فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

حاصل ۴۰ سال حضور در عرصه نوازندگی / اولین دف‌نواز ایران چه کسی بود؟ + عکس



موسیقی - کتاب آموزشی «دف» بیژن کامکار به دو زبان فارسی و انگلیسی به همراه دو حلقه سی دی در قطع رحلی با همکاری موسسه فرهنگی هنری ققنوس منتشر شد.

 

به گزارش خبرآنلاین، بیژن کامکار در پیش گفتار کتاب آموزشی «دف» آورده است: «نوشتن کتابی درباره دف نوازی مدت‌هاست که از دغدغه‌های اصلی من بوده است، اما این مهم بنا به دلایل مختلفی انجام نشد و مهمترین دلیل آن که همیشه بر این باور بوده و هستم که سابقه طولانی در تدریس، مهمترین ویژگی نگارندگان چنین آثاری به حساب می‌آید. اصولاً نوازندگی و تدریس، دو مقوله کاملا مجزا از یکدیگرند، هر چند که نوازنده مهارت بسیاری در نواختن ساز داشته باشد. شیوه‌ای که برای نوازندگی دف در این کتاب آمده است حاصل تجربه چهل ساله من در عرصه نوازندگی و تدریس است.»

 

 

موسیقی,موسیقی سنتی

 

 

وی همچنین در مقدمه این کتاب نوشته است: «هدف اصلی کتاب حاضر، آموزش انواع ریتم‌های معمول در دف‌نوازی است و نه ارائه ریتم‌های پیچیده و انواع ترکیبات مشکل اَشکالِ زمانی نت‌ها (فیگورهای ریتمیک). به همین منظور است که همه درس‌های کتاب غالباً براساس این گونه ریتم‌های متداول تنظیم شده تا هنرجویان از همان ابتدا بتوانند با ریتم‌هایی آشنا شوند که برایشان جذابیت دارد و عملاً در موسیقی سنتی و عرفانی ایران به کار می‌رود.»

 

 

موسیقی,موسیقی سنتی

 

کامکار در بخش «مروری بر پیشینه دف در ایران» کتاب نوشته است: «دف یکی از سازهای کوبه‌ای ایران و سازی عرفانی است، چرا که از گذشته‌های دور این ساز را تنها در تکایا و خانقاه‌های کردستان می‌نواختند. نوای این ساز قدیمی همراه با ذکر سالکان و پاکان و نفس اهل طریقت همراه بوده است. نگارنده در جستجوگری پیرامون سرگذشت دف، پیش از بکارگیری آن در موسیقی ایرانی سه دهه گذشته، به جز سرزمین کردستان، خاستگاه دیگری را برای آن نیافته است.»

 

 

موسیقی,موسیقی سنتی

 

وی همچنین آورده است: «این ساز را ابتدا پدرم زنده‌یاد استاد حسن کامکار، در کردستان در گروه وابسته به اداره فرهنگ و هنر مورد استفاده قرار داد و من پس از آن از سال 1353 در گروه شیدا به نوازندگی این ساز پرداختم. در حقیقت همین تاریخ را باید نقطه شروع گسترش دف‌نوازی تلقی نماییم.»

 

کتاب «دف» در قطع رحلی در 158 صفحه منتشر شده و تصاویری از اولین حضور دف در کنسرت عمومی گروه موسیقی شیدا در سال 1354 باغ فردوس، شمیران، توسط خود مولف را شامل می‌شود.

 

موسیقی,موسیقی سنتی

 

بیژن کامکار نوازنده و خواننده گروه موسیقی «کامکارها»، به همراه خانواده، کنسرت‌های متعددی را در شهرهای مختلف ایران و سراسر جهان اجرا کرده و در جشنواره های معتبر بین‌المللی موسیقی از جمله جشنواره موسیقی «وومد» Womad انگلیس (به سرپرستی پیتر گابریل)، جشنواره موسیقی «ری‌اورینت» Reorient سوئد، جشنواره موسیقی «لیوینگ فایر»  Living Fireانگلستان و... حضور داشته است.

 

همچنین در مقام خواننده، نوازنده و سازنده، آثار متعدد صوتی و تصویری از بیژن کامکار منتشر شده و او در طول این سال‌ها علاوه بر گروه موسیقی کامکارها با گروه‌های موسیقی شیدا، عارف، دستان و تنبور شمس نیز همکاری داشته است.

 

 

منبع:khabaronline.ir


ویدیو مرتبط :
اولین شنیدن بعد از ۴۰ سال کر بودن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین عابربانک ایران در سال 1351 +عکس


آقای «راد ـ لون» مسئول آموزش موسسه «باروس» کارت اعتبار نقدی خود را در محل مخصوص باجه اتوماتیک کامپیوتری قرار می دهد 10 ثانیه بعد، پول نقد مورد نیاز بطور اتوماتیک در اختیار آقای «لون» قرار خواهد گرفت.

کیهان: «اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری شروع به کار کرد.

آقای «راد ـ لون» مسئول آموزش موسسه «باروس» کارت اعتبار نقدی خود را در محل مخصوص باجه اتوماتیک کامپیوتری قرار می دهد 10 ثانیه بعد، پول نقد مورد نیاز بطور اتوماتیک در اختیار آقای «لون» قرار خواهد گرفت.

این عکس، بامداد امروز در مراسم آغاز کار اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری در شعبه مرکزی بانک بیمه بازرگانان گرفته شده است.

اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری که در محل شعبه مرکزی بانک بیمه بازرگانان (واقع در خیابان شاه) نصب شده است، از بامداد امروز آغاز بکار کرد و بدین ترتیب، ایران، در گروه کشورهای پیشرفته جهان که از سیستم اتوماتیک کامپیوتری در امر بانکداری استفاده می کنند، جای گرفت.

اولین باجه عابربانک ایران +عکس

باجه اتوماتیک بانک بیمه بازرگانان، نخستین دستگاه کامپیوتری است که در خاورمیانه (صفحه ی 20) آغاز بکار میکند و با شروع بهره برداری از این دستگاه، کلیه دارندگان هر یک از حسابهای بانکی در بانک بیمه بازرگانان اعم از حساب پس انداز، حساب سپرده ثابت، حساب جاری و حساب اعتباری، خواهند توانست، با داشتن کارت اعتباری نقدی از باجه اتوماتیک کامپیوتری استفاده کنند و در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته، پول نقد مورد نیاز خود را بسادگی و فقط در 10 ثانیه دریافت دارند.

 بامداد امروز در مراسم آغاز کار نخستین باجه کاپیوتری گفت و شنودی داشتیم با دو متخصص بین المللی که در کار نصب باجه اتوماتیک کامپیوتری بانک بیمه بازرگانان نظارت مستقیم داشته اند. ... 1 ـ  آقای «راد ـ لون» مسئول آموزش موسسه بین المللی «باروس» انگلستان که در نصب باجه های اتوماتیک کامپیوتری در چند کشور جهان نظارت و شرکت داشته است. 2 ـ آقای «جیم ساترلند» متخصص باجه های کامپیوتری که اهل انگلستان است و هم اکنون مدیریت فنی شرکت «دیبا» را به عهده دارد.

اولین باجه عابربانک ایران +عکس