فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
خندههای نوروزی با سریال «قرعه»
به گزارش سینماخبر، داستان سریال تلویزیونی «قرعه» که به سفارش امور نمایش سیما برای نوروز تولید میشود، درباره قرعهکشی میان چند خانواده تهرانی است که با نزدیک شدن به ایام نوروز به مشکلاتی بر میخورند.
فیلمنامه این سریال را محمد تنابنده نوشته و بازیگرانی چون حمیدرضا آذرنگ، فریبا متخصص، هدایت هاشمی، نسرین نصرتی، سحر ولدبیگی، پرستو گلستانی، غلامرضا نیکخواه، علی صالحی، فروغ قجابگلی، میثاق جمشیدی، اشکان اشتیاق، امیر کربلاییزاده، مصطفی ساسانی، سارا همتی، نازنین کریمی، صبا محمدی، فرانک تمنایی و محمدرضا علیمردانی به ایفای نقش میپردازند.
طنز موقعیت
محمود اتحادی، تهیهکننده سریال قرعه درباره روند تولید این سریال به جامجم گفت: این سریال به سفارش مرکز امور نمایش سیما برای نوروز تولید میشود که تا به امروز 30 درصد از کار تصویربرداری شده و گروه در دیباجی شمالی مشغول ضبط هستند. همه لوکیشنها در تهران است و به احتمال زیاد تصویربرداری در ایام نوروز هم ادامه خواهد داشت.
وی درباره انتخاب نیکنژاد برای کارگردانی این سریال توضیح داد: در گذشته همکاری خوبی با یکدیگر در پروژههای مختلف داشتیم و من به توانمندیهای برزو نیکنژاد ایمان داشتم. او از آن دسته کارگردانانی است که به کارش اشراف دارد و قبلا هم سریالهایی با محوریت خانواده کارگردانی کرده و نتیجه کارش هم خوب بوده است.
البته او درگیر ساخت فیلم سینمایی «زاپاس» برای شرکت در جشنواره فیلم فجر بود و خوشبختانه توانستیم بعد از اتمام این کار، کارگردانی سریال قرعه را به او بسپاریم. سریال تلویزیونی قرعه با مضمون خانواده و با رویکرد طنز موقعیت است.
این تهیهکننده درباره انتخاب بازیگران تئاتری برای بازی در این سریال عنوان کرد: آقای نیکنژاد کار دوستان را در تئاتر دیده بود. به نظرم ما استعدادهای خوبی در تئاتر داریم که میتوانند به جمع بازیگران سینما و تلویزیون بپیوندند. ضمن اینکه علاقه مند بودیم یک کار متفاوت و در فضای طنز بسازیم. امیدوارم سریال هنگام پخش مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.
صیانت از خانواده
برزو نیکنژاد، کارگردان سریال با اشاره به این که قرعه کاملا یک اثر خانوادگی و با موضوع صیانت خانواده است، افزود: وقتی من طرح فیلمنامه قرعه را خواندم، متوجه شدم غیر از اینکه به موضوع خانواده توجه زیادی دارد، بلکه به فرمی از زندگی ایرانی میپردازد که این روزها کمرنگ شده است. در گذشته در خانهها باز بود و همسایه از دل همسایه خبر داشت و اگر به مشکلی برخورد میکردند، حتما به یکدیگر کمک میکردند. این کارگردان ادامه داد: قصه سریال قرعه هم در محلات تهران اتفاق میافتد. راستش موضوع فیلمنامه مرا برای کارگردانی قلقلک داد.
البته زمان ما برای تولید کم است، اما از آنجا که قصه را دوست داشتم با حضور گروه همدل و حرفهای این کار را پذیرفتم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا در این سریال همچون کارهای قبلیتان طنازی را خواهیم دید، گفت: بله، حتما اینطور خواهد بود، چون زندگی سرشار از لحظات شیرین و تلخ است و همه به امید روزهای شاد، تلخیها را پشت سر میگذارند. سعی میکنم این سریال هم برای مخاطبان طناز و شیرین باشد، چون یک گروه همدل و حرفهای کار را جلو میبرند.
بستر مناسب برای ارتباط با بیننده
حمیدرضا آذرنگ، بازیگر سریال تلویزیونی قرعه با اشاره به نقشش در این اثر به جامجم گفت: من در این سریال نقش نصرت بالایی را بازی میکنم و نقش همسرم را فریبا متخصص به عهده دارد که نام او هم نصرت است و همین به طنازی زندگی آنها اضافه کرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به گزیده کاریاش در تلویزیون، این سریال چه ویژگیهایی داشت که او برای بازی پذیرفت، توضیح داد: این سریال به اتفاقاتی میپردازد که بهدلیل مشکلات اقتصادی میان خانوادهها رایج است و همین به نظرم بستر خوبی برای ارتباط با مخاطب است. قصه را دوست دارم و ضمن اینکه برزو نیکنژاد سکان کار را در دست دارد که در گذشته با او در سریالهای سیروس مقدم همکار بودم. خوشبختانه تعامل خوبی میان بازیگران و کارگردان وجود دارد و من هم هر جا از کار که پیشنهادی دارم، حتماً آن را مطرح میکنم.
این بازیگر درباره تجربه همکاری با بازیگران تئاتر که برخی آنها همدورهایهایش هستند، گفت: مسلما تجربه یک کار مشترک، باعث آشنایی و کشف یکدیگر میشود. متاسفانه برای ساخت سریالهای مناسبتی هر سال مشکل زمان وجود دارد و همین باعث میشود تا زمان پیش تولید هم کم باشد و در زمان اندک کار را باید برای پخش رساند و همین به کار لطمه وارد میکند؛ اما همه افراد گروه سریال قرعه با جان و دل کار می کنند تا سریال مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.
نقشهایم را با صداقت بازی میکنم
نسرین نصرتی، بازیگر سریال قرعه درباره نقشش به جامجم گفت: ما تا به امروز دو قسمت از سریال را تصویربرداری کردیم و من هم نقش فریبا، یک مادر را بازی میکنم که چند بچه دارم. بازی کردن با بچهها در کنار سختیهایش، اما شیرین و لذتبخش است. وقتی فیلمنامه را خواندم، قصه را دوست داشتم و از طرف دیگر قرار بود با یک گروه حرفهای کار کنم، در مجموع قصه رئال است و مخاطب با داستان همذاتپنداری خواهد کرد.
وی با اشاره به این که شخصا علاقهمند طنز موقعیت است، توضیح داد: من طنز موقعیت را خیلی دوست دارم. البته ادعا ندارم که تجربه بازی در کارهای طنز را دارم، اما تلاش میکنم همیشه با صداقت بازی کنم. سریال قرعه هم نگاهی متفاوت به معضلات اجتماعی دارد و برزو نیکنژاد هم تلاش دارد تا طنز این اثر نمایشی برای مردم شیرین باشد.
اخبار فرهنگی - جام جم
ویدیو مرتبط :
قرعه کشی نوروزی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
سریالهای نوروزی تلویزیون موفق بودند
پخش سریالهای نوروزی مانند همیشه واكنشهای متفاوتی را در بین مردم و منتقدان سینما و تلویزیون باعث شده است.امسال تلویزیون تلاش كرد با چند سریال متفاوت در ژانرهای مختلف، مهمان خانههای مردم باشد. استفاده از داستانهای گوناگون، حضور بازیگران شناخته شده و نامآشنا و توجه به ذائقه مخاطب شاید بزرگترین ویژگی سریالهای نوروزی امسال باشد.
چاردیواری، زنبابا، دارا و ندار، شهر كودكان، همسفران باد و محله تهرونیها آثاری بودند كه در این ایام از شبكههای مختلف پخش شدند. دیروز واكنش مثبت گروهی از نمایندگان مجلس به سریالها و برنامههای پخش شده در تعطیلات نوروزی را در این صفحه خواندید، اما ظاهرا هنوز تب اظهارنظرهای مختلف درباره سریالهای پخش شده فروكش نكرده است.
● زنبابا سریالی گرم و صمیمی بود
امیر قادری، منتقد جوان سینما و تلویزیون درباره سریال زنبابا كه توسط سعید آقاخانی كارگردانی و از شبكه ۳ سیما پخش شد، به مهر گفته است: مجموعه تلویزیونی «زنبابا» گرم و صمیمی است و امتیاز آن انتخاب خوب بازیگران این سریال است.
قادری انتخاب بازیگران این سریال را یكی از امتیازات آن عنوان كرده و گفته است : اتفاقاتی كه در سریال زنبابا به تصویر كشیده شده به حوادث روزمره نزدیكتر است. البته مقداری شتابزدگی در سریال زنبابا دیده میشود كه به نظرم اگر دوستان فرصت بیشتری برای نگارش داشتند این مشكل هم دیده نمیشد، چرا كه این نقص در قسمتهای آخر بیشتر نمود پیدا كرده و آن هم به خاطر بموقع رساندن قسمتهای مختلف به پخش است. مسلما اگر نویسندگان وقت بیشتری داشتند شخصیتها را بهتر میتوانستند پرورش دهند.
● چاردیواری؛ دوری از تجملگرایی
این در حالی است كه یك منتقد دیگر، سریال چاردیواری را به لحاظ لحن موفقتر از دیگر سریالهای نوروزی دانست و آن را از معدود سریالهایی برشمرد كه مبتلا به سندرم تجملگرایی نشده است.
غلامعباس فاضلی درباره سریالهای پخش شده گفته است: به نظرم پخش سریال نوروزی چاردیواری اتفاق خوبی در تلویزیون است و به ۵ دلیل جزو معدود سریالهای موفق تلویزیون محسوب میشود.
وی افزود: مجموعه چاردیواری دچار عارضه فلاكتنمایی نشده است. گرچه برخی شخصیتهای قصه در جنوب شهر زندگی میكنند، اما اصلا فلاكتنمایی نمیكند. لحن مجموعه مناسب است و از بگومگوهای خستهكننده فاصله گرفته است. مجموعههای زنبابا و دارا و ندار را جسته و گریخته دیدم. دیالوگهای این دو مجموعه مخاطب را خسته میكند، اما دیالوگهای چاردیواری این طور نیست.
فاضلی یكی دیگر از امتیازات مجموعه چاردیواری را بهره بردن از موسیقی محلی دانست و گفت: ریتم موسیقی كمك زیادی به متفاوت شدن مجموعه كرده است. از سوی دیگر، در این مجموعه برخلاف دیگر مجموعههای سیروس مقدم مثل رستگاران، ترانه مادری و دلنوازان از توطئه خبری نیست. به هر حال مخاطبان از این همه توطئه در مجموعهها خسته شده بودند و بد نبود مجموعهای دیده شود كه فارغ از این مسائل باشد.
این منتقد خاطرنشان كرد: مجموعه چاردیواری از شرافت انسانی و عزت نفس میگوید. در واقع شخصیتهای فقیر قصه هم عزت نفس دارند. در سالهای اخیر در مجموعههای كمدی و تراژدی مثل پاورچین، نرگس و... عادت شده بود كه هر چه شخصیت پستتر، شیرینتر است. وی در پایان اشاره كرد: مجموعه چاردیواری شرافت را به تماشاگران منتقل میكند و در مجموع اتفاق فرخندهای در تلویزیون است.
● عیدی آبرومندانه تلویزیون به مخاطب
جبار آذین، منتقد سینما و تلویزیون هم درباره سریالهای نوروزی تلویزیون در سال ۱۳۸۹ به فارس گفت: عیدی نوروز ۱۳۸۹ تلویزیون با كادوی «دارا و ندار»، «چاردیواری»، «زن بابا» و «محله تهرونیها» در مجموع عیدی آبرومندانهای بود كه از سوی قشرهای مختلف جامعه مورد پسند و قبول قرار گرفت.
وی خاطرنشان كرد: ویژگی اصلی مجموعههای نوروزی تلویزیون كه آنها را پیگیر میكرد و مخاطبان را تا پاسی از شب با خود همراه میساخت، استفاده كما بیش مناسب از قالبهای طنز و مضامین خانوادگی كمدی بود كه در این میان، گوی سبقت را كار دیدنی «مسعود دهنمكی» ربود و توانست با ارائه مضامین متنوع اجتماعی و خانوادگی و گریز به مسائل و مشكلات اجتماعی و گاه اعتقادی از زاویه انتقاد سازنده و كارگردانی و بازیهای خوب و متن قابل توجه، جایگاهی مناسب نزد بینندگان بیابد و استعدادها و تواناییهای بالقوه مسعود دهنمكی در عرصه تولید برنامههای تماشایی تلویزیون را به اثبات برساند كه جای قدردانی دارد.
آذین افزود: با این كه به دلیل حضور چشمگیر سعید آقاخانی در مجموعههای نوروزی سیما باید سال ۱۳۸۹ را به خاطر این مجموعهها، سال سعید آقاخانی نامید، اما كار حرفهای و جمع و جور سیروس مقدم یعنی «چار دیواری» را باید جلوتر از «زن بابا» نشاند و به رغم كاستیهای مشهود این مجموعه، نمرهای خوب به آن داد.
این منتقد در ادامه افزود: «زن بابا» هم تلاش موفقی از سعید آقاخانی بود كه با اغماض از ركگویی و شعارزدگیهای اخلاقی، باید امتیازی خوب در كارنامه سازنده آن و آغازی نویدبخش برای سعید آقاخانی در كارگردانی مجموعههای طنز تلویزیونی دانست.
او گفت: متاسفانه مجموعه «محله تهرونیها» با اینكه تلاش گروه سازنده را برای ارائه كاری خوب نشان میداد اما چندان دیده نشد و ساختار متوسطش در ابعاد كارگردانی، متن و بازیگری نتوانست آن را در ردیف ۳ مجموعه دیگر قرار دهد.
وی در پایان افزود: در كل مجموعههای نوروزی تلویزیون در سال ۱۳۸۹ شروعی خوب برای سازمان صدا و سیما بود كه امید میرود این روند رو به صعود بوده و شاهد آثار متنوع، پرمحتوا و تماشایی بیشتری از تلویزیون در سال جاری باشیم.
● دارا و ندار؛ سریالی درباره معضلات جامعه
اما یك منتقد دیگر سینما و تلویزیون معتقد است مسعود دهنمكی فاصله طبقاتی اغنیا و فقرا را در مجموعه «دارا و ندار» بخوبی به نمایش گذاشته است.
شهرام خرازیها به ایرنا گفت: «دارا و ندار» فرزند زمان خود است و بصراحت مسائل و معضلات جامعه معاصر را با زبان طنز به نقد كشیده است. البته نخستین بار نیست كه دهنمكی به چنین امری مبادرت میورزد، او قبلا هم در ۲ مستند پربیننده و تاثیرگذار «فقر و فحشا» و «كدام استقلال؟ كدام پیروزی؟» تبعات ویرانگر فقر را به تصویر كشیده بود.
عضو انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی افزود: نمایش مشكلات قشر محروم و مستضعف جامعه با روشنفكربازی، نمادپردازی و از موضع بالا نگاه كردن، پاسخگوی نیاز امروز مخاطبان سینما و تلویزیون كه دوست دارند تصویر واقعی جامعه خویش را ببینند، نیست. در ۲ دهه ۶۰ و ۷۰ بكرات شاهد ضرر دادن و بیمخاطبی فیلمهای فقرنمای روشنفكری بودیم كه مصرف داخلی نداشتند و صرفا برای كسب جایزه از جشنوارههای فرنگی ساخته میشدند.
وی با اشاره به این كه تاریخ مصرف اینجور محصولات تصویری گذشته و باید طرحی نو در انداخت، یادآور شد: «دارا و ندار» با مردم به زبان خودشان صحبت میكند، به همین خاطر هم مورد استقبال آنها قرار میگیرد. این امتیاز را نباید به منزله باج دادن و تن سپردن به خواستههای نازل بینندگان تلقی كرد. مهم پیام ارزشمند مجموعه فراخواندن اقشار مرفه و متوسط جامعه برای رفع مشكلات معیشتی و ارتقای وضعیت كار و زندگی محرومان و مستمندان است كه باید با شیوه و روشی جذاب و البته قابل دفاع به مخاطبان میلیونی ارائه شود.
این منتقد ضمن تاكید بر فیلمنامه و كستینگ (بازیگرگزینی) حرفهای به عنوان اصلیترین امتیاز «دارا و ندار»، اظهار كرد: دهنمكی قبل از كلید خوردن هر پروژه بشدت روی سناریو متمركز میشود و برخلاف بسیاری از همكارانش در سینما و تلویزیون كه اصرار دارند به عنوان تك نویسنده فیلم یا سریال شناخته شوند، از نظرات مشورتی دیگران بهره فراوان میبرد.
● حرف آخر
با همه اینها به نظر میرسد تلویزیون در ادامه راهی كه آغاز كرده است تلاش كرده با استفاده از امكانات موجود و البته ملاحظات رسانهای مثل تلویزیون، مخاطبان بیشمار خود را همچنان با خود همراه كند. اگرچه گاهی این حركت آهستهتر و گاهی با شتاب توام بوده اما همین استمرار و تلاش برای خلق آثار برتر تلویزیونی از جمله نكاتی است كه همواره در دستور كار مدیران مختلف صدا و سیما قرار داشته است.