فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ضیافت نوروزی تلویزیون برای كودكان



برنامه کودک نوروز,برنامه کودک عید

 

با نزدیك شدن به اواخر سال بیشتر شبكه‌های تلویزیونی در حال تهیه برنامه‌هایی برای كم سن و سال‌ترین بینندگان این رسانه هستند.

 

در این میان شبكه 2 سیما فعالیت پررنگ‌تری در تولید كارهای كودكانه دارد

 

«ف ف» به مسافرت می‌رود

آن اوایل كه «ف ف» به یك شخصیت تلویزیونی تبدیل شده بود، خیلی از كودكان را به خود جذب كرد.

آن روز‌ها خیلی‌ها به زبان شیرین «ف ف» حرف می‌زدند. حالا همین« ف ف»ی معروف در نوروز 91 هم در كنار كودكان است. این بار اما با مجموعه‌ای جدید.

 

مجموعه‌ای به نام «میریم مسافرت» (ف ف در سفر) این بار در قالب روایت‌های داستان‌گونه از شبكه 2 روی آنتن می‌رود.

 

این مجموعه كاری از گروه نوجوان شبكه 2 سیماست كه در 18 قسمت 30 دقیقه‌ای پخش می‌شود و در قالب روایت‌های داستان‌گونه و مضمونی طنازانه برای پخش از شبكه 2 در حال تهیه است.

 

نوید محمودی تهیه‌كننده این سریال در گفت‌وگو با «جام‌جم» با بیان اینكه این برنامه اولین مجموعه‌ای است كه برای پخش در نوروز آماده و تحویل شبكه داده شده است می‌گوید: این سریال با نگاهی طنز به مسائل روزهای پایانی سال، از جمله دید و بازدید ایام نوروزی می‌پردازد. ماجرا از آنجا آغاز می‌شود كه ف ف و پرناز تصمیم دارند ایام نوروز را به دیدار پدربزرگ و مادربزرگ خود به شمال كشور بروند. در قصه متوجه می‌شویم كه پدر و مادر این دو چند روز زودتر برای آمادگی مقدمات و كمك راهی شمال شده‌اند.

 

محمودی می‌افزاید: بازیگران اصلی این سریال حسین رفیعی در نقش ف ف، سوسن پرور در نقش پرناز، سیاوش مفیدی در نقش سیامك، ساناز سماواتی در نقش سارا و سیروس میمنت، نازنین پیركاری، آرش غلام آزاد، مجتبی ظریفیان، آزیتا رضایی، نوید جمالی و... هستند.

 

«استاد همه‌چی‌دون» از مباحث علمی می‌گوید

 

این استاد همه چیز می‌داند، او چند سالی است كه به خانه‌های كودكان می‌آید و با عروسكی كنجكاو به سوالات بینندگانش پاسخ می‌دهد. او این نوروز هم با موضوعاتی جدید به خانه‌های ما می‌آید. این مجموعه قرار است در 10 دقیقه‌ای كه فرصت دارد یك رویكرد آموزشی ـ سرگرمی را با دو شخصیت پیمان و عروسك در پیش بگیرد.

 

كیوان شادور، تهیه‌كننده برنامه «استاد همه‌چی‌دون» درباره این برنامه می‌گوید: در هر قسمت از برنامه یك موضوع علمی را برای بچه‌ها توضیح می‌دهیم. در سری جدید «استاد همه‌چی‌دون»، كودكان شاهد آزمایشگاهی خواهند بود كه هر بار یك اتفاق جدید در آن، زمینه ورود به فضایی علمی ـ آموزشی را فراهم می‌كند. هر قسمت با داستانی شروع می‌شود، اتفاقی می‌افتد و به دنبال آن اتفاق استاد همه‌چی‌دون با كمك وسایل آموزشی یك موضوع علمی را توضیح می‌دهد.

 

این برنامه قرار است در 52 قسمت 10 دقیقه‌ای از آنتن شبكه 2 سیما پخش شود. شادور با بیان این‌كه كار پیش‌تولید را از دو هفته پیش شروع كرده‌اند، می‌افزاید: موضوعات علمی كه قرار است در این برنامه به آن بپردازیم نسبت به سال‌های پیش جدیدتر و تازه‌تر است. موضوعاتی مثل سیارات و ستاره‌ها، آب، گاز و نفت، عملكرد ماهواره‌ای و حتی توزیع انرژی هسته‌ای از جمله مسائل علمی است كه استاد همه‌چی‌دون برای بچه‌ها توضیح می‌دهد. قرار است پیمان فاطمی به عنوان مجری ـ بازیگر در این برنامه حضور داشته باشد.

 

«مسافرخانه رنگین‌كمان» مسافر می‌پذیرد

 

پنگول همان عروسك پررو و شلوغی است كه عید‌ها حسابی بچه‌ها را سرگرم می‌كند. حالا در نوروز 91 مصیب، پدر نیما مسافرخانه‌ای در جاده شمال می‌خرد و قرار است كسی از این موضوع خبردار نشود اما در اولین فرصت پنگول و پدربزرگ در ماشین پنهان و از ماجرای مسافرخانه مطلع می‌شوند. دایی نیز از داستان خبردار شده و او نیز خودش را به مسافرخانه می‌رساند و داستان با ورود هر مهمان آغاز می‌شود.

 

صالحی، نویسنده و كارگردان «مسافرخانه نوروزی» می‌گوید: داستان این برنامه كودكانه و عیدانه است. یعنی در هر برنامه به موضوعی مربوط به حال و هوا و رسم و رسوم عید می‌پردازیم. مثل سفره هفت سین، مهمانی رفتن، لباس عید و...

 

وی می‌افزاید: به غیر از بازیگران اصلی چون مهیار مجیب حق مقدم كه ایفاگر نقش مصیب و نیماست، داوود منفرد كه بازیگر نقش دایی است، هومن حاج‌عبداللهی که ایفاگر نقش پنگول و محمدرضا علیمردانی که بازیگر نقش قیتون است. بازیگرانی مهمان چون شهاب عباسی، بهنوش بختیاری، سیاوش مفیدی و ابراهیم شفیعی به برنامه اضافه شده‌اند.

 

كارگردان این مجموعه با بیان این‌كه مرحله تولید را از دیروز شروع كرده‌اند، می‌افزاید: این برنامه كه قرار است در 16 قسمت 60 دقیقه‌ای از 27 اسفند و در ساعت 3 بعدازظهر از شبكه تهران پخش شود، تا 13 فروردین ادامه دارد.

 

همچنین این برنامه، تركیبی از نمایش برنامه رنگین‌كمان به مدت 30 دقیقه، پخش مارتن به مدت 15 دقیقه و نمایشی با مشاركت پلیس راهور به مدت 15 دقیقه است.

 

عمو قناد با «فیتیله عیدا تعطیله» می‌آید

 

سه عموی فیتیله‌ای وقتی با عمو قناد در كنار هم كاری را اجرا كنند، حتما آن برنامه می‌تواند بسیار سرگرم‌كننده باشد.

 

ویژه برنامه‌های نوروزی این برنامه هر روز از ساعت 10:30 صبح تا 12 ظهر روی آنتن شبكه 2 سیما می‌رود.

 

سری جدید برنامه فیتیله‌ای‌ها به كارگردانی محمد مسلمی در ایام نوروز با بخش‌های جدید و متنوع همچون انیمیشن، نماآهنگ‌های عروسكی، فیتیل كلاسیك و كنسرت موشی برای كودكان پخش می‌شود.

 

از دیگر برنامه‌های گروه كودك و خردسال شبكه 2 سیما «نوروز ایرانی» است كه با اجرای امیرحسین مدرس و حسین رفیعی در ایام عید روی آنتن خواهد رفت.

 

«نوروز ایرانی» با بخش‌های متنوع و شاد در قالب 17 قسمت در ایام نوروز به معرفی اقلیم و فرهنگ اصیل ایرانی به كودكان این مرز و بوم می‌پردازد.«دانستنی‌ها» نیز عنوان برنامه دیگری از سری برنامه‌های نوروز است.

 

این برنامه به تهیه‌كنندگی پیمان شریفی با نگاهی علمی به شگفتی‌های بكر موجود در حوزه‌های هنری، تاریخی و علمی ایران زمین در قالب 10 قسمت از شبكه دوم پخش می‌شود.

 

«تن‌تن كارتن نوروزی» برنامه دیگری است كه گروه كودك و نوجوان شبكه 5 برای ایام نوروز تهیه كرده است كه قرار است با پخش كارتن‌های جذاب و غیرتكراری مانند فضایی‌ها، موجودات چهار چشم و... كودكان را سرگرم كند.... /jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
همه كودكان نیاز به حمایت دارند اما كودكان سرطانی...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارشی از فیلم‌های نوروزی تلویزیون



 

 

گزارشی از فیلم‌های نوروزی تلویزیون

 

با انتخاب فیلم‌های نوروزی سیما، تاكنون پخش ۱۳ فیلم ایرانی قطعی شده‌است كه آثاری چون «آواز گنجشكها»، «اخراجی‌ها۲»، «بیست» و «شمعی در باد» نیز در این بین دیده می‌شود.

فیلم‌های خارجی «پس از خواندن بسوزان»، «در مه برقی»،‌ «بنجامین باتن»، «دشمنان ملت» و «وضعیت بازی» در ایام نوروز از تلویزیون پخش می‌شوند

.

● شبكه اول

«بنجامین باتن»، «دشمنان ملت» و «وضعیت بازی» مطرح‌ترین فیلم‌های خارجی شبكه اول در ایام نوروز هستند كه هر سه این آثار از تولیدات جدید سینمای آمریكا محسوب می‌شوند.

«بنجامین باتن» به كارگردانی دیوید فینچر محصول سال ۲۰۰۸ آمریكاست و براد پیت در آن نقشی متفاوت را بازی كرده‌است. این فیلم كه با عنوان كامل «مورد عجیب بنجامین باتن» شناخته می‌شود، در هشتا‌دویكمین دوره جوایز اسكار در سیزده بخش نامزد بود.

«دشمنان ملت» به كارگردانی مایكل مان نیز در ایام نوروز از شبكه اول پخش می‌شود. داستان این فیلم در سال‌های ركود اقتصادی اتفاق می‌افتد و درباره تلاش دولت برای بازداشتن تبهكارانی چون «جان دیلینجر»، «نلسن» و «فلوید» است. جانی دپ و كریستین بل بازیگران این فیلم مایكل مان (خالق مخمصه) هستند.

«وضعیت بازی» دیگر فیلم نوروزی قابل توجه شبكه اول است. این فیلم به‌ كارگردانی كوین مك‌دونالد براساس یك سریال محصول سال ۲۰۰۳ شبكه بی‌بی‌سی ساخته شده‌است. هلن میرن و راسل كرو در این فیلم بازی كرده‌اند.

شبكه اول هم‌چنین فیلم «مسابقه مرگ» را اوایل نوروز به روی آنتن می‌برد. این فیلم محصول سال ۲۰۰۸ است و با همكاری كشورهای آلمان، آمریكا و انگلیس ساخته شده‌است. «مسابقه مرگ» با بازی جیسون استاتام، داستان یک راننده مسابقات رالی بنام جنسون ایمز(استاتام)است، که به جرم قتل همسرش در زندان بسر می‌برد.

شبكه اول در ایام نوروز فیلم‌های آمریكایی «رویای ناتمام» و «۱۲ راند» را پخش می‌كند. هر دوی این فیلم‌ها در سال ۲۰۰۸ ساخته شده‌اند.

فیلم آلمانی «آتش» كه در سال ۲۰۰۸ ساخته شده‌، نیز دیگر فیلم نوروزی شبكه اول است.

شبكه اول در ایام نوروز هم‌چنین فیلم‌های خارجی «شمشیرهای پرنده» و «نقاب» را پخش می‌كند.

بر اساس این گزارش ایسنا، شبكه اول فیلم‌های ایرانی «دنده معكوس» (به كارگردانی حسن فتحی)، «لذت حقیقت» (فریدون فرهودی)، «صدای پای تردید»(صادق پروین آشتیانی)، «جشن ایرانی»(عباس رافعی) ، «درانتهای كوچه زمستان» (رضا بهشتی)، «سرباز فراری» (آرش قادری) و «تنهایی رود» (علیرضا رزازی‌فر) را در ایام نوروز پخش خواهد كرد.


● شبكه دو

فیلم‌های ایرانی «اخراجی‌ها ۲» و «آواز گنجشك‌ها» از شبكه دو سیما پخش می‌شوند. هم‌چنین فیلم «بخوان و بسوزان» برادران كوئن برای پخش نوروزی از این شبكه انتخاب شده‌است.

در «بخوان و بسوزان» كه با عنوان «پس از خواندن بسوزان» هم شناخته می‌شود، جورج كلونی و براد پیت بازی كرده‌اند. این فیلم پس از «جایی برای پیرمردها نیست» در سال ۲۰۰۸ ساخته شده‌است.

«پل بلارت» دیگر فیلم خارجی شبكه دو سیماست كه اثری كمدی است و با بازی كوین جونز در سال ۲۰۰۹ ساخته شده است.

«آواز گنجشك‌ها» به كارگردانی مجید مجیدی در ایام نوروز به روی آنتن شبكه دو می‌رود. این فیلم در سال ۱۳۸۶ ساخته شده و نماینده ایران در اسكار بوده‌است و جایزه خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد (رضا ناجی) در پنجاه و هشتمین دوره جشنواره فیلم برلین دریافت كرده‌است.

قسمت دوم فیلم «اخراجی‌ها» به كارگردانی مسعود ده‌نمكی برای نخستین بار نوروز امسال پخش می‌شود. قسمت نخست این فیلم در قالب فیلم و سریال چندین بار از تلویزیون پخش شده‌است

.

● شبكه سه


بر اساس این گزارش ایسنا، فیلم‌های «ترانسفورمر ۲»(تبدیل شوندگان) ، «اسلحه ویژه»، «جك هانتر»، و «شهروند مطیع قانون» در ایام نوروز از شبكه سه سیما پخش می‌شوند.

«ترانسفورمر۲» فیلمی اكشن و تخیلی است كه در سال ۲۰۰۹ ساخته شده‌است. شبكه سه همچنین فیلم ایرانی و كمدی «خواب فروش» را پخش می‌كند

.

● شبكه چهار

شبكه‌ی چهارسیما در نوروز ۸۹، هجده فیلم پخش می‌كند كه از جمله‌ی آن‌ها به فیلمی از ‌برتران تاورنیه و نامزد چهار اسكار می‌توان اشاره كرد. هم‌چنین ویژه برنامه نوروزی «سینما چهار» فیلم‌های ایرانی «بیست» و «شمعی در باد» را به روی آنتن می‌برد.

شبكه‌ی چهارسیما، اول، ششم، نهم و دوازدهم فروردین‌ماه چهار فیلم ایرانی را روانه آنتن می‌كند كه «بیست» به كارگردانی عبدالرضا كاهانی از آن جمله است. پرویز پرستویی، مهتاب كرامتی، علیرضا خمسه، فرشته صدر عرفایی و حبیب رضایی از جمله بازیگران این فیلم هستند. «بیست» درباره یك تالار پذیرایی است كه تعدادی كارگر در آن مشغول به كار هستند و وابستگی عاطفی و كاری به تالار دارند. تالار قرار است در بیست روز بعد تعطیل شود. آنها در این روزها باید تلاش كنند این اتفاق نیافتد.

«شمعی در باد» پوران درخشنده نیز در ایام نوروز از شبكه چهار پخش می‌شود. فیلم درباره فرزین دانشجوی انصرافی است كه پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند. بهرام رادان، آزیتا حاجیان، شهاب‌ حسینی و عسل بدیعی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

تله فیلم «داشتن و نداشتن» - ساخته‌ی رهبر قنبری- نیز دیگر فیلم ایرانی سینما چهار در ایام نوروز است. قصه این فیلم درباره جوان طلبه‌ای است که بعد از فوت پدر بیشتر به فکر امرار معاش خانواده می‌افتد و در شهری که مشغول تحصیل است به کار کردن می‌پردازد و در همین راستا اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد. بهزاد بیک‌محمدی، رحمان باقریان، محمود سالاروند، محمد مهدی چایانی، عقیل تقی زاده، محمد ولی زادگان، بتول ابراهیمیان، پریناز ایزدیاردر این فیلم بازی می‌کنند.

فیلم «در مه برقی» ساخته‌ی برتران تاورنیه هفتم فروردین‌ماه پخش می‌شود. این فیلم محصول ۲۰۰۹ كشورهای آمریكا و آلمان است. تاورنیه برای ساخت این فیلم پلیسی - جنایی نامزد دریافت خرس طلای بهترین كارگردانی جشنواره‌ی برلین شد. این فیلم درباره‌ی «دیو» است كه تلاش می‌كند راز جنایتی را كشف كند.

سینمایی «منطقه‌ی۹»نیز قرار است ۲۵ اسفند‌ماه پخش شود. این فیلم را نیل بلوم كمپ در سال ۲۰۰۹ كارگردانی كرده است. این فیلم علمی- تخیلی نامزد دریافت چهار جایزه‌ی اسكار شده است. از دیگر موفقیت‌های این سینمایی، دریافت ۹ جایزه‌ و نامزدی برای دریافت ۲۹ جایزه‌ی دیگر است. داستان فیلم «منطقه ۹ »، در نقطه ای در آفریقای جنوبی رخ می دهد .جایی که موجودات بیگانه حدود ۲۸ سال قبل به آنجا آمده اند و اکنون این مکان را بعنوان قرنطینه ای برای فعالیت های خود درآورده‌اند.

«شرلوك هلمز» هم ۲فروردین ماه روانه‌ی آنتن می‌شود. این فیلم را گای دیچی ساخته است. «شرلوك هلمز» فیلمی كمدی و محصول سال ۲۰۰۹ است و به تلاش‌های این كارآگاه خصوصی نابغه‌ی در حل پرونده‌های جنایی می‌پردازد. این فیلم نامزد دو جایزه‌ی اسكار شده، علاوه بر آن موفق به دریافت یك جایزه و نامزد ۷ جایزه از جشنواره‌های دیگر شده است.

فیلم «دوچرخه بیجینگ» هشتم فروردین‌ماه پخش می‌شود. این فیلم را وانگ ژائوسوای در سال ۲۰۰۱ ساخته است. «دوچرخه بیجینگ » موفق به دریافت دو جایزه‌ و نامزدی برای كسب یك جایزه از جشنواره‌ی برلین شده است علاوه بر آن كاندیدای تصاحب سه جایزه از جشنواره‌های دیگر بوده است. «دوچره بیجینگ» فیلمی اجتماعی و محصول مشترك كشورهای چین و فرانسه است. این فیلم درباره‌ی گویی است در چین به عنوان نامه‌رسان مشغول به كار می‌شود و شركت به او یك دوچرخه برای انجام كارش می‌دهد ولی دوچرخه دزدیده می‌شود.

فیلم سینمایی «گرگ‌های واشنگتن» ۱۱ فروردین‌ماه پخش می‌شود. این فیلم اسپانیایی را ماریانو باروسو در سال ۱۹۹۹ ساخته است.«گرگ‌های واشنگتن» موفق به دریافت پنج جایزه و نامزدی برای دریافت یك جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی شده است. این فیلم درباره‌ی آلبرتو و میگوئل است كه صاحب یك «بار» هستند، اما اوضاع مالی آنها خیلی خوب نیست. این دو تصمیم می‌گیرند از دوست ثروتمندشان - كلودیو - دزدی كنند.

فیلم سینمایی «مغول» ۱۰ فروردین‌ماه روی آنتن می‌رود. این فیلم را سرگی بودروف در سال ۲۰۰۷ ساخته است. «مغول»علاوه بر نامزدی برای كسب جایزه‌ی اسكار، موفق به دریافت ۱۱ جایزه و نامزد كسب چهار جایزه از جشنواره‌های بین‌المللی شده است. «مغول» محصول كشورهای قزاقستان، روسیه، مغولستان و آلمان است و به زندگی چنگیزخان می‌پردازد.

فیلم «خاطرات یك قتل» و «تصرف پلهام۱۲۳» ۲۸ و ۲۹ اسفند‌ماه روی آنتن می‌رود. «انتقام» نیز سوم و «زمستان اورلوگز» چهارم فروردین‌ماه پخش می‌شوند. «زمستان اورلوگز» را مارتین كول‌هون ساخته است. این فیلم موفق به دریافت ۱۱ جایزه و نامزد كسب ۶ جایزه شده است.

براساس این گزارش، فیلم «جعبه» پنجم و «كوهستان تسوروگیداك» ۱۳ فروردین‌ماه پخش می‌شوند

.

● شبكه تهران

فیلم‌های سینمایی «پلنگ صورتی۲» ، آخرین فیلم جكی جان «كارگاه خصوصی»، «سقوط رین» (ژاپن)، «دایره اول» و «آن سوی زندگی» (فرانسه)، «روز تریفید» (انگلیس)، «سرقت از موزه» و «مغز سخت‌افزاری» (آمریكا) از جمله فیلم‌هایی هستند كه برای پخش در ایام نوروز در نظر گرفته شده‌است.

ضمن این‌كه فیلم‌های سینمایی «جان سخت» و «ایندیانا جونز:قلمرو جمجمه بلورین» در ژانر حادثه‌یی ـ هیجانی در شب چهارشنبه پایان سال از شبكه تهران پخش می‌شون