فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

زیباترین سالن سینما در کجا قرار داشت؟


شهرستان بندر آزاد انزلی یکی از شهرهای توریستی استان گیلان است و فقط دو سینمای فعال با نام‌های "گل سرخ" و "هلال احمر" دارد.

خبرگزاری ایسنا: شهرستان بندر آزاد انزلی یکی از شهرهای توریستی استان گیلان است و فقط دو سینمای فعال با نام‌های "گل سرخ" و "هلال احمر" دارد.

در کتاب "تاریخ جامع بندرانزلی" تالیف عزیز طویلی درباره تاریخچه سینما آمده است،« یکی از بناهای با شکوهی که در زمان شهرداری ساخته شد، ساختمان سینما و تئاتر معروف به سینما "شهرداری" (که این روزها به نام هلال احمر معروف است) بوده که بعد از آتش سوزی بزرگ، نمای زیبای داخلی و خارجی آن به کلی از بین رفت.

این سینما در سال 1310 شمسی احداث شده که دارای یک سالن بزرگ فوقانی، سالن انتظار، هفت اتاق بزرگ و کوچک، یک صحنه بزرگ که منظور همان سن است، یک محل نمایشگاه، دو مستراح بوده است و رنگ آمیزی‌های اطراف سن و سقف سینما بر اساس موسیقی، نمایش و سینما به صورت سمبلیک توسط استاد رضا رنگچی نقاشی شده بود.

زیباترین سالن سینما در کجا قرار داشت؟

این سینما و تئاتر یکی از زیباترین سالن‌های سینمای ایران بوده است که در اردیبهشت سال 1341 با آتش سوزی "خانه تنها گالی‌پوش" شهر و سرایت آن به یکصد مغازه به همراه ساختمان سینما و تئاتر شهرداری درآتش می‌سوزد و کمتر از نیم ساعت سقف شیروانی ساختمان به همراه گچ‌بری‌های بی‌نظیر به خاکستر تبدیل شد» و تنها اسکلت سینما باقی ماند.

پس از سالها،این سالن سینما که در هنگام آتش‌سوزی روباز بوده است، توسط هلال احمر احیاء شد اما به زیبای سابق‌اش بازنگشت و این روزها به نام سینما "هلال احمر" و با سقف‌ نه روباز در بندر انزلی فعالیت می‌کند.

مدیر اکران سینما «هلال احمر» وضعیت سالنش را با سینمای «گل سرخ» (دیگر سینمای فعال این شهر )مقایسه می‌کند و به ایسنا گفت: سینما«گل سرخ» نسبت به سینما «هلال احمر» دیرتر ساخته شده است و زمانی جایگاه خوبی داشته است، از طرفی هم در موقعیت جغرافیایی بهتری قرار دارد و بنا بر سابقه‌ای که داشته، رابطه پخش کنندگان فیلم با این سینما خوب بوده است. با وجود اینکه در حال حاضر سینما «گل سرخ» مخروبه شده اما پخش کنندگان فیلم‌هایشان را به آن سینما می‌دهند، برای نمونه قرار است دو فیلمی که برای عید فطر اکران می‌شود را در اختیار این سینما قرار دهند.

محسن پیرمحموئی ادامه داد: با وجود اینکه سینما «هلال احمر» با کمک موسسه سینما شهر بازسازی و مجهز به سیستم دیجیتال شده است اما پخش کنندگان فیلم‌هایشان را به این سینما نمی‌دهند و می‌گویند، نمی‌فروشد و حتی حاضر نیستند یکبار هم که شده این اتفاق را امتحان کنند.

او خاطرنشان کرد: فیلم زمانی فروش می‌کند که همزمان با تهران اکران شود و اگر سینما خوراک فیلم داشته باشد جواب می‌دهد. فیلم‌ها باید خوب ساخته و به موقع اکران شود تا تماشاگر به سینما بیاید. حتی ما جدا از روزهای سه شنبه که بلیت سینما نیم بهاست، بیشتر روزها را بلیت نیم بها دراختیار مردم قرار می‌دهیم تا آنها به سینما بیایند.

به گفته او، فیلم «چ» در این سینما پرفروش‌ترین فیلم اخیر بوده که حدود سه میلیون تومان فروخته است.

زیباترین سالن سینما در کجا قرار داشت؟

یکی می‌گفت که 12 سال است که سینما نیامده است

مدیر سینما «گل سرخ » شهرستان بندرانزلی هم معتقد است: سینماها کیفیت مناسب ندارند و نمی‌تواند تماشاگران را جذب کند در کنار آن فیلم‌ها هم بی‌کیفیت شده‌اند، از طرفی ماهواره‌ها، فیلم‌های روز دنیا را پخش می‌کنند یا سی دی‌های آن وارد بازار می‌شود، با این حساب دیگر چه کسی به سینما می‌آید؟حتی یکی از مشتری‌های قدیمی می‌گفت، 12 سال است که سینما نیامده است!

اکبر یعقوبی ادامه داد: برای جذب مخاطبان به سینما باید فیلم‌های خوب تهیه شود، آنچه که مردم می‌خواهند نه آنچه که سیاست ایجاب می‌کند، باید به سالن‌های سینما کمک شود به خصوص سالن‌های شهرستانها. با توجه به اینکه بلیت سینماها در کشور ما در مقایسه با سینماهای اروپا ارزان‌تر است اما همین مقدار هم برای مردم سنگین است و بابت آن پول پرداخت نمی‌کنند.

سینما «گل سرخ» 41 سال قدمت دارد و پیش از این پدر و برادر یعقوبی آن را اداره می‌کرده‌اند. بلیت سینما در این شهرستان 3 هزار تومان است.

او بیان کرد: در یک روز معمولا 25 نفر به سینما می آیند که در برخی از روزها به 12 نفرهم می‌رسد اما در آخر هفته بین 30 تا 50 نفر برای تماشای فیلم به سینما می‌آیند.

زیباترین سالن سینما در کجا قرار داشت؟

این مدیرسینما تاکید کرد: در حال حاضرهم لطف پخش کنندگان موجب شده که این سینما باز بماند. ما طبق قانون باید بعد از اکران فیلم، پورسانت آن را پرداخت کنیم اما پخش کنندگان با توجه به شرایط سالن‌های سینما و برای آن که بسته نشود از دریافت پورسانت فیلم‌شان تا چند ماه بعد از اکران چشم پوشی می‌کنند. در حال حاضر مبلغی حدود 15 میلیون تومان بابت پورسانت به پخش کنندگان بدهکاریم.

یعقوبی فیلم «معراجی‌ها» را پرفروش‌ترین فیلم در سال 93 می‌داند که حدود 12 میلیون تومان فروخته است.

بنا بر این گزارش، سینما «نیروی دریایی» یکی دیگر از سینماهای این شهر نیز با توجه به سیاست خودش فیلم‌ها را برای پرسنلش اکران می‌کرد و در طول روز ساعاتی نیز عموم مردم می‌توانستند از این سینما استفاده کنند که بعدها تبدیل به سالن همایش برای اجرای برنامه‌های خودش شد.

سینما «ایران» انزلی هم که در حال حاضر متروکه شده است، مدیرش صاحب یکی از شرکت‌های پخش فیلم در کشور بوده است و با اینکه سینمای کوچکی بوده اما رونق خوبی در این شهر داشته است اما مدیرش در سالهای افول سینما تصمیم می‌گیرد، تغییر کاربری بدهد و آن را به مجموعه هتلش اضافه کند که وزارت ارشاد با آن مخالف می‌کند و بعد از مدتی هم مدیرش فوت می‌کند و این سینما بلاتکلیف می‌ماند.

مردم شهر درباره عدم استقبال مخاطب از سینماهای بندر انزلی نقطه‌نظرات متفاوتی دارند.

زن 40 ساله‌ای درباره عدم استقبال مردم از سینما می‌گوید: مردم این شهرستان ترجیح می‌دهند زمانی را که برای رفتن به سینما و دیدن فیلم‌های ناراحت کننده صرف ‌کنند در کنار سواحل دریای خزر بگذرانند.

مرد 38 ساله‌ای که در جوانی سینما دوست بوده است و بیشتر زمان نوجوانی و جوانی‌اش را در سینما گذرانده است معتقد است: با آمدن فیلم‌ها به شبکه نمایش خانگی، دیگر کسی به سینما نمی‌رود. یک خانواده چهار نفره به جای آن که برای دیدن یک فیلم 12 هزار تومان پرداخت کنند، ترجیح می‌دهند کمی صبر کنند و با پرداخت سه هزار تومان و در کنار هم آن فیلم را ببینند.

دختر 14 ساله‌ای هم بیان می‌کند: تا کنون دو بار به سینما رفته‌ام، صندلی‌های سینما پاره است و سالنش قدیمی است و هنگامی که به سینما می‌روی دلت می‌گیرد.


ویدیو مرتبط :
بهترین سالن های سینما جهان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سالن های سینما از امروز باز شدند



 

سالن های سینمایی از امروز 11 شهریور ماه پس از چهار روز تعطیلی میزبان مخاطبان هستند.به گزارش مهر، سالنهای سینمایی از روز یکشنبه هفتم شهریور ماه به مناسبت ایام عزاداری امام علی (ع) تعطیل بودند و از امروز صبح بازگشایی شدند.

 

همچنین از امروز اکران فیلم های "یک اشتباه کوچولو" محسن دامادی، "از ما بهترون" مهرداد فرید، "کارناوال مرگ" حبیب الله کاسه ساز، "فاصله" کارمان قدکچیان و "یک جیب پرپول" قدرت الله صلح میرزایی آغاز می شود.

 

سینما شکوفه (ملت سابق) که مالک ان علی سرتیپی است به احتمال زیاد همزمان با عید سعید فطر مورد بهره برداری قرار می گیرد. این سینما سه سالنه شده و امکانات فنی آن مطابق با استانداردهای روز است. این سینما در میدان شهداء قرار دارد.