فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

مردم، این بار اهالی سینما را غافلگیر کردند / سالن‌های شلوغ، گیشه‌های میلیاردی و باقی قضایا



اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,سینما

 مردم ایران با استقبالی که در تعطیلات نوروز از فیلم‌های روی پرده کردند، اهالی سینما، منتقدان و کارشناسان را شگفت‌زده کردند.

فروش فوق‌العاده فیلم‌ها در نوروز 95 بار دیگر نگاه‌ها را به چرخه تولید و اکران در سینمای ایران جدی‌تر کرده و حالا همه از ارقامی حرف می‌زنند که سال‌هاست رسیدن به آن‌ها در یک‌فصل اکران رؤیایی دست‌نیافتنی بوده است.

پیش‌ازاین شنیده بودیم ماه آخر سال و به عبارتی ایام بعد از جشنواره فجر تا نوروز،‌ فصل مرده اکران است؛ چراکه در روزهای آخر سال با توجه به تکاپوی مردم، ترافیک شدید و دشواری‌های رفتن به سینما، گیشه‌ها رونقی ندارند و سالن‌ها خالی می‌مانند. به‌تبع این ذهنیت، مسئولان سینمایی در اوج ناامیدی، فیلم‌هایی را در این مقطع اکران می‌کردند که خودشان هم می‌دانستند فروش قابل‌توجهی نخواهند داشت و جزو کم بیننده‌ترین فیلم‌های سال خواهند بود.

بااین‌حال آنچه در فصل مرده اکران سال 94 اتفاق افتاد، معادلات را به هم زد؛ طوری که حالا، یادمان نمی‌‌آید که این بازه زمانی در سال‌های گذشته وجود داشته و در این پروسه زمانی چه بلایی سر سینماها می‌آمده و دلایلش چه بوده است.

 در اسفندماه سال گذشته اکران دو فیلم پرفروش، تکانی اساسی به سینماها داد. اولی «کوچه بی‌نام» بود که در همان هفته‌های اول به شکل حیرت‌انگیزی فروخت اما بعد از اکران نوروز و با به نمایش درآمدن فیلم‌های پر سر و صداتر جشنواره، فروشش افت کرد. بااین‌حال فیلم هاتف علیمردانی طی حدود دو ماه بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان فروخته و همچنان با در اختیار داشتن 14 سینما می‌تواند به فروشش ادامه دهد.

دومین فیلم اکران شده در اسفند رؤیایی 94 «من سالوادور نیستم» بود که به‌نوعی با فیلم‌های اکران نوروزی گره خورد و همراه با آن‌ها پیش رفت و البته به شکلی غیرقابل‌باور آن‌ها را جا گذاشت. این فیلم که سه هفته زودتر از 5 فیلم اکران نوروز به نمایش درآمد تاکنون چیزی حدود 10 میلیارد تومان فروخته و به نظر می‌رسد شاید اگر به‌اندازه نیمی از زمان اکران محمد (ص) روی پرده بماند رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را به‌تنهایی از آن خود خواهد کرد.

فیلم دیگری که در اکران فصل مرده فروش فوق‌العاده‌ای داشت «فی المدت المعلوم» وحید امیرخانی بود که بعد از سه ماه نیم هنوز هم چهار سینما دارد و می‌فروشد. این فیلم تاکنون حدود 6/3 میلیارد تومان فروخته و در بین فیلم‌های پرفروش سال 94 در رده پنجم قرار دارد.

مرده‌هایی که زنده نشدند
جدا ازآنچه سه فیلم پرفروش زمستان 94 رقم زنند و سالن‌ها را رونق دادند کلی فیلم کم‌فروش و بد فروش هم در سینماها داشتیم که زیر سایه پرفروش‌ها گم شدند و هیچ‌کس حرف از شکستشان نزد.

فیلم‌های آدم باش، نقش نگار، خبر خاصی نیست که هنوز هم در سینماها قابل‌تماشا هستند و حدود سه ماه یا چیزی بیش از این، از زمان اکرانشان می‌گذرد. این فیلم‌ها به ترتیب 813،250 و 402 میلیون تومان فروخته‌اند تا مشخص شود حضور اکبر عبدی و جمعی از بازیگران طناز در یک کار کمدی، بازگشت ناصر ملک‌مطیعی به سینما و ... متضمن فروش فوق‌العاده نخواهد بود.

در کنار این‌ها سه فیلم شکاف، نزدیک‌تر و بچگی تو فراموش نکن نیز از بین فیلم‌های اکران شده سال گذشته هنوز روی پرده هستند که آمار فروششان (به‌خصوص فیلم نزدیک‌تر که بیش از یک ماه نیم روی پرده بوده) ناامیدکننده است.

94 دوست‌داشتنی
سال 1394 برای سینمای ایران و گیشه، سالی فوق‌العاده قلمداد می‌شود و با تکان اساسی نیمه دوم سال تا اینجا در ذهن سینما داران به‌عنوان بهترین سال بعد از انقلاب ثبت‌شده است.

در این سال 57 فیلم سینمایی در سالن‌های سراسر کشور به نمایش درآمد که از این جمع 17 فیلم بالای یک میلیارد تومان فروش داشتند، چهار فیلم بین 2 تا 3 میلیارد، سه فیلم بیش از 3 میلیارد تومان و سه فیلم با فروشی استثنایی روبرو شدند. دراین‌بین فیلم محمد رسول‌الله (ص) هم در صدر پرفروش‌ها بود که تعدد سالن‌ها و طول زمان اکرانش رقم فروش فیلم را به 5/14 میلیارد تومان رساند.

به‌هرحال رقم فروش کلی سال 94 که بالغ‌بر 66 میلیارد می‌شود اهالی سینما و سینما داران را خوشحال کرده و حالا پیش‌بینی می‌شود در سال 95 این رکورد به‌راحتی شکسته و عدد حیرت‌انگیزتری در کارنامه سینمای ایران ثبت شود.

عجب نوروزی شد
بااینکه «من سالوادور نیستم» سه هفته قبل از 5 فیلم برنامه نوروز اکران شد اما عمده‌فروشش مربوط به تعطیلات سال نو و فرودین ماه می‌شود و از این حیث می‌توان به‌صراحت گفت اکران نوروز 95 همیشه در ذهن اهالی سینما خواهد ماند. در این ایام تمایل زیاد یا بهتر است بگوییم هجوم مردم به سینماها باعث شد در برخی سینماها نمایش‌ها به‌صورت شبانه‌روزی دریکی دو روز خاص مثل 12 و 13 فروردین انجام شود و سالن‌ها 24 ساعته پر باشند. حالا 12 فروردین 95 در تاریخ سینمای ایران یک روز به‌یادماندنی و استثنایی به‌حساب می‌آید؛ چراکه در این روز خاص سینماهای کشور با حضور 135 هزار و 219 نفر، یازده میلیارد و 80 میلیون و 850 هزار ریال فروش داشتند. تمام این ارقام رؤیایی و تاریخی کاری کرد تا سینما داران دنبال ثبت این رکوردها در کتاب گینس باشند.

آمار هیجان‌انگیز اکران نوروزی که حدود 4 هفته از آن می‌گذرد حکایت از یک سال فوق‌العاده برای سینمای ایران خواهد داشت به‌طوری‌که با توجه به فروش 16 میلیاردی در ایام تعطیلات به نظر می‌رسد رسیدن به رؤیای فروش 100 میلیارد تومان در سال 95 با توجه به تعدد فیلم‌های خوب و کنجکاوی برانگیز که قرار است به‌تناوب در طول سال اکران شوند چندان غیرقابل‌دسترس نباشد. جالب اینجاست که فروش اکران نوروز که پیش‌بینی می‌شود به رقم 25 میلیارد تومان نزدیک شود در مقایسه با کل اکران سال 93 که 57 میلیارد تومان بوده به چشم می‌آید و شاید در پایان فصل بهار سینماهای ایران به‌اندازه نیمی از کل فروش سال 93 بلیت فروخته باشند!

این اتفاق (فروش خوب سینماها) اما معلول شرایط مختلفی است؛ تنوع ژانر فیلم‌ها، وجود دو کمدی در ترکیب فیلم‌های اکران نوروز و تبلیغات ماهواره‌ای برای فیلم‌های روی پرده و...

تبلیغات ماهواره‌ای فیلم‌ها باعث شد تا خیلی‌ها در جریان تازه‌های اکران قرار بگیرند و برای پر کردن اوقات فراغتشان روی سینما رفتن و فیلم دیدن حساب باز کنند.

 

 

اخبارفرهنگی,اخباربازیگران,سینما

 

فروش دوباره‌ی سه فیلم
اکران نوروزی سال 95 چنانچه من سالوادور نیستم را در این مجموعه به‌حساب نیاوریم شامل 5 فیلم 50 کیلو آلبالو، بادیگارد، ابد و یک روز، خشم و هیاهو و کفش‌هایم کو می‌شود که در مقایسه با اکران سال 93 فروشی به‌مراتب بالاتر و داشته است. سال گذشته در همین ایام استراحت مطلق، رخ دیوانه، طعم شیرین خیال، ایران برگر و روباه به نمایش درآمدند که فروش ایران برگر فوق‌العاده بود (6/4 میلیارد در 57 روز) و رخ دیوانه با توجه به یدک کشیدن عنوان بهترین فیلم جشنواره 7/2 میلیارد تومان در 46 روز فروخت. استراحت مطلق هم میلیاردی شد اما دو فیلم دیگر آمار نامید کننده 521 و 127 میلیونی را بر جای گذاشتند که حتی با تعداد سالن‌های کمتر و روزهای کمتر اکران هم قابل توجیه نیست.

امسال هم باوجود فروش فوق‌العاده 50 کیلو آلبالو، بادیگارد و ابد و یک روز که بعد از سه هفته به ترتیب 1/4، 3 و 6/2 میلیارد تومان فروختند، فروش دو فیلم دیگر ناامیدکننده بود و شاید اگر دو فیلم شاخص یا کمدی دیگر در این باکس جا می‌گرفتند فروش کل اکران نوروز تا سال‌های سال دست‌نیافتنی می‌شد. فروش 446 و 228 میلیونی فیلم‌های اخیر هومن سیدی و کیومرث پوراحمد طی سه هفته اول با توجه به محتوا و استفاده از بازیگران شاخص فوق‌العاده عجیب به نظر می‌رسد و در کنار پیروزی‌های بزرگ سه فیلم دیگر یک شکست مطلق به‌حساب خواهد آمد. در این میان البته می‌توان یک توجیه مناسب برای این شکست پیدا کرد. تعداد سالن‌هایی که در اختیار این دو فیلم قرارگرفته به‌هیچ‌وجه با فیلم‌های دیگر اکران نوروزی برابری نمی‌کند و نا عدالتی محض در این خصوص صدای اعتراض عوامل این دو فیلم را درآورده تا جایی که هومن سیدی مقابل دوربین تلویزیونی از رئیس‌جمهور می‌خواهد به فیلمش سینماهای بیشتری بدهند!

اردیبهشت و سه فیلم پرفروش
اینکه 4 فیلم پرفروش فعلی اکران تا کجا روی پرده باشند هنوز مشخص نیست اما پیش‌بینی می‌شود اکران نوروزی تا اواسط یا حتی اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه داشت باشد. بااین‌وجود از همین حالا گمانه‌زنی‌هایی در خصوص اکران دوم سال به گوش می‌رسد که با توجه به عناوین فیلم‌ها می‌شود به استمرار فروش فوق‌العاده سینماها امیدوار بود.

قرار است در این باکس فیلم‌های ایستاده در غبار، رسوایی 2، اژدها وارد می‌شود، خنده‌های آتوسا و یک دزدی عاشقانه اکران شود که می‌توان پیش‌بینی کرد سه فیلم نخست این باکس بالای دو میلیارد تومان بفروشند و این‌چنین چراغ سینماها حداقل تا پایان بهار روشن خواهد بود.

 

اخبار فرهنگی و هنری - خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
جناب خان و اختلاس فیفا و قاچاق لبوی نیروزا و باقی قضایا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سالن های سینما از امروز باز شدند



 

سالن های سینمایی از امروز 11 شهریور ماه پس از چهار روز تعطیلی میزبان مخاطبان هستند.به گزارش مهر، سالنهای سینمایی از روز یکشنبه هفتم شهریور ماه به مناسبت ایام عزاداری امام علی (ع) تعطیل بودند و از امروز صبح بازگشایی شدند.

 

همچنین از امروز اکران فیلم های "یک اشتباه کوچولو" محسن دامادی، "از ما بهترون" مهرداد فرید، "کارناوال مرگ" حبیب الله کاسه ساز، "فاصله" کارمان قدکچیان و "یک جیب پرپول" قدرت الله صلح میرزایی آغاز می شود.

 

سینما شکوفه (ملت سابق) که مالک ان علی سرتیپی است به احتمال زیاد همزمان با عید سعید فطر مورد بهره برداری قرار می گیرد. این سینما سه سالنه شده و امکانات فنی آن مطابق با استانداردهای روز است. این سینما در میدان شهداء قرار دارد.