فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

بیانیه هیأت داوران همایش روایت شیدایی



 

بیانیه هیأت داوران همایش روایت شیدایی

 

درحال که رئیس شورای سیاست گذاری همایش روایت شیدایی با حضور در خبرآنلاین از اسامی چون محمود کریمی و سعید حدادیان در مجموعه برگزیدگان نام برده بود، مسئول اطلاع رسانی همایش گفت: این اسامی در روز برگزاری همایش تغییر کرده است.

لذا خبر قبلی گروه اندیشه مبنی بر انتخاب "محمود کریمی" و "سعید حدادیان" طبق بیانیه نهایی زیر اصلاح شده و تغییر می کند.

بیانیه نهایی هیات داوران همایش روایت شیدایی به شرح زیر است:

شورای سیاستگزاری همایش روایت شیدایی متشکل از مرکز مطالعات راهبردی خیمه، اداره کل نغمات آیینی صداوسیما، مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، بنیاد دعبل خزاعی، شهرداری تهران و هیأت رزمندگان اسلام به منظور پاسداشت و تکریم هنر فاخر مرثیه خوانی و گزینش آثار برتر در قالب نوحه های عاشورایی از جهت اجرا، شعر و پیام، سبک و ملودی، نخستین فراخوان خود را با عنوان «روایت شیدایی» اعلام نمود.

هم چنین در بخش ویژه همایش، نوحه های ایام پیروزی انقلاب اسلامی، نوحه های اقوام ایرانی و آثار موسیقایی سنتی و مدرن مورد بررسی قرار گرفت. در این جا لازم است توضیحی کوتاه پیرامون معیارهای انتخاب هیأت داوران به استحضار برسد:

۱. شعر و محتوا

اولین جنبه آثار اعم از خوانندگی یا مداحی محتوا و شعری است که خواننده انتخاب می کند. این کلام است که نیاز روحی، عاطفی و حماسی مخاطب را تأمین می نماید.

گرچه آثار ارسالی به دبیرخانه به دلیل عدم اطلاع رسانی کافی هم چنین ضعف محتوایی و فقدان معیارهای داوری در کمال قوت نبود اما با وجود این سعی شد از میان همین موارد آثار برجسته انتخاب شود.یادآوری می شود برخی از آثار فقط از جهت شعر و پیام امتیاز خوبی گرفته اند. بعضی از لحاظ اجرا و برخی از منظر خلاقیت یا نوعی ابتکار در تولید.

در پایان امید می رود با آغاز فعالیت دبیرخانه دائمی همایش «روایت شیدایی» و با اطلاع رسانی کافی و به موقع و خیزش اصحاب مدح و شعر و موسیقی در عرصه نوحه های عاشورایی، شاهد تولید آثار فاخر و متعالی در این زمینه باشیم.

اسامی برگزیدگان همایش:

۱. جناب آقای غلامرضا سازگار / سرودن نوحه های انقلابی

۲. جناب آقای سلیم مؤذن زاده اردبیلی / احترام به پیشکسوتی و اجرای نوحه های فاخر اقوام و محلی آذری

۳. جناب آقای داود علیزاده / اجرای شعر امت اسلام «شاعر جناب آقای ولی الله کلامی زنجانی»

۴. جناب آقای حاج صادق آهنگران / اجرای نوحه نیزه شکسته ها را...

۵. جناب آقای سید حسام الدین سراج / اجرای قطعه وداع؛ با شعر عمان سامانی

۶. جناب آقای حاج محمدرضا طاهری / اجرای نوحه ترکیبی فاخر و عامیانه

۷. جناب آقای حیدر توکل / سرودن شهر نوحه ترکیبی فاخر و عامیانه

۸. جناب آقای محمد صمیمی / سرودن شعر نوحه آرزوی لب سقا

۹. جناب آقای مجید بنی فاطمه / اجرای نوحی آرزوی لب سقا

۱۰. جناب آقای حاج محمود کریمی / اجرای نوحه مست رخ ماه حسین

۱۱. جناب آقای حاج سعید حدادیان / اجرای نوحه یاد امام وشهدا

۱۲. جناب آقای حاج مهدی سلحشور / اجرای جدیدی از بحر طویل به صورت دکلمه

۱۳. جناب آقای امیرحسین مدرس / به خاطر انتخاب شعر (ماه نی)

۱۴. جناب آقای سروری از کرمانشاه / اجرای نوحه روله لای با زبان محلی

۱۵. جناب آقای حمید گروگان/ نویسندگی مقتل تشنه لبان

۱۶. بهزاد بهزادپور/ اجرای قطعه قتلگاه در برنامه شب آفتابی

۱۷. مجید زارع، طراح و گرافیست/ همکاری و تولید پوستر عاشورایی

۱۸. دکتر فخر روحانی/ پژوهش های عاشورایی در حوزه بین الملل

۱۹. حاج علی انسانی، پیشکسوت عرصه شعر و مدح/ جریان سازی در جهت ارتقاء سطح شعر عاشورایی

بدیهی است اشعاری مد نظر بوده که دارای ساختار سالم، منسجم با زبانی فاخر، زنده، پویا، یکدست، قابل فهم، با ترکیبات و واژگانی خوش، استعارات و تشبیهات تازه و بدیع و نیز آراسته با سایر صنایع لفظی و معنوی و هم چنین وزن و قافیه متناسب با مفهوم و در عین حال مستند به اسناد تاریخی معتبر باشد.

۲. ملودی یا سبک و آهنگ

لازمه هر قطعه آهنگین چه با کلام و چه بی کلام، ملودی فاخر و متعالی است ولازم است خواننده یا سراینده با ردیف موسیقی و نغمات و نواهای آن آشنا باشد تا بتواند در موارد مختلف از این علم استفاده کند.

۳. اجرا

یکی از نکات در عرصه خوانندگی، اجرای قوی و مناسب است که خواننده علاوه بر دانستن شعر و موسیقی، باید در اجرا نیز مهارت داشته باشد. ادای درست و صحیح اشعار، آشنایی با ملودی و ریتم و موقعیت شناسی، اوج و فرود و آشنایی با سیستم های صوتی و نکاتی از این قبیل می تواند اجرای خواننده را مطلوب تر کند.... /گزارش : خبر آنلاین 


ویدیو مرتبط :
روایت جنگ-قسمت دوم : روایت شیدایی-جبهه فرهنگی عهدما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت استاد دانشگاه آمریکا از همایش جنبش وال استریت در تهران : ایرانی ها در سوء برداشت عمیقی هستند



جنبش اشغال , وال استریت , رسانه های آمریکایی

 

یک استاد دانشگاه در آمریکا که هفته گذشته برای شرکت در همایشی درباره جنبش اشغال وال استریت به تهران سفر کرده است ، پس از بازگشت به آمریکا نتایج مشاهدات خود از این همایش را بیان کرد.

خانم " هیثر گاوتنی " استاد جامعه شناسی در دانشگاه فوردهام  نیویورک که هفته گذشته به همراه 3 استاد دیگر آمریکایی برای شرکت در همایش دو روزه " واکاوی جنبش فتح وال استریت " به تهران سفر کرده بود پس از بازگشت به آمریکا اظهار داشت که در این همایش سخنانی شنیده است که برایش عجیب بود و مغایر با واقعیت های جامعه آمریکا و جنبش وال استریت بوده است .

این استاد دانشگاه که خود نیز از فعالان جنبش اشغال است ، به فاکس نیوز گفت : " وقتی در ابتدا دعوت نامه دریافت کردیم درباره انگیزه ها و اهداف برگزار کنندگان این همایش شک و تردید داشتیم اما وقتی 30 سوال اصلی این همایش را دیدیم به این نتیجه رسیدیم که برگزار کنندگان یک پروژه مشروع و معقول برای بررسی این پدیده دارند ودعوت به شرکت در این همایش را پذیرفتیم.

با این حال این استاد دانشگاه آمریکایی می افزاید که در جریان همایش سخنرانی هایی شنیده است که از نظر او کاملا با آنچه که در جامعه آمریکا می گذرد مغایر است و حاکی از عدم شناخت و سوء برداشت عمیق برخی اساتید و صاحب نظران ایرانی از وضعیت و اهداف جنبش اشغال  وال استریت در آمریکاست .

وی در ادامه با اشاره به برخی برداشت ها از ایران درباره اینکه این جنبش " پایانی برای آمریکا " و یا " پایانی برای نظام سرمایه داری " است افزود : این جنبش بر ضد آمریکا نیست بلکه بر ضد نابرابری های اقتصادی و سیاسی است و در پی براندازی نظام لیبرال سرمایه داری نیست بلکه در پی اصلاح نابرابری ها است .

وی گفت : " من فکر نمی کنم هیچ کدام از ما فعالان این جنبش بر این باور باشیم که این جنبش برای نابودی نظام سرمایه داری است اما قطعا این جنبش می تواند نشانگر وجود برخی مشکلات درون این سیستم باشد ... ما یک نابرابری عمیق سیاسی و اجتماعی داریم .

خانم گاوتنی افزود : برگزار کنندگان همایش تلاش داشتند تا تایید برداشت های خود از جنبش اشغال وال استریت را از زبان ما بگیرند .

این استاد دانشگاه آمریکایی در پاسخ به سوال فاکس نیوز درباره اینکه وقتی چنین شرایطی برای این همایش برقرار بوده چرا این دعوت را پذیرفته ؟ گفت : کمترین فایده حضور ما در این همایش این بود که تلاش کردیم با ارایه اطلاعات صحیح سوء برداشت آنها را برطرف کنیم.

وی افزود : یکی از سوء برداشت های ایرانیان از این جنبش این است که رسانه های آمریکایی به این جنبش بسیار دید منفی دارند و حتی رسانه های آمریکایی قادر به پوشش واقعی آنچه که درون این جنبش می گذرد ، نیستند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود که ایرانیان و دانشجویان ایرانی بسیار کنجکاو بودند تا درباره نحوه زندگی در جامعه آمریکا اطلاع کسب کنند.../عصرایران