فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سینما در هفته ای که گذشت



 

سینما در هفته ای که گذشت

 

سینمای ایران در این روزها فضایی آرامی دارد و کمتر با خبرهایی حاشیه ایی روبرو هستیم. کلید خوردن فیلم سامان مقدم و فریدون جیرانی، اکران مجدد فیلم هایی چون "سرب"، "روسری آبی" و...، سفر مدیرعامل خانه سینما به کره و... از جمله اخبار هفته اول آبان است.

- فیلم "باگت" به کارگردانی سامان مقدم به زودی کلید می خورد. در این فیلم مهناز افشار، مصطفی زمانی، علی قربانزاده، همایون ارشادی و... بازی می کنند. فیلم جدید مقدم یک کمدی رمانتیک است. "صد سال به این سالها" کار قبلی این کارگردان جوان سینما که در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد، هنوز برای نمایش عمومی مشکلاتی دارد و شرایط اکران برای آن به وجود نیامده است.

- پردیس سینمای ملت فیلم های "سرب"، "دوئل"، "دیده بان"، "مهاجر"، "روسری آبی"، "اجاره نشین ها"، "باشو غریبه کوچک" و "ناخدا خورشید" را در فهرست اکران مجدد قرار داده اما ارشاد می گوید؛ محدودیت اکران داریم. بعد از اکران مجدد فیلم "هامون" داریوش مهرجویی و "مادر"علی حاتمی و استقبال مخاطبان از این فیلم ها، مسئولان به دنبال اکران سایر فیلم های خاطره انگیز سینما هستند.

امیرحسین علم الهدی(مدیر پردیس سینمایی ملت) درگفتگویی عنوان کرد، در حال رایزنی هستم تا فیلم های دیگری که خاطره ساز بوده اند را نیز دوباره اکران کنیم. از طرف دیگر علیرضا سجادپور در این ارتباط بیان کرده، اکران فیلم های قدیمی در ماه مبارک رمضان به دلیل خاطره انگیر بودن آنها بوده است. اما در شرایط کنونی به دلیل فضای محدود اکران؛ تمایل چندانی نداریم که فیلم های قدیمی را مجدد اکران کنیم مگر اینکه مواردی به صورت استثناء درخواست شود که در این صورت آن را بررسی می کنیم.

- محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما ـ بنا به دعوت رئیس بنیاد ملی فرهنگ کره جنوبی به این کشور سفر کرد.

این سفر که از سه شنبه گذشته ۲۷ مهر ماه ـ آغاز شد، سه شنبه چهارم آبان ماه به پایان رسید. فرهاد توحیدی نایب رییس هیات مدیره خانه سینما با تایید این خبر گفت: این سفر بنا به دعوت سال گذشته رییس بنیاد ملی فرهنگ کره جنوبی از آقای عسگرپور، امسال انجام شده است.

این سفر برای بازدید از مراکز فیلم سازی، هنری کره جنوبی و مذاکره و آشنایی با کمپانی های فیلم سازی، امکان پخش و صدور فیلم های ایرانی به کره جنوبی انجام شد. همچنین تمام هزینه های این سفر را بنیاد دعوت کننده برعهده داشته است. در این سفر،عسگرپور ملاقات های با نایب رییس بنیاد ملی فرهنگ کره جنوبی و رییس کمیسیون سئول داشته اند و بختیاری سفیر ایران در کره نیز در این جلسات ایشان را همراهی کردند.غلامرضا موسوی به عنوان تهیه کننده سینما، عسگر پور را در این سفر همراهی می کند.

-رضا عطاران "هیچ کس فرشته نیست" را به عنوان اولین کار بلند سینمایش می سازد. طرح اولیه این فیلمنامه متعلق به حمید نعمت ا... است و احمد رفیع زاده نگارش آن را انجام داده است. "هیچ کس فرشته نیست" یک فیلم اجتماعی است و عطاران قصد دارد با پایان یافتن بازی اش در فیلم سینمایی "اسب حیوان نجیبی است" پیش تولید فیلمش را آغاز کند. تهیه کننده فیلم محمدرضا تخت کشیان است و ظاهراً طی یکی، دو روز آینده درخواست پروانه ساخت این فیلم به اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد ارسال خواهد شد.

- خبر سو قصد به یکی از بازیگران زن چهره سینمای ایران خبری بود که هفته گذشته توسط پیامک در میان اهالی سینما و مطبوعات منتشر شد. این بازیگر هم اکنون در یک فیلم سینمایی در کنار بازی به عنوان طراح لباس نیز حضور دارد. به همین دلیل تنها گزینه برای کسب اطلاعات بیشتر از این اتفاق تهیه کننده پروژه فوق بود. اما وی پس از گفتگو با برخی از خبرنگاران در ارتباط با این خبر، عنوان کرده که امروز وی در این صنه بازی داشته و هم اکنون نیز در کنار گروه است و شدیدا این پیامک را تکذیب کرد. جالب است به تازگی در کنار خبر دروغین درگذشت برخی از بازیگران، چنین اخباری نیز به آنها اضافه شده است!

- معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه کنندگان را زیر یک سقف جمع می کند. در حالی که چهار تشکل تهیه کنندگی در حال حاضر فعالیت دارند به زودی شاهد تشکیل اتحادیه تازه ای برای این صنف خواهیم شد. این بار دولت قصد دارد با تشکیل اتحادیه ای تازه، تهیه کنندگان را زیر یک سقف جمع کند و اختلافات آن ها را خاتمه بخشد.

مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی از تشکیل یک اتحادیه واحد در حوزه تهیه کنندگی خبر داد. او بدون آنکه به این پرسش پاسخ دهد که چرا آنها متولی و پیش قدم برای تشکیل اتحادیه برای تهیه کنندگان سینمایی شده است، به یک خبرگزاری عنوان کرده، تشکیل یک اتحادیه واحد در حوزه تهیه کنندگی به مرحله خوبی رسیده است.

وی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت: تشکیل و تعیین یک اتحادیه واحد برای تهیه کنندگان سینما به مراحل خوبی رسیده است. وی ادامه داد: در آینده نزدیک و به زودی اخبار خوبی درباره جزئیات تاسیس و تشکیل این اتحادیه واحد درباره تهیه کنندگان سینما اعلام می شود.

- سیروس مقدم فیلم سینمایی"شیشه" را می سازد. نگارش فیلمنامه این فیلم توسط محسن تنابنده به مراحل پایانی رسیده است. این فیلم نیاز به مقدماتی دارد ولی با برنامه ریزیهای انجام شده فیلمبرداری امسال انجام می شود. ساداتیان تهیه کننده این پروژه به زودی برای گرفتن پروانه ساخت هم اقدام می کند. "شیشه" یک قصه اجتماعی درباره مواد مخدر دارد. چندی پیش مجموعه تلویزیونی "زیر هشت" از این کارگردان پخش شد که با استقبال خوبی نیز روبرو شد.

-سینما شکوفه پنجم آبان ماه با حضور جمعی از هنرمندان و معاونت سینمایی افتتاح شد. این سینما پیش تر یک سالنی بوده، اما هم اکنون با سه سالن که در همکف قرار دارند به بهره برداری رسیده است. سیستم صوتی به صورت دالبی و صندلی ها پلکانی است. سینما شکوفه در مجموع با ۹۰۰ صندلی به زودی میزبان تماشاگران خواهد بود. این سینما به لحاظ پرده و کیفیت تصویری در شرایط استانداردی قرار دارد و در میدان شهدا واقع است. تابلوی سر در آن دیجیتالی شده و بوفه، کافی شاپ، فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و... برای داخل آن نظر گرفته شده است.در بازگشایی این سینما که با سخنرانی جواد شمقدری همراه بود سینماگرانی چون مسعود کیمیایی، سعید رجبی فروتن، مجید مسچی، بابک خانیان، هارون یشایائی، سیروس الوند، سید غلامرضا موسوی، علیرضا رئیسیان، مهدی کرم پور، امیرحسین علم الهدی، فرشته طائر پور، بیژن امکانیان، حبیب اسماعیلی، خسرو امیرصادقی، مجید جوزانی، تینا پاکروان، منیژه حکمت، رسول صدرعاملی، علی سرتیپی، امیرحسین شریفی، مجید جعفری، حسین صابری، داریوش بابائیان و عزیز الله حمید نژاد شرکت داشتند.

- پس ازثبت طرح ۱۱۹ صفحه ای "زندگانی کوروش" توسط محمد درمنش و انسیه تاجیک، نگارش فیلمنامه آن همزمان در قالب دو ورسیون سینمائی و همچنین سریال تلویزیونی توسط یک تیم نگارش به سرپرستی انسیه تاجیک آغاز شد. آنها قصد دارند تمام پروسه زندگی این شخصیت تاریخ کهن ایران زمین را از آغاز تولد، سیر تکامل و شکل گیری شخصیت وی، نقاط عطف و اوج و فرودهای مختلف زندگانی اش من جمله ازدواج ویژه وی، چگونگی به حکومت رسیدن و گسترش امپراطوری و بالاخص مبارزات و جنگ های دوره کوروش و نهایتا چگونگی وداع با حیات دنیوی این سردار پارسی را مورد کندوکاو قرار دهند و فیلمنامه ای در خور را تدارک ببینند.

در پی انتشار این خبر و با توجه به انتشار اخبار مشابه در ماه های گذشته پیرامون تولید دو پروژه توسط عزیزالله حمیدنژاد و مسعود جعفری جوزانی - علی معلم، محمد درمنش گفت: نگارش هم زمان فیلمنامه های مشابه درباره کورش نه تنها مشکلی برای هیچ کس ایجاد نمی کند بلکه به تعبیری حسن نیز محسوب شده چرا که در گستره وسیع هستی برای به تصویر کشیدن ابعاد وجودی چنین شخصیت الگوئی نه فقط یک فیلم پاسخگو است، نه امکان رقابت سالم خدشه دار خواهد شد و نه اساسا این شخصیت قابل مصادره کردن است!.... / گزارش : خبرگزارى مهر 



ویدیو مرتبط :
علی طباطبایی/ بازیگر جوان سینما و تلویزیون در گذشت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گذری بر دنیا در هفته ای که گذشت (6)


عکس هایی که در زیر مشاهده می کنید بعضی وقایع مهم یا جالب جهان را در روزهای اخیر نشان می دهند.