فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

بهاره رهنما و 3 زن قاتل



اخبار فرهنگی - بهاره رهنما و 3 زن قاتل

«ساناز بیان» کارگردان مطرح تئاترنمایش «عامدانه، قاتلانه، عاشقانه» را به روی صحنه برد. این نمایش داستان زندگی سه زن قاتل را حکایت می کند. به همین بهانه با «بهاره رهنما» بازیگری که در این نقش، ایفاگر نقش این زن است از منظری متفاوت به گفتگو نشستیم.

قتل روی صحنه تئاتر آن هم سه بار و توسط سه زن سوژه ای نیست که به راحتی هر کارگردانی بتواند از کنار آن عبور کند چرا که در دل هر یک از این قتل ها انگیزه های بسیار نهفته است. اینکه چه اتفاقی رخ می دهد که یک زن پا روی لطافت های زنانه اش می گذارد و دست هایش را به خون آلوده می کند.

 

«ساناز بیان» کارگردان مطرح تئاتر با هوش و جسارت کم نظیر دست به این کار زد و با ظرافت و دقت خاصی نمایش «عامدانه، قاتلانه، عاشقانه» را به روی صحنه برد. این نمایش داستان زندگی سه زن قاتل را حکایت می کند. در یکی از قسمت های این نمایش به زندگی زنی می پردازد که در لحظه های آخر از اعدام بازمی گردد و توسط خانواده مقتول بخشیده می شود.

 

به همین بهانه با «بهاره رهنما» بازیگری که در این نقش، ایفاگر نقش این زن است از منظری متفاوت به گفتگو نشستیم که در ادامه آن را می خوانید، گفتگویی که محور اصلی آن در مورد زنان قاتل است و بهاره خانم به کالبدشکافی چرایی آن پرداخته است.

 

از کودکی باید حواس مان باشد
با توجه به نگاه روانشناسانه ای که این نمایش داشته آیا به نظرتان توانسته در لایه های زیرین خود به افراد و خانواده ها هشدار دهد؟
- خوشبختانه این موضوع با ظرافت خاصی اتفاق افتاده و تک تک کاراکترها به خوبی شخصیت پردازی شده اند، به گونه ای که مخاطب می تواند با لایه های زیرین این شخصیت ها آشنا شود و از همه مهمتر به این نکته پی ببرد که نقش خانواده و البته جامعه در رشد افراد به ویژه در دوران کودکی و نوجوانی بسیار پررنگ است و در این دوران اگر مواظب برخی از اتفاقات نباشیم ممکن است در آینده دچار مشکل شویم. چون من خودم مادر یک دختر نوجوان هستم بسیاری از این مسائل را با تمام وجودم لمس کرده ام و سعی داشتم با بازی در این اثر به نوعی به خانواده ها هشدار دهم و سطح آگاهی آنها را در برخورد با فرزندانشان افزایش دهیم.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , بهاره رهنما

 

نقش زن قاتل
در تئاتر «عامدانه، قاتلانه، عاشقانه» که مدتی قبل روی صحنه رفت شما ایفاگر یک نقش متفاوت بودید و نقش یک زن قاتل را با پیچیدگی های شخصیتی بسیار ایفا کردید کمی در مورد بازی در این اثر صحبت کنید؟
- این تئاتر براساس مستندات زندگی سه زن ایرانی بود که در زندگی شان مرتکب قتل می شوند. این نمایش در سه پرده به روی صحنه رفت. در دو قسمت اول زن ها سرنوشت شان به اعدام منتهی می شود اما زن سوم که نقش آن را من ایفا می کنم شامل عفو می شود و از مجازات اعدام می گریزد.

 

ظاهرا تمام شخصیت های این نمایش و اتفاقاتی که در آن رخ داده واقعی است؟
- همینطور است منتهی چون به لحاظ بار حقوقی ما نمی توانستیم از اسم این افراد استفاده کنیم نام آنها و مکانی را که اتفاقات در آن رخ داده، تغییر دادیم ولی خب با تمام این تفاسیر اگر مخاطبی اخبار حوادث آن دوره را دنبال می کرد به نوعی متوجه هویت واقعی این افراد می شد.

 

معمولا کم رخ می دهد که یک تئاتر آن هم از جنس زنانه به موضوع قتل بپردازد، چه شد که تصمیم گرفتید در نمایشی با این سوژه نقش آفرینی کنید؟
- همواره سعی کرده ام وارد جریانات فمینیستی نشوم و صرفا مسائل را از زاویه زنانه در نظر بگیرم. منتهی اگر ناخودآگاه به مسائل زنان در نوشته و یا آثار نمایشی ام بیشتر پرداخته ام به این دلیل است که من فضای زنانه را بیشتر می شناسم و موضوع و مشکلات آنها را با همه وجودش لمس کرده ام. در مورد این نمایش هم همینطور بوده و کارگردان و در نهایت بازیگران سعی کردند بیشتر نگاه صرفا زنانه ای به این موضوع داشته باشند و مسائل را از بعد آسیب شناسانه زنانه مورد آنالیز قرار دهند.

 

جالب است که سعی کردید مسائل را از زاویه آسیب شناسانه مورد آنالیز قرار دهید؟
- بله، این برای اولین بار است که در یک نمایش سعی شده تا اینگونه مسائل از بعد آسیب شناسی مورد بررسی قرار گیرد، این که یک فرد ممکن است در دوران کودکی و نوجوانی چه مشکلاتی را پشت سر بگذارد که در نهایت در بزرگسالی اش بر اثر موقعیتی که پیش رویش قرار می گیرد دست به انجام چنین کاری بزند با وجود اینکه زمان این تئاتر 110 دقیقه است اما کلیت کار به گونه ای طراحی شده که در آن مخاطب درگیر زندگی این سه زن می گردد و آن تلنگری که باید به تماشاچی زده می شود.

 

ریشه بیشتر قتل ها فقر است
اگر اشتباه نکنم شما در کنار سایر رشته هایی که تحصیل کرده اید رشته حقوق را هم به شکل آکادمیک فرا گرفتید. این موضوع روی دیدگاه شما در ایفای این نقش تاثیر نداشت؟
- به نکته خوبی اشاره کردید چرا که به واسطه تحصیلاتم در این حیطه به این موضوع پی بردم که اکثر قتل هایی که در ایران توسط زنان انجام می شود ریشه در فقر دارد! چرا که همانطور که حضرت علی (ع) فرمودند: «فقر از در که بیاید عشق از پنجره بیرون می رود» به همین خاطر بیش از 80-70 درصد از زنانی که در ایران مرتکب قتل می شوند، به دلیل مشکلات اقتصادی بوده و تنها عده کمی از آنها به بیماری روحی، روانی مبتلا بوده اند که خود این نکته گواه این موضوع است که ما باید مسائل اقتصادی را در چارچوب خانواده ها جدی تر بگیریم.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , بهاره رهنما

 

نکته قابل تاملی که در مورد کاراکتر وجود دارد این است که بحث تعرض در انگیزه قتل وجود داشت و این زن به نوعی برای دفاع شخصی دست به این اقدام زده است؛ این در حالی است که شاید این موضوع در بسیاری از کشورها طور دیگری در قانون تعریف شود؟
- بله، در اکثر جوامع به این اقدام نوعی دفاع شخصی می گویند اما خب نکته جالب در مورد زنی که نقش آن را ایفا می کنم این است که در نهایت به لحاظ قانونی تبرئه نمی شود بلکه خانواده مقتول با درک شرایط زن در حین اقدام به قتل به نوعی او را بخشیدند. در هر حال این پرونده پیچیدگی خاص خودش را داشت.

 

و خب در نهایت هم هیچ گاه پرده از این رازها یا به عبارتی پیچیدگی های شخصیتی برداشته نشد؟
- بله در هر حال زندگی در زندان شرایط خودش را دارد و افراد در آن شرایط نوعی از زندگی را تجربه می کنندکه روی روحیه و حتی جهان بینی شان تاثیر زیادی می گذارد و به همین خاطر روحیه تازه ای پیدا می کنند به گونه ای که بعد از اعدام و حتی آزادیشان شما نمی توانید پرده از رازهای آنها به نوعی بردارید.

اخبار فرهنگی - خانواده سبز


ویدیو مرتبط :
افشای راز جنایت سه زن توسط بهاره رهنما و دوستانش!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تجربه خطرناک بهاره رهنما با 7 زن!


بهاره رهنما که نمایش «دورهمی زنان شکسپیر» را با حضور بازیگرانی چون مهناز افشار‌، بهنوش بختیاری‌، کمند امیرسلیمانی‌ و... به صحنه می‌برد، گفت: وقتی نمایشی را با هزینه بالا و بدون هیچ بودجه دولتی به صحنه می‌بردم، قطعا به دنبال ستاره هستم اما نه به هر قیمتی.

خبرگزاری ایسنا: بهاره رهنما که نمایش «دورهمی زنان شکسپیر» را با حضور بازیگرانی چون مهناز افشار‌، بهنوش بختیاری‌، کمند امیرسلیمانی‌ و... به صحنه می‌برد، گفت: وقتی نمایشی را با هزینه بالا و بدون هیچ بودجه دولتی به صحنه می‌بردم، قطعا به دنبال ستاره هستم اما نه به هر قیمتی.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران نمایش جدیدش که در تماشاخانه «ایرانشهر» به صحنه می‌برد در گفت‌وگویی، گفت: انتخاب بازیگران ستاره و شناخته شده برای من اتفاق ناخوشایندی نیست. این نمایش یکی از پرخرج‌ترین نمایش‌هایی است که بعد از انقلاب به صحنه می‌رود و اساسا متنی که ما انتخاب کردیم به طراحی صحنه‌ سنگینی نیاز داشت.

رهنما با اشاره به دلایل انتخاب بازیگران نمایشش توضیح داد: مهناز افشار الان دیگر فقط بازیگر، سینما نیست و این چهارمین کار تئاتری‌اش است. اگر اولین تئاترش بود، می‌شد گفت که به خاطر ستاره بودن، او را آوردم. کمند امیرسلیمانی خودش از بچه‌های تئاتری است. سحر دولتشاهی هم بازیگر تئاتر است، نسیم ادبی یکی از ستاره‌های اخیر تئاتر در سال‌های اخیر است و خود من هم بیست و دومین کار تئاتری‌ام را در این نمایش تجربه می‌کنم.

این بازیگر با دفاع از حضور بهنوش بختیاری در نمایش «دورهمی زنان شکسپیر» که اولین تجربه تئاتری‌اش است‌، گفت: تنها بازیگری که اولین کار تئاتری‌اش را تجربه می‌کند بهنوش بختیاری است اما واقعا با توان بیش از حدی ظاهر شده است، از هفت، هشت سال پیش به من می‌گفت که دوست دارم روی صحنه بیایم. من مطمئنم او از این به بعد در تئاتر ماندگار می‌شود، چون معاشرت و فضای تئاتر را به خوبی می‌شناسد و به نظرم روی صحنه درخشان‌تر از سینما می‌شود. واقعا اگر فقط موضوع ستاره بودن برایم مهم بود،‌ مطمئنا انتخاب‌های دیگری داشتم.

تجربه کارکردن با هفت خانم خطرناک است

رهنما با اشاره به معیارهای انتخاب بازیگرانش تصریح کرد: شخصیت‌های این نمایش به گونه‌ای بود که بازیگران زیادی دوست داشتند در این کار حضور داشتند. اما به هر حال برای من چند ویژگی مهم است. اول هم‌خوانی شخصیت خود بازیگر با نقشی که قرار است ایفا کند و دوم اخلاق کار کردن. تجربه کار کردن با هفت خانم بسیار سخت و خطرناک است. چون تئاترهایی که خود من پیش از این کار کرده‌ام با بازیگران کم و در سالن‌های کوچک بوده است و در واقع این نمایش اولین کارگردانی من در یک کار پرحجم است.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره انتخاب این نمایشنامه عنوان کرد: این نمایشنامه با نگاهی آزاد به نمایشنامه «شکسپیر وعشق و زنان» اثر چارلز جورج توسط خودم و با مشاوره پیمان قاسم‌خانی بازنویسی شده است و ترجمه آنها توسط مریم منظمی انجام شده است.

او با بیان اینکه تمرینات «نمایش دورهمی زنان شکسپیر» سه ماه به طول انجامیده است، ادامه داد: این نمایش بیشتر شبیه قاب است و شخصیت‌های زن نمایشنامه‌های شکسپیر با هم دورهمی دارند.

رهنما که قرار است پس از پایان اجرای خودش در نوبت بعد در نمایش «آرسنیک و تور کهنه» کار حسین پارسایی بازی کند درباره سختی این کار تصریح کرد: من در کار خودم نویسندگی‌،‌ کارگردانی‌، بازیگری و طراحی صحنه را انجام می‌دهم و بعد از پایان اجرا هم در نمایش آقای پارسایی بازی کنم، مطمئنا این کار سختی‌های برایم داشته است اما چون تمرینات از سه ماه پیش شروع شد و توالی مشخصی داشت خیلی برایم سخت نبود. به هر حال انرژی ما هم بیشتر از آدم‌های معمولی است.

نمایش «دورهمی زنان شکسپیر» از 12 مرداد ساعت 19 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه «ایرانشهر» اجرای خود را آغاز می‌کند.

در این نمایش مهناز افشار‌، بهاره رهنما،‌ نسیم ادبی‌، سحر دولتشاهی‌، کمند امیر سلیمانی و بهنوش بختیاری به عنوان بازیگر حضور دارند.

امیررضا احمد زمردی (مدیر تولید)،‌مریم جلالیان(برنامه ریز)،‌ نیما محبی(مدیر اجرایی)، امیر گلزاده(طراحی گریم)، سیامک احصایی (طراحی صحنه)، با این نمایش همکاری دارند.