فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

رقیبان نجفی به سازمان میراث فرهنگی وارد شدند



صنایع دستی و گردشگری,رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری,سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

رقیبان نجفی به سازمان میراث فرهنگی وارد شدند

محمدعلی نجفی برای بلند کردن و تکاندن خاک روی «بدن نحیف» سازمان «لگدکوب» و «له‌شده»‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در نخستین انتصاب‌هایش، دست روی مردان بزرگی گذاشت که هریک در قد و قواره‌ی رییس این سازمان هستند.

به گزارش ایسنا،‌ رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در کمتر از 24 ساعت گذشته، سه حکم برای سمت‌های مختلف در حوزه‌ی میراث فرهنگی صادر و قائم‌مقام این سازمان را هم تعیین کرد. با صدور این حکم‌ها، عزل و نصب‌های نجفی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شده است.

نجفی که پیش از این بارها تأکید کرده بود، از همه‌ی کسانی که در هشت سال گذشته در حاشیه قرار گرفته‌اند، در سازمان استفاده می‌کند و همچنین در هر مرحله‌ای که احساس کند، فردی توانایی و صلاحیت تخصصی بیشتری دارد و می‌توان از او استفاده کرد، درنگ نخواهد کرد، به قولش وفا کرد و مهدی حجت را که پس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نامش بارها به‌عنوان رییس احتمالی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مطرح شده بود، در جایگاه قائم‌مقام سازمان و همچنین معاون میراث فرهنگی نشاند. حجت بعد از حمید بقایی - قائم‌مقام رییس در دوران رحیم‌مشایی - دومین کسی است که این مسوولیت را برعهده گرفته است.

ریاست ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها) در ایران از سال 1385 تا کنون، برعهده‌ی مهدی حجت بوده است. او مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی معماری از دانشگاه تهران و دکتری در رشته‌ی حفاظت از بناهای تاریخی از دانشگاه «یورک» انگلیس دارد. حجت نخستین رییس سازمان میراث فرهنگی کشور بوده است. البته او در حال حاضر عضو شورای شهر تهران است که برای آمدن به سازمان میراث فرهنگی باید از شورا استعفا دهد.

در حکمی که نجفی برای مهدی حجت صادر کرده، آمده است: «با تقدیم سلام و سپاس از جنابعالی بابت پذیرش همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حضرتعالی را به‌عنوان قائم‌مقام رییس سازمان و معاون میراث فرهنگی منصوب می‌کنم. امید است با بهره‌گیری از دانش و تخصص شما، سازمان به جایگاه والای علمی و فرهنگی خویش دست یابد و این همکاری منشأ آثار و خدمات برجسته‌ای در زمینه‌های مختلف و متنوع وظایف و مأموریت‌های سازمان در سطح ملی و بین‌المللی باشد.

پس از انتصاب نجفی به‌عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، حجت در قالب بیانیه‌ی ایکوموس ایران که با هدف استقبال از انتخاب نجفی صادر شد، نوشت: این انتصاب بارقه‌ی امیدی برای رفع نگرانی‌های زایدالوصفی که براثر سوءمدیریت سال‌های گذشته ایجاد شده بود،‌ در بین کلیه علاقه‌مندان به میراث فرهنگی، صاحب‌نظران‌ و کارگزاران این حوزه به‌وجود آورده است.

نجفی در نخستین سخنانی که درباره‌ی محل جدید کارش اظهار کرد، گفت که شرایط کنونی، شرایط خوبی نیست؛ شرایطی که بگوییم حتی از نقطه‌ی صفر کار خود را شروع می‌کنم. حتی در جلسه‌ای که با برخی دوستان امنیتی و اطلاعاتی داشتم، آن‌ها نیز بر اساس شغل خود می‌گفتند، این سازمان لگدکوب و له شده است.

 

بنابراین به‌نظر می‌رسد، یک بدن نحیف از این سازمان باقی مانده است که آن را لگدکوب کرده‌اند. ابتدا باید این بدن نحیف را بلند کنیم، خاک رویش را پاک کنیم و در جای مناسب که در شأنش باشد، آن را بنشانیم تا قدری استراحت کند و سپس حرف بزند.

او با همین تفکر دو کارشناس پیشکسوت دیگر را نیز در کنار خود نشانده است؛ سیدمحمد بهشتی و جلیل گلشن.
بهشتی از این پس، مشاور رییس سازمان در امور مربوط به حوزه‌ی «میراث فرهنگی» خواهد بود و جلیل گلشن بافقی نیز ریاست پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را برعهده خواهد داشت.

سیدمحمد بهشتی از سال 73 تا 76 مدیرعامل سازمان توسعه‌ی فضاهای تهران و از سال 76 تا 83 رییس سازمان میراث فرهنگی بود و پس از آن از 83 تا 84 مدیریت پژوهشگاه سازمان را برعهده گرفت. او پس از آن مدیر دانشنامه‌ی تاریخ معماری و شهرسازی شد و امسال برای سومین‌بار ریاست کمیته‌ی موزه‌های ملی ایران (ایکوم) به او سپرده شد.

در حکم نجفی خطاب به بهشتی که مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی معماری و شهرسازی از دانشگاه شهید بهشتی دارد، آمده است: با تقدیم سلام و سپاس از جنابعالی بابت پذیرش همکاری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضرتعالی را به‌عنوان مشاور رییس سازمان در امور مربوط به میراث فرهنگی منصوب می‌کنم. امید است با بهره‌گیری از دانش و تخصص شما، سازمان به جایگاه والای علمی و فرهنگی خویش دست یابد و این همکاری منشأ آثار و خدمات برجسته ای در زمینه‌های مختلف و متنوع وظایف و مأموریت‌های سازمان در سطح ملی و بین‌المللی باشد.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین در حکمی مشابه خطاب به گلشن آورده است: با نظر به تعهد، تخصص و تجربه ارزشمند جنابعالی، شما را به ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منصوب می‌کنم. امید است حضور جنابعالی موجب اعتلای فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی و ایجاد نشاط علمی در میان پژوهشگران و کارشناسان آن پژوهشگاه شود.

جلیل گلشن که مدرک کارشناس ارشد خود را در رشته‌ی باستان‌شناسی از دانشگاه تهران گرفته است، بین سال‌های 61 تا 66 رییس موزه‌ی ایران باستان بود و از 61 تا 71 مدیریت اداره‌ی میراث فرهنگی استان تهران را برعهده داشت.

 

وی از حدود 71 تا 83 معاون پژوهشی سازمان میراث فرهنگی بود و پس از آن به‌عنوان مدیرکل باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی (به‌مدت یک سال)، مدیرکل محوطه‌ها و بناهای تاریخی و همچنین مدیرکل اموال فرهنگی و تاریخی مشغول بود.
به گزارش ایسنا، پیش از این نیز سمیع‌الله حسینی مکارم به‌عنوان معاون اجرایی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شده بود./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
چوب حراج میراث فرهنگی توسط سازمان میراث - قسمت اول نسخه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نجفی: سازمان میراث فرهنگی لگد کوب شده است



محمد علی نجفی رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی

نجفی: سازمان میراث فرهنگی لگد کوب شده است

رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: از سازمان میراث فرهنگی بدن نحیفی باقی مانده که متاسفانه به زمین افتاده و با بی انصافی لگدکوب شده است.

به گزارش مهر، محمد علی نجفی رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مراسم یادبود مرحوم باقر آیت الله زاده شیرازی پدر مرمت نوین ایران که بعدازظهر دوشنبه 28 مرداد در مرکز پژوهشی نقش جهان با حضور کارشناسان و فعالان حوزه مرمت میراث فرهنگی برگزار شد بیان کرد افتخار بزرگی است که در جمع فرهیختگان و صاحب نظران میراث فرهنگی شرکت می کنم.

 

این اولین برنامه رسمی من بعد از قبول سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی است و حتی قبل از معارفه در سازمان میراث فرهنگی در این جلسه که برای زنده کردن یاد و خدمات اندیشمند گرامی مرحوم شیرازی تشکیل شده است شرکت کردم. در وصف جلالت ایشان همین بس که نام ایشان نام میراث فرهنگی را به ذهن متبادر می کند. دوستان به حق گفته اند مرحوم شیرازی نماد میراث فرهنگی در کشور ما بود.

وی گفت: امیدوارم یادشان همیشه زنده باشد و من یکی از افتخارات شغلی ام آشنایی با مرحوم شیرازی بود و در حدود سالهای 60 از ایشان درس های زیادی آموخته ام. نام ایشان تا زمانی که فرهنگ وجود دارد پایدار می ماند. بنابراین یکی از راههای شاد کردن روحشان عمل به وصیت اصلی مرحوم شیرازی است. ایشان می خواستند از میراث فرهنگی با همه وجود دفاع کنیم. از بد حادثه این مسئولیت به عهده من گذاشته شد امیدوارم در طول این چند سال بتوانم این مسئولیت را به خوبی انجام دهم.

نجفی بیان کرد نشست های زیادی را در خدمت آقای حجت و مرحوم شیرازی بودم و از اینکه در زندگی با افراد اهل فرهنگ و فرهیخته نشست و برخاست داشته ام خوشحالم.

وی ادامه داد: امروز یک سازمان عریض و طویلی وجود دارد به نام سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری که علاقه مندان و سینه چاکان زیادی دارد و هر کدام از علاقه مندان در این سه حوزه به من می گویند که برای حوزه میراث فرهنگی  چه برنامه ای دارید آنها که همه عالم را گردشگری می دانند می گویند برنامه شما در حوزه گردشگری چیست؟

وی افزود: در زمان ادغام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مهندس بهشتی نظرات تخصصی داشتند و مخالف ادغام بود اما زمانی که این ادغام قطعی شد تلاش کردند اساسنامه خوبی که برای این سازمان تنظیم شده بود را برای سازمان جدید نیز حفظ کنند و حتما نام میراث فرهنگی مقدم بر گردشگری باشد. این کار سختی بود.

نجفی ادامه داد: زمانی که آقای روحانی پیشنهاد مقام دولتی  را دادند استنکاف کردم زیرا از داشتن هر مسئولیتی گریزان بودم ولی بنا به دلایلی  تن به این مسئولیت دادم که خوشبختانه یا بدبختانه در سمت وزارت آموزش و پرورش قرار نگرفتم و گفتم صبر کنید تا روز دوشنبه حکم جدید را برای من بزنید تا از پیشکسوتان سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجازه بگیرم.

وی گفت: یکی از دلایل داشتن فرصت در سه حوزه سازمان میراث فرهنگی این بود که با کارشناسان این سه حوزه صحبت کنم. من شاگرد آقای حجت و آقای بهشتی (رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی) هستم و امیدوارم خدمتی به فرهنگ کشور از طریق سازمان میراث فرهنگی انجام دهم چرا که می دانم کارشناسان میراث فرهنگی با نگرانی در طول سالهای گذشته و 8 سال اخیر بویژه 4 سال گذشته برنامه های این سازمان را دنبال می کردند.

رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: اتفاقاتی که در سازمان میراث فرهنگی رخ داده این سازمان را با شرایط خوبی روبرو نکرده است. عجیب است که نه تنها متخصصان رشته های میراث فرهنگی این حرف را تایید می کنند بلکه دیگران نیز همین نکات را می گویند. به عنوان مثال در نشستی که با برخی از افراد امنیتی کشور داشتم آنها اعلام می کردند سازمان میراث فرهنگی لگدکوب شده است منتهی آنان با رویکرد خودشان این مسئله را توضیح می دادند.

وی افزود: با بحث ها و بررسی های انجام شده در طول دو روز گذشته ­متوجه شدم بدن نحیفی از سازمان میراث فرهنگی باقی مانده که متاسفانه به زمین افتاده و با بی انصافی لگدکوب شده است باید آن را بلند کرده خاک رویش را پاک کنیم و در جایی که در شان آن است بنشانیم و بعد از آن انتظار داشته باشیم تا این موجود جدید افاضات کند. این کار بسیار سختی است.

نجفی ادامه داد: هر برنامه ای که در سازمان میراث فرهنگی داشته باشم آن بخشی که امکانش وجود داد در معرض دید و قضاوت قرار دهم را به اطلاع کارشناسان میراث فرهنگی می رسانم.امیدوارم با عنایت الهی و کارشناسان اهل نظر بتوانیم گامهایی را برداریم که بعد از 4 سال شرمنده شما نباشم.
مرحوم شیرازی در روز 28 مرداد سال 1386 در سالن اجتماعات مرکز پژوهشی نقش جهان در حین سخنرانی جان به جان آفرین تسلیم کرد. /مهر