فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

رازی که فرهادی را به چهره بین‌المللی بدل کرد!



رازی که فرهادی را به چهره بین‌المللی بدل کرد!

فرهادی یك دهه است كه در جنگ با انتظارات و توقعات سربلند خارج می‌شود. آخرین فیلم او امشب از شانس‌های ربودن جایزه‌های كن است. راز فرهادی چیست؟

روزنامه هفت صبح: فرهادی یك دهه است كه در جنگ با انتظارات و توقعات سربلند خارج می‌شود. آخرین فیلم او امشب از شانس‌های ربودن جایزه‌های كن است. راز فرهادی چیست؟

نمی‌دانیم امشب در مراسم اختتامیه كن چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا فرهادی نخل طلا را هم به خرس طلا و گلدن‌گلوب و اسكار و البته سیمرغ‌هایش اضافه خواهد كرد؟ نمی‌دانیم طرفدار سینمای فرهادی هستید یا نه و اینكه در معجزه روایتش غرق می‌شوید یا از تنش‌های افزاینده فیلم‌هایش شاكی هستید، هرچه هست فرهادی نشان داده كه قدرت شگرفی در كنترل كیفیت آثارش دارد. مثل دانش‌آموزی است كه اگر در حد نمره 15 هم درس خوانده باشد می‌تواند 17 و 18 از ورقه امتحانی‌اش بیرون بكشد.

  رازموفقیت  فرهادی,فیلمساز بین‌المللی

چهارشنبه سوری، درباره الی و جدایی نادر از سیمین هیچكدام دوستداران سینمای فرهادی را نومید نكرد و هربار او توانست از زیر بار فشار روانی انتظارات و توقعات موفق بیرون بیاید. اگر پشت صحنه‌های جدایی نادر از سیمین را دیده باشید متوجه انرژی طاقت‌فرسایی كه فرهادی در پشت‌صحنه فیلم‌هایش خرج می‌كند، شده‌اید.

او هیچ چیز را به دست تقدیر نمی‌سپارد و با دقت سیر تمام مراحل را تحت‌نظر می‌گیرد. فیلم‌های او جدا از اینكه خوش‌مان بیاید یا نه نمایشی از رنج و عرق‌ریزان جسم و روح فرهادی به عنوان خالق اثر هستند. 

فیلم‌های روایی و پر كشش او بیش از آنكه نمایشی از نبوغ و شراره‌های خلاقیت و ابداع باشند ماشین‌هایی پر از چرخ‌دنده و جزئیات هستند كه توسط یك مهندس ماهر و ورزیده كنار هم قرار می‌گیرند. یك نمایش نادر از كیفیت فنی و دراماتیك در سینمای ایران.

آخرین فیلم فرهادی در كن كاملا در این حوزه تعریف می‌شود. «گذشته» در حد و اندازه‌های انتظارات از فرهادی بوده و فیلمساز پرحوصله و دقیق ما بار دیگر از آزمون انتظارات و توقعات موفق بیرون آمده در حالی كه همه ما خود را آماده كرده بودیم كه با افسوس بگوییم: نه به خوبی قبلی‌ها نیست.

مجله ورایتی در یك روز مانده به انتهای كن فیلم فرهادی را پر‌شانس‌ترین فیلم برای نخل طلا معرفی كرد. این مجله معتبر سینمای آمریكا گذشته را برتر از فیلم‌های برادران كوئن، پولانسكی، جارموش و رندینگ رفن ارزیابی كرده است. اینكه حتما امشب جایزه به فیلم فرهادی برسد تضمین شده نیست.

  چهره بین‌المللی,شانس‌ فرهادی از ربودن جایزه‌های كن

چون به شدت وابسته به آرا و سلیقه هیات داوران است. هرچند تركیب ‌هالیوودی این هیات و چهره‌هایی مثل اسپیلبرگ و آنگ لی و نیكول كیدمن شانس فیلم قصه‌گوی فرهادی را بالا نشان می‌دهد.

حالا اگر نخل طلا نشد جایزه هیات داوران و یا جایزه فیلمنامه را می‌توان برای فرهادی در نظر گرفت. آری! دیگر با یك فیلمساز تراز بین‌المللی ممتاز روبه‌روییم. هرچند مطمئنا نابغه نیست.

سال‌ها سینمای ایران تنها یك فیلمساز بین‌المللی داشت.

عباس كیارستمی‌ كه با فیلم خانه دوست كجاست از میانه دهه 60 شمسی درخشش خود را آغاز كرد و سپس با كلوزآپ و زیر درختان زیتون، اعتباری مضاعف پیدا كرد و با طعم گیلاس و باد ما را خواهد برد، مهمترین جایزه‌های كن و ونیز را درو كرد و حالا با پروژه‌های چند ملیتی‌اش مثل كپی برابر اصل و مثل یك عاشق جایگاه خود را حفظ كرده است‌ و به قولی جزو 50 فیلمساز بزرگ تاریخ سینما قرار گرفته.

دیگر فیلمسازی كه در این سال‌ها اندازه‌های بین‌المللی پیدا كرد جعفر پناهی بود كه با بادكنك سفید و دایره و طلای سرخ و آفساید مجموعه‌ای درخشان از جوایز ممتاز بین‌المللی را به دست آورد. افسوس كه در ورطه سیاست افتاد و به حاشیه رفت. اگر نامزدی اسكار بچه‌های آسمان را هم در نظر بگیریم بقیه موفقیت‌های سینماگران ایرانی در حد و اندازه‌هایی كه آنها را به چهره‌هایی بین‌المللی تبدیل كند، نبوده است.

حالا فرهادی پیش‌قراول سینمای ایران است. می‌توانید او را به حركت محافظه‌كارانه و تكراری در قالب درام‌های رخوت‌آلود و افسرده‌كننده خانوادگی متهم كنید(دو، سه تا از منتقدان ایرانی كه گذشته را در كن دیده‌اند به این مسئله اشاره كرده‌اند) اما كسی نمی‌تواند منكر مهارت شگفت فرهادی به عنوان یك صنعتگر ورزیده شود. صنعتگری كه توانایی‌اش در عرصه درام را به كمك تلاشی بی‌وقفه در حفظ كیفیت اثرش، به یك برند جهانی در حوزه سینما بدل كرده است.

چهره بین‌المللی,شانس‌ فرهادی از ربودن جایزه‌های كن

در فاصله یک روز تا اعلام برنده نخل طلای کن 2013، فیلم «گذشته» اصغر فرهادی در رتبه اول نظرسنجی نشریه «ورایتی» برای دریافت این جایزه معتبر قرار دارد.

با نزدیک شدن به روز پایانی شصت‌وششمین جشنواره فیلم کن، نشریه سینمایی «ورایتی» در نظرسنجی که حدود 1000 نفر در آن شرکت کرده‌اند، فیلم‌های بخش رقابتی که بیشترین شانس را برای دریافت نخل طلا دارد معرفی کرد.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد فیلم «گذشته‌» ساخته اصغر فرهادی با کسب 373 رای (40.63 درصد) بیشترین شانس‌ را برای دریافت نخل طلا دارد.

کارگردان «جدایی نادر از سیمین» این‌بار با نام‌های بزرگی چون رومن پولانسکی، برادران کوهن، استیون سودربرگ، جیم جارموش و پائولو سورنتینو برای به چنگ آوردن نخل طلا می‌جنگد.

در این نظرسنجی، فیلم «تنها خدا می‌بخشد» ساخته‌ نیکولاس وندینگ رفن با 133 رای‌(14.49 درصد) با اختلافی فاحش در رتبه دوم قرار دارد. فیلم «درون لوین دیویس» ساخته جدید برادران کوئن با 90 رای (9.8 درصد) رتبه سوم شانس دریافت نخل طلای کن است.

«نبراسکا» ساخته الکساندر پاین با 56 رای‌(6.1 درصد) در رتبه چهارم قرار دارد و پس از آن فیلم‌های «مهاجر» جیمز گری، «آنسوی کاندلابرا» استیون سودربرگ و «ونوس در پوست خز» رومن پولانسکی در رتبه‌های بعدی شانس کسب نخل طلای کن دیده می‌شوند.

 

  چهره بین‌المللی,شانس‌ فرهادی از ربودن جایزه‌های كن

از سوی دیگر اما نتایج نظرسنجی اسكرین دیلی از منتقدان مجلات مشهور سایت‌اندساوند، فیلم كامنت و تایمز انگلستان چیز دیگری نشان می‌دهد. فیلم فرهادی و فیلم ایتالیایی «زیبایی باشكوه» پائولو سورنتینو، مشتركا شانس سوم این جدول برای دریافت نخل طلا هستند و فیلم «درون لوین دیویس» از برادران كوئن بخت اول برای بردن جایزه اصلی كن به خانه است.

از سوی دیگر اگر مبنای پیش‌بینی‌‌های‌مان را نه فقط منتقدان كه سینمادوستان هم قرار بدهیم و به سایت imdb  رجوع كنیم، باز فیلم فرهادی بخت بیشتری برای دریافت نخل طلای كن دارد. فیلم فرهادی با تعداد كاربران بیشتر(كه احتمالا به دلیل اكران همزمان آن در فرانسه است) امتیاز 9/8 را دارد در حالی كه فیلم برادران كوئن 2/7 امتیاز از سوی منتقدان و كاربران این سایت كسب كرده است.

معمولا هر چه آمار كاربران بالاتر رود امتیاز فیلم‌ها‌ كمتر می‌شود و با این حساب فیلم فرهادی شانس بیشتری برای دریافت نخل طلا دارد.

در صفحه پیام‌های فیلم «گذشته» فرهادی نكات جالبی دیده می‌شود. تنها معدودی از كاربران هستند كه معتقدند فیلم فرهادی شایستگی چنین امتیاز بالایی را ندارد. بیشتر آنها فرهادی را استاد مسلم به تصویر كشیدن روابط دینامیك انسانی می‌دانند. آنها معتقدند «گذشته» حتی پیچیده‌تر از درام تماشایی «جدایی نادر از سیمین» است.

البته برخی هم هستند كه تصور می‌كنند این تب و تاب اولیه فیلم است و بعد از مدتی سر و كله واكنش‌های منفی هم پیدا می‌شود و امتیاز فیلم پایین‌تر می‌آید. یكی از پیام‌ها خیلی جالب به این موضوع اشاره كرده بود كه دلیل امتیاز بالای این فیلم ما ایرانی‌ها هستیم! ما كه هوای هموطن‌مان را داریم و برخی حتی بدون دیدن فیلم به آن 10 امتیاز كامل داده‌اند. چیزی شبیه به یك سونامی ایرانی!

بسیاری از كسانی كه فیلم را در سینماهای فرانسه دیده‌اند ابراز امیدواری كردند كه فیلم بتواند نخل طلای كن را ببرد.

بسیاری هم معتقدند كه اگر «گذشته» صاحب نخل طلا نشود یكی از جایزه‌های اصلی بهترین فیلمنامه یا بهترین كارگردانی یا جایزه ویژه هیات داوران را قطعا دریافت خواهد كرد.  همه چیز امشب مشخص خواهد شد. جوایز بقیه قسمت‌های كن روز گذشته اهدا شده و حالا بخش مسابقه اصلی مانده. مهم‌ترین و بزرگترین جایزه.

  چهره بین‌المللی,شانس‌ فرهادی از ربودن جایزه‌های كن

البته سینمای ایران دیروز هم از جشنواره كن دست خالی بیرون نرفت. آناهیتا قزوینی‌زاده، فیلمساز ایرانی ساکن آمریکا موفق شد جایزه سینه فونداسیون جشنواره کن 2013 را با فیلم سوزن (Needle) ببرد.

سینه فونداسیون بخشی از جشنواره کن است که در آن فیلم‌های کوتاه از کشورهای مختلف شرکت می‌کنند.

این بخش که از سال 1998 به جشنواره کن اضافه شده داوری مستقل از داوران بخش اصلی دارد. امسال جین کمپون (کارگردان پیانو) ریاست این بخش را برعهده داشت.

این فیلم که از طرف انستیتو هنر شیکاگو در این جشنواره شرکت کرده به زبان انگلیسی است و داستان دختری است که قرار است گوشش را برای گوشواره سوراخ کنند. این دومین فیلم آناهیتا قزوینی‌زاده بعد از فیلم کوتاه بچه وقتی بچه بود است. او فیلمسازی را با شرکت در کارگاه فیلمسازی عباس کیارستمی ‌آغاز کرده است.

جایزه اول سینه فونداسیون مبلغ 15هزار یورو است و همچنین جشنواره کن تضمین می‌کند که اولین فیلم بلند فیلمساز برنده در جشنواره کن به نمایش در بیاید. سوزن این جایزه را از میان 1550 فیلم کوتاه از 277 مدرسه که برای این جشنواره فرستاده شده بودند برده./برترینها

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
بدل چهره های معروف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اصغر فرهادی در میان 100 چهره تاثیرگذار جهان به انتخاب "تایم"/ رقابت او با بشار اسد، اوباما و ...



اصغر فرهادی,چهره برتر  ستل 2012,اصغر فرهادی چهره برتر سال 2012,چهره تاثیرگذار جهان,مجله تایمز

 

اصغر فرهادی در میان 100 چهره تاثیرگذار جهان به انتخاب "تایم"/ رقابت او با بشار اسد، اوباما و ...

کاربران تا 6 آوریل فرصت دارند تا به این اسامی رای دهند و لیست نهایی 100 چهره ی تاثیرگذار جهان، 17 آوریل منتشر خواهد شد. تاکنون اصغر فرهادی در رده سوم قرار دارد،

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجله تایم که هر سال اقدام به انتخاب صد چهره ی تاثیرگذار جهان می کند، در لیست پیشنهادی خود برای سال 2012، نام اصغر فرهادی را نیز آورده است.

به گزارش سرویس بین الملل "انتخاب"؛ تایم در مورد این کارگردان ایرانی نوشته است: فرهادی که با فیلم "جدایی نادر از سیمین" موفق به کسب جایزه ی بهترین فیلم خارجی زبان اسکار شد، یک لحظه مثبت و نادر برای اصلاح تصویر ایران در غرب است. در حالی که جنگ طلبان در اسرائیل و نومحافظه کاران "سخت جان" در واشنگتن، تهدید به حمله می کنند. فرهادی داستان زن و شوهر طبقه متوسط را به تصویر می کشید که در پی جدایی از یکدیگر هستند... داستان انسانی که در شرایط وخیم فعلی، اب سردی است بر تب تند و شعله ور "حمله به ایران"

 

در این نظرسنجی، نام افرادی دیگری چون : بشار اسد، هیلاری کلینتون، جرج کلونی، شیخ بن خلیفه، حامد کرزای، باراک اوباما، میشل اوباما ،اردوغان، ملکه الیزابت، ران پال، مارک زوکربرگ، پوتین و... دیده می شود.

کاربران تا 6 آوریل فرصت دارند تا به این اسامی رای دهند و لیست نهایی 100 چهره ی تاثیرگذار جهان، 17 آوریل منتشر خواهد شد.

هم اکنون اریک مارتین با 116412 رای در مقام نخست قرار دارد. پس از او ران پال با 37332 در رتبه ی دوم جای گرفته است. اصغر فرهادی هم با کسب 24621 رای در جایگاه سوم قرار گرفته است. البته 1893 نفر بر ضد او رای داده اند./انتخاب