فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

جایزه ادبی هدایت، فروشی نیست



 

 جایزه ادبی هدایت، فروشی نیست

 

 ما جایزه صادق هدایت را نمی فروشیم و آن را با جهت گیری های اقتصادی اداره نمی كنیم زیرا جایگاه صادق هدایت و جایزه ادبی آن در جهان شناخته شده است و نیازی به اعمال چنین رویكردها و حمایت های آنچنانی ندارد.

رییس جایزه ی صادق هدایت پیرامون مراسم اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد كه متمول ترین جایزه ی ادبی با جوایز چند ده میلیون تومانی ا ست، این رویكرد را در شرایط اقتصادی فعلی كشور، به خرید و فروش كردن ادبیات تشبیه كرد و ارقام بالای جوایز اعطایی را شوخی خواند.

جهانگیر هدایت در گفتگو با خبرنگار ایلنا افزود: ادبیات ایران را نمی شود معامله كرد و چنین مراسم های متمولانه ای همراه با حمایت های نهاد ها و ارگان های دولتی؛ تنها برای یك جایزه ی ادبی خاص، موجب مسرت خاطر است.

وی درمورد جایزه ی ادبی صادق هدایت نیز گفت: ما جایزه صادق هدایت را نمی فروشیم و آن را با جهت گیری های اقتصادی اداره نمی كنیم زیرا جایگاه صادق هدایت و جایزه ادبی آن در جهان شناخته شده است و نیازی به اعمال چنین رویكردها و حمایت های آنچنانی ندارد.

هدایت در ادامه ی سخنانش درمورد جایزه ی ادبی صادق هدایت در سال ۸۹ اضافه كرد: نهمین دوره از این مسابقه ادبی، امسال با ۶۵۰ داستان ارسالی از ایران و خارج كار خود را آغاز كرده و این آثار در مرحله نخست داوری مورد بررسی هستند. پس از به اتمام رسیدن این مرحله؛ آثار منتخب به دور دوم داوری راه پیدا می كنند و نتیجتا در بخش نهایی ۴ اثر از میان این آثار برگزیده می شوند كه تندیس جایزه ادبی هدایت به رتبه نخست و به سه رتبه بعدی لوح تقدیر این جایزه ادبی تعلق خواهد گرفت. همچنین آثار برگزیده در این مسابقه ادبی در مجلات و سایت های تخصصی ادبیات درج خواهند شد.

وی درمورد شركت كنندگان در این مسابقه گفت: آمارگیری های قطعی را در پایان كار كه در ۲۸ بهمن ماه مصادف با سالگرد تولد صادق هدایت است اعلام خواهیم كرد اما تاكنون گروه سنی اكثر نویسندگانی كه در این رقابت ادبی شركت كرده اند؛ بین ۲۰ تا ۳۰ سال بوده است و این نشان دهنده جایگاه صادق هدایت و جایزه ادبی هدایت در بین جوانان است.

رییس دفتر هدایت ادامه داد: داستان بوف كور صادق هدایت اثر چشمگیری را بر نویسندگان ایران داشته و همچنان این تاثیرات در آثار برخی از نویسندگان مشهود است. در این راستا خیلی از شركت كنندگان سعی كرده اند از فضاهای موجود در این داستان تقلید كنند. از طرفی طی ارزیابی های اولیه اكثر داستان های ارسالی با موضوعاتی همچون مرگ، ناكامی و یاس ارائه شده اند و كمتر اثری از شادی در آن ها به چشم می خورد. این درحالی ست كه ما هیچ محدودیتی را برای موضوعات داستان ها فرض نكرده ایم و چنین فضاهایی كه به فضای كاری صادق هدایت نزدیك هستند، امتیاز ویژه ای در داوری ها را به خود اختصاص نخواهند داد.

هدایت در مورد سایت صادق هدایت كه چندی پیش توسط شركت امریكایی مسدود شده و اعتراضاتی را به همراه داشت، افزود: امریكایی ها كه شعار حمایت از رسانه های ایرانی در مقابل محدودیت های موجود در ایران را سر می دهند، در عمل گویا با مشاهیر ایرانی مشكل دارند. شركتی كه ما از آن دامنه سایت را خریده بودیم، حتی شارژ آخری را به ما برنگرداند. به اعتقاد من آن ها كلاه بردارند. البته سایت صادق هدایت بعد از این اتفاق با پسوند .Info در دو زبان فارسی و انگلیسی مجددا راه اندازی شد و اكنون قابل دسترسی ست.

رییس دفتر صادق هدایت در پایان از انتشار دو كتاب تازه از هدایت خبر داد و گفت: تمام پژوهش های عمومی صادق هدایت از قبیل آثار همچون؛ اصفهان نصف جهان، انسان و حیوان و... در یك مجلد و تمام ترجمه هایی كه ایشان از شخصیت هایی كه به آن ها ارادت داشته از قبیل كافكا، سارتر، چوخوف و ... نیز در یك مجلد مجزا در اروپا منتشر خواهد شد و طبق معمول توسط كمپانی آمازون در سطح جهان توزیع و در اختیار علاقه مندان به آثار صادق هدایت قرار خواهد گرفت.... / خبرگزارى ایلنا


ویدیو مرتبط :
جایزه ادبی دومین جشنواره فرهنگی هنری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامزد های بخش نهایی" جایزه ادبی طهران"




 

نامزد های بخش نهایی

 

نامزد های بخش نهایی" جایزه ادبی طهران" مشخص شدند. نامزد های نهایی بخش شعر "جایزه ادبی طهران "ویژه فروردین ماه مشخص شدند.


نامزد های نهایی بخش شعر "جایزه ادبی طهران "ویژه فروردین ماه مشخص شدند.



عباس محمدی دبیر این جایزه در گفت و گو با روابط عمومی حوزه هنری استان تهران با اعلام این خبر افزود:برنده نهایی" جایزه ادبی طهران" از میان ۶ شاعر راه یافته به مرحله پایانی انتخاب خواهد شد.محمدی همچنین اسامی افراد راه یافته به مرحله پایانی را به شرح زیر اعلام کرد:فاطمه بدیعی(کاشان)، جمیله تروشه(یاسوج)، عادل حیدری(چهار محال و بختیاری)، رضا شیبانی(تبریز)، علی عسگری(تهران) و وحید طلعت(شاهین دژ) .



علاقمندان برای اطلاع بیشتر از جزئیات برگزاری "جایزه ادبی طهران" می توانند به پایگاه الکترونیکی حوزه هنری استان تهران به آدرس www.artehran.ir مراجعه کنند..../ اخبار ارسالی به آفتاب