فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

دروغ هایی درباره ابن سینا که فیلم شد!


«رابرت جریمی کول» یا «راب کول» شخصیت اصلی فیلم، جوانی است مسیحی که در انگلستان قرن یازدهم غوطه ور در حاکمیت کلیسا با سختی روزگار می گذراند.به دنبال کسب علم از وجود طبیب ماهری در ایران آگاه می شود که همان ابن سیناست.





مجله دانستنیها:
«رابرت جریمی کول» یا «راب کول» شخصیت اصلی فیلم، جوانی است مسیحی که در انگلستان قرن یازدهم غوطه ور در حاکمیت کلیسا با سختی روزگار می گذراند. او که پسری یتیم است با دیدن فقر و بیماری مردم، تصمیم می گیرد به دنبال کسب علم و آموختن طب برود و در این راه از وجود طبیب ماهری در ایران آگاه می شود که همان ابن سیناست. پس برای آموختن طب به ایران می رود و خیالپردازی نویسنده کتاب و کارگردان فیلم از اینجا آغاز می شود.

دروغ 1- جایگاه مسیحیان در ایران

راب کول وقتی تصمیم می گیرد به ایران برود، متوجه می شود که چون مسیحی است در یک مملکت مسلمان جایی ندارد و مسلمانان به او اجازه زندگی و تحصیل در قلمروی خود را نمی دهند، به خاطر همین او برای اینکه بتواند به قلمروی مسلمانان و به اصفهان محل زندگی ابن سینا برود با یک گروه از یهودیان همراه شده و خود را یهودی معرفی می کند؛ این در حالی است که در هیچ یک از منابع تاریخی در این دوران مدرکی مبنی بر اذیت و آزار و کشتار مسیحیان در قلمروی ایران آن روز وجود ندارد.

مقایسه ای بین ابن سینای واقعی با ابن سینای فیلم «طبیب»

دروغ 2- فضای سیاه شهری، طاعون زدگی

فضای شهر اصفهان به رغم سعی کارگردان در نشان دادن خوشگذرانی علنی و آتش بازی های بی دلیل که البته هیچ سنخیتی با عقاید و باورهای مردم آن روز ندارد، بسیار تاریک و کثیف و پر از حیله و خدعه است. یادآور شهرهای طاعون زده قرون وسطی که روحانیون مسیحی حاکمان اصلی شهرها هستند.

در صحنه های فیلم از آبادانی و سرسبزی اصفهان آن روز خبری نیست و صحنه هایی از طاعون زدگی مردم شهر نشان داده می شود که بسیاری را به کشتن داده و موش ها را روانه شهر کرده اما از این طاعون وسیع نه در کتاب های ابن سینا و نه در نوشته های جوزجانی خبری نیست و در جای دیگری هم به طاعون در این دوره اشاره ای نشده است.

دروغ 3- آموزش کالبدشکافی به ابن سینا

راب کول پس از ورود به اصفهان بالاخره به جرگه شاگردان ابن سینا می پیوندد و خیلی زود تبدیل به یکی از نزدیکان و شاگردان مورد اعتماد ابوعلی سینا می شود. شاید شبیه مقام و جایگاهی که ابوعبید جوزجانی داشته است. واقعا معلوم نیست این دانشجوی انگلیسی یادآور کدام یک از شاگردان شیخ الرئیس است، شاگردی که بسیار سریع تبدیل به طبیبی حاذق می شود و از اینجاست که ناگهان با یک لئونارد داوینچی روبرو می شویم.

جوان انگلیسی به ابن سینا می آموزد که برای آگاهی از علت بیماری ها می توان مردگان را کالبدشکافی کرد. این موضوع در فیلم بسیار درخور توجه است. بهتر بود کتاب «قانون» ابن سینا و «رسائل» او درباره اندام انسان و راه های معالجه بیماری ها را ابتدا نویسنده کتاب و همچنین فیلمنامه نویس و کارگردان مطالعه می کردند. چطور ممکن است کتاب طب مردی که اطلاعی از علم تشریح و اندام انسان ندارد، سال ها در دانشگاه های اروپا تدریس شود؟

مقایسه ای بین ابن سینای واقعی با ابن سینای فیلم «طبیب»

دروغ 4- رابطه ابوعلی سینا با علاءالدوله

آنچه نوا گورودن و به تبع آن فیلمساز آلمانی فلیپ اشتولتسل از ابن سینا و روابط او با علاءالدوله کاکویه در مدت اقامت او در اصفهان و وقایع آن دوره به تصویر کشیده اند، با توجه به مدارک و اسناد موجود و مهمتر از همه نوشته های خود شیخ الرئیس و شاگردش جوزجانی که تا پایان عمر استادش، او را ترک نکرد، نیز تنها خلط تاریخ است و افسانه سرایی.

علاءالدوله در فیلم «طبیب»، حاکمی است مستبد و خودرأی که با ابن سینا به عنوان یک طبیب و نه وزیر خود رفتار بسیار نامناسب و ظالمانه ای دارد. در فیلم اشاره ای به مقام وزارت ابن سینا نیست. این در حالی است که ابن سینا پس از ورودش به اصفهان بسیار مورد اکرام و احترام علاءالدوله قرار می گیرد. به دستور علاءالدوله شب های جمعه مجلس مناظره با حضور خودش برقرار می کند که علما و دانشمندان و نویسندگان از هر طبقه می توانند برای مناظره با شیخ الرئیس در آن مجلس حاضر شوند.

آرامش خاطری که علاءالدوله برای ابن سینا فراهم کرده منجر به خلق کتاب شفا و تالیف کتاب النجاه و دانشنامه علایی و کتاب الانصاف و بسیاری رسائل و کتب دیگر می شود و ... در همین دوران بود که ابن سینا با صلاحدید حاکم کاکویه اصفهان درصدد ساخت رصدخانه ای به منظور استخراج تقویمی جدید و صحیح شد که مدت هشت سال وقت برای محاسبات آن صرف کرد اما پیشرفت غزنویان و درگیری های علاءالدوله با آنان مانع از پایان ساخت رصدخانه شد.

توجه داشته باشید که در فیلم این سلجوقیان هستند که مبادرت به جنگ و تصرف اصفهان می کنند در حالی که سلجوقیان در این تاریخ هیچ قدرتی نداشتند و بسیار بعد از مرگ شیخ الرئیس نوبت به حکومت و قدرت یافتن آنان می رسد.

دروغ 5- اعدام ابوعلی سینا

نکته دیگری که در فیلم هست حضور متعصبان مذهبی شهر و واکنش آنها نسبت به تحقیقات علمی و پزشکی ابن سینا و البته شاگرد انگلیسی اوست. ما در فیلم شاهد قدرت بسیار زیاد متعصبین مذهبی هستیم. متعصبین مذهبی که در مخالفت با علاءالدوله و دانش و علم ابن سینا کار را به آنجا می کشانند که دست به خیانت زده و راه را برای تصرف اصفهان به دست سلجوقیان و اعدام ابن سینا باز می کنند.

مقایسه ای بین ابن سینای واقعی با ابن سینای فیلم «طبیب»

کاملا روشن است که نویسنده کتاب هیچ آشنایی با تاریخ ایران نداشته است. محاکمه و دستور اعدام ابن سینا به دلیل طبابت و انجام تشریح و دخالت و اعمال قدرت متعصبان مذهبی در انجام این کار یکی دیگر از مطالبی است که باید منابع آن را از کارگردان جویا شد. درست است که ابن سینا در برخی آرا و نظرات فلسفی با برخی دیگر از اهل فلسفه اختلاف نظر داشت اما اینکه او را محکوم به اعدام کنند، بسیار اغراق آمیز است. یادمان نرود که علاءالدوله و ابن سینا هر دو شیعه بودند.

دروغ 6- آتش گرفتن کتابخانه، خودکشی ابن سینا

کشتار مردم اصفهان توسط سلجوقیان و تصرف شهر و آتش زدن کتابخانه ابوعلی سینا و خودکشی شیخ الرئیس که در فیلم نشان داده می شود، بدون شک بدترین و اسفبارترین بخش داستان است. حقیقت این است که با گسترش قدرت غزنویان خصوصا در سال های پایانی زندگی ابوعلی سینا، علاءالدوله مرتبا با نیروهای سلطان مسعود غزنوی و نه سلجوقیان در جنگ و ستیز بود و در تمامی این درگیری ها، ابن سینا نیز همراه علاءالدوله بود.

در جریان یکی از این درگیری ها میان علاءالدوله و فرمانده سپاه غزنوی، یعنی ابوسهل حمدوی بسیاری از وسایل و کتاب های شیخ الرئیس به غزنین و دربار غزنویان فرستاده شد که این ماجرا برای ابن سینا بسیار گران تمام شد.

قدرت یافتن غزنویان و ضعف حکومت علاءالدوله و شدت یافتن بیماری قولنج که مدت ها بود باعث رنج و فرسودگی شیخ الرئیس شده بود، عاقبت ابن سینا را از پا انداخت. ابوعبید جوزجانی نوشته است که «شیخ با وضع بیماری به اصفهان رفت و شخصا به درمان خود می پرداخت ولی از ناتوانی نمی توانست برپا خیزد.

با این احوال شیخ پرهیز نمی کرد و هر گاه بیماری عود می کرد به پرهیز می پرداخت. چون علاءالدوله عزم همدان کرد، شیخ با او عازم این شهر شد که در وسط راه بیماری عود کرد، تا آنکه به همدان رسید. شیخ دانست که قوایش از بین رفته و دیگر نمی تواند بر بیماری غلبه کند، پس دست از درمان کشید و گفت مدبری که تدبیر مرا می کرد، از تدبیر فرومانده و اکنون درمان سودی ندارد. شیخ چند روزی به این حال ماند. سپس به سال 428 هجری به سرای جاودانی شتافت و در همدان وی را به خاک سپردند. مدت عمرش پنجاه و هفت سال بود.»

حال چرا با وجود مدارک غیرقابل انکار، نویسنده کتاب حکیم و فیلمساز آن، ابن سینا را وادار می کنند تا پس از دادن کتابش به شاگرد انگلیسی خود و درخواست تکمیل آن، با خوردن سم در میان کتاب های آتش گرفته، دست به خودکشی بزند، مسئله ای است که همان ها باید پاسخ بدهند، ضمن اینکه در این دوره خبری مبنی بر اینکه کتابخانه ابوعلی سینا آتش گرفته، وجود ندارد. البته صد سال بعد کتابخانه سلطنتی آتش می گیرد که کتاب های ابن سینا هم در آن می سوزد اما این مربوط به دوره زندگی خود ابن سینا نیست.

دروغ 7- چهره ابوعلی سینا

گذشته از اصل داستان که سراسر خیالپردازی و قصه است، نقاط ضعف دیگری نیز در فیلم وجود دارد که هیچ پایه و اساس درستی ندارد، مانند لباس مردم، ساختمان ها و بازار شهر و نوع گویش مردم که در پس زمینه به زبان فارسی با یکدیگر سخن می گویند. فارسی دری که از زمان سامانیان دوباره رواج یافت، در واقع زبان رودکی و فردوسی، آن چیزی نیست که ما امروز به صورت محاوره ای و خودمانی از آن استفاده می کنیم. یعنی همان نوع گویشی که در فیلم استفاده شده است.

مقایسه ای بین ابن سینای واقعی با ابن سینای فیلم «طبیب»

از آن بدتر باید از صورت و ظاهر ابن سینا سخن گفت. در اینکه سر بن کینگزلی هنرمند خوبی است، جای حرف نیست. او در نقش گاندی، بازی بسیار به یادماندنی از خود به جای گذاشت، در نقش یک ایرانی در فیلم «شن و مه» هم قابل قبول بود اما انتخاب او برای نقش ابن سینا آن هم با سری طاس و ریشی مدرن بسیار نابخردانه است، مخصوصا که امروز از چهره واقعی ابن سینا تصاویری در دست است که می شود به آن اتکا کرد.

60 سال پیش طی عملیات بازسازی مقبره ابن سینا، مقبره قدیم این دانشمند گشوده و جمجمه و قسمتی دیگر از استخوان های او از خاک بیرون آورده شد. پیش از آنکه استخوان ها در جعبه ای مخصوص مهر و موم و در آرامگاه جدید دفن شوند، تصاویری از روی جمجمه ابن سینا گرفته شد که این تصاویر به همراه سنگ قبر قدیمی او در موزه آرامگاه ابن سینا نگهداری می شود.

قبل از دفن مجدد، نیمرخی براساس جمجمه وی توسط انسان شناس روسی، گورازیموف تهیه شد. تصاویر و مجسمه های ساخته شده براساس این نیمرخ هیچ شباهتی به بن کینگزلی ندارد. در واقع باید گفت تنها واقعیت موجود در این فیلم یک نام است. نامی آشنا که برای ایرانیان مایه افتخار و مباهات است.

سازندگان فیلم را باید راوی وفادار به متن کتاب دانست. استعاره خودکشی و مرگ ابن سینا در صحنه پایانی و برده شدن کتاب او به اروپا و ادامه یافتن علم و دانش دانشمندان ایرانی در آن سوی جهان و تاکید بر وجود مدرسه و کتابخانه در ایران آن روز در حالی که داشتن هر نوشته ای در اروپا به غیر از انجیل، آن هم انجیلی که کلیسا تایید کرده باشد مجازات مرگ به همراه داشته است، بسیار مهم و ارزشمند است.

به هر سخن فیلم را باید دید. باید روی آن تامل کرد. باید با تاریخ ایران و اروپا در آن زمان آشنا شد. باید مقایسه کرد و باید پذیرفت که وظیفه سرگرمی سازان خارجی، اشاعه فرهنگ و تاریخ ما نیست. این وظیفه ماست؛ تا چطور از عهده برآییم.


ویدیو مرتبط :
فیلم پژوهشسرای ابن سینا منطقه 15

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابن‌سینا با «ویار» چه می‌کرد؟



تهوع و استفراغ، ویار ناشی از بارداری، گردن درد و دردهای کمری از جمله اختلال هایی است که در دوران بارداری به ویژه 3 ماهه دوم و سوم با مادر همراه است و گاهی روزهای بارداری را به‌رغم آنکه باید بهترین و شیرین‌ترین لحظات زندگی هر خانمی‌باشد برای مادر دردناک، سخت و طاقت‌فرسا می‌کند. از آنجا که مادر و جنین رابطه‌ای ناگسستنی و جدایی‌ناپذیر با یکدیگر دارند، تداوم و پیوستگی این اختلال علاوه بر آنکه سلامت مادر را به خطر می‌اندازد ممکن است سلامت جنین را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین دلیل است که درمان و کنترل تهوع و استفراغ ناشی از بارداری در مادران باردار لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

دوران بارداری, تهوع ناشی از بارداری

 

از آنجا که درمان برخی از این اختلال‌ها در دوران بارداری، به دلیل رشد جنین باید بدون تجویز دارو و مواد شیمیایی صورت گیرد بنابراین توصیه ما این است که پیش از آنکه تصمیم به باردار شدن بگیرید علاوه بر متخصص زنان و زایمان با یک متخصص طب سنتی ایران یا طب سنتی چین نیز مشورت کنید تا از توصیه‌های آنها برای پیشگیری از ابتلا و تسکین اختلال‌های ناشی از بارداری بهره‌مند شوید.

 

1. تهوع ناشی از بارداری را جدی بگیرید

برخی از مردم، تهوع و استفراغ ناشی از بارداری را به عنوان ویار صبحگاهی می‌شناسند و معتقدند زنان بارداری که به محض بیدار شدن از خواب یا به محض خوردن کوچک‌ترین ماده غذایی یا بوکردن آن تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند، دچار این نوع ویار هستند. تهوع و استفراغ ناشی از بارداری در برخی موارد و روزها به حدی شدت می‌یابد که مادر باردار هر غذا یا خوراکی را که مصرف می‌کند، با استفراغ دفع می‌کند و به این ترتیب ماده خوراکی مفیدی برای جذب در بدن نگاه نمی‌دارد. این عارضه در صورت تداوم به مرور موجب کاهش انرژی مادر و در نهایت ضعیف شدن و لاغری او و جنینش می‌شود.

 

2. با این روش کمردرد را فراموش می‌کنید

اضافه وزنی که در دوران بارداری در بدن زنان باردار به وجود می‌آید موجب گرفتگی و اسپاسم عضلات ناحیه گردن آنها می‌شود. از آنجا که در دوران بارداری به ویژه در 3 ماهه دوم و سوم بارداری نمی‌توان از داروهای شیمیایی، مسکن‌ها یا طب سوزنی برای درمان و تسکین دردهای این گروه استفاده کرد، توصیه می‌شود این گروه با مراجعه به درمانگران طب چینی و متخصصان ماساژ چینی، برای بهبود و درمان دردهای ناحیه گردن خود اقدام کنند. درمانگران ماساژ در این جلسات علاوه بر ارائه ماساژ، ساده‌ترین تکنیک‌های ماساژ چینی رابه زنان باردار آموزش می‌دهند تا آنها بتوانند در خانه با اجرای این تکنیک‌ها بخشی از دردهای ناحیه گردن و کمر خود را تسکین دهند.

 

3. ویار بارداری و ضعف معده

در بسیاری از متون طب سنتی بروز تهوع و استفراغ در زنان در دوران بارداری را عواملی چون ضعف معده، توقف قاعدگی ماهانه و عدم خروج مواد زائد از بدن معرفی می‌کنند، بنابراین از آنجا که با آغاز دوران بارداری، قاعدگی در زنان متوقف می‌شود بخشی از مواد زائد و فضولاتی که به‌واسطه قاعدگی از بدن خارج می‌شوند، در بدن باقی می‌ماند. این فضولات از آن جهت که استعداد تغذیه جنین را ندارند در محل رحم جمع نمی‌شوند و ناگزیر به صورت طبیعی به سمت معده حرکت کرده و در دهانه معده قرار می‌گیرند و از آنجا که دهانه معده بسیار حساس است با تجمع این مواد زائد از خود واکنش نشان می‌دهد و این مسئله موجب بروز حالت تهوع و استفراغ در زنان باردار می‌شود. این حالت در میان عوام به «ویار» مشهور است و معمولا 3 تا4ماه به‌طول می‌انجامد. در بعضی موارد نیز دیده شده که این شرایط تا 9 ماه بارداری مادر را همراهی می‌کند. از این رو اگر شما یا یکی از نزدیکانتان این حالت‌ها را تجربه می‌کنید می‌توانید به سادگی با مشاوره با یک متخصص طب سنتی، بروز این حالت‌ها را در بدنتان کنترل کنید.

 

4. غذادرمانی را فراموش نکنید

یکی از شیوه‌های درمانی که طب سنتی ایران برای کنترل تهوع بارداری و تقویت معده سفارش می‌کند، این است که زنان باردار باید به مدت 2 روز خوردن غذا به شیوه همیشگی را ترک کرده و به جای آن هر 2 ساعت یک‌بار یک سیخ کباب کوبیده به همراه اناردانه خشک و سماق آسیاب شده، میل کنند.

دوران بارداری, تهوع ناشی از بارداری

در این حالت زنان باردار پودر آسیاب شده اناردانه خشک و سماق را باید به گونه‌ای روی کباب بپاشند، که سطح آن را کاملا بپوشاند. زنان باردار این غذا را بدون برنج و نان هر 2 ساعت یک بار میل کنند تا حالت تهوع آنها برطرف شود. از بین رفتن حالت تهوع عموما ظرف یك تا 2 روز اتفاق می‌افتد. اضافه کردن اناردانه و سماق آسیاب شده نیز به دفع مواد مضر دهانه معده کمک می‌کند، بنابراین نباید این مواد را از کباب حذف کرد. اما در بعضی اوقات که خانم‌های باردار بعد از خوردن کباب، دچار تهوع می‌شوند، باید خونسردی خود را حفظ کنند و مصرف کباب را در وعده های 2 ساعتی خود ادامه دهند، زیرا همان مقدار اندکی از کباب که هضم و جذب معده می‌شود به تقویت دهانه معده کمک می‌کند.

 

5. چگونه مادر قوی‌تری باشید

خوشبختانه امروزه برخلاف تبلیغاتی که صورت می‌گیرد بسیاری از زنان، زایمان طبیعی را نسبت به سزارین ترجیح می‌دهند و این شیوه را برای تولد فرزندشان انتخاب می‌کنند. این گروه برای آنکه بتوانند نیروی زایمان بیشتری داشته باشند می‌توانند با دریافت ماساژ روی نقاط طب سوزنی نیروی خود را افزایش داده و به این ترتیب زایمان بهتری را تجربه کنند، زیرا خود زایمان یک فرایند انرژی‌بر و بزرگ است که بخش زیادی از نیروی مادر را به خود اختصاص می‌دهد. این ماساژ موجب تسهیل خروج جنین و جفت از رحم مادر می‌شود و در مجموع سلامت مادر و جنین را حین زایمان تضمین می‌کند. به همین دلیل به زنان باردار توصیه می‌کنیم ماهی یك‌بار به متخصص طب سنتی و ماساژ چینی مراجعه کنند.

 

نکته‌ای که باید آویزه گوش کنید

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که درمان ویار شدید را حتما باید تحت نظر متخصص طب سنتی و پزشک انجام دهید. منظور از ویار شدید ویارهایی است که عموما با مشکلات دیگری که در بیمار وجود دارد همراه شده و بیماری شدت بیشتری می‌یابد. تشخیص این بیماری‌ها و دلیل شدت ویار تنها از عهده پزشک برمی‌آید. این نوع ویارها عموما بیشتر از 72ساعت طول می‌کشد و به‌شدت زنان باردار را اذیت می‌کند و در برخی موارد کوتاهی در درمان آن آسیب جدی به زن باردار و جنین او وارد می‌کند، بنابراین در شرایطی که ویاری بیش از 2 روز به طول انجامید باید با مراجعه و مشاوره با متخصص طب سنتی یا متخصص زنان برای درمان و تسکین آن اقدام کرد.

دوران بارداری, تهوع ناشی از بارداری

زایمان بدون درد را تجربه کنید

از دیدگاه درمانگران طب سنتی چین میزان و شدت دردهایی که مادر حین زایمان تجربه می‌کند همگی ناشی از زایمان نیست بلکه دلیل اصلی آن دردهای کهنه و مزمنی است که عضلات، مفاصل و اندام‌های مادر را در برگرفته است. به عنوان مثال تمامی کوفتگی‌ها، اسپاسم‌های عضلانی و گرفتگی آنها می‌تواند در حین زایمان به افزایش درد مادر کمک کند. اما در صورتی که مادر پیش از بارداری و در دوران بارداری مراقبت‌های لازم را داشته باشد می‌تواند این دردها را از بین ببرد و در زمان زایمان تنها درد خفیفی را تجربه کند که به دلیل تولد نوزاد صورت می‌گیرد. اگر زنان باردار در دوران بارداری علاوه بر آنکه تحت نظارت پزشک و متخصص زنان خود هستند با یک متخصص طب سنتی چین یا ماساژ چینی نیز مشاوره کنند می‌توانند آمادگی‌های لازم را برای داشتن یک زایمان بدون درد تجربه کنند. بنابراین بهتر است زنان باردار دست‌کم ماهی یك‌بار به متخصص طب سنتی چین مراجعه کنند و با توجه به توصیه‌ها و دستورات او به لحاظ روحی و به لحاظ جسمی خودشان را برای داشتن زایمان طبیعی بدون درد آماده کنند.

منبع:مجله سیب سبز