فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

شهاب حسینی: علاقمندان سینما اینگونه شروع کنند



شهاب حسینی علاقمندان سینما اینگونه شروع کنند

شهاب حسینی بازیگر مطرح سینما با حضور در جمع زیادی از علاقمندان به سینما که در جشنواره فیلم کوتاه «سما» حضور داشتند حرف‌های مهمی برای کسانی داشت که به دنبال ورود به دنیای هنر و به ویژه سینما هستند.

شهاب حسینی بازیگر سینمای ایران که در نخستین سمینار بازیگری که عصر دیروز 23 فروردین درجشنواره فیلم «سماء» در میان استقبال زیاد مخاطبان در سالن اصلی سینما فلسطین برگزار شد، گفت: جریان بازیگری که من تجربه کرده ام همواره در این مسیر بوده که در خدمت انسان و انسانیت باشم و در این راه حقایقی را لمس کردم که تنها منحصر به خودم نیست و وظیفه دارم آن را در اختیار جوانانی که امروز مقابل من نشسته اند، بگذارم.

وی با اشاره عرصه فیلم کوتاه که جشنواره «سماء» نیز بر اساس آن برگزار می‌شود، بیان کرد:فیلم کوتاه آینده سینمای ایران را در درون خود دارد. در عرصه فیلم کوتاه مجموعه انرژی‌های بالقوه‌ای وجود دارد که باید به کار گرفته شود و اگر تجارب به درستی انتقال داده شود می‌توان تاثیر دو چندان دریافت کرد.

این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: انتقال مفهوم در فیلم کوتاه به معنای ارائه تجارب در زمان کم است و درست به همین دلیل است که می گویم فعالیت در عرصه فیلم کوتاه سخت است. با این اوصاف کسانی که فیلم کوتاه را دست گرمی برای رسیدن به دنیای حرفه ای سینما می دانند، سخت در اشتباه هستند.

بازیگر فیلم «درباره الی» با اشاره به این مطلب که قواعد بازیگری در فیلم کوتاه هیچ فرقی با فیلم بلند ندارد، عنوان کرد: هنر، جوششی است و بازیگری از این قاعده مستثنی نیست. هر حرفه ای در عرصه هنر اقیانوس عمیقی است که انتها ندارد و هر چه هنرمند جلوتر می رود با این واقعیت تلخ مواجه می شود که حجم نادانسته هایش بیش از دانسته هایش است.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه زندگی بشریت در حال تغییر و تحول است و مفاهیم با همان سرعت زندگی بشر رشد می کنند و حال اینکه این پرسش باقی است که با سرعت تغییر و تحول چه باید کرد؟

حسینی در پاسخ به این پرسش گفت: برای پاسخ به این پرسش دو منظر باید مورد توجه قرار گیرد؛ نکته اول اینکه یک هنرمند خودش را به سرخوشی بزند و بگوید حالا که جامعه مهر تایید به من زده است من به همین راضی هستم و لذت می برم اما گونه دیگری از مواجه در روح هنرمند وجود دارد و اگر کسی جستجوگر باشد و روح و ذهنی پرجوش و خروش داشته باشد به هر لذتی دلخوش نخواهد بود. این سخن می تواند کاملا دو وجه متضاد داشته باشد به این معنا که هنر یک معشوق باشد که آدمی را به دنبال خودش بکشد و یا کابوس باشد که فرد مدام از دست نیافتن به پرسش های خود بهراسد.

این بازیگر سینما با اشاره به اینکه بازیگری یکی از وجوه نمایش است، بیان کرد: یک سئوال بنیادین نیز مطرح است و آن اینکه چرا پدیده هنر از اساس در میان نسل بشر بوجود آمده و بشر بر اساس کدام نیاز دنبال هنر رفته است. به اعتقاد من هنر نمایش ریشه در آیین و اعتقادات بشری دارد و خاستگاه هنر نمایش در این آیین ها است. هنر بازیگری امتیاز ویژه ای بین سایر هنرها ندارد چرا که من معتقدم کار هنر عین ارائه خدمات به فکر و اندیشه انسان هاست.

بازیگر فیلم «جدایی نادر از سیمین» گفت: در جهان برای هر یک از آدم ها مسئولیتی در نظر گرفته شده و هر فرد باید به این نتیجه برسد که می خواهد چه کار کند. اگر هنر را به درخت تشبیه کنیم بازیگری یکی از شاخه های این درخت است که این شاخه زمانی درست رشد می کند که ریشه های محکم اندیشه و تفکر در آن جاری باشد پس هر یک از ما سینماگران در حوزه های مختلف موظف هستیم درست عمل کنیم چرا که تولید فکر و اندیشه می کنیم و تفکر، ماده اولیه زندگی است.

حسینی ادامه داد: ویژگی کسانی که بزرگ فکر می کنند این است که دنبال گرفتن حق خود از زندگی نیستند  بلکه به این می اندیشند که چطور حق خودشان را به زندگی ادا کنند و سینما در این راستا بسیار موثر است چرا که سینمای سالم می تواند در جامعه سالم فضای تبادل نظر را ایجاد کند.

کارگردان فیلم «ساکن طبقه وسط» در ادامه صحبت های خود گفت: روح هنرمند باید جستجوگر باشد و به راحتی قانع نشود. سینما، تئاتر و تلویزیون در ارائه کیفیت یک ساختار را دارد اما زمین هر یک از این سه عرصه با هم متفاوت است و همین تفاوت در زندگی شخصی هنرمند تاثیر می گذارد و او را معتاد می کند اعتیادی که خانواده و عمرش را صرف آن می کند. به اعتقاد من فعالیت در عرصه سینما با جنگ در میدان نبرد فرقی ندارد چرا که رزمنده ای که به دفاع می رود از زندگی خود می گذرد و در عرصه سینما نیز اوضاع همانطور است.

این بازیگر به هنرمندان جوان توصیه کرد: در هنر به خصوص در سینما دنبال کمیت نباشید. متاسفانه بسیاری از جوانان امروز بیش از آنکه دنبال کیفیت باشند به کمیت می اندیشند و عجله دارند که هر چه زودتر به موقعیت مناسب برسند ولی باور کنید این راه به خطا رفتن است.

وی با اشاره به این مطلب که حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی مدیر فرهیخته ای است که همه تلاش خود را می کند تا سینما را به بهترین شکل اداره کند، گفت: بسیاری از هنرمندان می گویند مشکل سینما مدیریت است ولی من این حرف را قبول ندارم چراکه حجت الله ایوبی یکی از مدیران باسواد، پرتوان و اندیشمندی است که به درستی می داند چه می کند.

حسینی ادامه داد: اما آنچه مهم است بازوی اجرایی این مدیر سینمایی است و بازوهای اجرایی او ما سینماگران هستیم. حال باید این سئوال را بکنیم که چقدر کمک کرده ایم ایده های ذهن خلاق این مدیر رنگ اجرایی بگیرد.

وی در پایان صحبت هایش با بیان این مطلب که هنر بازیگری عین کار خدمات رفتگران شریف شهرداری است، گفت: به اعتقاد من بین حرفه بازیگری و کار شریف رفتگری فرقی نیست چراکه اگر رفتگر کارش را به درستی انجام ندهد زندگی بشر مختل می شود و هنر بازیگری هم مصداق همین مثال است چرا که اگر کارش را درست انجام دهد به افکار جامعه صدمه می زند.

پس از پایان صحبت های شهاب حسینی بازیگر سینمای ایران علاقه مندان حاضر در سمینار بازیگری، سئوالات خود را که اغلب مربوط به چگونگی بازی گرفتن در فیلم کوتاه بود مطرح کردند.

جشنواره فیلم کوتاه «سما» این روزها به همت موسسه شهید آوینی در سینما فلسطین برپا است.
اخبارفرهنگی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
شهاب حسینی-خانه سینما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رضا عطاران، لیلا حاتمی و شهاب حسینی مخاطبان را به سینما آوردند/ تازه‌ترین آمار فروش فیلم‌ها



اخبار,اخبار فرهنگی,بازیگران سینمای ایران

سینمای ایران در حالی ماه دوم فصل تابستان را به پایان می‌گذرد که غیر از معدود فیلم‌هایی، فروش کلی آثار در حال اکران چندان رضایت‌بخش نیست.

 فروش فیلم‌های سینمایی در نیمه تابستان نشان از آن دارد که برخی فیلم‌ها در جلب نظر مخاطب به شکل چشمگیری موفق بوده‌اند و به فروش بالایی دست یافته‌اند و برخی عملا با شکست روبرو شده‌اند. «دوران عاشقی» به کارگردانی علیرضا رئیسیان و با بازی لیلا حاتمی و شهاب حسینی از فیلم‌های تازه اکران شده است که در جریان نمایش با استقبال خوبی روبرو شده است. در میان کمدی‌های در حال اکران نیز «نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم همچنان مورد توجه است.

دوران عاشقی
«دوران عاشقی» روایتی از زندگی زنی وکیل است که به یکباره با بحرانی در زندگی شخصی خود روبرو می‌شود. لیلا حاتمی که پیش از این برای بازی در فیلم «ایستگاه متروک» رئیسیان نخستین جایزه جهانی خود را دریافت کرده بود، در این فیلم هم با رئیسیان همراه شد. شهاب حسینی در «دوران عاشقی» نقش یک فرد فعال در عرصه تجارت را بازی می‌کند. بیتا فرهی، پرویر پورحسینی، فرهاد اصلانی و لیلی فرهادپور دیگر بازیگران این فیلم هستند.

فیلم رئیسیان موفق شد دو سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و همچنین بهترین فیلمبرداری را از سی و سومین جشنواره فجر به دست آورد.

فروش این فیلم سینمایی پس از گذشت 12 روز، از مرز یک میلیارد تومان گذشت.

خداحافظی طولانی
فیلم «خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن و به تهیه‌کنندگی علی حضرتی در اولین نوبت اکران عید فطر روی پرده سینماها رفته است.

«خداحافظی طولانی» بعد از عاشقانه خاطره‌انگیز «شب‌های روشن» عاشقانه‌ای دیگر در کارنامه موتمن محسوب می‌شود؛ فیلمی که با روایتی ساده سعی می‌کند به دور از غلو و زیاده‌گویی ماجرای یه یک عشق را روایت کند.

فیلم تازه موتمن با روایتی ساده و نگاهی جامعه‌شناسانه و روانکاوانه ماجرای زندگی یک طبقه از اجتماع را بیان می‌کند؛ قشری از جامعه که اتفاقا در فیلم‌های سال‌های اخیر چندان فضایی برای نمایش خود نیافته‌اند و درام موتمن زمانی برای دیده شدن این گروه از جامعه را فراهم می‌کند.

«خداحافظی طولانی» ماجرای عشقی از طبقه کارگر جامعه را جلوی دوربین برده است. داستان فیلم، درباره کارگری ساده به  نام یحیی است که در کارخانه ریسندگی کار می‌کند. او پس از تبرئه از اتهام قتل جنجالی همسرش و آزادی از زندان، در مقابل اجتماعی قرار می‌گیرد که او را مقصر می‌پندارد.

فرزاد موتمن خود  سعید اقاخانی را برگ برنده این فیلم می داند و امیدوار است تا مردم و مخاطب عادی جامعه با این فیلم ارتباط درستی برقرار کنند و دوستش داشته باشند.سعید آقاخانی نیز می‌گوید همیشه فکر می‌کرده توانایی ایفای نقش غیرطنز را داشته، اما پیش از «خداحافظی طولانی» فرصت پرداختن به آن ایجاد نشده بود.

علاوه بر آقاخانی، ساره بیات و میترا حجار و نادرفلاح بازیگران اصلی این فیلم هستند.

فیلم موتمن در مدت 28 روز اکران عمومی در تهران و شهرستان‌ها 168 میلیون تومان فروخته است.

گینس
محسن تنابنده با «گینس» توانست در نخستین ساخته سینمایی خود به فروش نسبتا قابل قبولی دست پیدا کند، اما حاصل کار او در جلب نظر منتقدان چندان موفق نبوده است.

این فیلم در مدت 48 روز نمایش توانسته دو میلیارد و 850 میلیون تومان در تهران و شهرستان‌ها بفروشد.

«گینس» ماجرای مردی است که می‌خواهد رکوردی را در گینس ثبت کند و حالا اتفاقاتی طنزآمیز شرایط تازه‌ای را برای او به وجود می‌آورد. رضا عطاران در این فیلم سینمایی همبازی تنابنده است.

نهنگ عنبر
«نهنگ عنبر» ساخته سامان مقدم همچنان بیشترین فروش روزانه را در بین فیلم‌های در حال اکران دارد. این فیلم در مدت 83 روز نمایش عمومی در تهران و شهرستان‌ها به فروش 6 میلیارد و 380 میلیون تومان رسیده است.

فیلم جدید مقدم روایتی از زندگی مرد و زنی است که از سال‌های دور با هم آشنا بودند، علاقه‌ای میان آنان وجود داشته، گاه دست زندگی آنان را کنار هم قرار داده و زمانی جدایی افتاده است. مقدم این قصه را با لحنی طنز و با بازی رضا عطاران و مهناز افشار در نقش‌های اصلی داستان روایت کرده است.

ویشكا آسایش، هانیه توسلی، رضا ناجی، نادر سلیمانی، امیرحسین رستمی، حسین سلیمانی و امید روحانی دیگر بازیگران فیلم هستند. فیلمنامه این کار را مانی باغبانی به همراه مونا زاهد نوشته است.

از رئیس جمهور پاداش نگیرید
آنچه از فیلم کمال تبریزی به اکران عمومی رسید، نسخه‌ای کوتاه و اصلاح شده است؛ فیلمی که به گفته کارگردانش سئانس‌های اکران به صورت عادلانه نیز به آن نرسیده و در نتیجه چنان که تصور می‌شد، نتوانسته به فروش چشمگیری دست پیدا کند. «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» در مدت 48 روز اکران در تهران و شهرستان‌ها به فروش 350 میلیونی دست یافته است. فیلم تبریزی ماجرای مسافرت یک مدیر به مکه برای حج است؛ سفری که اتفاقاتی دور از انتظار را برای او به همراه دارد.

حسن معجونی،‌ مرحوم امیر آقالو، بهمن زرین‌پور و آتیلا پسیانی از بازیگران این فیلم هستند.

فیلم تبریزی برای آنکه بعد از هفت سال به نمایش عمومی درآید با ممیزی‌هایی مواجه شد. این تغییرات به گفته افرادی که فیلم را پیش از ممیزی دیده بودند، روی لحن و شوخی‌ها تاثیرات زیادی داشته است.

مردن به وقت شهریور
«مردن به وقت شهریور» به جای فیلم سینمایی «رستاخیز» به نمایش عمومی درآمده است. «رستاخیز» به دلیل اعتراض‌های خیابانی گروهی در نخستین ساعات اکران به دستور سازمان سینمایی از پرده پایین کشیده شد. بعد از یک هفته انتظار سالن‌های سینما برای بازگشت این فیلم به پرده سینما، خبری از اکران دوره فیلم احمدرضا درویش نشد و در نتیجه «مردن به وقت شهریور» جای آن را گرفت.

«مردن به وقت شهریور» با بازی حمید فرخ‌نژاد، هانیه توسلی، نازنین بیاتی و ترلان پروانه ماجرای یک خانواده را روایت می‌کند.

این فیلم در مدت 14 روز در تهران و شهرستان‌ها 183 میلیون تومان فروخته است.
 

 اخبار  فرهنگی  -  خبر  آنلاین