فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

مجسمه‌هایی عجیبی که گویی درحال حرکتند!!



 

 

 

مجسمه‌هایی عجیبی که گویی درحال حرکتند!!

 

در نگاه اول فکر می‌کنیم این اجسام در حال حرکتند، اغلب آنها گویی در حال پایین افتادن هستند بخصوص اثری با عنوان «روکش توت فرنگی». درواقع این آثار از مواد و عناصر طبیعی ساخته شده‌اند مثل: پر، میوه‌ها، گل‌ها، و با نخ‌های نایلونی به هم وصل شده اند. کلیر مورگان مجسمه ساز اهل ایرلند خالق این آثار هنری باشکوه است. او از سوی دانشگاه نورتومبیا موفق به کسب درجه یک در رشته مجسمه سازی شده است.
او از زمان فارغ التحصیلی اش تنها شغلی که داشته کار در زمینه هنرهای تجسمی ‌بوده است. در آمریکا نمایشگاه‌های بین المللی به صورت انفرادی و خانگی برپا کرده و در نمایشگاه‌های گروهی هم شرکت داشته است. او از ابتدا علاقه به کار با مواد طبیعی موجود در محیط زیست داشته و با تمرین مداوم روش خاص خود را ابداع کرده است، او این مواد را با ترکیب کرده و به هم متصل می‌کند تا مجسمه‌هایی خلق کند که در همان نگاه اول تاثیرگذار باشند.


مجسمه‌هایی عجیبی که گویی درحال حرکتند!!



مجسمه‌هایی عجیبی که گویی درحال حرکتند!!



مجسمه‌هایی عجیبی که گویی درحال حرکتند!!



مجسمه‌هایی عجیبی که گویی درحال حرکتند!!

 


ویدیو مرتبط :
برنامه ی ما ازدواج کردیم تکیون و گویی گویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: عظیم‌‌ترین مجسمه درحال ساخت تاریخ


در مناطق مختلف دنیا، در برهه‌های مختلف تاریخ، انسان‌ها بارها برای جاودانه کردن اشخاص، رویدادها یا برای گذاشتن نشانی از خود تاریخ، به ساخت بناها و مجسمه‌های عظیم ساخته شده از سنگ روی آورده‌اند.

یک پزشک: در مناطق مختلف دنیا، در برهه‌های مختلف تاریخ، انسان‌ها بارها برای جاودانه کردن اشخاص، رویدادها یا برای گذاشتن نشانی از خود تاریخ، به ساخت بناها و مجسمه‌های عظیم ساخته شده از سنگ روی آورده‌اند.

در ایران ما دو نمونه از این بناها وجود دارند:

نقش رستم و بیستون که اولی در ۱۲ کیلومتری شمال شرق تخت‌جمشید در استان فارس است و دومی در نزدیکی کرمانشاه.

کعبه رستم در جلو و نقش رستم در پشت آن:



بیستون:



در آفریقا دست کم پنج حجم سنگی بزرگ وجود دارد که مشهورترین آنها ابو الهول است:



در اتیوپی، کلیسای سنت جورج قرار دارد:



مجسمه تخریب شده بامیان، مشهورترین جسمه سنگی عظیم افغانستان بود که متأسفانه توسط طالبان نابود شد:



اما یک بودای ۷۱ متری در لشان چین هنوز پابرجاست:



در اردن، بنای البتراء یا پترا قرار دارد:



همه این مجسمه‌ها و بناها قدمت تاریخی دارند، اما در آمریکا دو حجم سنگی حفر شده در سنگ قرار دارند که به احتمال زیاد آنها را در فیلم‌ها دیده‌اید. هر دوی آنها در قرن بیستم ساخته شده‌اند و البته ساخت یکی از آنها هنوز تکمیل نشده است.

اولی بنای یادبود ملی در کوه راشمور است که در آن چهره ۴ رئیس جمهور آمریکا، یعنی جورج واشنگتن، توماس جفرسون، تئودور روزولت و آبراهام لینکلن حفر شده است.



این صورت‌ها نمایانگر ۱۳۰ سال از تاریخ آمریکا هستند. ساخت آنها در سال ۱۹۲۷ شروع شد و در سال ۱۹۳۹ ساخت آنها به اتمام رسید.

ساخت این صورت‌های عظیم، ایده یک مورخ به نام روان رابینسون بود و هدف از آنها ایجاد یک جاذبه برای توریسم بود.

طول هر کدام از این صورت‌ها ۱۸ متر است.

اما جالب است بدانید که عظیم‌‌ترین مجسمه حفر شده در سنگ دنیا، کدام بنا است!

این مجسمه در فاصله اندکی از مجسمه صورت‌های رؤسای جمهور آمریکا در داکوتای جنوبی قرار دارد، ساخت آن در سال ۱۹۴۸ شروع شده است و هنوز هم در حال تکمیل است.

مجسمه‌سازی که ساخت این مجسمه به او سفارش داده شد، کورزاک جولکوفسکی نام داشت، او مردی با پشتکار و استعداد فوق العاده بود و مجسمه‌سازی را بدون آموزگار فراگرفته بود.



در سال ۱۹۳۹،  او نامه‌‌ای از هنری استندینک‌‌بیر دریافت کرد که در حقیقت زندگی او را عوض کرد. در این نامه، از او تقاضا شده بود که در یک کوه بزرگ مجسمه‌‌ی یادگاری از یکی از قهرمانان بزرگ سرخ‌‌پوستان با نام «اسب دیوانه» بسازد تا سفیدپوستان بدانند که سرخ‌‌پوستان هم قهرمانان بزرگی داشته‌‌اند. البته سرخ‌‌پوستان پولی برای این کار نداشتند و فقط جایی را به نام تپّه سیاه در اختیار او گذاشتند.

بعد از جنگ جهانی دوم، کار ساختن مجسمه شروع شد و اولین دینامیت در ۱۹۴۸ به وسیله‌‌ی استندینک‌‌بیر منفجر شد.

وقتی این بنا تکمیل شود،  درازای افقی این مجسمه ۳۱۴ و بلندی آن از زمین در حدود ۲۰۰ متر خواهد بود. در حال حاضر سر مجسمه و قسمت محدودی از تنش تکمیل شده است.



مدل کوچک مجسمه اسب دیوانه:



در این عکس مشخص شده است که چگونه باید تخته‌سنگ عظیم برش داده شود تا مجسمه تکمیل شود:



اولین وسیله برای بالابردن دینامیت و وسایل به بالای کوه یک سطل و یک کابل کهنه ۲۰ ساله و یک موتور شورلت ۱۹۳۶ بود که کورزاک با هزینه ۲۰ دلار آنها را سر هم کرده بود.

کورزاک سپس، یک راه‌‌پله به ارتفاع ۱۷۰ متر در کوه ساخت و ۱۰۰ خروار وسایل مختلف را روی دوش خود از این پله‌‌ها بالا برد؛ اولین کمپرسوری که او استفاده کرد، بنزینی بود. در سال ۱۹۴۹، او تمام درخت‌‌های سر راه را انداخت و کابلی به طول ۵ کیلومتر کشید و به وسیله آن ۱۵۰۰۰ ولت به کمپرسور جدیدش با قدرت ۷۵ کیلوگرم رساند.

استعداد خدادادی کورزاک، وقتی که ۱۷ ساله بود کشف شد. او در این موقع، کار تعمیر یک مجسمه را در بوستون به عهده گرفت. برای ساختن این مجسمه اسب دیوانه، کورزاک جاده‌‌ای کنار کوه کشید تا سنگ‌‌ها را به پایین بریزد. در دوران زندگی او برای این مجسمه ۱٫۶ میلیون تُن سنگ را جابجا کرد.



کورزاک که والدینش لهستانی بودند، در سال ۱۹۰۸ در بوستون آمریکا به دنیا آمد.

او در سال ۱۹۸۲ درگذشت، اما بیوه او و ۷ نفر از ۱۰ پسر او، کار ساخت مجسمه اسب دیوانه را همچنان ادامه می‌دهند.



اسب دیوانه بین سال‌های ۱۸۴۰ تا ۱۸۷۷ می‌زیست، او رهبر یکی از قبیله‌های  مهم سرخپوست‌ها بود و علیه دست‌اندازی ارتش فدرال آمریکا به زمین‌های بومیان، مبارزه می‌کرد، یکی از افتخارات او پیروزی در نبرد Little Bighorn در جریان مبارزه با ارتش آمریکا بود، اما دست آخر او در سال ۱۸۷۷ تسلیم ژنرال کوک شد و بعد از اینکه یک نگهبان با سرنیزه او را به شدت مجروح کرد درگذشت.