فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ترانه علیدوستی هستم، با 12 سال محبوبیت!



اخبار فرهنگی - ترانه علیدوستی هستم، با 12 سال محبوبیت!

این روزها فیلم «آسمان زرد کم عمق» با بازی ترانه علیدوستی روی پرده سینماهاست؛ فیلمی که بار دیگر بر استعداد این بازیگر جوان سینمای ایران تاکید می کند.

نسل جدید بازیگران سینمای ایران اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 معرفی شدند. سه دختر جوان که کنار هم مثلث طلایی بازیگران با استعداد نسل سوم سینمای ایران را شکل می دادند: ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی و باران کوثری.

 

معرف دو نفرشان یعنی علیدوستی و آهنگرانی هم رسول صدر عاملی بو. دو نفری که در هنرستان هم کنار یکدیگر موسیقی می خواندند. از میان این سه نفر فقط علیدوستی بود که خانواده اش از اهالی سینما نبودند اما خودش به قدری به بازیگری علاقه داشت که در کارگاه های امین تاریخ شرکت کرد. استعداد علیدوستی و شامه صدرعاملی به کمک هم آمدند تا یکی از بهترین بازیگران این روزهای سینمای ایران را در فیلم «من ترانه پانزده سال دارم» معرفی کنند.

علیدوستی بعد از موفقیت زودهنگامش در همان اولین فیلمی که بازی کرد، ممکن بود مانند خیلی از بازیگران کارنامه اش را با فیلم های متوسط و ضعیف و یکسان پر کند اما نشان داد که دختر باهوشی است. به قیمت یکی دو سال صبر کردن، نقش متفاوتی با کاراکتر موفق ترانه پرنیان در فیلم فرهادی پیدا کرد.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,ترانه علیدوستی

 

بعد از آن هم همیشه مراقب بوده در فیلم هایی بازی کند که جایی برای نشان دادن استعدادهایش باشد. ممکن است این وسط اشتباهاتی هم کرده باشد و فیلم ها و بازی های ضعیفی هم قطعا در کارنامه اش وجود دارد، با اینحال علیدوستی بیشتر اوقات حساب شده در مسیر موفقیت قدمب رداشته است.

 

او یکی از معدود بازیگرانی است که فقط با اتکا بر استعداد خودش و هوش اش در انتخاب نقش ها تبدیل به ستاره شد. فیلم «آسمان زرد کم عمق» بعد از «پرسه درمه» و «اینجاب دون من» سومین فیلم توکلی است که مورد توجه قرار گرفته است. (کمتر کسی از اولین فیلم بهرام توکلی یعنی «پابرهنه در بهشت» یاد می کند) چه فیلم آخر توکلی را دوست داشته باشید و چه نه، نمی شود منکر بازی خوب ترانه علیدوستی در فیلم شد. بازیگری که غریزه و هوش را در بازیش با هم ترکیب می کند. نمودار زیر قدم به قدم با ترانه علیدوستی است: با شکست ها و پیروزی هایش.


فیلم هایی که علیدوستی در آنها بازی خوبی داشته باشد رنگ قرمز و بازی های ضعیفش با رنگ مشکی مشخص شده اند. این البته ارزش گذاری بازی علیدوستی است و نه خود فیلم ها.

1362
در 22 دی ماه در تهران متولد شد. دختر حمید علیدوستی بازیکن و مربی فوتبال.

1379
ثبت نام در کلاس های بازیگری امین تارخ

1380
بازی در اولین فیلمش «من ترانه پانزده سال دارم» در نقش ترانه پرنیان. فیلمی که رسول صدر عاملی کارگردانش بود/ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن از بیستمین جشنواره بین المللی فیلم فجر

1381
برنده جایزه بهترین بازیگر زن از پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو

1382
بازی در فیلم «شهر زیبا»ی اصغر فرهادی در نقش فیروزه. علیدوستی دو سال صبر کرد تا نقشی متفاوت با آن چهره معصومی که در «من ترانه پانزده سال دارم» داشت، بازی کند تا در نهایت «شهر زیبا» این فرصت را به او داد. برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

1384
بازی در فیلم «چهارشنبه سوری» ساخته اصغر فرهادی و دریافت دیپلم افتخار بهترین بازیگر مکمل زن برای نقش روحی در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای «چهارشنبه سوری»/ بازی در اولین کار تئاتری اش: نمایش «فنز» به کارگردانی محمد رحمانیان که با استقبال زیادی هم مواجه شد. پرویز پرستویی، حبیب رضایی، مهتاب نصیرپور و احمد مهرانفر دیگر بازیگران این نمایش بودند. علیدوستی نقش اگنس را بازی می کرد.

1386
مینای «کنعان» به کارگردانی مانی حقیقی شد که او را از فیلم «چهارشنبه سوری» شناخته بود. فیلمی که یکی از فیلمنامه نویسانش حقیقی بود. علیدوستی در «کنعان» بازی در نقشی را که حدود 10 سال از خودش بزرگتر بود، تجربه کرد.

1387
بازی در فیلم موفق «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی در نقش قهرمان فیلم یعنی الی./ افتتاح وبلاگ شخصی اش به نام spotlight (نورافکن) که در آن مطالب شخصی و نگاهش درباره همه مسائل از جمله سینما و اجتماع را می نوشت./ در نقش مهتاب فیلم «تردید» واروژ کریم مسیحی ظاهر شد.

 

فیلمی که بعد از سال ها بازگشت کریم مسیحی به سینما بود. نقش اش در این فیلم در واقع همان اوفلیای هملت بود. نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از بیست و هفتمین جشنواره فجر برای «تردید»/ بازی در نمایش بهترین بازیگر زن از بیست و هفتمین جشنواره فجر برای «تردید»/ بازی در نمایش «مانیفست چو» و همکاری دوباره اش با محمد رحمانیان در تئاتر. نمایشی که به زبان انگلیسی اجرا شد و تسلط ترانه علیدوستی را در زمینه زبان هم نشان داد.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,ترانه علیدوستی


1388
بار دیگر همکاری با رسول صدر عاملی این بار برای فیلم «زندگی با چشمان بسته» در نقش پرستو. فیلمی که مدتی توقیف شد./ بازی در فیلم «راز دشت تاران» در ژانر کودک در نقش یک پرستار.

1389
در «هر چی خدا بخواد» اولین فیلم نوید میهن دوست در نقش پارمیدا با رضا عطاران همبازی شد.

1390
بازی در «انتهای خیابان هشتم» به کارگردانی علیرضا امینی در نقش نیلوفر./ نمایش فیلم توقیف شده «زندگی با چشمان بسته» بعد از دو سال./ بار دیگر همکاری با مانی حقیقی این بار در فیلم «پذیرایی ساده» در نقش لیلا. فیلمی متفاوت که تمام بار آن بر روی دوش دو بازیگر اصلی یعنی حقیقی و علیدوستی بود برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شد./ ترجمه کتاب «رویای مادرم» نوشته آلیس مونرو که به خاطر آن در جایزه کتاب فصل تقدیر شد. اولین تجربه ترجمه علیدوستی که با استقبال هم روبرو شد.

1391
بازی در فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روح الله حجازی که به خاطر پذیرفته نشدنش در جشنواره فجر سال گذشته حاشیه ساز شد. فیلمی که جایزه جشنواره مونترال را از آن خودش کرد. / اولین تجربه داوری در جشنواره بین المللی فیلم هانوی که در ویتنام برگزار شد./ بازی در فیلم «آسمان زرد کم عمق» بهرام توکحلی در کنار صابر ابر. فیلمی کم بازیگر که این روزها روی پرده سینماهاست. برای بازی در این فیلم سال گذشته نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

اخبار فرهنگی - هقت صبح،برترینها

 


ویدیو مرتبط :
ترانه علیدوستی در کلانتری_من ترانه 15 سال دارم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی پشت صحنه فیلم «شهرزیبا» / 12 سال پیش



اخبار,اخبار فرهنگی,اصغر فرهادی

«شهر زیبا» دومین فیلم اصغر فرهادی بود که آن را پس از فیلم «رقص در غبار» کارگردانی کرد.

در این فیلم فرامرز قریبیان، ترانه علیدوستی، فرهاد قائمیان، آهو خردمند و بابک انصاری به ایفای نقش پرداختند.

اخبار فرهنگی - خبر آنلاین