فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ماهایا پطروسیان: بیکاری بهتر از ایفای نقش در یک کار متوسط است



ماهایا پطروسیان , سینمای ایران  , هنرمند

در رکود موجود در تولیدات سینمایی بسیاری از بازیگران توانمند سینمای ایران هم مدتهاست که بیکارند؛ یا پیشنهاد نیست یا اگر هم پیشنهاد باشد آن قدر باکیفیت نیست که یک بازیگر باتجربه را وسوسه کند برای ایفای نقش. ماهایا پطروسیان هنرمندی که در دهه های هفتاد و هشتاد با حضور در آثاری مانند «دیگه چه خبر»، «هنرپیشه»، «پرده آخر»، «دختری به نام تندر» و «هفت پرده» کارنامه ای نسبتا موجه از خود به جای گذاشت این روزها مترصد فرصتی است برای حضور دوباره در سینما اما کیفیت فیلمنامه های پیشنهادی این اجازه را به او نمی دهد. با پطروسیان درباره اوضاع و احوال این روزهایش گپی زده ایم:

مدتهاست که خبری از شما نیست. چه می کنید؟
فعلا که هیچ خبری نیست. نه کار جدید و نه پیشنهاد درخوری.

آخرین فیلم اکران شده تان همان همکاری با عبدالرضا کاهانی بود دیگر؟
بله، «اسب حیوان نجیبی است» آخرین کار اکران شده ام بود و بعد از آن کار دیگری نداشتم. البته سال قبل در فیلمی با عنوان «بانویی از ماه» نقش آفرینی کردم که متاسفانه این کار هم نیمه تمام ماند.

چرا این کار نیمه تمام رها شد؟
من خودم هم نمی دانم. تهیه کنندگان این کار برادران آقاگلیان بودند که متاسفانه موفق نشدند کار را تمام کنند. از آن موقع تا حالا هم هیچ کاری را قبول نکرده ام.
دلیل کم کاری تان کیفیت پایین فیلمنامه های پیشنهادی است یا آن که اصلا فیلمنامه پیشنهاد نمی شود.
کلا امسال به نسبت سالهای قبل وضعیت تولید در سینما مطلوب نیست و به همین دلیل هم تعداد فیلمنامه های پیشنهادی کمتر شده و هم تعداد فیلمنامه های باکیفیت.

یعنی در میان کارهایی که به شما پیشنهاد شده هیچ کاری نبوده که نظرتان را جلب کند؟
متاسفانه نه.

آیا از کارگردانان شناخته شده هم پیشنهاد داشته اید.
فارغ از اینکه کارگردان شناخته شده باشد یا فیلم اولی، کیفیت کارها مورد توجهم قرار نگرفتند.

به غیر از بازیگری در شاخه هنری دیگری فعالیت ندارید؟
نه من کار اصلی ام بازیگری است و کار دیگری ندارم که به آن بپردازم.

چرا کار تئاتر نمی کنید؟
من سابقه کار تئاتری داشته ام و پیش از این هم کار تئاتر کرده ام اما نمایشنامه هایی هم که پیشنهاد می شود باید یک تفاوت با کارهای سابقم داشته باشند که آنها را قبول کنم. وقتی این تفاوت وجود ندارد بهتر آن است که کار نکنم.

یعنی اوضاع تئاتر را هم نامناسب می دانید؟
اوضاع تئاتر از اوضاع سینما بهتر است اما به نسبت سالهای قبل پیشنهادات تئاتری ارائه شده هم آن قدر کنجکاوی برانگیز نبوده اند.

به نظر می آید به کار در تلویزیون هم علاقه ای نداشته باشید.
واقعا برایم فرقی نمی کند که در چه مدیومی کار کنم. مشکل این است که کار خوب پیشنهاد نمی شود. پیشنهاد تلویزیونی هم بوده اما رضایت بخش نبوده. بدم نمی آید که در تلویزیون کار کنم اما باید کار ویژه ای باشد که آن را قبول کنم اگر قرار است در یک کار متوسط ظاهر شوم، آن کار را قبول نکنم بهتر است چون به نظر من بیکاری بهتر از ایفای نقش در یک کار متوسط است..../شبکه ایران


ویدیو مرتبط :
ماهایا پطروسیان و عسل بدیعی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آقای احمدی نژاد ! ایفای نقش اپوزیسیون تا کی؟!



 

رآقای احمدی نژاد ! ایفای نقش اپوزیسیون تا کی؟!

 

نقدی بر سخنان رئیس جمهور در شبکه 2

آقای احمدی نژاد ! ایفای نقش اپوزیسیون تا کی؟!

فرازهایی از سخنان دیشب رییس جمهور در شبکه 2 سیما راجع به پرونده بزرگ فساد مالی اخیر را بخوانید: "من در این ماجرا چه نقشی داشته ام؟ ... الان سیستم بانکی دست کسی نیست... دولت نمی تواند کاری بکند... ما در دولت خیلی کارها برای جلوگیری از فساد کردیم اما چون سیستم بانکی دست ما نیست نتوانسته ایم ولی بنا داریم آن را اصلاح کنیم... " (نقل به مضمون)

لب سخن رییس جمهور این است: " 2 سیستم داریم: سیستم بانکی- سیستم دولتی".

سیستم دولتی دست ماست و آن را اصلاح کرده ایم و جلوی فساد را گرفته ایم ولی سیستم بانکی دست کسی نیست و دولت نمی تواند کاری کند ولذا دولت هیچ تقصیری در این ماجرا ندارد."

در این باره چند نکته مهم قابل توجه است:

1- سیستم بانکی بر خلاف ادعای بسیار عجیب رییس جمهور، در اختیار دولت است. رییس کل بانک مرکزی که عالی ترین مقام بانکی کشور ماست منصوب رییس جمهور است و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بخشی از کابینه محسوب می شود.

سیطره دولت بر سیستم بانکی به حدی قوی است که عملا حتی در عزل و نصب مدیران بانک های خصوصی نیز می تواند دخیل باشد.

اگر سیستم بانکی دست دولت نیست ، پس این همه تصمیم گیری های دولتی در آن از جمله درباره نرخ سود و سیاست های ارزی چگونه از سوی دولت اعمال می شود و چگونه است که عزل و نصب مدیران بانک های دولتی نیز تماما در اختیار دولت است. مثلا چه کسی مدیران عامل بانک های ملی و صادرات را منصوب کرد و چه کسی استعفای آنها را پذیرفت یا برکنارشان کرد؟!

اگر دولت در سیستم بانکی دخیل نیست، دادن مجوزهای خلق الساعه به جریان قدرت برای ایجاد بانک های خصوصی کار کیست؟!

جالب اینجاست که احمدی نژاد در این مصاحبه صریحا می گوید "الان سیستم بانکی دست کسی نیست!" این سخن چه معنایی دارد؟ یعنی چه که در یک کشور سیستم بانکی دست هیچ کسی نیست؟ مگر می شود؟!

بنابراین دولت مسوول اصلی و مستقیم سیستم بانکی است و رییس دولت نمی تواند در این باره مانند یک شهروند عادی از خود سلب مسوولیت کند.

2- نکته دوم اما مهم تر است.

احمدی نژاد در این مصاحبه می گوید که در سیستم دولتی تا حد زیادی جلوی فساد را گرفته اند.

این سخن بخشی از راهبرد دولتی ها برای منحصر کردن فساد مالی اخیر در سیستم بانکی است. بدین معنا که القا کنند فساد مالی اخیر صرفا در بانک بوده (که دست دولت نیست)! و حال آنکه بخش قابل توجهی از فساد دامنه دار مالی اخیر در خارج از بانک و مستقیما در سیستم دولتی بوده است چه آنکه اولا گرفتن هزاران میلیارد تومان از سیستم بانکی جز با مساعدت های ویژه برون بانکی میسر نیست و ثانیا این پول به یغما رفته، باز با مساعدت بخش های مختلف دولتی، در قالب شرکت های متعدد به کار گرفته شده تا برای گروه اختلاس کننده ارزش افزوده ایجاد نماید.

چنین حجم بزرگی از سوءاستفاده همان طور که سخنگوی قوه ثضاییه به درستی بدان اشاره کرده ، نمی تواند بدون مداخله برخی افراد دولتی صورت بگیرد.

3- احمدی نژاد طوری سخن می گوید که انگار همین امروز وارد رقابت های انتخاباتی شده و نقد قدرت می کند.

از عجایب کشورمان همین بس که رییس جمهوری بعد از شش سال ریاست همچنان نقش اپوزیسیون را بازی می کند و به جای پاسخگویی، همچنان سوال می کند و این و آن را متهم می نماید و طلبکار می شود.

این حرف های احمدی نژاد موقعی جذاب و پرمخاطب بود که ایشان در دولت نبود و مردم با شنیدن این حرف ها احساس امید می کردند که ای بسا با آمدن او این مشکلات حل می شود ولی اینک احمدی نژاد بعد از شش سال همچنان از موضع منتقد سخن می گوید. او زمانی که در قدرت نبود و یا در اوایل کارش می گفت لوله چند اینچی به بیت المال زده اند و دارند آن را می مکند. این سخن زمانی مطرح بود که بالاترین حجم اختلاس ثبت شده در تاریخ ایران 123 میلیارد تومان بود ولی اینک که به رقم چند هزار میلیارد رسیده ایم ( آن هم در دولت ایشان ) ، باز هم طلبکارانه برخورد می شود.

اگر ضعف هایی که احمدی نژاد می گوید همچنان باقی است پس این همه دم از پیشرفت زدن چیست؟

فساد مالی اخیر هر چند زخمی بود بر روح این ملت اما تصریح رییس جمهور مبنی بر اینکه دولت بی تقصیر است و طلبکاری دولت، نمک بر این زخم بود.

البته نکات متعدد دیگری هم در این گفت و گو وجود داشت که قابل نقد است؛ از جمله:

الف) ادعای رییس جمهور مبنی بر اینکه با هدفمندی یارانه ها فقط 6 درصد افزایش قیمت داشته ایم که 2 درصد آن هم مربوط به تورم جهانی است و در واقع افزایش قیمت ها در ایران فقط 4 درصد است.

این سخن با واقعیت های ملموسی که مردم هر روز با آنها سروکار دارند زمین تا آسمان تفاوت دارد.

ب) مصداق های اشتغال ایجاد شده توسط دولت (حدود یک میلیون نفر در شش ماهه اول سال جاری) کجاست؟

ج) رییس جمهور با اشاره به آغاز طرح هدفمندی یارانه ها در دولت دهم گفت: کارهای بزرگی مانند این باید در 2 دولت اجرا شوند. منظور ایشان از 2 دولت چه بوده است؟ آیا بناست طیف ایشان دولت یازدهم را عهده دار شود تا طرح هدفمندی را پیگیری نماید؟!

د) احمدی نژاد با اشاره به کنفرانس های مطبوعاتی اش در نیویورک گفت که آنجا رسانه ها ، سوالات تند و تهاجمی از وی پرسیده اند و ادعا کرد که از داخل به این رسانه ها خط داده بودند.

با توجه به اینکه دولتمردان، منتقدان داخلی را نیز متهم می کنند که از خارج خط می گیرند، بجاست که ایشان تکلیف را مشخص کنند که بالاخره کی به کی خط می دهد. داخل به خارج یا خارج به داخل؟!

فرافکنی تا کی؟

ه) ایشان تصریح داشت که در پرونده اختلاس با هر کسی در هر مقامی که هست برخورد شود و در همان حال تاکید کرد که دولت در این زمینه هیچ گناهی ندارد. آیا این سخن تکرار خط قرمز بودن برخورد با دولتمردان متخلف نیست؟! آقای رییس جمهور قبل از بررسی های قضایی چطور این قدر بر پاکدستی برخی دولتمردان خود تاکید دارد؟!

و)...

آدرس غلط دادن به مردم ، سال هاست که به سنت مألوف برخی دولتمردان بدل شده است!../تحلیل:عصرایران