فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

سری جدید اشعار عاشقانه جهان منتشر می شود



 

 سری جدید اشعار عاشقانه جهان منتشر می شود

 

“مهرك” نام سری كتاب هایی است كه گزیده هایی از اشعار عاشقانه متون فارسی و ادبیات ملل را دربرگرفته و نشر هیرمند دست اندركار چاپ آن است. در این مجموعه ۱۴۰ كتاب درقالب یك اثر پژوهشی منتشر می شود.

نشر هیرمند دست اندركار چاپ یك سری كتاب به نام “مهرك” است.

علیرضا مجابی(م.آذر فر) دبیر این سری، در گفت و گو با ایلنا گفت: “مهرك” نام یك سری كتاب است كه نشر هیرمند دبیری اش را به من سپرده است و صرفا گزیده هایی از اشعار عاشقانه را دربرمی گیرد. این اشعار هم گزیده ی اشعار تغزلی متون فارسی را دربرخواهد گرفت و هم اشعار عاشقانه ی ادبیات ملل دیگر را.

آذرفر افزود: برنامه ی ما این است كه این مجموعه كتاب اشعار عاشقانه ی جهان را هم دربرگیرد. بنابراین طبقه بندی كتاب های مهرك در نشر هیرمند در چهار بخش شعر كلاسیك ایران، شعر امروز ایران، شعر كلاسیك جهان و شعر امروز جهان، انجام خواهد شد.

مجابی توضیح داد: بخش شعر امروز ایران شاعران شعر نوی ایران، از نیما به بعد را دربرخواهد گرفت. همچنین، برای گزینش بسیاری از این گزیده ها؛ افراد برگزیده ی ادبیات و هنر ایران را درنظر گرفته ایم. افرادی نام آشنا كه امكان دارد برگزیدگان ژانرهای هنری دیگر باشند، اما دستی هم در ادبیات داشته باشند.

آذرفر گفت: برآورد ما این است كه به طور متوسط ۱۴۰ عنوان كتاب خواهیم داشت كه همگی در قطع مشترك و ثابت تحت همین زیرمجموعه منتشر می شوند. از سویی، اتفاق با اهمیتی كه در این مجموعه كتاب می افتد جامع بودن آن است. كتاب های دیگری كه تا به حال با این رویكرد منتشر شده اند؛ صرفا گزیده های اشعار عاشقانه بوده اند، به طوری كه از هر شاعر احتمالا یكی دو شعر در آن مجموعه آمده است.

آذرفر با تاكید بر اینكه تمایل ما گزینشی از اشعار عاشقانه ی شاعران در حجم و با دقت بیشتری است؛ نتیجه گرفت: علاوه بر جامع بودن این سری كتاب، یك كار پژوهشی هم محسوب می شود.

اما به نظر می رسد، بعداز مدرنیسم، نمی شود تغزل را روایت كلانی محسوب كرد كه به زندگی معنا ببخشد و خلاء سوژه را پر كند. تغزل، دیگر، معنابخشی پیشامدرن اش را از دست داده است. اگرچه، تجربه ی عاشقانه، تجربه ی روانی انسان در تمامی اعصار بوده است و خواهد بود. بنابراین، تمركز نشر هیرمند بر شعر عاشقانه و نگریستن به آن از روزنه ی یك كار پیشرو كمی محل تردید است. آذرفر در توضیح می گوید: هدف اصلی سیاستگذاری نشر هیرمند در این كار، همان گونه كه هدف من نیز هست، رسالت برقرار كردن رابطه با توده ی مدرم و مخاطب عام است. ما از هر دریچه ای كه می توانیم باید مردم را به هنر دعوت كنیم. باید بتوانیم با مردم رابطه برقرار كنیم.وقتی می بینیم از كتاب هایی كه كمی ساده تر جمع شده اند بیشتر است، چرا این كار را جدی تر نگیریم؟

انگار، آذرفر در پاسخ به این سئوال، تغزل را تجربه ای محدود به ادبیات عامیانه می داند. انگار او خطی میان امر خاص در هنر و تجربه یادبی عوام می كشد و تغزل را تجربه ای بركنار از نخبگان ادبی می داند. چراكه می گوید مردم به این سری ها واكنش بهتری نشان می دهند.

آذرفر پاسخ می دهد: برای ما این سری كتاب یك شروع است. شاید در آینده سری كتاب هایی با موضوعیت های دیگری منتشر كننیم. ازسوی دیگر شما كجا در ادبیات ایران یك پژوهش جدی بر شعر عاشقانه سراغ دارید؟ شاید در بخشی از این سری كتاب ها تجربه ی ادبیات تغزلی به هجو هم گرفته شود. بنابراین، این سری كتاب صرفا ستایش ژانر ادبیات تغزلی نیست.... / خبرگزارى ایلنا



ویدیو مرتبط :
اشعار شنیده نشده شاملو منتشر می شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قطورترین کتاب جهان منتشر شد



 

 

 کد خبر: ۱۴۵۸۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۴ تعداد بازدید: ۲۷۸۹ printنسخه چاپی sendارسال به دوستان ذخیره قطورترین کتاب جهان منتشر شد

این کتاب که توسط دیو موریس؛ شاعر شهر آیووا سروده شده، قرار است به عنوان ضخیم‌ترینکتاب چاپ شده در کتاب «رکوردهای گینس» نیز ثبت شود.

 

بزرگترین کتاب دنیا با عنوان «ماراتن شعر شهر» در قالب یک مجموعه شعر، روانه بازار کتاب شد.

 

به گزارش شبکه ایران به نقل از بوک‌تریست، بزرگترین کتاب دنیا با عنوان «ماراتن شعر شهر» در قالب یک مجموعه شعر، روانه بازار کتاب شد.

 

این اثر که حجمی معادل 10کتاب معمولی دارد، با 10 هزار و 119 صفحه و در یک جلد با ضخامت 60 سانتی‌متر، چاپ شده است.

 

این کتاب که توسط دیو موریس؛ شاعر شهر آیووا سروده شده، قرار است به عنوان ضخیم‌ترین کتاب چاپ شده در کتاب «رکوردهای گینس» نیز ثبت شود.

 

این درحالی است که تاکنون، این رکورد متعلق به «هارپر کالینز» بوده که کتاب 4 هزار صفحه‌ای «نسخه کامل خانم مارپل»؛ شامل رمان‌ها و داستان‌های «آگاتا کریستی»، را با قطر 12 اینچی در 500 نسخه منتشر کرده بود./عصرایران