فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

زندان اسکندر مقدونی یا مدرسه‌ای کهن؟عکس



 

بنای راز آمیز زندان اسکندر در محله‌ فهادان یزد از کهن‌ترین محله‌های این شهر است.

 

استان یزد غنی از آثار تاریخی است  که البته کمتر مثل آثار تاریخی سایر استان‌های کشور شهرتی به هم زده‌اند. در هر کجای یزد نشانی از تاریخ و ردپای آن را میبینید. آثاری که در هیچ کجای دنیا نمونه‌ای برایشان یافت نمی‌شود. تاریخ در این شهر زنده است و نفس می کشد.

 

بنای راز آمیز زندان اسکندر در محله‌ فهادان یزد از کهن‌ترین محله‌های این شهر است که در قدیم به شهرستان شهرت داشته قرار دارد.

 

 

زندان اسکندر مقدونی یا مدرسه‌ای کهن

 

 

این بنای تاریخی دارای حیاطی است که سه ایوان در پیرامون و اطراف آن قرار دارد. گنبد خانه ای قدیمی و کهن در گوشه‌ی حیاط با ارتفاع زیاد قرار دارد که متعلق به سده‌ای هفتم هجری قمری است.

 

 

زندان اسکندر مقدونی یا مدرسه‌ای کهن

 

 

کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند هویت واقعی این بنا مشخص نیست اما به زندان اسکندر و    مدرسه ضیاییه، اثر مولانا حسین رضی هم معروف است. این بنا حدود ۸ قرن قدمت دارد و در یزد در مجاورت بقعه دوازده امام قرار گرفته است.

 

 

زندان اسکندر مقدونی یا مدرسه‌ای کهن

 

 

چاهی با قطر ۲ متر در وسط حیاط این مدرسه قرار دارد که به سردابی به عمق حدود ۵ متر منتهی می‌شود. ارتفاع گنبد بقعه ۱۸ متر می‌رسد و البته بخش عظیمی از گچبری‌ها و تزئینات زیبای آن از بین رفته‌است.

 

 

زندان اسکندر مقدونی یا مدرسه‌ای کهن

 

 

روایت‌هایی مختلفی درمورد این بنا مطرح است. بنابر روایتی قدمت ساخت آن را به زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران مربوط می‌دانند و می‌گویند در آن زمان از این بنا به عنوان زندان استفاده می‌شده است؛ بعد‌ها بنا تغییر کاربری می دهد و به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


منبع: bornanews.ir


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کشف قبر احتمالی اسکندر مقدونی +عکس


باستانشناسان از کشف مقبره ای خبر می دهند که به احتمال زیاد به اسکندر مقدونی تعلق دارد.

خبرگزاری فارس: باستانشناسان از کشف مقبره ای خبر می دهند که به احتمال زیاد به اسکندر مقدونی تعلق دارد.

در روزهای اخیر در این مقبره که به دوره اسکندر مقدونی تعلق داشته، بقایای اسکلت یک انسان و یک  تابوت چوبی کشف شده که می تواتد متعلق به اسکندر و یا یکی از اعضای خانواده وی باشد.

این مقبره که در محوطه تاریخی مشهور آمفیپولیس در شمال یونان و در 65 کیلومتری شهر تسالونیکی واقع شده، بزرگترین مقبره تاریخی کشف شده در یونان است که طی سالها تمامی آثار تاریخی ارزشمند داخل آن به سرقت رفته است.

 کشف مقبره احتمالی اسکندر مقدونی + عکس

کشف مقبره احتمالی اسکندر مقدونی + عکس

در ورودی این مقبره در آمفیپولیس که در دوره اسکندر یک شهر مهم یوده و قدمت آن حدود 2400 سال برآورد شده، دو مجسمه شیر کشف شدند که هرکدام بیش از یک تن وزن دارند. در گذشته نیز یک موزائیک که تصویر پرسفونه، دختر زئوس، از خدایان یونانی بر آن نقش بسته در این مقبره کشف شد.

بر اساس متون تاریخی اسکندر در سال 323 پیش از میلاد در سن 32 سالگی در بابل درگذشت. پس از مرگ اسکندر جسد وی وقتی که تشییع‌کنندگان در حال انتقال جسد اسکندر به مقدونیه بودند، بطلمیوس آن را دزدید و به ممفیس در مصر فعلی برد و در آنجا دفن کرد، به روایتی دیگر نیز جانشین بطلمیوس تابوت‌ را به اسکندریه منتقل کرد و در مقبره ای زیبا قرار داد.