فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

تصویر شناسنامه بانویی که در تنهایی از میان ما رفت / عکس



منصوره حسینی,نقاشیهای منصوره حسینی

 

تجسمی - پیکر زنده‌یاد منصوره حسینی هنرمند نقاش سه‌شنبه 13 تیر ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت تشییع می‌شود تا در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام بگیرد.

 

به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، همچنین مراسم یادبودی عصر سه‌‌شنبه 13 تیر ساعت 16.30در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

 

هنرمند فقید منصوره حسینی که به دنبال یک دوره بیماری طولانی در غربت و تنهایی، در منزل خود دار فانی را وداع گفت، متولد 1305 در تهران بود. وی لیسانس نقاشی خود را در سال 1328 از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد. سپس در سال 1333 در آکادمی هنرهای زیبای رم پذیرفته شد و تحت تعلیم استادانی چون امریکو بارتولی نقاش سرشناس به کار خود ادامه داد.

 

حسینی پس از بازگشت به وطن به عنوان نخستین استادان دانشکده هنر به همراه حیدریان، وزیری، صدیقی، مقدم، رولان دوبرول و مارت سلستین آیو (خانم امین‌فر) در این دانشکده به آموزش دانشجویان پرداخت. او در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی بسیاری در داخل و خارج از ایران شرکت کرده بود. در سال 1336 نمایشگاهی از آثارش را در نگارخانه «وانتاجو» ایتالیا به نمایش گذاشت و مورد توجه هنرمندان و دانشجویان قرار گرفت به طوری که گزارشگر هنری روزنامه «دومنیکا» در‌این‌باره نوشت: «به‌نظر می‌رسد که منصوره حسینی، نقاش آینده‌دار ایرانی و میهمان عاشق رم، هوشمندانه از «مکتب رم» بهره گرفته و حال و هوای نقاشی ما را با پیچیدگی تزیینی و خیالی نقاشی قدیم ایرانی درآمیخته‌است.»

 

زنده‌یاد حسینی برنده چند جایزه بین‌المللی و نشان افتخار از جمله جایزه نمایشگاه «نقاشان آسیایی در رم» (1337)،جایزه مسابقه ثبت زیبایی‌های رُم (1338)، جایزه مسابقه نقاشی از مناظر شهرستان جووانی کامپانو (1338) و جایزه نمایشگاه ملی هنر معاصر «الهام از حیات نبات» (1338) شده بود. وی عضو پیوسته فرهنگستان هنر کشورمان نیز بود.... / خبر آنلاین

 

منصوره حسینی,نقاشیهای منصوره حسینی

 



ویدیو مرتبط :
ترول عکس شناسنامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبت چرخه تولد و مرگ ستاره ها در میان کهکشان آندرومدا (+عکس)



 

 

ثبت چرخه تولد و مرگ ستاره ها در میان کهکشان آندرومدا

 

از این رو مطالعه بر روی آندرومدا روشی مناسب برای آشکار کردن برخی از اسرار ستاره ای نهفته در قلب راه شیری و همسایه اش خواهد بود که این ماموریت به دو تلسکوپ هرشل و نیوتن سپرده شده است.

 

تلسکوپ های قدرتمند فضایی هرشل و XMM نیوتن با تمرکز بر روی کهکشان زیبای آندرومدا موفق به ثبت تصویری ترکیبی و خارق العاده از چرخه عظیم حیات ستاره ها از لحظه تولد تا زمان نابودی آنها شده اند.

 

به گزارش مهر، تلسکوپ هرشل نسبت به نور فروسرخ حساس بوده و می تواند ابرهای سرد گازها و غبارهایی که زادگاه ستارگان به شمار می روند را به خوبی ببیند و در مقابل تلسکوپ نیوتن توانایی مشاهده پرتوهای ایکس را داشته و نشانه های به جا مانده از پدیده های خشن کیهانی و مرگ ناشی از انفجارهای مهیب ستاره ها را به ثبت برساند.

 

آندرومدا به گونه ای کهکشان دوقلوی راه شیری به شمار می رود، این کهکشان بخشی از گروه محلی است و در فاصله ای در حدود 2.5 میلیون سال نوری قرار گرفته است و مانند راه شیری، یک کهکشان مارپیچی به شمار می رود.

 

از این رو مطالعه بر روی آندرومدا روشی مناسب برای آشکار کردن برخی از اسرار ستاره ای نهفته در قلب راه شیری و همسایه اش خواهد بود که این ماموریت به دو تلسکوپ هرشل و نیوتن سپرده شده است.

 

بخشهایی از این تصویر ترکیبی که به تلسکوپ هرشل مرتبط است به رنگ نارنجی دیده شده و جزئیات دست کم پنج حلقه متحد المتمرکز از غبارهای ستاره زا را به خوبی آشکار کرده اند.

 

این حلقه ها وسعتی برابر ده ها هزار سال نوری دارند و به گفته محققان دانشگاه گنت در بلژیک این اولین باری است که چنین وضوح تصویری از این حلقه های غباری به دست آمده است.

 

تلسکوپ XMM نیوتن تلسکوپ پرتو ایکس مدارگرد اروپا است که در سال 1999 به فضا پرتاب شده است و می تواند با جذب طول موجهای کوتاهتر نور شاهد رویدادهای خشونت آمیز ستاره ها در زمانی باشد که عمر آنها رو به پایان گذاشته و در حال انفجار و نابودی هستند.

 

بر اساس گزارش بی بی سی، تصاویر آبی رنگ در تصویر ترکیبی بالا نشانه هایی از مرگ ستاره ها در آندرومدا هستند که نیوتن آنها را به چشم دیده و صدها منبع پرتو ایکس ناشی از این رویدادها را در میان کهکشان آندرومدا به ثبت رسانده است./عصرایران