواهد شد.» نماینده ادوار مجلس با اشاره به مواضع تندروها درخصوص مذاکرات هستهای گفت: «گروهی با دروغ به دنبال برهمزدن اعتماد مردم از دولت هستند که برخی از آنها انگیزه شخصی و برخی دیگرنیز انگیزههای گروهی دارند.»
اخبار سیاسی - شرق