فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

روایت ملی شدن صنعت نفت در «معمای شاه» این هفته



اخبارفرهنگی,اخبار بازیگران,معمای شاه

با پخش قسمت بیستم سریال معمای شاه، جلسات مشترک ملی ـ مذهبی‌ها به سرپرستی دکتر مصدق و آیت الله کاشانی برای تصمیم گیری درباره مسئله نفت نمایش داده می‌شود.

با نمایش قسمت بیستم سریال «معمای شاه» شبکه یک سیما، یک چهارم از قسمت‌های خود را پشت سر می‌گذارد. در این قسمت ضمن اشاره به مسائل حول و حوشی ملی کردن صنعت نفت و رخدادهای دربار در قالب نمایش رابطه میان اشرف و رزم آرا، شخصیت داستانی گُلنار نیز سرانجام به نقطه تعیین کننده داستان می‌رسد و خانواده وزیری به خواستگاری او می‌روند. این مسئله زمینه‌ای برای آشنایی بیشتر خانواده محمود با گذشته گلنار و خانواده‌اش است.

در این قسمت و در ادامه نمایش حضور ثریا در دربار شاهنشانی، به تلاش وی برای ارتباط با «شهناز» دختر فوزیه پرداخته می‌شود.

این سریال 80 قسمتی به نویسندگی و کارگردانی «محمدرضا ورزی» و تهیه‌کنندگی «علی لدنی» در سیمای جمهوری اسلامی ایران ساخته‌شده است. 80 بازیگر اصلی، 520 بازیگر فرعی و بیش از 560 نفر از عوامل پشت دوربین از اردیبهشت سال 1391 تاکنون در ساخت این اثر همکاری داشته‌اند.

«معمای شاه» به‌مرور وقایع تاریخی، اجتماعی و سیاسی ایران در فاصله سال‌های 1317 تا 1357 هم‌زمان با دوران پهلوی دوم می‌پردازد.

اخبار فرهنگی و هنری - نسیم


ویدیو مرتبط :
اعتصابات برای ملی شدن صنعت نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سرنوشت ۲۰ شخصیت «معمای شاه» در سال جدید/ نفت ملی می‌شود (+تصاویر)



اخبارفرهنگی وهنری,خبرهای فرهنگی وهنری,معمای شاه

روزهای پایانی سال ۹۴ با پخش قسمت هجدهم سریال «معمای شاه» همراه بود و حال باید منتظر ماند که در قسمت‌های بعدی و در سال جاری چه سرنوشتی برای شخصیت‌های سریال رقم می‌خورد.

به گزارش مهر، سریال «معمای شاه» همچنان ادامه دارد و برخی منتظر ورود شخصیت‌های تازه به این قصه هستند. با در نظر گرفتن ۸۰ قسمتی بودن این سریال و پخش ۱۸ قسمت از آن، سال ۹۵ به طور تقریبی باید بیننده ۵۰ قسمت دیگر از «معمای شاه» باشیم. پیش بینی‌ها برای پایان پخش سریال نیز مقطع زمانی تابستان سال ۱۳۹۶ را نشانه گرفته است.

اطلاعات این گزارش با تماشای قسمت‌های ۱۹ تا ۴۰ استخراج شده و تقریباً تصویری کامل از وقایع و رخدادهای این سریال تا پایان شهریور ۱۳۹۵ را ارائه می‌دهد. البته ممکن است به دلیل تغییر تدوین سریال، اتفاق‌هایی که در گزارش توصیف شده اند کمی جابجا شوند و در قسمت‌های قبل یا بعد از آنچه اعلام شد نمایش داده شوند.

آنچه از کلیت کار برمی آید، این است که «معمای شاه» در قسمت‌های پیش رو، ریتم داستانی تندتری پیدا می‌کند و نزدیکی میان شخصیت‌های داستانی با حوادث روز بیشتر خواهد شد. همچنین به ماجرای نفت هم در سریال پررنگ‌تر پرداخته می شود.

برای سهولت در مطالعه گزارش مذکور، سرنوشت ۲۰ شخصیت تاثیرگذار تاریخی این مجموعه در قالب رخدادهای آتی سریال تا پایان قسمت ۴۰ مرور شده است.

۱ ـ محمدرضا پهلوی چکمه‌های آهنین پدر را می‌پوشد
در ماه‌های اخیر بسیاری به سازندگان «معمای شاه» خرده گرفتند که چرا شخصیت محمدرضا پهلوی در داستان ضعیف و منفعل است؟ چرا مقابل همه مطیع است؟ چرا برش و نفوذ یک پادشاه را ندارد و...

عوامل این مجموعه در جواب این پرسش ها می گویند که در سال ۱۳۹۵ با چهره‌ای کاملاً متفاوت از محمدرضا در این اثر تلویزیونی مواجه خواهید بود. سال پیش رو سال نمایش کودتای ۲۸ مرداد و فرار محمدرضا از ایران است اما محمدرضا پس از بازگشت به ایران، تصمیم می‌گیرد به شیوه پدرش حکومت کند. او در یک مهمانی اعلام می‌کند: «دیگه تموم شد دوره حقارت و دست‌ به‌ عصا راه رفتن.»

 

اخبارفرهنگی وهنری,خبرهای فرهنگی وهنری,معمای شاه

 

۲ ـ ثریا اسفندیاری بازیچه درباریان
بخش مهم و جذابی از زندگی محمدرضا برای عامه مردم ازدواج‌ها و روابط شخصی اوست. ثریا همسر وی در ۲۲ قسمت آتی سریال چند موضوع مهم را از سر می‌گذراند. اول اینکه با روش عجیب‌ محمدرضا برای خواستگاری مواجه می‌شود و دیگر اینکه به واسطه زندگی در دربار با برخی شخصیت‌های پیچیده از جمله ارنست پرون، شاپور ریپورتر و... مواجه می‌شود. بد نیست بدانید ثریا پای تیمور بختیار اولین رئیس ساواک را هم به دربار باز کرده و حسابی سفارش او را به محمدرضا می‌کند.

 

۳ ـ محمود وزیری خیلی دور، خیلی نزدیک به سیاست
محمود وزیری که شخصیت داستانی سریال «معمای شاه» است بارها اعلام شده وجود خارجی ندارد و صرفاً زاییده خیال سازنده اثر است تا به واسطه نمایش او، زندگی مردم عادی جامعه در این دوران به تصویر کشیده شود اما همچنان درباره اینکه الآن کجاست؟ چطور زندگی می‌کند؟ چند فرزند دارد و... از سازندگان معمای شاه سؤال می‌شود.

در شش ماهه پیش رو، او زندگی خوب و خوشی را با گلنار خواهد داشت اما علایق وی در خارج از منزل و عرصه سیاست، اتفاق‌هایی را برایش رقم می‌زند. پُر رنگ شدن اتفاق‌های بیرونی در زندگی خانواده وزیری، یکی از ویژگی‌های ۲۲ قسمت آتی است که باعث می‌شود اکشن و هیجان سریال بیشتر شود.

  

۴ ـ اشرف زن قدرتمندی که کم نمی آورد!
وقتی صحبت از کودتای ۲۸ مرداد می‌شود، یک سر ماجرا اشرف پهلوی است. در قسمت‌های پیش رو، حضور او در اتفاق‌ها و رخدادهای منتهی به کودتای ۲۸ مرداد به تصویر کشیده می‌شود. البته مصدق او و دیگر اعضای خاندان سلطنتی را مجبور به خروج از کشور می‌کند اما اشرف مخفیانه به ایران باز می گردد تا توطئه علیه دولت مردمی را سامان دهد.

 

۵ ـ محمد مصدق نفت را ملی می‌کند
برخی از مخاطبان ممکن است تصور روشنی از همه شخصیت‌های تاریخی این سریال نداشته باشند و مثلاً درباره هژیر یا حسین علا چیزی نشنیده باشند اما تقریباً هیچ ایرانی نیست که محمد مصدق را نشناسد. در قسمت‌های آتی، جزئیات چگونگی ملی شدن صنعت نفت با چند نطق آتشین مصدق به نمایش درمی آید. البته در مقطع کودتا نیز نحوه مواجهه این شخصیت با دشمنان و دوستانش به تصویر کشیده می‌شود.

 

اخبارفرهنگی وهنری,خبرهای فرهنگی وهنری,معمای شاه

 

۶ ـ نواب صفوی خط اول مبارزه
رهبری حرکت‌های انقلابی فدائیان اسلام علیه حکومت پهلوی، مسئولیتی بوده که حسام نواب صفوی تاکنون در «معمای شاه» به عهده داشته است. نیمه اول سال ۹۵ برای این شخصیت پُر فراز و نشیب است. با پیروزی کودتای ۲۸ مرداد، حلقه بر او و یارانش تنگ می‌شود و در نهایت دستگیر می‌شود. در قسمت‌های آتی این سریال شاهد کشمکش‌های زیادی از این شخصیت خواهیم بود.

  

۷ ـ حسین فاطمی وزیر امور خارجه‌ای که به شهادت رسید
شخصیت حسین فاطمی از قسمت ۲۱ یعنی حدوداً اواسط اردیبهشت‌ماه وارد داستان خواهد شد. این شخصیت به واسطه ایفای نقش آن توسط علی سلیمانی، شباهت زیادی به کاراکتر اصلی پیدا کرده است. حضور او در مبارزات و سپس دستگیری و دادگاهی کردن او در «معمای شاه» با جزئیات نمایش داده خواهد شد.

 

۸ ـ اسدالله علم مرد موثر دوره پهلوی
بخش مهم و قابل توجهی از خاطرت به جا مانده از دوران پهلوی دوم مرهون اسدالله علم است. شخصیتی که با نگارش روزانه خاطراتش از وقایع دربار، سندی زنده و دست اول برای ما از آن دوران به یادگار گذاشت. در سریال «معمای شاه» تقریباً از قسمت ۲۲ بازی سپند امیرسلیمانی در نقش جوانی علم آغاز می‌شود. در نیمه دوم سال احتمالاً شاهد بازی پدر سپند در نقش میانسالی علم خواهیم بود.

 

اخبارفرهنگی وهنری,خبرهای فرهنگی وهنری,معمای شاه

 

۹ ـ اردشیر ریپوتر معلم زبان ثریا و مرد پشت صحنه
در سریال نقش این شخصیت تاریخی توسط قطب‌الدین صادقی ایفا می‌شود. بازی او از قسمت بیست و سه آغاز می‌شود. وی نقشی مهم و پُر رنگ در ایجاد اختلاف میان نیروهای ملی و مذهبی دارد و در عین حال به خاطر تدریس زبان انگلیسی به ثریا، آرام‌آرام راه خود را به قلب محمدرضا پیدا می‌کند. شخصیت چند وجهی او همیشه مثال زدنی بود.

  

۱۰ ـ امیر خسرو نمایش خیانت‌های حزب توده
یکی از رایج‌ترین شیوه‌های نمایش رخدادهای تاریخی در آثاری از جنس معمای شاه، قرار دادن یک شخصیت در سریال و سپس ورود به ماجراها از زاویه دید آن شخصیت است. با توجه به پُر رنگ بودن نقش حزب توده در سال‌هایی که قصه سریال روایت می‌شود، در قسمت‌های آینده به واسطه حضور شخصیت امیر خسرو با بازی رحیم نوروزی با بخشی از ماجراهای این حزب خیانت پیشه آشنا می‌شویم.

 

اخبارفرهنگی وهنری,خبرهای فرهنگی وهنری,معمای شاه

 

۱۱ ـ آذر اعتمادی و بازگشت به شهرک غزالی
شخصیت آذر اعتمادی را به یاد دارید؟ همان زنی که محمود وزیری با وی ازدواج کرد و سپس از او جدا شد و حتی جهیزیه‌اش را هم نخواست و سپس کتک مفصلی هم از طریق پدرش به محمود زد.

حضور این شخصیت در سریال پایان نیافته و در ۲۲ قسمت آینده باز هم سر و کله آذر در بخش‌هایی از قصه پیدا می‌شود. این شخصیت مرموز بخشی از بار دراماتیک قصه را با خود همراه دارد که بیش از این امکان پرداختن به آن نیست!

 

۱۲ ـ شعبان جعفری کلاه مخملیِ بی مخ
کلاه‌مخملی‌ها همیشه شخصیت‌های محبوبی برای بینندگان سریال‌ها و فیلم‌های تاریخی بوده‌اند. انگار بدون آن‌ها سریال‌هایی از این دست لطفی ندارد! شخصیت شعبان جعفری یا همان شعبان بی‌مخ از قسمت ۲۵ سریال به بعد وارد قصه می شود. نقش شعبان جعفری در این سریال توسط نادر سلیمانی ایفا شده است.

 

اخبارفرهنگی وهنری,خبرهای فرهنگی وهنری,معمای شاه

 

۱۳ ـ تیمسار افشار طوس و قتل ناجوانمردانه
رئیس شهربانی دکتر مصدق از چهره‌های شناخته شده جنبش ملی شدن صنعت نفت است. علت این شهرت قتل او توسط مخالفان است. موضوعی که عصبانیت شدید مصدق را هم در پی دارد. معمای شاه در سی‌امین قسمت خود سراغ این موضوع می‌رود.

 

۱۴ ـ تیمسار نعمت‌الله نصیری؛ وقتی رئیس ساواک جوان بود
نعمت‌الله نصیری چهره شناخته شده و البته منفوری در تاریخ معاصر ایران است. شهرت او به واسطه ریاست بر سازمان ساواک است. در همان روزهای اول پس از پیروزی انقلاب نصیری به جوخه آتش سپرده شد. حالا از قسمت سی‌ام سریال شاهد حضور این شخصیت خواهید بود. رهام مخدومی نقش نصیری را ایفا می‌کند. البته فعلاً یک نصیری جوان را مشاهده می کنید و در ادامه شاهد تحول و تبدیل شدن وی به رئیس دستگاه شکنجه پهلوی(ساواک) خواهیم بود.

 

۱۵ ـ از استالین تا منوچهر
در قسمت‌های گذشته شاهد نقش‌آفرینی شهرام عبدلی در لباس و گریم استالین بودید. حالا از قسمت سی‌ام شاهد حضور او در نقش کاراکتری به نام منوچهر خواهید بود. منوچهر جزو شخصیت‌های بخش داستانی سریال است. او فردی توده‌ای است که حضورش در جمع قهرمان‌های سریال اتفاق‌هایی را رقم می‌زند.

 

اخبارفرهنگی وهنری,خبرهای فرهنگی وهنری,معمای شاه

 

۱۶ ـ تیمور بختیار خالق روش‌های نوین شکنجه
یکی از تبعات کودتای ۲۸ مرداد، تشکیل ساواک است. دستگاهی امنیتی که برای ایجاد آن تیمور بختیار آستین بالا می‌زند و البته دوستی و نزدیکی وی با محمدرضا چندان ادامه نمی‌یابد و خیلی زود آن‌ها به دشمنان خونی هم تبدیل می‌شوند. این نقش پُر افت‌وخیز توسط میکائیل شهرستانی ایفا شده و از قسمت سی و سوم شاهد حضور وی در سریال خواهیم بود.

 

۱۷ ـ عباس شوقی داماد شاه
فضل‌الله زاهدی یکی از عوامل اصلی کودتای ضد مردمی ۲۸ مرداد است. عبدالرضا اکبری نقش این شخصیت را ایفا کرده است. با وجود نزدیکی ابتدایی این شخصیت به محمدرضا، به‌مرور مغضوب شده و از مسئولیت‌های مهم کنار گذاشته می‌شود. پسر وی اردشیر زاهدی شخصیتی است که در «معمای شاه» حضوری پُر رنگ دارد چون اردشیر داماد شاه و همسر شهناز است. دختری که حاصل ازدواج محمدرضا با فوزیه است. در معمای شاه از قسمت سی و ششم شاهد حضور این شخصیت خواهیم بود. جالب است بدانید زاهدی در قید حیات است.

  

۱۸ ـ دکتر وزیری: بحث‌های سیاسی دیگر جواب نمی‌دهد
دکتر احمد وزیری شخصیتی که گاه هم نشین سیاست مداران است و گاهی هم سفره هنرمندان. این شخصیت آرام و متین که گهگاه به خاطر لوده بازی‌های فرزندانش امیر مسعود و محمود به زحمت می‌افتاده، حالا در ادامه سریال با مشکلات خاصی مواجه می‌شود و نظم زندگی آرام و یکنواختش به هم می‌خورد.

 

۱۹ ـ زندانی سیاسی با دیدگاه مذهبی
خبر حضور سید جواد هاشمی در نقش زندانی سیاسی مذهبی اخیراً از سوی متصدیان سریال اعلام شد. حالا صحنه‌هایی که در طول بهمن‌ماه در زندان قصر با حضور این شخصیت و دیگر چهره‌ها همچون مهدی صباحی، بیوک میرزایی و... تصویربرداری شد قرار است از قسمت چهلم روانه آنتن شود.

 

اخبارفرهنگی وهنری,خبرهای فرهنگی وهنری,معمای شاه

 

۲۰ ـ آیت‌الله کاشانی با حمایت از مصدق
«معمای شاه» در قسمت‌های آتی همچنان عرصه نمایش همبستگی و ارتباط قوی میان دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانی به‌عنوان موتور محرک ملی شدن صنعت نفت است. در قسمت‌های آتی خواهید دید که پس از استعفای مصدق، کاشانی با دفاع از مصدق او را به حضور در صحنه ترغیب می‌کند. اتحاد دیگر این دو شخصیت در خصوص خروج خانواده سلطنتی از کشور مشهود است. این چند رویداد و مسائل دیگر را تا قسمت ۴۰خواهید دید.

 

اخبار فرهنگی و هنری - مهر