فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ماجرای غیبت بعضی فیلمسازان در جشنواره فیلم



 

 ماجرای غیبت بعضی فیلمسازان در جشنواره فیلم

 

هفته اول دی ماه به دلیل نزدیکی به روزهای برپایی جشنواره فجر خالی از حاشیه نبود. اعلام لیست نهایی آثار متقاضی در بیست و نهمین جشنواره فجر یکی از موادری بود که اهالی مطبوعات را بر آن داشت تا یادداشتهای منتقدانه ای منتشر کنند.

به گزارش مهر، اکران فیلم "ورورد آقایان ممنوع"، تکذیب خبرهای درگذشت هنرمندان سینما، تکذیبیه خانه سینما در ارتباط با جلسه با معاونت سینمایی، اعلام لیستهای نهایی آثار متقاضی در بخش ویدئویی و سینمایی جشنواره فجر، ساخت فیلم رضا صادقی و خبر برکناری معاونت سینمایی و.. از جمله اخباری بود که ابتدای زمستان 89 را برای سینمای ایران گرمتر کرد.

- "ورود آقایان ممنوع" فیلم جدیدی از رامبد جوان در شهرای کلن و فرانگفورت طی هفته گذشته به نمایش درآمد و با استقبال بسیار خوبی رو به رو شد. در این سفر که همراه با شب کریسمس بود  ویشکا آسایش، رضا عطاران، رامبد جوانف بهاره رهنما، علی سرتیپی، منیژه حکمت و پرویز آبنار حضور داشتند.

اینگونه نمایشها عمدتا کمتر در سینمای ایران رخ می دهد و بیشتر آثار در ابتدا در ایران اکران می شود و پس از ان در کشورهای خارجی به روی پرده می روند. اما این بار فیلمیران به همراه پرشین فیلم با همکاری کانون پنجره که متعلق به ایرانیان علاقمند به سینما در خارج از کشور است این شرایط را فراهم کردند تا این اثر که کمدی است در خارج از کشور به نمایش درآید. نکته جالب این بود که این هنرمندان حتی در خلال نمایشهای فیلم در رادیو دویچه وله یکی از خبرگزاریهای کشور آلمان نیز حضور پیدا کردند و با آنها مصاحبه داشتند و شاید هم عکس یادگاری گرفتند!

- یکی دیگر از اتفاقات عجیب سینمای ایران که این روزها شاهد آن هستیم. دبیری سایت سینما نو توسط شبنم قلیخانی بود. هنرمندان سینما این روزها نمایشگاه عکس برگزار می کنند، معماری داخلی انجام می دهند، نقاشی می کنند، نویسنده کتاب می شوند و... این هم از دیگر اتفاقاتی است که بازیگران در این روزها خود را با آنها سرگرم می کنند. گویا دنیای بازیگری دیگر آنها را ارضا نمی کند و تجربه در مشاغل دیگر هم به هر حال جذابیتهای خود را دارد.

- غلامرضا سرکوب بازیگر قدیمی سینما درگذشت. این خبری بود که هفته گذشته یکی از روزنامه های سینمایی به نقل از یکی از فیلمسازان صاحب نام منتشر کرد. اما درست روز بعد یکی از اقوام این هنرمند با روزنامه فوق تماس گرفته و اعلام کرده که وی در سلامت کامل به سر می برد! البته روز چهارشنبه هفتم دی نیز برای ساعتی خبر درگذشت یکی از بازیگران پیشکسوت سینمای و تلویزیون ایران نیز منتشر شد اما با پیگیری خبرنگاران متوجه شدیم این خبر اساس و پایه ای ندارد.

- بعد ازظهر روز شنبه چهارم دی ماه روابط عمومی معاونت سینمایی خبری را مبنی بر اینکه دیدار هیئت مدیره خانه سینما با معاونت سینمایی لغو شد را منتشر کرد. جالب این بود که درست همان روز در یکی از روزنامه ها فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما در گفتگویی اعلام کرد ما هنوز منتظر تعیین زمان این جلسه هستیم.

چنین خبری به صورت یکطرفه می تواند برای هر خبرنگاری سوالاتی ایجاد کند که پیگیر موضوع شود. در همین ارتباط امیر اثباتی نائب رئیس هیئت مدیره خانه سینما در گفتگویی با خبرنگار مهر گفت:ما تقاضایی مبنی بر این دیدار داشتیم، اما از آنجا که قرار است در این جلسه تمام اعضا هیئت مدیره حضور داشته باشند ما هنوز زمانی را برای آن تعیین نکرده ایم. آقای تورج منصوری هم اکنون در لبنان حضور دارند و قرار است روز دوشنبه ششم دی ماه به تهران بیایند.

فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره نیز در این ارتباط افزود:ما قصد داشتیم روز سه شنبه هفتم دی ماه را که روز قبل آن تورج منصوری به ایران بازگشته را برای زمان جلسه تعیین کنیم که گویا معاونت سینمایی در این تاریخ در سفر هستند. به همین دلیل با پیگیریهای به عمل آمده و مذاکره با داوود رسولیان روز تعیین شده 11 دی ماه است. این خبر نیز یکی از عجایب هفته اول دی ماه بود که متوجه شدیم  می شود قرار خیالی هم میان مسئولان گذاشت.

- نبودن عناوین فیلمسازانی چون مسعود کیمیایی، اصغر فرهادی، ابراهیم حاتمی کیا، عبدالرضا کاهانی و... در لیست نهایی آثار متقاضی در جشنواره فجر جماعتی را از برگزاری این جشنواره نا امید کرد و برای برخی دیگر سوالات زیادی را به وجود آورد به هر حال حاشیه های این خبر از خوداصل آن بیشتر شد. البته هیچکدام از این فیلمسازان نظرات خود ار در اینباره بیان نکردند. اما مطبوعات در همین راستا یادداشتهای متعددی را ارائه کردند و گویا هنوز هم با توجه به این موضوع فیلمسازان می توانند فرم حضور را  با کمی پارتی بازی پر کنند. به هر حال همه امیدواریم آثار این فیلمسازان در جشنواره به نمایش در آید.

- اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان با جواد شمقدری دیدار کردند.علیرضا امینی سخنگوی کانون این دیدار را بسیار مثبت ارزیابی کرد.

- کیومرث پور احمد درباره زندگی رضا صادقی فیلم می سازد. این فیلم "بی خداحافظی" نام دارد و هم اکنون در مرحله بازنویسی است. جالب است بدانیم این خواننده در میان سیل عظیم خوانندگان دیگری که این روزهادر موسیقی فعالیت می کنند چه جذابیتی برای این فیلمساز برجسته سینمای ایران دارد. البته قطعا فیلم پر مخاطبی خواهد شد.

- خبر برکنار شدن جواد شمقدری از جمله اخباری بود که عصر روز هفتم دی ماه در برخی از سایتها منتشرشد. در همین ارتباط حمیدرضا دیبایی مدیر روابط عمومی معاونت سینمایی در گفتگو با یکی از خبرگزاریها گفت: شایعه برکناری آقای جواد شمقدری را تکذیب می‌کنیم. اگر به متن این خبر دقت کنید این خبر حاکی از تکذیب خبر صدای آمریکا و حاکی از شیطنت‌هایی است که در این رسانه صورت گرفته است. این یک عمل شیطنت آمیز از رسانه‌های بیگانه است و معاونت امور سینمایی دلیلی برای ورود به این ماجرا نمی‌بیند..... / خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
‫اولین جایزه ماجرای نیمروز-بهترین طراحی صحنه و لباس جشنواره فیلم فجر‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ماجرای اختلاف بر سر بهترین فیلم جشنواره


بازار نظرسنجی درباره فیلم های جشنواره فجر داغ است. میان دو نظرسنجی منتشر شده بانی فیلم و جبهه رسانه ای سینمای انقلاب حتی یک مورد مشترک هم در بهترین فیلم ها وجود ندارد...





روزنامه هفت صبح: بازار نظرسنجی درباره فیلم های جشنواره فجر داغ است. میان دو نظرسنجی منتشر شده بانی فیلم و جبهه رسانه ای سینمای انقلاب حتی یک مورد مشترک هم در بهترین فیلم ها وجود ندارد...

با تمام شدن جشنواره فیلم فجر بازار نظرسنجی های منتقدان درباره بهترین ها و بدترین های جشنواره رونق پیدا کرده است. گاهی نتایج این نظرسنجی ها که از طرف نشریات و گروه های مختلف برگزار می شود زمین تا آسمان با هم فرق دارد.

امسال که اختلاف نظرها بیشتر هم شده است. سال های گذشته باز سر یکی دو فیلم، منتقدان با هم اتفاق نظر داشتند. از آنجا که امسال یکی از ضعیف ترین سال های سینمایی ایران در جشنواره بود، همان اتفاق نظر هم وجود ندارد. فیلمی که به عقیده بعضی ها بهترین فیلم جشنواره است، به اعتقاد گروهی دیگر از منتقدان اثر ضعیف ارزیای می شود. همین الان می توانید دوتا از این نظرسنجی ها را با هم مقایسه کنید.

اختلاف نظر سر بهترین فیلم جشنواره

روزنامه سینمایی بانی فیلم از منتقدان درباره بهترین فیلم های جشنواره نظرسنجی کرده که البته این را هم ذکر کرده اند خیلی از منتقدان فقط به دیدن دو سه فیلم مطرح در جشنواره بسنده کرده اند و در نتیجه در نظرسنجی شرکت نکردند.

طبق نظرسنجی بانی فیلم، «من دیه گو مارادونا هستم» ساخته بهرام توکلی با 180 امتیاز از طرف منتقدان، بهترین فیلم جشنواره شده است. فیلمی که به خاطر فضای کمدی شلوغش توانایی توکلی را در کارگردانی میزانسن های شلوغ نشان می داد اما همه موافقش نبودند. بعضی ها فک رمی کنند فیلم توکلی سطحی تر از چیزی است که نشان می دهد.

«رخ دیوانه» ابوالحسن داودی با 130 امتیاز رتبه دوم را به خودش اختصاص داده. خوبی فیلم داودی این است که حتی آنهایی که دوستش ندارند هم نمی گویند فیلم بدی است. منفی ترین نظر درباره «رخ دیوانه» متوسط است.

«خداحافی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن با اختلاف زیاد و با 70 امتیاز فیلم سوم جشنواره در نظرسنجی بانی فیل شده است. بازگشت موتمن به مسیر درستش بعد از دوسه فیلم خیلی بد، سعیدآقاخانی برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین گرفت؛ سیمرغی که همه بر سرش اتفاق نظر دارند.

رتبه چهارم هم مشترکا در اختیار «در دنیای تو ساعت چند است؟» صفی یزدانیان و «اعترافات خطرناک» هومن سیدی با 40 امتیاز است.

اختلاف نظر سر بهترین فیلم جشنواره

از آن طرف نظرسنجی جبهه رسانه ای سینمای انقلاب را داریم که مربوط به نشریات، خبرگزاری ها و منتقدان اصولگراست. سال گذشته میان فیلم هایی که این جبهه انتخاب کرده بود با انتخاب های بقیه نشریات و منتقدان چند مورد مشترک وجود داشت؛ «چ» ابراهیم حاتمی کیا، «آرایش غلیظ» حمید نعمت الله و «شیار 143» نرگس آبیار سه فیلمی بودند که سال گذشته از طرف جبهه رسانه ای سینمای انقلاب به عنوان بهترین فیلم های جشنواره معرفی شدند و اتفاقا هر سه تایشان جزو فیلم های پرفروش سال شدند. امسال انتخاب های جبهه رسانه ای سینمای انقلاب عجیب تر است.

در نظرسنجی از 40 منتقد فیلم «روباه» بهروز افخمی با 126 امتیاز اول شد. فیلمی که درباره ترور دانشمندان هسته ای است و البته نظرات ضد و نقیض زیادی درباره کیفیتش وجود دارد.

«ایران برگر» با 76 امتیاز فیلم دوم شده است. کمدی جعفری جوزانی که درباره انتخابات در یک روستاست و تمی مشابه «اخراجی ها 3» مسعود ده نمکی دارد. خیلی ها سطح توقع شان از جوزانی بالاتر از این کمدی بود.

فیلم سوم جبهه رسانه ای سینمای انقلاب، «مزار شریف» عبدالحسن برزیده با 56 امتیاز است. «مزار شریف» محصول حوزه هنری است و در کمال تعجب حتی در رشته بهترین فیلم جشنواره هم نامزد شده بود هر چند در نهایت فقط جایزه موسیقی متن را به خانه برد.