فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

بزرگ‌ترین نویسندگان روس


كشور روسیه به دلایل زیادی از جمله قدمت تاریخی طولانی، جغرافیای وسیع و خاصی كه دارد همیشه از ادبیات غنی و منحصربه‌فردی برخوردار بوده است. اگر بخواهید فهرستی از مثلا صد نویسنده بزرگ دنیا در طول همه قرون تهیه كنید، یقین بدانید كه در آن فهرست بیشتر از یك نویسنده روسی پیدا می‌شود.

روزنامه تهران امروز:  نمایشنامه «باغ آلبالو»برای اولین بار در تئاتر هنر مسکو به کارگردانی استانیسلاوسکی مشهور روی صحنه رفت. اما برداشت استانیسلاوسکی از این نمایشنامه تراژدی بود در‌حالی که خود چخوف آن را یک کمدی می‌دانست.

نمایشنامه داستان یک زن اشراف زاده روس و خانواده‌اش است که به علت قرض رو به ورشکستگی هستند و باغ آلبالوی خاطره انگیزشان در گرو بانک است و چون خانواده غیر از قرض عایداتی ندارد، قرار است در موعد معینی باغ و ملک‌شان حراج شود


هر كشوری دارای فرهنگ و ادبیات خاص خودش است. در واقع ادبیات اولین چیزی است كه همراه فرهنگ می‌آید. هنرهای دیگر چون موسیقی، سینما، تئاتر یا غیره می‌توانند در فرهنگ یك كشور جای داشته باشند یا نه؛ اما ادبیات همیشه همگام با به وجود آمدن یك فرهنگ، خود به خود پدیدار می‌شود.

كشور روسیه به دلایل زیادی از جمله قدمت تاریخی طولانی، جغرافیای وسیع و خاصی كه دارد همیشه از ادبیات غنی و منحصربه‌فردی برخوردار بوده است. اگر بخواهید فهرستی از مثلا صد نویسنده بزرگ دنیا در طول همه قرون تهیه كنید، یقین بدانید كه در آن فهرست بیشتر از یك نویسنده روسی پیدا می‌شود.

به دلیل نزدیكی جغرافیایی، بخصوص ایرانیان همیشه یكی از علاقه‌مندان آثار ادبی روسی بودند. تقریبا همه آثار مهم ادبیات روسیه از دیرباز به فارسی ترجمه می‌شدند از تولستوی و چخوف تا گوركی. به همین دلیل جالب است بدانیم كه از دیدگاه سایت‌های خارجی مانند گاردین و goodreads و scaruffi بهترین نویسندگان و آثار ادبیات روسیه كدامند. به اسامی كه نگاه كنید متوجه می‌شوید بیشترشان برایتان آشنا هستند و شاید حتی از بین این كتاب‌هایی كه معرفی می‌شود هم خیلی‌ها را خوانده باشید.



فیودور داستایوسكی (1821-1881)

فیودور داستایوسكی رمان‌نویس مشهور روسی با دو كتاب «جنایت و مكافات» و «برادران كارامازوف» در صدر فهرست برترین نویسندگان روسیه است. داستایوسكی در دهه 40 كار نویسندگی را شروع كرد، اما شاهكارهای ادبی‌اش مانند این دو كتاب ذكر شده را در اواخر سال‌های زندگی‌اش نوشت. آثار داستایوسكی بازتاب روان‌شناسی جامعه، مشكلات سیاسی، اجتماعی و روانی مردم در قرن نوزدهم روسیه است. در كارنامه وی، 11 رمان، 3 مقاله و 17 داستان كوتاه به چشم می‌خورد. بسیاری از منتقدان داستایوسكی را پیشگام ادبیات روان‌شناسانه می‌دانند و معتقدند كه او بهتر از هر نویسنده دیگری در آثارش توانسته جزئیات روانی و روحی انسان‌ها را بازتاب دهد. آثار داستایوسكی الهام‌بخش تعدادی از بزرگ‌ترین نویسندگان نسل‌های مختلف شد كه شیوه نگارش متفاوتی داشتند، از آنتوان چخوف و جیمزجویس بگیرید تا ارنست همینگوی و ژان پل سارتر.

«جنایت و مكافات» داستان بدبختی‌های مرد جوان فقیری است كه شرایط بد اقتصادی‌اش چنان به روح و روانش فشار می‌آورد كه باعث می‌شود پیرزن نزول‌‌خوری را بكشد. اما درد عذاب وجدان برای جوان پاكدل بیشتر از رنج‌های قبلی‌اش است. فقر و بدبختی جامعه روسیه در قرن نوزدهم و ناامیدی و سیاهی فراگیر را در این رمان با تمام وجود می‌توانید حس كنید. «برادران كارامازوف» هم ماجرای خانواده عجیبی است و نحوه ارتباط بین فئودور کارامازوف، پیرمرد فاسدالاخلاق و متمولی را شرح می‌دهد که با سه پسرش به نام‌های میتیا، ایوان، آلیوشا و اسمردیاکوف زندگی می‌كند. برادران کارامازوف رمانی فلسفی است که به‌طور عمیقی در حوزه الهیات و وجود خدا، اختیار و اخلاقیات می‌پردازد. از زمان انتشار این رمان توسط بسیاری از اندیشمندان و دانشمندان همانند آلبرت اینشتین، زیگموند فروید، مارتین هایدگر، کورت ونه گات، لودویگ ویتگنشتاین و پاپ بندیکت شانزدهم مورد تحسین قرار گرفته است و به عنوان یکی از بهترین اثرها در ادبیات شناخته شده است.



میخائیل بولگاكف (1891-1940)

نویسنده‌ای كه آنقدر بزرگ بود كه حتی استالین را هم به زانو درآورد. او نمایشنامه‌نویس و رمان‌نویس مهمی بود اما همه او را تنها برای یك اثرش به یاد می‌آورند و می‌ستایند: «مرشد و مارگاریتا» كه آن را یكی از شاهكارهای قرن بیستم می‌خوانند. سال 1928 شروع به نوشتن شاهكارش كرد اما كتاب به دلیل خفقان سیستم استالینی سال 1966 برای اولین‌بار با پیگیری‌های همسرش منتشر شد. داستان كتاب با ورود شیطان به مسكو در سال‌های 1930 آغاز می‌شود كه معلوم است نشانه‌های ناخوشایندی برای استالین داشت. اگر چه استالین خودش از تحسین‌كنندگان آثار بولگاكف بخصوص نمایشنامه‌هایش بود اما با این حال «مرشد و مارگریتا» آنقدر اثر تندی بود كه به هیچ وجه راضی به انتشار آن نشد. كتاب موقع انتشار هم با حذف ۲۵ صفحه و تغییر برخی نامها و مکان‌های ذکر شده در تیراژ محدودی به چاپ رسید که با استقبال شدید مردم مواجه شد. نسخه‌های آن یکشبه به فروش رفت و کتاب با قیمتی نزدیک به صد برابر قیمت روی جلد به کالایی در بازار سیاه تبدیل شد. رمان «مرشد و مارگریتا» از سه داستان موازی تشکیل شده ‌است که در نهایت یکپارچه می‌شوند: سفر شیطان به مسکو، داستان پونتیوس پیلاطس و به صلیب کشیده شدن مسیح و عشق مرشد و مارگریتا. «مرشد و مارگریتا» را به عنوان كتابی در سبك رئالیسم جادویی به شیوه روسی می‌شناسند.




لئو تولستوی (1828-1910)


این نویسنده روسی رمان و داستان‌های كوتاه می‌نوشت و در نوشتن هر دو نوع هم تبحر خارق‌العاده‌ای داشت. او انسانی اخلاق‌گرا و اصلاح‌گری اجتماعی بود و در بیشتر رمان‌هایش هم این مضامین به وضوح دیده می‌شوند. رمان‌های «جنگ و صلح» و «آناکارنینا» جایگاه او را در بالاترین رده ادبیات داستانی جهان تثبیت کرده‌اند. تولستوی به‌حدی در کشورش مشهور و محبوب است که سکه طلای یادبودی به‌احترام وی ضرب شده است. تولستوی به رغم شهرت و محبوبیتی که با انتشار آثارش کسب کرد، زندگی خود را تغییر داد و به ساده زیستن روی آورد.

«آنا کارنینا» یک داستان عاشقانه اجتماعی است. داستان دارای شخصیت اول واحدی نیست. با دیدن نام آناکارنینا این تصور ایجاد می‌شود که این داستان فقط درباره اوست، اما در واقع اینطور نیست؛ در‌حالی که شاید بیش از نیمی از داستان درباره او باشد، بقیه داستان درباره فردی به نام لوین می‌باشد که البته این دو شخصیت در داستان رابطه دورادوری با هم دارند. آناکارنینا خواهر دوست لوین می‌باشد.در طول داستان این دو شخصیت فقط یک بار و در اواخر داستان با هم روبه‌رو می‌شوند. در حقیقت این رمان فقط به زندگی آناکارنینا اشاره ندارد و به زندگی و افکار شخصیت‌های دیگر داستان نیز پرداخته شده است و تازه در خلال دیالوگ‌هایی که بین کاراکترهای داستان رد و بدل می‌شود، تولستوی تلاش می‌کند تا اندیشه‌ها و افکار خودش را درباره اصلاحات اجتماعی بیان کند تا خواننده‌اش را به تفکر در آنها وادارد.

«جنگ و صلح» برخلاف «آنا کارنینا» زبان خشک و جدی‌تری دارد. این کتاب داستان حمله فرانسه به فرماندهی ناپلئون بناپارت به روسیه است. نویسنده در حقیقت تاثیری را که حمله فرانسه روی جامعه تزاری روسیه می‌گذارد، بررسی و تحلیل می‌کند. خود تولستوی معتقد بود که «جنگ و صلح» به همان اندازه که رمان است می‌تواند شعر یا حتی یک کتاب تاریخی قلمداد شود. این کتاب در سال 2009 در صدر فهرست بهترین کتاب‌های مجله نیوزویک قرار گرفت.



نیکلای گوگول (1819-1898)

شاید گوگول در ایران به اندازه تولستوی، داستایوسکی یا حتی بولگاکف شناخته شده نباشد اما کتاب‌های او هم به فارسی ترجمه شده‌اند. هم‌دوره‌ای‌هایش او را یکی از پیشگامان ادبیات رئالیستی روسیه می‌دانند. منتقدان نسل‌های بعد توانستند در آثار گوگول رگه‌های رمانتیک با مایه‌های سوررئال و گروتسک هم پیدا کنند. مشهورترین رمانش «روح‌های مرده» است. این کتاب سال 1842 منتشر شد و به عنوان یکی از آثار برجسته قرن نوزدهم ادبیات روسیه به سرعت مورد ستایش همگان قرار گرفت. خود گوگول این کتاب را شعری اسطوره‌ای می‌خواند که به نثر نوشته شده است. این کتاب درباره زمین‌داران ثروتمند روسیه است که زارعان فقیر را به خدمت می‌گرفتند و با آنها درست مانند برده‌ها رفتار می‌کردند. واحد سرشماری این زارعان «روح» بود. گوگول در این کتاب به اخلاقیات، تشخص دروغین طبقه متوسط و حتی مالیات می‌پردازد. میخائیل بولگاکف از روی این کتاب گوگول نمایشنامه‌ای برداشت کرد و در تئاتر مسکو روی صحنه برد که با استقبال فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شد. از روی این رمان گوگول حتی یک سریال کوتاه تلویزیونی هم ساخته شده است.




آنتوان چخوف (1860-1904)


چخوف پزشک، نویسنده داستان‌های کوتاه و از همه مهم‌تر یکی از مشهورترین نمایشنامه‌نویسان دنیا بود. نمایشنامه‌های او هنوز هم برای اهالی تئاتر از غنی‌ترین منابع ادبی است. می‌گویند در نمایشنامه‌نویسی رتبه اول در اختیار ویلیام شکسپیر انگلیسی است و بعد از او چخوف روسی در رتبه دوم قرار دارد. چخوف در مدت زمان کوتاه عمرش رنج زیادی کشید. بیشتر اوقات بیمار بود. از همان 20 سالگی علائم بیماری سل در وی ایجاد شد. اجدادش جزو همان زارعان فقیری بودند که گوگول در کتابش آنها را «روح» خطاب کرده بود. وقتی از دنیا رفت مراسم خاکسپاری باشکوهی برایش گرفتند. مردم از سرتاسر روسیه برای خداحافظی با نویسنده محبوب‌شان به مسکو آمدند. ماکسیم گورکی به همراه عده‌ای از بزرگ‌ترین روشنفکران و نویسندگان روسی هم در مراسم خاکسپاری حضور داشتند. «دایی وانیا» در کنار «باغ آلبالو» از شاخص‌ترین آثار چخوف هستند. «دایی وانیا» یک درام روان‌شناسانه است که داستانش در یکی از ولایت‌های روسیه قرن نوزدهم می‌گذرد. جایی که یک پروفسور بازنشسته با همسرش، دختر و دامادش روابط بسیار پیچیده‌ای دارد. ضعف، توهم و ناامیدی مضامین اصلی داستان هستند که در نهایت با شجاعت و امید به تعادل می‌رسند.

نمایشنامه «باغ آلبالو»برای اولین بار در تئاتر هنر مسکو به کارگردانی استانیسلاوسکی مشهور روی صحنه رفت. اما برداشت استانیسلاوسکی از این نمایشنامه، تراژدی بود در‌حالی که خود چخوف آن را یک کمدی می‌دانست. نمایشنامه داستان یک زن اشراف زاده روس و خانواده‌اش است که به علت قرض رو به ورشکستگی هستند و باغ آلبالوی خاطره‌انگیزشان در گرو بانک است و چون خانواده غیر از قرض عایداتی ندارد، قرار است در موعد معینی باغ و ملکشان حراج شود.

به جز نویسندگان نامبرده اسامی زیادی در ادبیات روسیه وجود دارند که باید از آنها یاد کرد: ماکسیم گورکی، ولادیمیر ناباکوف، بوریس پاسترناک، الکساندر پوشکین، ایوان تورگنیف، آنا آخماتووا و ولادیمیر مایاکوفسکی ستاره‌های درخشان دیگر ادبیات روسیه هستند. آسمان ادبیات روسیه ستاره‌های دیگری هم دارد. حیف که مجال برای پرداختن به همه آنها نیست.


ویدیو مرتبط :
نویسندگان کعبه تیم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لاریجانی: حمایت اوباما از حمله به هواپیمای روس اشتباهی بزرگ‌تر است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


در دیدار وزیر امور خارجه لوکزامبورگ
لاریجانی: حمایت اوباما از حمله به هواپیمای روس اشتباهی بزرگ‌تر است

رییس مجلس شورای اسلامی عصر چهارشنبه با وزیر امور خارجه لوکزامبورگ دیدار و گفت‌وگو کرد.

علی لاریجانی در این دیدار با اشاره به سرنگونی جنگنده روسی از سوی ترکیه گفت: اقدام ترکیه علیه روسیه اشتباه بزرگی بود و حمایت اوباما اشتباه بزرگ‌تر.

رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با ژان آسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ گفت: کشور شما سابقه خوبی در مسائل مالی و بانکی دارد و امکانات خوبی برای سرمایه‌گذاری دارید و جمهوری اسلامی ایران از سرمایه‌گذاری شما بالاخص در حوزه نفت و گاز استقبال می‌کند.

او افزود: ما گام‌های‌مان را مطابق با توافق‌نامه درباره مسائل هسته‌ای برمی‌داریم و در این امر جدی هستیم و امیدواریم که طرف‌های مقابل هم مطابق با توافقات صورت گرفته عمل کنند.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: درگیری‌ها در منطقه موجب از هم‌گسیختگی امنیتی شده است و باید هر چه سریع‌تر این وضعیت بهبود یابد.

وی با اشاره به عوامل متعدد رشد تروریسم در منطقه خاطرنشان کرد: مساله مقابله با تروریسم دو وجه دارد که یک وجه آن نظامی و دیگری فرهنگی اجتماعی است و یافتن ریشه‌های فرهنگی اجتماعی از برخوردهای نظامی موثرتر است.

رییس مجلس گفت: متاسفانه برخی از کشورهای منطقه هم‌چون برخی از کشورهای غربی به حمایت از این گروه‌ها دست می‌زنند و فکر می‌کنند می‌توانند از تروریسم به صورت ابزاری استفاده کنند، ولی این تفکر اشتباهی است و این ناامنی گریبان‌گیر خود آن‌ها هم خواهد شد.

لاریجانی با اشاره به تجربه آمریکا و سایر کشورها در افغانستان و عراق گفت: اشغال و درگیری در این کشورها نه تنها دستاوردی نداشت بلکه خود موجب تولد گروه‌های تروریستی شد و می‌توان گفت که یکی از دلایل ظهور چنین گروهک‌هایی سرکوب و استعمار کشورهاست، زیرا اکنون سطح تحصیلات و هوشیاری سیاسی جوانان افزایش یافته است و حاضر نیستند که مستعمره یک کشور دیگر باشند.

او خاطرنشان کرد: در مورد سوریه هم‌چنین اشتباهی رخ داده است و متاسفانه چنین القا شده است که تغییر حکومت در سوریه به آرامش آن کشور کمک می‌کند اما در حال حاضر که بخشی از این کشور توسط تروریست‌های داعش اشغال شده است، فشار برای تغییر حکومت تنها به بحرانی‌تر شدن شرایط این کشور کمک می‌کند.

رییس مجلس در پایان اظهار امیدواری کرد که همه کشورها به این نقطه برسند که تروریسم و داعش خطر و تهدیدی برای تمام جهان است و ریشه‌های آن باید از بین برود و صلح و آرامش برقرار شود.

وزیر خارجه لوکزامبورگ هم در این دیدار ضمن ابراز رضایت از سفرش به ایران گفت: ما امیدواریم که تحریم‌ها هر چه سریع‌تر برداشته شود و روابط کشورها با ایران گسترش یابد و لوکزامبورگ هم خیلی علاقه‌مند است که در زمینه‌های اقتصادی در ایران سرمایه‌گذاری کند.

او افزود: لوکزامبورگ قلب امور مالی اروپاست و اگر مبادلات اقتصادی بین دو کشور برقرار شود، مبادلات سیاسی و فرهنگی هم افزایش خواهد یافت.

وزیر خارجه لوکزامبورگ در ادامه گفت: امیدواریم که توافق‌نامه‌ای درخصوص لغو مالیات مضاعف بین دو کشور منعقد شود و من پیشنهاد آن را در این سفر ارائه داده‌ام.

آسلبورن در ادامه تصریح کرد: برقراری آرامش در منطقه خیلی موضوع مهم و اساسی است زیرا بحران در منطقه، امنیت کشورهای اروپایی را نیز به مخاطره می‌اندازد و امیدوارم کشورهای تاثیرگذار مانند ایران، عربستان، روسیه و آمریکا بتوانند بر روی نحوه نابودی ریشه‌های تروریسم به توافق برسند.

وی ادامه داد: ما هیچ‌وقت گروه‌های تروریستی مانند داعش را با اسلام و مسلمین مرتبط ندانسته‌ایم و معتقدیم آن‌ها برای سیاه‌نمایی خودشان را به اسلام متصل کرده‌اند.

وزیر خارجه لوکزامبورگ در پایان ابزار امیدواری کرد که کشورهای اروپایی هم در کنار کشورهای دیگر به ائتلافی واقعی برای از بین بردن ریشه‌های تروریسم در جهان قدم بردارند و کشوری به فکر استفاده ابزاری از این گروه‌ها که تعدادشان هم اندک است، نباشند.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا