فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

روستای رنسانسی ایران



 

یک روستای تمام سنگی! این چیزی است که در نگاه اول در روستای ورکانه همدان می بینید... سرزمین کوچکی که خانه‌های تمام با سنگ‌های لاشه ساخته شده اند و در گوشه وکنار کوچه‌ها هنوز هم خرده سنگ‌های قهوه‌ای به چشم می‌آیند و شما را به یاد نقاشی‌های به جا مانده از اروپای دوران رنسانس می‌اندازند.

 


عصر سنگی

روستای ورکانه، به جز سنگ‌های تیره ای که دارد در موقعیت جغرافیایی خاصی قرار گرفته که تابش آفتاب به خانه‌های آن رنگ‌های تیره و روشنی را به وجود می‌آورد. به همین دلیل است که این روستا را روستای سایه‌ها می‌دانند که دلیل درخشندگی‌ آن چشم گردشگران زیادی را پر می‌کند.

 

روستای رنسانسی ایران

 

 

 

برای دیدن روستای ورکانه باید به دهستان الوند کوه شرقی در شرق شهرستان همدان سفر کنید و آن را در دامنه ببینید. کوه‌های سرده در سه کیلومتری شمال شرقی، کوه سرخ بلاغ در سه کیلومتری جنوب غربی و کوه قره‌داغ در چهار کیلومتری شرق این‌ روستا قرار دارند.

 

بخشی از زیبایی این روستا، به طبیعت شگفت‌انگیزش بر می‌گردد و بخش دیگری از آن را باید مدیون تلاش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دانست که با حفظ معماری سنتی در این روستا، جلوه‌ ای ویژه به آن داده است.

 

 

روستای رنسانسی ایران

 

 

اگر گذارتان به روستای ورکانه بیفتد، می بینید که قرارگیری این روستا در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی باعث شده که آب و هوایی کوهستانی و طبیعتی بکر داشته باشد. طبیعتی که با دره‌های زیبای یورد صفرخان، دره‌ خان، تخته سنگ، جن‌ دره، سوبلاغ و دره بارانی جلوه بیشتری پیدا کرده است.

 

 

روستای رنسانسی ایران

 

 

 

رودخانه ‌های فصلی ورکانه هم از ارتفاعات یخچال‌ها سرچشمه می‌گیرند و بعد از عبور از اراضی سیمین ورکانه به رودخانه فصلی ارزانفود می‌ریزند. این طبیعت بکر، شما را به شکل سخاوتمندانه از مهمان درختان گردو، سیب و زردآلو می‌کند و به اهالی منطقه این فرصت را می‌دهد که کشت و کار خانگی را تجربه کنند.

 

 

روستای رنسانسی ایران

 

 

 

در کوچه‌های ورکانه که قدم بزنید، دیوارهای سنگی، حیاط‌های سنگی و حتی بام‌های سنگی چشم‌تان را پر می‌کنند. خانه‌های این روستا با سنگ و ملات گل ساخته شده‌اند و تنها عامل اتصال در دیوارهای سنگی این بناها، استفاده از تیرهای چوبی است. آنقدر که شاید در نگاه اول احساس کنید به روزگار حاکمیت سنگ و عصر سنگی بازگشته‌اید!

 

با این حال بد نیست بدانید که پیشینه روستای ورکانه به بیش از 400 سال می‌رسد و قدیمی‌ترین محله آن، محله «در مسجد» است.

 

 

روستای رنسانسی ایران

 

 

 

وجه تسمیه این روستا، معادن سنگ زیادی است که در اطراف آن به چشم می‌خورند. ورکان به زبان محلی یعنی در نزدیکی معدن اما خیلی‌ها معتقدند که مردم محلی به دلیل نزدیکی این روستا به رود و جوی، آن را به این نام می‌خوانند چون در زبان کردی، کانه به معنای چشمه است.

 

 

روستای رنسانسی ایران

 

 

قلعه مهری خانم!

قلعه اربابی مهری خانم یکی از بناهای تاریخی ورکامه است که ساختمان آن با پلان چلیپایی طراحی شده و به مهری خانم، ارباب روستا تعلق داشته است. این بنا در ابعاد 12×20 متر و با زیربنای 330 مترمربع در دو طبقه ساخته شده و دو پله از دو طرف ورودی طبقه همکف به طبقه اول منتهی می‌شود. این بنا در فاصله 100 متری در ضلع جنوبی روستا و در بستر سبز کوهپایه و مشرف به روستا قرار دارد.

 

روستای رنسانسی ایران

 

 

اما جاذبه‌های ورکانه به همین جا ختم نمی‌شود. وجود گورستان ساده ‌ای در روستای ورکانه که در آن هیچ سنگ قبری دیده نمی‌شود از دیگر دیدنی‌های این روستا است که باید حتما سری به آن بزنید.

 

 

روستای رنسانسی ایران

 

 

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
رجز خوانی لاکپشتهای نینجا و هنرمندان رنسانسی هم اسم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک روستای رنسانسی در ایران +عکس


در روستای ورکانه، لاشه سنگ‌های طوسی و قهوه‌ای حرف اول را می زنند. این سنگ‌ها با تابش نور آفتاب تصویری شبیه به اروپای دوره رنسانس را پدید می آورند

خبرگزاری مهر: روستای ورکانه همدان با معماری سنگی اش، روستای رنسانسی ایران لقب گرفته است. روستایی که اگر در کوچه های آن قدم بزنید، می بینید که دیوارهایی از سنگ شما را احاطه کرده اند.

در روستای ورکانه، لاشه سنگ‌های طوسی و قهوه‌ای حرف اول را می زنند. این سنگ‌ها با تابش نور آفتاب تصویری شبیه به اروپای دوره رنسانس را پدید می آورند که با خانه های قدیمی و سنتی، ترکیب جالبی از معماری ایرانی و مصالح اروپایی به نظر می رسد.

روستای ورکانه یکی از شش روستای گردشگرپذیر همدان است که در شرق شهرستان همدان و در دامنه کوه قرار دارد و کوه‌های سرده در سه کیلومتری شمال شرقی، کوه سرخ بلاغ در سه کیلومتری جنوب غربی و کوه قره‌داغ در چهار کیلومتری شرق آن واقع شده اند. این روستا زادگاه پروفسور توفیق موسیوند، سازنده اولین قلب مصنوعی جهان است که در سال 1315 در ورکانه متولد شد.

یک روستای رنسانسی در ایران +عکس

یک روستای رنسانسی در ایران +عکس

یک روستای رنسانسی در ایران +عکس

یک روستای رنسانسی در ایران +عکس

یک روستای رنسانسی در ایران +عکس

یک روستای رنسانسی در ایران +عکس