فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

خداحافظی شهاب حسینی از دنیای بازیگری


شهاب حسینی بازیگر سینما و تلویزیون قصد دارد پس از پایان بازی در سریال 'سرزمین كهن' به كارگردانی كمال تبریزی برای پنج سال از دنیای بازیگری خداحافظی كند.

شهاب حسینی گفت: قصد دارم برای مدتی بازیگری را كنار بگذارم، امروز نیاز به دریافت های جدیدی در كار و زندگی دارم و باید برای بدست آوردن این دریافت ها زمانی را اختصاص دهم.

بازیگر فیلم سینمایی 'جدایی نادر از سیمین' یادآور شد: پایان هر دهه از زندگی، دغدغه هایی را برای هر انسان در پی دارد و برخی این دغدغه ها رنگ دیگری گرفته، تعدادی از آنها عمیق شده و برخی نیز از بین می رود.

حسینی تاكید كرد: در آغاز چهارمین دهه زندگی خود هستم و نیاز دارم به برخی سووالات ذهنم پاسخ دهم و این امر بدون در اختیار داشتن زمانی مناسب برای تحقیق و جستجو امكانپذیر نیست.
وی ادامه داد: این تلاش برای رهایی از تكرار و فرار از مرز روزمرگی است زیرا ادامه این روند موجب مرگ عشق و خلاقیت می شود.

بازیگر فیلم سینمایی 'برف روی شیروانی داغ' گفت: فقط برای رفع نیازهای روزمره در زندگی نمی توان در آثار سینمایی بازی كرد و نباید در انتظار باشیم تا پس از سال ها به واسطه دو پیشنهاد خوب، اثری درخور توجه در عرصه بازیگری داشته باشیم.

حسینی ادامه داد: برای دریافت صحیح و درك عمیق تر از حرفه بازیگری نیاز دارم فضای پشت دوربین را تجربه كنم تا اینگونه به شناخت خوبی از سینما و دنیای فیلم برسم. وی درباره اینكه در این سال ها چه فعالیتی خواهد كرد، یادآور شد: سال های دوری از عرصه بازیگری بدون شك دوران استراحت نیست، در این سال ها تلاش می كنم تا از بیرون به بازیگری و سینما نگاه كنم و به جستجو و كنكاش برای تازه شدن بپردازم.

بازیگر فیلم سینمایی 'درباره الی' افزود: 15 سال عملكرد من در عرصه هنر، حاصل 26 سال زندگی قبل از دوران هنری من بوده است. در این دوران سرگشتگی های دوران نوجوانی، شرایط هشت سال جنگ تحمیلی و احساسات و رویاپردازی های متناسب با جوانی با من همراه بود اما در سال های اخیر تجربه جدیدی به من افزوده نشده است. حسینی ادامه داد: تصور می كنم به ابزاری برای كار خود تبدیل شده ام و دوست دارم از آنچه تاكنون بوده و هستم مفیدتر باشم تا به اغنای روحی برسم.



سال 91 از دنیای بازیگری به طور موقت خداحافظی می كنم
بازیگر سریال 'شوق پرواز' در پاسخ به این پرسش كه از چه زمانی بازیگری را برای مدتی كنار می گذارد، گفت: هم اكنون در حال بازی در سریال 'سرزمین كهن' به كارگردانی كمال تبریزی هستم. فیلمبرداری این اثر تلویزیونی تا سال 91 ادامه دارد و پس از پایان بازی در این اثر، بازیگری را حداقل برای 4 یا 5 سال كنار می گذارم و امیدوارم پس از این سال ها با روحیه بهتر و دانش بیشتر به عرصه بازیگری بازگردم.
حسینی افزود: در این مدت قصد دارم به برخی فعالیت های اجتماعی كه همیشه دغدغه من بوده اند بپردازم. به عنوان نمونه دوست دارم مركزی را برای ارائه مشاوره تحصیلی درباره سینما و بازیگری در سینما به علاقه مندان تاسیس كنم تا اینگونه دوستداران عرصه بازیگری را راهنمایی كنم.
به گفته بازیگر فیلم سینمایی 'شمعی در باد'، بسیاری از علاقه مندان به بازیگری راه درست حضور در این عرصه را نمی دانند و ما می توانیم تفكری صحیح را نسبت به عرصه بازیگری در آنان ایجاد كنیم.

فقر بازیگری حاصل عدم هدایت صحیح علاقه مندان است
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش كه به چه علت امروز در سینما و تلویزیون با فقر بازیگر روبرو هستیم، گفت: فقر بازیگری در سینمای ما در عدم كشف و شناخت و هدایت صحیح نیروی انسانی خلاصه می شود.
حسینی تاكید كرد: كلاس های بازیگری بسیاری در سراسر كشور وجود دارد و دانشگاه های مختلفی در رشته های مختلف سینمایی دانشجو می پذیرند اما نكته مهم آن است كه علاقه مندان به حضور در عرصه بازیگری تلقی صحیحی از حضور در سینما ندارند.
بازیگر فیلم سینمایی 'درباره الی' افزود: فقری كه شما از آن صحبت می كنید به علت تلقی و برداشت اشتباه افرادی است كه وارد این عرصه می شوند.



تناسبی میان توانمندی و درآمد برخی بازیگران وجود ندارد
حسینی درباره تاثیر شرایط رفاهی بازیگران سوپراستار بر علاقه جوانان برای حضور در عرصه بازیگری گفت: بازیگران در صورتی برازنده داشتن زندگی آسوده و به دور از دغدغه های روزانه هستند كه وقتی روی پرده نقره ای سینما دیده می شوند، در حد استانداردهای روز بازیگری با توانمندی های خود مخاطبان را مجذوب كنند.
وی ادامه داد: متاسفانه این توانمندی در میان برخی بازیگران ما وجود ندارد و این تناسب توانمندی و امكانات گاهی اوقات دیده نمی شود.
بازیگر سریال 'سرزمین كهن' یادآور شد: زندگی آنچنانی و سرشار از شهرت و لذت برای هر انسانی مطلوب است اما مخاطبان نیز باید به درستی بدانند بازیگران به چه واسطه ای حق دارند اینگونه زندگی كنند و بازیگران نیز باید با توانمندی های خود حقانیت داشتن چنین زندگی را ثابت كنند. حسینی، بازیگران را جزء سرمایه های بزرگ فرهنگی جامعه دانست و بر حمایت از این قشر از جامعه هنری تاكید كرد.

علاقه مندان صرفا برای بازیگر شدن مشتاق هستند
وی درباره اشتیاق بازیگری در میان نسل جوان گفت: در چهره تمام كسانی كه برای حضور در عرصه بازیگری به من مراجعه می كنند، فقط یك اشتیاق صرف برای بازیگر شدن دیده می شود كه متاسفانه خالی از تفكر است و به دشواری های این راه توجه نمی شود.
این بازیگر سینمای ایران تاكید كرد: اگر علاقه مندان به بازیگری بدانند برای چه چیزی وارد این عرصه می شوند و دقیقا مفهوم بازیگری را درك كنند، مشكل ما حل می شود.
حسینی گفت: باید به دلایل حضور هنرهای نمایشی در زندگی بشر نگاهی بیاندازیم. آیا این هنرها آمده اند تا عده ای سوپر استار شوند یا برخی مباحث فلسفی و تفكری از طریق این هنر به مخاطبان ارائه شد؟
وی افزود: در حقیقت هنرهای نمایشی به وجود آمد تا عده ای با دیدن برخی آثار، پیام های یك نمایش را در زندگی خود به كار برند و به تصمیمات اشتباه خود پی ببرند.

بازیگران سرمایه های كشور هستند
بازیگر فیلم سینمایی 'آناهیتا' یادآور شد: هر بازیگر قبل از هر چیزی رسالتی بزرگ بر دوش دارد. در حقیقت بازیگران همانند معلمان هستند و به همان اندازه جایگاهی خطیر را در جامعه دارند.
وی ادامه داد: بازیگران و اهالی سینما جزئی از سرمایه های انسانی كشور هستند و ارزش آنان به مراتب از الماس، نفت و طلا بیشتر است زیرا آنان با ایده های خود می توانند خط مشی فرهنگی و ذهنی یك جامعه را تغییر دهند.
حسینی گفت: شاید هزاران تبلیغ شهری درباره صرفه جویی در مصرف آب وجود داشته باشد اما یك اثر سینمایی با موضوع صرفه جویی در مصرف آب به مراتب تاثیرگذاری بیشتری نسبت به این تبلیغات دارد.



بازیگری فقط در گرفتن عكس یادگاری خلاصه نمی شود
وی در ادامه درباره تلقی جوانان از عرصه بازیگری یادآورشد: متاسفانه عده ای تصور می كنند بازیگری در شهرت، گرفتن عكس یادگاری با مردم، پوشیدن لباس های مارك دار و رفتن به میهمانی های آنچنانی خلاصه می شود در حالیكه این تفكر بیشتر یك حباب و سطحی است.
حسینی درباره افرادی كه با پرداخت هزینه به برخی سینماگران برای بازی در یك اثر سینمایی وارد سینما شده و تاثیر این مساله در عرصه بازیگری كشور، گفت: بطور قطع این اقدام به سود عرصه بازیگری كشور نیست و به عبارتی كار نیكو كردن از پر كردن است.
وی ادامه داد: با حضور در بخش های طنز تلویزیونی كار خود را آغاز كردم و اگر فقط اشتیاق به دیده شدن داشتم، حضورم در این آثار پاسخگوی نیازم می شد.
بازیگر فیلم سینمایی 'جدایی نادر از سیمین' یادآور شد: 'چگونه دیده شدن در عرصه بازیگری' مهمتر از 'دیده شدن' است و تا زمانی كه دغدغه چگونه دیده شدن در وجود یك بازیگر وجود نداشته باشد، نمی توان آینده درخشانی را برای او متصور بود.

'مهران مدیری' ها ماندگار شدند
حسینی افزود: در اواسط دهه هفتاد می توانستم با حضور در برنامه هایی همانند 'ساعت خوش' به شهرت بیشتری برسم اما با بازنگری در این برنامه می فهمیم از جمع بازیگران حاضر در 'ساعت خوش' فقط افرادی همچون 'مهران مدیری'، 'رضا عطاران' و 'سعید آقاخانی' ماندگار شدند و برای دیگران اتفاق خیلی خاصی رخ نداد.
وی تاكید كند: خدا نكند هیچ انسانی به اصطلاح 'جوگیر' شود زیرا این مساله هر انسانی را كور كرده و جلوی تفكر او را می گیرد.
حسینی گفت: پرداخت هزینه به یك سینماگر برای حضور در یك نقش در یك اثر ممكن است یك تجربه را در اختیار یك فرد علاقه مند به بازیگری قرار دهد اما به علت عدم وجود تجربه مناسب، این فرصت از بین رفته و گاهی اوقات راه را برای حضور بعدی این افراد به سینما و تلویزیون می بندد.
به گفته بازیگر فیلم سینمایی 'رخساره'، افرادی كه برای بازیگری هزینه پرداخت می كنند همانند فوتبالیستی می مانند كه با رابطه در یك بازی مهم ملی بازی می كند و با یك فرصت سوزی ذهنیت بدی را از خود برای مردم برجای می گذارد.
وی ادامه داد: حضور در سینما باید علاوه بر شور با شعور همراه باشد.

شهرت جذاب نیست
حسینی درباره جذابیت های شهرت برای علاقه مندان به بازیگری یادآور شد: به عنوان كسی كه شهرت را تجربه كرده صریح می گویم، شهرت خیلی جذاب نیست و زندگی آدم را به شدت محدود می كند و در عین حال سطح توقعات دیگران را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: مردم در برخورد با یك بازیگر با پیش فرض به سراغ وی می روند در حالیكه یك بازیگر هیچ پیش فرضی از دیگران ندارد.
بازیگر فیلم سینمایی 'محیا' افزود: به هر حال از جایی كه ما انسان های كاملی نیستیم، اخلاق های بدی داریم و ممكن است این اخلاق ها ضد ارزش باشد و همه این موارد، عرصه را برای انسان تنگ می كند.
وی به كسانی كه از طریق ورود به عرصه بازیگری به دنبال سودهای كلان هستند توصیه كرد راه های دیگری كه به مراتب پرسودتر از بازیگری است را برای تجارت انتخاب كنند و برای رسیدن به اهداف خود با فرهنگ و هنر بازی نكنند.

بدنبال ثبت خود در موزه خاطرات مردم باشیم
حسینی درباره تفاوت كیفی بازیگران با یكدیگر گفت: یك بازیگر حقیقی بدنبال ثبت خود در موزه خاطرات مردم است و می خواهد ركورد دیگر بازیگران را به خود اختصاص دهد.
وی افزود: بازیگر خوب همانند باغبانی است كه خود را از بوی گل های فصلی محروم كرده و بدنبال كاشت درختی است كه سال ها پابرجا بماند و با تغییر فصل ها از بین نرود.
بازیگر سریال تلویزیونی 'پلیس جوان' یادآور شد: همه ما به نوعی دغدغه ماندگاری داریم. بازیگرانی همچون 'چارلی چاپلین' همچنان با آثار ماندگارشان ماندگار هستند.
حسینی تاكید كرد: چگونه ممكن است ما وارد عرصه بازیگری شویم اما از تاریخ، جامعه شناسی، فلسفه یا روانشناسی چیزی ندانیم. من امروز پس از سال ها حضور در عرصه بازیگری نیاز تحصیل در رشته های همچون روانشناسی را در خود احساس می كنم و پشیمانم كه چرا از تحصیل در این رشته انصراف دادم.
وی افزود: بازیگرانی كه با تفكر 'شهرت' وارد عرصه بازیگری می شوند همانند همان گل های فصلی می مانند كه ماندگاری ندارند و با تغییر فصل ها از بین می روند.

منبع : مهرنیوز


ویدیو مرتبط :
پایان بازیگری شهاب حسینی !؟ (قسمت دوم )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خداحافظی «پرویز پرستویی» با دنیای بازیگری



پرویز پرستویی

«پرویز پرستویی» بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون ایران از دنیای بازیگری كناره‌گیری كرد.

 

به گزارش خبرنگار «جوان»، پرستویی كه سابقه ایفای نقش در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی همچون: آژانس شیشه‌ای، آشپزباشی، سیزده ۵۹، موج مرده، آدم برفی، سریال امام علی(ع)، كتاب قانون، دوئل، مارمولك را دارد؛ مدتی است از دنیای بازیگری كناره‌گیری كرده و این روزها در روستای زادگاه خود مشغول به زندگی است.

 

پرستویی اهل روستایی در حوالی همدان است. این بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون پس از كناره‌گیری از بازیگری این روزها در روستای پدری خود مشغول كشاورزی است و زندگی جدیدی را در پیش گرفته است.

 

تاكنون كارگردان‌های زیادی تلاش كرده‌اند تا او را دوباره به دنیای بازیگری بازگردانند، اما پرستویی كه گفته می‌شود از لحاظ روحی آمادگی حضور مجدد در سینما را ندارد به تمامی این پیشنهادها پاسخ منفی داده است. نكته جالب توجه این است كه پرستویی حتی حاضر به ایفای نقش در پروژه «چ» به كارگردانی ابراهیم حاتمی‌كیا نیز نشده است.

 

پرستویی تاكنون پنج تجربه همكاری با حاتمی كیا داشته و بهترین نقش‌های خود را نیز در آثار این كارگردان ایفا كرده است، اما به دلیل شرایط خاص خود حاضر نشده در این فیلم ایفای نقش كند و طبق شنیده‌ها، پیشنهاد ۶۰۰ میلیون تومانی این پروژه برای ایفای نقش شهید چمران نیز سبب نشده تا پرستویی از تصمیم خود منصرف شود.

 

طبق اطلاعات رسیده هنوز از دلیل این تصمیم عجیب پرستویی اطلاعی در دست نیست، اما روزنامه «جوان» امیدوار است كه این بازیگر ارزشمند و متعهد سینما و تلویزیون بار دیگر با حضور در آثار نمایشی، سینمای ایران را مورد توجه قرار دهد. فیلم‌های «خرس» و «من و زیبا» آخرین آثاری است كه پرستویی در آنها ایفای نقش كرده و در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شده است.

 

منبع: روزنامه جوان