فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

فرار امین حیایی و همسرش از تهران!



 

فرار امین حیایی و همسرش از تهران!

 

فرصتی دوباره دست داد تا یك بار دیگر میزبان دو هنرمند خوب كشورمان باشیم. «امین حیایی» كه بعد از یك عمل جراحی روی كمرش به تازگی دوران نقاهت خود را پشت سر گذاشته است و ...

برای نوشتن راجع به این زوج هنری سینمای ایران به همین جمله معروف خودشان بسنده می كنم جمله ای كه در هربار ملاقات با آنها به آن اشاره می كنند: یكدیگر را دوست دارند و با هم عاشقانه زندگی می كنند.

به نظرم امین حیایی می تواند الگوی خوبی برای «جوان ایرانی» باشد. بازیگر محبوب و به قول «رضا رشیدپور» مرد پولساز سینمای ایران كه فعالیت خود را از تلویزیون آغاز كرد و پس از آن به سینما راه یافت. در سینما آنقدر خوب بازی كرد تا سرانجام برای بازی در فیلم «شب» در نقش یك سرباز نیروی انتظامی توانست سیمرغ بلورین را از آن خود كند. او در این فیلم همبازی استاد عزت ا... انتظامی و خسرو شكیبایی بود. گفتگوی ما با او را بخوانید:

همیشه به یاد نقطه شروع

به گزارش البرز نیوز به نقل از خانواده سبز ، حیایی در دوران تحصیل به فعالیت در تئاتر نیز می پرداخت. پس از گرفتن دیپلم ضمن خدمت سربازی در مركز هنرهای نمایشی عقیدتی سیاسی نیروی هوایی فعالیتش را آغاز كرد. امین در این مورد می گوید: «در سال ۱۳۷۰ بازیگر یك تئاتر كودك به كارگردانی ثریا قاسمی بودم. در آن سال ها همه انرژی من صرف بازی در تئاتر می شد و اجراهای مختلفی داشتم. از آن دوران خاطرات خیلی خوبی دارم و دوستانی كه از آن دوران برایم باقی مانده است. مثل كارن همایون فر و بهزاد خداویسی البته از بهزاد خیلی خبر ندارم ولی با كارن هنوز در ارتباطم.»

دو ماه استراحت مطلق

بعد از عمل جراحی دو ماه استراحت كردم و حسابی لذت بردم. واقعا این مدت تجربه بسیار خوب و لذتبخشی بود. بعد از سالها فعالیت مستمر و مداوم و از این كار به كار دیگر رفتن توانستم به این بهانه حسابی استراحت كنم و در كنار خانواده ام باشم. خیلی وقت ها پدر و مادرم گلایه می كردند كه كمتر به آنها سر می زنم و مادرم همیشه می گفت دلتنگ این است كه یك شب در منزل آنها بخوابیم. تمام این مدت در منزل پدری ام سپری شد و حسابی به ما خوش گذشت. در این مدت مادر و همسرم همه جوره مراقب من بودند و به شدت مرا شرمنده كردند. مادرم علاوه بر رسیدگی به پدرم مراقب من نیز بود و نیلوفر هم در این مدت هیچ فعالیتی نداشت و تمام وقتش را صرف پرستاری از من كرد. خلاصه یك تیم مراقب من بود و ایام استراحت حسابی به من ساخت.

«البته گونه های تپل و شكم جلو آمده امین موید این مطلب است كه دوران استراحتش حسابی به او ساخته و حق دارد كه از این دوران به خوبی و با لذت یاد كند.»

چهره جدید

در این مدت كه به خودم استراحت داده بودم، سعی كردم به چهره ام نیز استراحتی بدهم و كمتر سراغ آرایشگاه بروم. من در مجموعه «كلاه پهلوی» تا پنج سال صورتم را هر روز اصلاح می كردم و دلم می خواست تنوعی در چهره داشته باشم برای همین موهایم را بلند كردم.

پیچ و مهره ام را سفت كردم!

مشكل كمردردم به یك ناراحتی مادرزادی برمی گردد و از جابه جایی و چسبندگی مهره رنج می بردم. البته طی این سال ها فعالیت های مداوم و مستمری كه داشتم باعث شد تا فشار زیادی به آن بیاورم. در این ۵، ۶ كار آخر انرژی زیادی برای نقش هایم می گذاشتم به خصوص دو فیلم آخر كه نقش هایم بسیار اكتیو بودند. صحنه های اكشن زیاد داشتم و مجبور بودم فعالیت های بدنی زیادی انجام بدهم. در كار «قلاده های طلا» كه نقش مامور را داشتم دائما در حال تعقیب و گریز و درگیری بودم و در فیلم آقای سیدجواد هاشمی هم برای خودم رابین هودی بودم و باید از دیوار قلعه ای به نام قلعه رودخان در استان گیلان بالا می رفتم و پایین می آمدم. البته قرار بود در این كار از بدل نیز استفاده شود ولی نهایتا نشد و خودم به واسطه آمادگی جسمانی كه داشتم همه صحنه ها را كار كردم. همه این فشارها باعث شد تا درد كمر من تشدید شود. بعد از مراجعه به پزشك و انجام معاینات و آزمایش ها و عكس برداری به توصیه پزشك عمل كرده و خودم را به تیغ جراحان سپردم. خلاصه حسابی پیچ و مهره كمرم را آچاركشی كردند به طوری كه برای ثابت نگه داشتن مهره ها ۶ تا پیچ و ۲ تا پلاتین در كمرم كار گذاشتند.

زمانی كه از امین راجع به مخارج هزینه عمل جراحی و بیمارستانش سوال كردم و این كه آیا بازیگران نیز در این مواقع از مزایای بیمه بهره مند می شوند یا نه، اظهار بی اطلاعی كرد و گفت: بعد از این همه سال بازی و رفت و آمد در خانه سینما هنوز نمی دانم ما بازیگران بیمه داریم یا نه؟!

دو ماه كار تعطیل

من با آقای خاوری قرارداد داشتم و قرار بود نقش اول فیلم «خودزنی» را بازی كنم. نقشی كه اتفاقا بسیار اكتیو بود و باید صحنه های اكشن زیادی را بازی می كردم كه بیشتر آنها زیر باران و در گل و لای بود. به دلیل عمل جراحی كمرم حضورم در این كار منتفی شد و نتوانستم در آن بازی كنم.

جشنواره امسال

برای جشنواره امسال فكر می كنم فیلم «قلاده های طلا» و فیلم «آقای هاشمی» را داشته باشم. ضمن این كه یك جلسه برای فیلمبرداری فیلم خودزنی رفته ام و گویا قرار است آن را به جشنواره امسال برسانند.

معالجه وضعیت بد اقتصادی سینما با آثار طنز

واقعا قبول دارم كه اقتصاد سینما بیمار است و فیلم های خوب به فروش نمی روند و این نه به سود ماست، نه به سود تهیه كنندگان و نه به سود سینما! سینمای ما برای دست یابی به فروش خوب باید به سمت و سوی سلیقه مخاطب خود حركت كند. قبول دارم این كار بسیار مشكلی است. چندی پیش در برنامه هفت وقتی گزارشی راجع به نظر مردم درباره یك فیلم سینمایی پخش می شد، می دیدیم هركسی كه از سالن سینما خارج می شود، سلیقه و نظر خاص خود را دارد. یكی می گفت فیلم عالی بود و یكی هم می گفت افتضاح بود! گر بخواهی كاری بسازی كه مورد قبول همه باشد كار سختی است. در حال حاضر نیاز مخاطب ما طنز است. واقعیت این است كه مردم ما می خواهند بخندند و نمی توان این را كتمان كرد. برای همین است كه آثار طنز بیشتر مورد توجه آنها قرار می گیرد. اما ما نیاز به نویسندگان خلاقی داریم كه بتوانند از فضای كلیشه فاصله بگیرند و با سوژه های نو و تازه، ایده های جدیدی را ارائه دهند.

از تهران فرار كرده ایم!

واقعا نیاز به «اكسیژن و آرامش» دارم. همین دو نیاز باعث شد تا از تهران فرار كنم و به لواسان پناه ببرم. زمانی كه در حال استراحت هستم نیاز به آرامش مطلق دارم تا بتوانم تمركز خوبی روی كارم داشته باشم. دود و دم تهران و ترافیك آن وحشتناك است و دلگیر! در لواسان آرامش دارم و به دور از هیاهو و شلوغی از آب و هوای خوب آن لذت می برم.

موفقیت در شیش و بش

حضور در فیلم «شیش و بش» تجربه موفقی بود خدا را شكر مورد توجه مردم هم قرار گرفت. مردم هنوز دوست دارند كارهایی را ببینند كه در آن بازیگران مورد علاقه شان در كنار هم قرار می گیرند. داریم بازیگرانی كه فروش فیلم به خاطر آنهاست. در واقع مردم به خاطر آنها بلیط می خرند و به سینما می آیند. همین لطف و توجه مردم است كه به ما انرژی می دهد تا همچنان در این سینما باقی بمانیم. خودم نیز از كارهای این چنینی استقبال می كنم. گاهی لازم است خود ما دست به دست هم دهیم و با قرار گرفتن در كنار هم كارهایی را بازی كنیم كه مورد توجه مردم است.

نقش های مورد علاقه

همیشه نقشی را كه در فیلم «دختر ایرونی» بازی كردم، با لذت مرور می كنم. نقش هایم در فیلم مزاحم، شب و بیداری رویاها را نیز خیلی دوست دارم و از آن دست كارهایی است كه به خودم خیلی چسبید. ولی همیشه مردم مرا مورد لطف خود قرار می دهند و از نظراتشان پیداست كه كاراكتر «بیژن مرتضوی» در سه گانه اخراجی ها برایشان خاطره انگیز تر شده است. معتقدم این نیز به همان نیاز مخاطب باز می گردد، كه دوست دارند استار خود را بیشتر در قالب طنز ببینند.

بیژن مرتضوی اخراجی ها

۵۰ درصد این نقش در فیلمنامه بود و بقیه نقش را، هم خودم به مرور زمان پیدا كردم. در طول كار با مشورت هایی كه با آقای ده نمكی داشتم، شخصیت بیژن را پرورش می دادم. مثلا آقای ده نمكی اعتقاد داشت كه بیژن در اخراجی های ۳ متحول شود ولی نظر من این بود كه مردم بیشتر دنبال سرنوشت چند تا از این اخراجی ها هستند كه بار طنز فیلم بر دوش آنهاست. برای همین اگر مخاطب از من و اكبر عبدی طنز نبیند، اذیت می شود. در مجموع این شخصیت را خیلی دوست داشتم و همیشه از سه گانه اخراجی ها به نیكی یاد می كنم.

سن پترزبورگ

قرار بود در سن پترزبورگ نقش «فرشاد» را بازی كنم اما من در همان دوره سر فیلمبرداری (كلاه پهلوی) بودم و نرسیدم. نمی دانم اگر به جای پیمان قاسم خانی بازی می كردم، با محسن تنابنده همین قدر خوب می شدم یا نه؟ ولی به هر حال پیمان و محسن خیلی خوب بودند. حالا ان شاا... در «سن پترزبورگ ۲» با همدیگر كار می كنیم! فیلمبرداری آن هم در روسیه خواهد بود. در «سن پترزبورگ ۱» كه نتوانستم كمك كنم چون سر كار بودم، ولی در «سن پترزبورگ ۲» مطمئن باشید كه هستم و بازی خواهم كرد.

من جاسـوس دو جــانبه ام!

قلب یخی را خیلی دوست دارم و به نظرم كار متفاوتی بود كه مورد توجه مردم قرار گرفت. بازیگران خوبی در این مجموعه حضور داشتند و قصه خوبی در كار وجود داشت كه مخاطب را دنبال خودش می كشید. كارگردانی خوب كار نیز مزید علت بود تا كار بیشتر مورد توجه مردم قرار بگیرد. نقشی كه در این مجموعه دارم برایم جالب است و مرموز چرا كه این نقش به عنوان یك جاسوس دوجانبه مرموزیت های خاصی را پیدا می كند.

نصیحت های پدر و مادر

همیشه یك جمله پدرم آویزه گوشم است كه می گویـد: «ترك عادت موجب مرض است!» مادرم نیز همیشه ما را نصیحت می كند و روی این نكته خیلی تاكید دارد كه «هیچ وقت خدا را از یاد نبرید.»

شب یلدا

با همه گرفتاری ها و دل مشغولی ها، در این دنیای مدرنیته، از سنت های اصیل ایرانی جا نمی مانم و دوست دارم هر ساله همه آنها را تجربه كنم. همانطور كه شب عید سبزی پلو با ماهی ما همیشه برقرار است، در شب یلدا هم آجیل خوری و انار دون كردن و هندوانه خوردن ما نیز به راه است. شب نشینی و دور هم بودن و حافظ خوانی را خیلی دوست دارم و همه اینها را بهانه خوبی برای دورهم بودن با كسانی كه دوستشان داریم می دانم.

امین صبور

نیلوفر خوش خلق همسر امین می گوید: «امین خیلی صبور است. صبرش واقعا تحسین برانگیز است و من از این صبر و از خودگذشتگی اش واقعا درس می گیرم. تا به حال هیچ انسان با گذشتی مثل امین ندیده ام. در ضمن امین یك هنرمند واقعی است. این را نه به این دلیل كه همسرش هستم، می گویم. بلكه به عنوان آدمی می گویم كه بیرون گود نشسته و واقعا این اعتقاد را دارد. امین بسیار به هنری كه دارد احترام می گذارد. بسیار در راه هنرش گذشت می كند. به نظرم امین واقعا یك الگوست. تمام آن چیزهایی كه باید یك هنرمند رعایت كند، امین رعایت می كند و این برای من بسیار با ارزش است.»... / روزنامه فرهیختگان


ویدیو مرتبط :
امین حیایی و همسرش در تلوزیون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فرار امین حیایی بیمار و همسرش از تهران!


برای نوشتن راجع به این زوج هنری سینمای ایران به همین جمله معروف خودشان بسنده می كنم جمله ای كه در هربار ملاقات با آنها به آن اشاره می كنند: یكدیگر را دوست دارند و با هم عاشقانه زندگی می كنند.

فرصتی دوباره دست داد تا یك بار دیگر میزبان دو هنرمند خوب كشورمان باشیم. «امین حیایی» كه بعد از یك عمل جراحی روی كمرش به تازگی دوران نقاهت خود را پشت سر گذاشته است و ...

برای نوشتن راجع به این زوج هنری سینمای ایران به همین جمله معروف خودشان بسنده می كنم جمله ای كه در هربار ملاقات با آنها به آن اشاره می كنند: یكدیگر را دوست دارند و با هم عاشقانه زندگی می كنند.

به نظرم امین حیایی می تواند الگوی خوبی برای «جوان ایرانی» باشد. بازیگر محبوب و به قول «رضا رشیدپور» مرد پولساز سینمای ایران كه فعالیت خود را از تلویزیون آغاز كرد و پس از آن به سینما راه یافت.

در سینما آنقدر خوب بازی كرد تا سرانجام برای بازی در فیلم «شب» در نقش یك سرباز نیروی انتظامی توانست سیمرغ بلورین را از آن خود كند. او در این فیلم همبازی استاد عزت ا... انتظامی و خسرو شكیبایی بود.