فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

محمد ارکون استاد بازنشسته تاریخ تفکر اسامی درگذشت



 


محمد ارکون استاد بازنشسته تاریخ تفکر اسلامی از دانشگاه سوربن پاریس و یکی از پیشگامان جنبش گفتگوی بین ادیان بود.محمد ارکون از اندیشمندان و متفکران اسلامی سه‌شنبه شب در سن 82 سالگی در پاریس درگذشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از منابع اینترنتی، محمد ارکون استاد بازنشسته تاریخ تفکر اسلامی از دانشگاه سوربن پاریس و یکی از پیشگامان جنبش گفتگوی بین ادیان بود.

ارکون در سال 1928 در دهکده کوچکی در منطقه قبایل شمال شرقی الجزایر متولد شد. پس از آن که دوران مدرسه ابتدایی را در دهکده خود گذراند برای ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان به شمال غربی الجزایر رفت و سپس به مطالعه ادبیات عربی، حقوق، فلسفه و جغرافی در دانشگاه الجزایر پرداخت.

وی در دانشگاه های متعددی تدریس کرده و در سال 1980 به عنوان استاد تمام در دانشگاه سوربن منصوب شد و به تدریس تاریخ تفکر اسلامی پرداخت و رشته جدیدی را با عنوان اسلام شناسی کاربردی ایجاد کرد.

وی در سال 1993 از دانشگاه بازنشسته شد و اما پس از آن به ایراد سخنرانی های مختلف در سراسر دنیا پرداخت.

به تعبیر وی سه تعریب از وحی تعریف یهودی، تعریف مسیحی و تعریف اسلامی را نمی توان از هم جدا کرد و مطالعه هرکدام زوایایی از دیگری را روشن می کند.

در سال 2008 وی مدیریت برنامه " تاریخ اسلام و مسلمانان در فرانسه از قرون وسطی تا زمان حال" را به عنوان یک اثر دانشنامه ای برعهده گرفت. این پروژه با حضور بسیاری از مورخان و محققان انجام می شد که هرکدام یک تاریخ مشترک را روایت کردند.

اومانیسم عربی قرن دهم( 1982)، اسلام، دین و جامعه(1982)،‌ قرائت‌های قرآن(1982)،‌ رساله‌ای در باب تفکر اسلامی(1984)،‌ نقدی بر منطق اسلامی(1984)،‌ اسلام، اخلاق و سیاست 1986۶) و‌ دریچه‌هایی رو به‌اسلام (1986) عناوین برخی کتابهای ارکون هستند.../ خبر گزاری مهر



ویدیو مرتبط :
درگذشت استاد محمد بهمن بیگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قدیمی ترین تاریخ نگار اسلامی درگذشت



 

قدیمی ترین تاریخ نگار اسلامی درگذشت

 

دکتر "عبدالعزیز الدوری" تاریخ نگار سرشناس عراقی که قدیمی ترین تاریخ نگار "تاریخ و تمدن اسلامی" در جهان عرب به شمار می رفت، روز گذشته در سن 102 سالگی در امان پایتخت اردن درگذشت.

به گزارش شیعه آنلاین، وی در سال 1908 میلادی در بغداد متولد شد. در سال 1940 با درجه ممتاز، لیسانس رشته تاریخ از دانشگاه لندن را بدست آورد. در سال 1942 نیز دکترای تاریخ از همان دانشگاه را کسب کرد. پس از بازگشت به کشورش و قبل از اینکه دانشگاه بغداد تأسیس شود، فعالیت آموزشی خود را در "دار المعلمین عالی" بغداد آغاز کرد و سپس به دانشکده "ادبیات و علوم انسانی" رفت.

او طی سال های 1949 تا 1958 رئیس دانشکده تاریخ در دانشگاه بغداد بود. از سال 1960 تا 1962 استاد مهمان دانشگاه آمریکایی در بیروت بود. پس از آن از سال 1962 تا 1966 نیز ریاست کل دانشگاه بغداد را برعهده داشت.

سرشناس ترین کتاب های این تاریخ نگار عرب، عبارتند از:

* "النظم الإسلامیة" (تشکیلات و نظام های اسلامی)

* "نشأة علم التاریخ عند العرب" (پیدایش علم تاریخ نگاری نزد اعراب)

* "مقدمة فی تاریخ صدر الإسلام" (مقدمه ای بر تاریخ صدر اسلام)

* "مقدمة فی تاریخ الإقتصادی العربی" (مقدمه ای بر تاریخ اقتصادی عرب)

* "العصر العباسی الأول" (دوره ی اول عصر حکومت عباسی)

* "دراسات فی العصور العباسیة المتأخرة" (تحقیقاتی در دوره های پسین حکومت عباسی)... / تحلیل عصر ایران