فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

غار قوري قلعه زیباترین غار آبی آسیا



 

غار قوری قلعه بزرگترین و زیباترین غار آبی آسیا .شهرستان خوش آب و هوای پاوه در ‪ ۸۶‬كیلومتری كرمانشاه از زیباترین و با صفاترین مناطق استان كرمانشاه است كه شگفت‌انگیزترین و بزرگترین غار آبی آسیا را در خود جای داده است.

 

 

غار زیبا و اعجاب‌آور قوری قلعه هفتمین اثرطبیعی ملی ایران است كه هرسال به ویژه در ایام نوروز گردشگران بی‌شماری را از سراسر جهان به سوی خود می‌كشاند. بنابر گفته‌ی زمین شناسان، قوری قلعه ‪ ۶۵‬میلیون سال قدمت و سه‌هزار و ‪۱۴۰‬ مترعمق دارد. دمای داخل غار را ‪ ۷۰‬و رطوبت نسبی آن را ‪ ۸۹‬درصد اندازه‌گیری كرده‌اند.

 

 

غار قوری قلعه

 

 

در ‪ ۷۰۰‬متری غار، آبادی وجود دارد كه در ایام دور قلعه‌هایی به شكل‌های مختلف آن را محاصره كرده‌اند و وجه تسمیه این غار یكی از همین قلعه‌هاست كه به شكل قوری بوده است.

 

غارنوردان آمریكایی، انگلیسی و فرانسوی قوری قلعه را در سالهای ‪،۱۳۳۶‬ ‪ ۱۳۴۵‬و ‪ ۱۳۶۳‬شمسی بررسی و تقریبا ‪ ۵۵۰‬متر را از آن كشف كرده‌اند.

 

همچنین در سال ‪ ۱۳۶۸‬شمسی ، حدود یكهزارو ‪ ۳۴۰‬متر از آن توسط غارنوردان كرمانشاه شناسایی و دو فاز برای آن در نظر گرفته شد.

 

درفاز نخست غار كه ‪ ۵۰۰‬متر طول دارد، دو تالار كوهان شتر و مریم شناسایی شد. دراین تالارها شكل‌های مختلفی ازجمله نیم‌رخ شتر، كوهان شتر، مار، طوطی، كركس، شیرسنگی، كاخ سفید، قلب، كشتی، برج پیزا، آسیه‌زن‌فرعون، (ابوالهول)، بابا نوئل، مجسمه فردوسی و مشابه تصویر حضرت مریم دیده می‌شود.

 

 

غار قوری قلعه

 

 

 

فاز دوم غار نیز یكهزار متر طول دارد كه تالارهای نماز، بلور و عروس در آن كشف شده است. تالار نماز در ‪ ۵۵۰‬متری غار و در كنار این تونل قرار دارد. این تونل كه ‪ ۱۲‬متر طول و هشت متر عرض دارد، قسمت اصلی غار را تشكیل می‌دهد و به تونل برزخ شهرت دارد واز آنجا كه سقف تونل به آب چسبیده، مانع از ادامه حفاری ها شده است. در یكهزار متری غار تالار بلور و در داخل تالار نیز حوضچه‌ای فوق‌العاده زیبا وجود دارد. وجود قندیلهای پرده‌ای در حوضچه كه با دست زدن به هركدام صدای یكی از آلات موسیقی ایجاد می‌شود، ازجمله دلایل این زیبایی است، به‌طوری كه بسیاری از جهانگردان و كارشناسان متفق القولند كه این حوضچه، زیباترین حوضچه دنیاست. تالار عروس كه یكی از هیجان انگیزترین بخشهای غار قوری قلعه است در هزار و ‪ ۵۰۰‬متری آن واقع شده است.

 

جنس سنگ‌های این تالار كریستال و براق و سفید بوده و كسانی كه برروی آنها راه می‌روند می‌توانند جای پای خود ببینند. وجود چهار آبشار به ارتفاع ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۲‬متر در هزار و ‪ ۷۰۰‬متری غار، زیبای آنرا به اوج می‌رساند.

 

قندیل های كریستال مانند نیز كه جنسشان از رسوبات آهكی است و از سقف آویزان شده‌اند در تمام طول غار خودنمایی می‌كنند و در بعضی نقاط طول قندیل ها به هشت متر نیز می‌رسد.

 

علاوه بر جذابیت و اهمیت اكوتوریستی قوری قلعه اشیایی نیز در آن كشف شده است كه از جمله آنها می‌توان به هشت عدد قاشق و بشقاب، چهارعدد كوزه بزرگ، یك عدد كوزه كوچك كه ‪ ۱۵‬سكه از دوران یزدگرد سوم و اواخر دوره ساسانی در داخل آن بوده و جمجمه سر انسان را نام برد.

 

 

 

 

 

 



ویدیو مرتبط :
غار آبی سهولان دومین غار آبی کشور در غرب ایران مقصد گردشگری مسافران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دومین غار بزرگ آبی ایران



 

دومین غار بزرگ آبی ایران

 

اگرچه هوا برای سفر به مناطق شمال غربی کشور هنوز کمی سرد است، اما اگر اهل سفرهای طبیعت گردی و به خصوص غارنوردی باشید، فرصت خوبی است تا سری به ارومیه و غار سهولان بزنید که دومین غار بزرگ آبی ایران لقب گرفته است.

 

غار سهولان باید در آذربایجان غربی و در حدود 43 کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان قرار دارد. این غار در قدیم خانه مردم پارت بوده و امروز یکی از مهمترین و کم نظیرترین غارهاى طبیعی کشور و از شگفت‌انگیزترین جلوه هاى طبیعت زیباى استان آذربایجان غربی بشمار می‌رود.

 

سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و این غار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. مردم محلی غار را کونه کوتر، یعنی لانه کبوتر هم می‌‌نامند که دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

 

مساحت داخلی غار سهولان حدود 600 مترمربع است و محتویات غار سنگ های آهکی است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن 50 متر است و عمق آب در برخی جاها به 32 متر می‌‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 الی 15 درجه است.

 

 

غار بزرگ آبی ایران

غار سهولان شبیه غار علیصدر در همدان است. این غار آبی با جلوه‌هاى طبیعی و قندیل‌هاى منحصر به فردى که دارد در دامنه رشته کوه‌های کوتر قرار دارد. این پدیده زیبا و نادر داراى 2 دهانه است.

 

مطالعات غارشناسان نشان می‌دهد که این غار بر اثر فعالیت هاى زمین شناسی به اواخر دوره کرتاسه برمی گردد که قدمت آن به 70میلیون سال قبل بازمی گردد.

 

 

دومین غار بزرگ آبی ایران

 

 

 

این غار 100 سال پیش براى اولین بار توسط ژاک دمرگان فرانسوى مورد کاوش و بررسی قرار گرفت. پس از آن در سالهاى جنگ جهانی دوم نیز توسط یک هیات انگلیسی مجددا مورد مطالعه قرار گرفت و در مهرماه 1373 توسط غارشناسان ایرانی شناسایی شد.

 

 

کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند به استناد لایه‌هاى سفالی که از منطقه دالان اصلی و تالار بزرگ و دهلیز ورودى کونه مالان بدست آمده این غار از هزاره‌هاى دوم و اول قبل از میلاد تا دوره پارتی و اسلامی و حتی زمان‌هایی از قرون وسطی مورد سکونت انسانها قرار گرفته است.

 

غار سهولان دارای دو در اصلی است که به هم راه دارند و می توان از هر یک از آنها وارد غار و از در دیگر خارج شد. بعد از ورود به غار و پس از طی مسیر پیاده سوار قایق خواهید شد و به دیدن غار خواهید پرداخت که این روزها به لطف نور پردازی محیط درونی اش با انواع لامپ ها و نورافكن ها چراغانی شده و مناظر شگفت انگیزی را مقابل چشمان شما می آورد. رسوبات داخل غار اشکال گوناگونی دارد: پای فیل، عروس دریایی، خفاش و... که به همراه قندیل های زیبای غار آن را بسیار دیدنی کرده است.

 

بد نیست بدانید که درجه حرارت این غار چه در فصل تابستان و چه زمستان بین 10 تا 13 درجه سانتیگراد در نوسان است اما رطوبتی به اندازه 70 تا 80 درصد دارد!

 

منبع:tebyan.net