فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

برنده ها و بازنده های تلویزیون در پایان سال



اخبار فرهنگی - برنده ها و بازنده های تلویزیون در پایان سال

از اول سال، انواع و اقسام برنامه، فیلم، سریال و ... روی آنتن شبکه های مختلف رفتند و طبیعتا انتخاب برنده از میان آنها چندان هم کار راحتی نیست. در سال سخت تلویزیون، احسان علیخانی و سیروس مقدم و ستاره هایی چون پژمان جمشیدی و...در صف برندگان قرار گرفتند.

از اول سال، انواع و اقسام برنامه، فیلم، سریال و ... روی آنتن شبکه های مختلف رفتند و طبیعتا انتخاب برنده از میان آنها چندان هم کار راحتی نیست. برنامه های زیادی در فصل، ماه یا مناسبتی از سال روی آنتن رفتند و اتفاقا موفق هم بودند اما موفقیت شان مقطعی بود. یعنی بعد از یک دوره موفقیت، از یادها رفتند و دیگر بگذریم که در طول یک سال گذشته، آثار مهمی برای تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی خلق کردند و تمام شان هم اثرگذاری طولانی مدت داشتند.

 

برنده ها


مجری/ احسان علیخانی
احسان علیخانی را می شود بدون چون و چرا، چهره برگزیده سال 92 تلویزیون دانست. او در نظرسنجی اخیر هفت صبح برای انتخاب چهره سال هم در کنار محمد جواد ظریف و امید عباسی، توانست به مرحله نهایی راه پیدا کند. او بعد از یکه تازی در اجرای ویژه برنامه تحویل سال شبکه دو و کسب عنوان بهترین مجری نوروزی، با اجرای موفق «ماه عسل» در رمضان 92، یک بار دیگر در اوج قرار گرفت.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , تلویزیون ایران

 

برنامه رمضانی او چنان تاثیری روی مخاطبان گذاشت که شاید هیچ کدام از برنامه های چند سال اخیر تلویزیون نتوانسته بودندحتی بخشی از این تاثیرگاری را داشته باشند. با وجود تمام این موفقیت ها اما این اواخر در تهیه کنندگی «سه ستاره» چندن هم موفق ظاهر نشد. این برنامه را اصلا نمی شد کاری در قد و قواره آثار قبلی او به حساب آورد. از او انتظار می رفت به عنوان تهیه کننده، دقت بیشتری روی انتخاب مجری داشته باشد. دست گذاشتن روی محمدرضا حسینیان، یکی از مهمترین اشتباهات علیخانی در این برنامه بود. حسینیان این برنامه ستاره محور را هم درست مثل برنامه هایی مثل «سفر به خیر» اجرا کرد و حتی یک ذره هم از خودش انعطاف به خرج نداد. نتیجه اش هم این شدکه «سه ستاره»، ساختاریشبیه به برنامه ای مثل «سین مثل سریال» داشته باشد و هیچ نوآوری خاصی در آ« به چشم نیاید.

 

همه این مسائل نشانداد که بخش قابل توجهی از موفقیت برنامه های علیخانی به دلیل حضور خودش است. به همین دلیل هم هست که برنامه «پشت صحنه» سال گذشته، «ویژه برنامه تحویل سال 92» و «ماه عسل» تا این حد موفق از آب درآمد و این آخری نه!

 

سریال/ بچه های نسبتا بد

در بخش برنده ها می شد اسم مقدم را مقدم از سریال «بچه های نسبتا بد» قرار داد واز او به عنوان کارگردان موفق تلویزیون نام ببریم؛ چرا که موفقیت این سریال هم مدیون هوش بالای خود او است. سیروس مقدم قبل وبعد از سری دو و سه «پایتخت» پاسخ مدیران شبکه یک را بی جواب نگذاشت و قبول کرد سریالی تین ایجری را در فرصتی دو ماهه برای آنتن ماه رمضان بسازد. تیم سازنده «بچه های نسبتا بد» خیلی سریع کاری با کیفیت آماده کردند که البته در نهایت مهر ماه پخش شد.

 

فیلمنامه پرتعلیق پیمان عباسی درباره چهار دوست که طلای یک موسسه خیریه را دزدیده اند، باعث شد بینندگان زیادی شب ها منتظر ادامه داستان پای گیرنده هایشان بنشینند. از ضعف های سریال که عمدتا به بازی بد علی طباطبایی و حضور تکراری حمید گودرزی برمی گردد، بگذریم.

 

این مجموعه داستانش را بدون شعار واغراق های آزاردهنده روایت می کرد. اتفاقی که در پایان بندی «بچه های نسبتا بد» هم رخ داد و باعث شد بعد از مدت ها شاهد سریالی با پایانی معقول باشیم.

 

کارگردان/ جلیل سامان
جلیل سامان که چند سال پیش با ساخت «ارمغان تاریکی»، توانسته بود عیارش را به عنوان یک کارگردان خوب و کاربلد نشان دهد، اوایل امسال هم یک بار دیگر با سریال «پروانه» توانست این موفقیت را تکرار کند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , تلویزیون ایران

 

«پروانه» با قصه خوب و حساب شده، بازی موفق حامد کمیلی، سارا بهرامی، نیما رئیسی و ... بدون شک یکی از بهترین سریال های امسال تلویزیون بود. سامان امسال در جشنواره تلویزیونی جام جم توانست با دریافت 9 جایزه برای «ارمغان تاریکی» و «پروانه»، رکورددار شود. علاوه بر این، دو سریال او جایزه ویژه بخش سریال های دفاع مقدس جشنواره را هم دریافت کردند. او حالا بعد از کسب این دو موقعیت، قرار است ساخت سریال شهید چمران را در سیما فیلم شروع کند.

 

بازیگر/ پژمان جمشیدی
حتما نام پژمان جمشیدی را در میان هفت چهره سال روزنامه «هفت صبح» دیده اید. خب این یعنی جمشیدی در سریال «پژمان» موفق بوده و از پس ایفای نقش یک بازیکن فراموش شده خوب برآمده. این را هم می دانیدکه سروش صحت در مقام کارگردان و برادران قاسمخانی به عنوان نویسنده، این بار سراغ زندگی فوتبالیستی به نام پژمان رفتند و پژمان جمشیدی را برای ایفای نقش آن انتخاب کردند.

 

این تیم کلا ریسک بالایی دارند و  البته نتیجه اش را هم گرفته اند. این بار اما قضیه فرق می کرد؛ تشکر بازیگر تئاتر بوده ولی جمشیدی بازیکن فوتبال. تئاترهای زیادی به محض حضور جلوی دوربین توانایی خود را ثابت کرده اند اما کمتر فوتبالیستی سراغ داریم که هم خوب بازی کرده و هم این مسیر را ادامه داده باشد.

 

مجری/ حمید محمدی
بی شک «فوتبال 120» یکی از بهترین و کم نقص ترین برنامه های ورزشی کل شبکه های سیماست که با ریتمی خوب و آیتم های فوق العاده توانسته به یکی از پربیننده ترین برنامه های شبکه ورزش تبدیل شود. اما این برنامه یک برگ برنده دیگر هم دارد و آن هم مجری خوب و مسلطش است. حمید محمدی که تاهمین چند سال پیش گوینده خبر بود، خیلی اتفاقی و برنامه ریزی نشده پایش به برنامه «فوتبال 120» باز شد اما اجرای خوب و بی نقصش باعث شدتا عادل فردوسی پور بعد از او به گزینه دیگری برای اجرای برنامه اش فکر نکند. تسلط خوب بر اجرا، گزیده گویی، جمع کردن سوتی های پخش، آماده کردن مخاطب برای تماشای آیتم ها با کوتاه ترین و موجز ترین جملات و همچنین استفاده به موقع از طنز کلامی موجب شده تا او به یکی از ستون های برنامه تبدیل شود.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , تلویزیون ایران

 

برنامه / ورزش از نگاه دو
روزی که سری جدید برنامه «ورزش از نگاه دو» قرار بود روی آنتن برود، خوشبین ترین مخاطب هم فکر نمی کرد این برنامه خنثی بتواند سری توی سرها دربیاوردو موفق شود جلوی رقیبی مثل «نود» عرض اندام کند.

 

این برنامه مهر ماه پخش شد و از همان برنامه اول نشان داد که فکری اساسی پشت آن قرار دارد. آیتم ها، گرافیک، دکور، مجری و ساختار برنامه دگرگون شده بود و به خوبی دیده می شد که سازندگان قصد فرار از تعارفات معمول و تزریق جسارت به برنامه شان دارند.

 

«ورزش از نگاه دو» با دعوت از چهره های حوزه های مختلف سعی در کنکاش موضوعات دارد؛ اگرچه گاهی طرح موضوعات در سطح می مانند اما نمی توان منکر جذابیت های ذاتی طرح مباحث چالشی شد. قدرتنمایی برنامه را هم که هفته پیش و با حضور لوتار ماتئوس آلمانی شاهد بودید.

 

شبکه/ آی فیلم
هر چند شبکه دو زبانه بین المللی «آی فیلم» در سال 92 فروغ سال گذشته را نداشت اما همچنان انتخاب اول همه مخاطبانی است که به سیستم دیجیتال و ست آپ باکس دسترسی دارند. در اکثر اماکن عمومی و مغازه ها و مطب و آرایشگاه ها غالبا تلویزیون روی شبکه آی فیلم تنظیم است. صاحبان و مدیران آن اماکن ترجیح می دهند تا مشتریانشان با برنامه های آی فیلم سرگرم شوند. همین مسئله نشان می دهد که با وجود شبکه های دیجیتالی دیگر مردم آی فیلم را بیشتر می بینند. شبکه ای که هم اکنون میزان آگهی های بازرگانی میان برنامه اش از خیلی از شبکه های سراسری هم بیشتر شده است. تولید یک سریال مستقل و پربازیگر به کارگردانی حجت قاسم زاده هم یکی دیگر از موفقیت های آی فیلم در سال جاری بود.

 

شبکه خانگی/ عبدالله اسکندری
بعد از موفقیت فراوانی که به خاطر چهره پردازی پروژه «مختارنامه» به دست آورد، امسال با طراحی گریم های مختلف محسن تنابنده در سریال «شاهگوش» میرباقری، می توان او را یکی از برنده های امسال دانست. طراحی گریم «شب نما» و شباهت بی نظیرش به خواننده لس آنجلسی، فارغ از اینکه میرباقری چقدر توانست از این شخصیت خلق شده به نفع سریالش استفاده کند، به خودی خودش شاهکار بود.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , تلویزیون ایران

 

درست است که گریم های اسفندیار مجبور و حاجی طلایی به اندازه «شب نما» جذابیت نداشتند اما اسکندری خیلی خوب توانسته بود از یک چهره واحد، چند گریم مختلف دربیاورد؛ گریم هایی برای شخصیت هایی کاملا متفاوت که حتی یک ذره هم شباهتی به هم نداشتند.


 

بازنده ها
محمد حسین لطیفی که بازگشتی آبرومند به تلویزیون داشت به یکباره در مسیر سراشیبی قرار گرفت تا به همراه رییس و سریال میلیاردی کلاه پهلوی عنوان بازندگان سال را به خود اختصاص دهد وقتی رییس بازی را واگذار کرد.

 

شاید درست تر این بودکه از لفظ «ناموفق» برایشان استفاده می کردیم اما به عادت همیشه حس کردیم قراردادن موفق ها و ناموفق ها در دو طیف مختلف آن هم با نام برنده وبازنده، جالب تر است. نام تعدادی از این بازنده ها شاید در پرونده برنده وبازنده های نوروز و ماه رمضان هفت صبح هم آمده باشد. به هر حال انتخاب این اسامی برای فهرست بازنده ها، از روی عملکرد یکساله هر کدام از آنها و بنا به جریانی که پیرامونشان به وجود آمده، انتخاب شده است.

 

مسئول/ عزت الله ضرغامی
عمر مدیریت دیرپاترین رییس سازمان صدا و سیما هم کم کم فرا می رسد و حالا راحت تر می توان کارنامه 10 ساله عزت الله ضرغامی را به قضاوت نشست. او و مجموعه متبوعش در این دهه بالا و پایین زیاد داشته که به وقتش باید مورد کنکاش قرار گیرد اما آنچه واضح است ضرغامی در روزهای انتهایی ریاستش بیش از پیش در تنگنا قرار گرفته.

 

منتقدان راحت تر مخالفت می کنند و خیلی از همراهان دیروز به صف منتقدان پیوسته اند. ریشه ومبنای اعتراضات چیست؟ در میان پاسخ های متنوع، فصل مشترک اعتراضات خروجی نامطلوب صدا و سیما است. اتفاقتی که آقای رییس دلیل آن را «بی پولی» میداند.

 

آبشخور مالی سازمان بودجه دولتی است. رییس اما هم با دولت قبل (در ماه های آخر) و هم با دولت کنونی وارد چالش شد. از آن سو، در شرایط بد مالی سازمان که برنامه سازان به روترین شکل ممکن سراغ تبلیغات مستقیم آورده اند، سر و شکل پروژه های سنگین پیدا می شود. (این فارغ از برنامه های روتین و فیلم و سریالی معمول تلویزیون است.)

 

اخبار , اخبار فرهنگی , تلویزیون ایران

 

در وصف عدم مدیریت صحیح بودجه، کیفیت برپایی جشنواره جام جم کافی است. جشنواره ای گسترده که می شد جمع و جورتر سامانش داد اما رییس می خواست دل همه را به دست بیاورد و خیلی ها برای تقدیر به صف شدند.

 

عزت الله ضرغامی در سال آخر مدیریت، محتاط تر هم شده بود. او نه تنها معترضان «سرزمین کهن» را قانع نکرد که برای دلجویی از آنها حاضر به توقیف این پروژه میلیاردی شد. معاونت های سازمان متبوعش هم سازش با یکدیگر ندارند. رقابتی کاذب میان معاونت های سیاسی، برون مرزی، سیما و استان ها بیش از پیش در گرفته که اثر سوءاش قابل کتمان نیست.

 

کارگردان/ محمدحسین لطیفی
بعد از چند سال دوری از تلویزیون، ماه رمضان با «دودکش» یک بار دیگر به این رسانه برگشت و اتفاقا خیلی موفق هم ظاهر شد. «دودکش» با وجود ضعف ها ومشکلاتی که داشت، یکی از موفق ترین سریال های رمضانی امسال بود و در پرونده برنده ها و بازنده های هفت صبح هم نامش در جایگاه برنده ها قرار گرفت.

 

مشکل اصلی لطیفی دقیقا بعد از «دودکش» شروع شد. او بلافاصله بعد از این سریال، تصمیم گرفت سریال مناسبتی محرم «زمانی برای عاشقی» را برای شبکه تهران بسازد؛ سریالی که کمترین شباهتی به کارهای قبلی این کارگردان نداشت و به هیچ عنوان نمی شد آن را با سایر کارهای مذهبی او مثل «صاحبدلان»، «سفر سبز» و ... مقایسه کرد.

 

لطیفی کلیشه ای ترین سوژه ممکن برای این ایام را با سطحی ترین و غیرخلاقانه ترین شکل ساخت همراه کرد تا بدترین سریال کارنامه کاری اش را بسازد. بعد از این سریال قرار شد سریال نوروزی «روزهای بد در» را به تهیه کنندگی ایرج محمدی و مهران مهام بسازد اما بعد از گذشت مدتی مشخص شد برای ساخت سریال نوروزی دیگری باید با سیما فیلم قرارداد بسته.

 

گرچه بعدها مشخص شد سریال سیما فیلم، نوروزی نیست اما این مسئله بدقولی او را جبران نکرد. بعد از این اتفاق ها یکمرتبه سر از برنامه «سینما اکران» درآورد و اجرای برنامه را به عهده گرفت؛ کاری که هیچ آورده ای برایش نداشت و با انتقادهای مختلفی هم روبرو شد.

 

لطیفی با اینکه برای همه به عنوان کارگردانی تراز اول شناخته می شود اما چند وقت اخیر دست به اقداماتی زده که همه را متعجب می کند. او هفته گذشته در قرعه کشی «چای دبش» شرکت کرد؛ کاری که هیچ کس توقعش را از لطیفی نداشت.

 

سریال/ کلاه پهلوی
سریال «کلاه پهلوی» از چند نظر رکورد زد. از پروسه وهزینه تولید، تعداد بازیگران، حجم انتقادات به آن و ... این سریال که ادامه پخش آن به سال جاری کشیده شد و ابتدای آبان ماه به پایان رسید، انواع و اقسام نقدها را به خود دید اما مدیران تلویزیون پای آن ایستادندو ضیاءالدین دری هم جواب همه انتقادها را داد.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , تلویزیون ایران

 

از فرامتن که بگذریم، سریال به لحاظ ساختاری و روایی دچار اشکالات اساسی بود و همین باعث شد به مرور با ریزش مخاطب مواجه شود. دری توانسته بود اعتماد مدیران را جلب کند و برخی موارد حساسیت برانگیز برهه کشف حجاب را وارد سریالش کند اما این جذابیت بالقوه به خاطر ریتم کند و لخت بودن درام، نتوانست موفقیتی همپای سریال قبلی «کیف انگلیسی» نصیب دری کند.

 

بازیگر زن/ مریلا زارعی
با نگاهی گذرا به کارنامه بازیگری مریلا زارعی، تجربه گرا بودن او به خوبی قابل لمس است. این بازیگر با کلی تجربه خوب سینمایی، بار دیگر پای قرارداد یک سریال را امضا کرد به امید آن که تجربه ای تازه به داشته هایش اضافه کند.

 

زارعی در «کلاه پهلوی» نقش زنی سنتی و پایبند به ارزش ها را بازی کرد و در واقع نماینده قشر متدین در برابر تجددخواهان به شمار می رفت. فروغ این سریال اما در برابر نماینده تجددخواه نتوانست آن نقشی که باید به باور مخاطب بنشاند. «کلاه پهلوی» می توانست برگ برنده او بعد از چندین سال دوری از تلویزیون باشد که نشد و حالا باید مترصد پیشنهاد دیگری برای عرض اندام در این مدیوم فراگیر باشد.

 

بازیگر مرد/ افشین هاشمی
چهار سال بعد از «گاوصندوق» افشین هاشمی در پی تکرار تجربه موفق دیگری در سریال «اولین انتخاب» بود. نتیجه کار اما پایین تر از حد انتظار رقم خورد و برای هاشمی به تجربه ای تلخ تبدیل شد. سریال ضعف های روایی و ساختاری فراوانی داشت اما آنچه باعث شد نام هاشمی به فهرست بازنده ها بیاید، نوع مواجهه او با نقش است. نقشی که در محافل غیررسمی با کاراکتر بن استیلر در فیلم «ملاقات با والدین» مقایسه می شد اما عملا هیچ قرابتی (جز خط کلی قصه) با این فیلم نداشت. ماجرا وقتی بیخ پیدا کرد که هاشمی در مصاحبه ای پنبه سریال و همکارانش را زد.در هر حال هاشمی بازیگری است که هم روی صحنه و هم جلوی دوربین تجربیات موفق کم نداشته اما در «اولین انتخاب» یک بازنده واقعی حساب می شود.

 

سریال/ ماتادور
«ماتادور» یکی از سریال های پرحاشیه چند سال اخیر است؛ از زمان پیش تولید تا چند ماه پس از پایان پخش بعد از اینکه علیرضا امینی با مسئولان ناجا به توافق نرسید و در میانه پیش تولید انصراف داد، کار برای مدتی تعطیل شد تا اینکه فیلمنامه برای ساخت با ورژنی تازه به فرهاد نجفی سپرده شد. هدف سازندگان نشان دادن زوایایی تازه از تلاش بی دریغ بخشی از ماموران نیروی انتظامی بود که به واسطه نوع فعالیت شان (حفاظتی و امنیتی) در جامعه چندان شناخته شده نیستند. هدف فرهاد نجفی و تیمش اما نه تنها به ثمر ننشست که تبدیل به ضد خود شد. اتفاقات سریال غیرمعقول و ابتدایی بودند و نشانی از تلاش ماموران انتظامی در آن دیده نمی شد. جالب آنکه بازیگران سریال هم منتقد سریال شدند و آن را به باد انتقاد گرفتند.

 

مجری/ علی ضیا
بعد از اجرای ناموفق ویژه برنامه تحویل سال 92، دست به هر کاری زد تا بتواندخودش را در برنامه صبحگاهی «ویتامین 3» ثابت کند. اوایل اردیبهشت به بهانه هفته محیط زیست، یک ببر بنگال را به برنامه اش آورد، نیمه شعبان برای چند عروس و داماد، وسط برنامه اش سفره عقد چید و مراسم عقد برگزار کرد و چند وقت بعد یک شیر دریایی را مقابل دوربین برنامه زنده اش قرار داد.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , تلویزیون ایران

 

با تمام این تلاش ها اما ماه رمضان امسال، شبکه سه، «ماه عسل» را به جای او به احسان علیخانی سپرد. او حتی بعد از این اتفاق هم دست از قهرمان بازی هایش برنداشت و به بهانه حمایت از قهرمانی، معلم مریوانی، موهایش را مقابل دوربین از ته تراشید. اقدامی که اتفاقا با واکنش منفی رسانه ها و کارشناسان هم روبرو شد. به هر حال هیچ کدام از این کارها نتیجه نداد.

 

شبکه/ تماشا
هفته گذشته در سالگرد شبکه تماشا، هفت صبح در باکسی انتقادی نسبت به عملکرد آن انتقاد کرد و نوشت که این شبکه در مدت یک سالی که زمان داشت نتوانست آنطورکه باید حق یک شبکه مخصوص سریال را به جا آورد. شاید در یک سال اخیر، شبکه های دیگری بودندکه به لحاظ عملکرد می شد در جایگاه بازنده ها قرارشان داد اما تصمیم گرفتیم براساس میزان انتظاری که از هر شبکه داریم، به آن امتیاز دهیم و معیارش را مشخص کنیم.

 

شبکه تماشا با اینکه دستش به لحاظ پخش سریال های موفق و تراز اول باز بود اما خیلی راحت از قید پخش آنها می گذشت و حتی گاهی اوقات، سریال های ناموفقی مثل «خانه اجاره ای» را در بهترین باکسش می گذاشت. همانطور که پیش از این اشاره شده بود، تماشا بیشترین تمرکزش را روی چند سریال نوستالژیک گذاشت.

 

برنامه/ خانواده و به خانه برمی گردیم
دو برنامه خانوادگی اصلی تلویزیون یعنی برنامه «خانواده» شبکه یک و «به خانه برمی گردیم» شبکه تهران، دیگر نشانی از برنامه های خانوادگی در خودشان ندارند. با بروز مشکلات مالی تلویزیون و کمبود بودجه، این برنامه ها عملا به جایگاهی برای تبلیغات مختلف محصولات تبدیل شده اند. شبکه تهران خیلی وقت ها برنامه خانوادگی اش را در یک هتل یا رستوران اجرا می کند، برنامه «خانواده»، به جای پزشک خانواده یا کارشناس تخصصی، تریبون را 10 دقیقه در اختیار فردی قرار می دهد که بیاید و راجع به قرص لاغری تبلیغ کند. یا هرمز شجاعی مهر، نزدیک یک ربع به یکی از مراکز فروش فرش می رود و ابعاد مختلف این فروشگاه را مورد بررسی قرار می دهد. واقعا رسالت یک برنامه خانوادگی این است؟

 

شبکه نمایش خانگی/ داود میرباقری
داود میرباقری نامی صاحب احترام در تئاتر، سینما و تلویزیون است. گرایش شدیدی به که الگوها و سبک های ایرانی دارد. نامش با تاریخ اسلام گره خورده ودیگر همه می دانند که چه تبحر عظیمی در خلق تصویری تاریخ دارد.

 

او به طرز شگفت انگیزی قرائت خود از روایت های تاریخی را طوری ارائه می کند که کمتر کسی توان مخالفت با حاصل کار را دارد. میرباقری با پشتوانه ای اینچنین سراغ سریالی طنز آمد که بسیاری بلافاصله با یادآوری جسارت «آدم برفی» اش به تولید اثری پیشرو امیدوار شدند. استفاده از واژه «شاهکار» از سوی سازندگان «شاهگوش» اما در حد ارجاع به کارنامه پربار میرباقری ماند و این شاهرودی دوست داشتنی نتوانست اثری همسنگ نامش تولید کند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , تلویزیون ایران

 

نمایش خانگی/ قلب یخی فصل 3
سید کمال طباطبایی، تهیه کننده مجموعه «قلب یخی» را با اطمینان می توان بازنده اصلی امسال شبکه نمایش خانگی دانست. در طول سال 92 با اینکه قرار بود ادامه  فصل سوم این مجموعه به طور کامل توزیع شود اما بعد از توزیع دو قسمت آن هم با فاصله بیشتر از یک ماه، به طور کلی تصمیمش را گرفت که کلا آن را به بازار نفرستد.

 

طباطبایی به جای اینکه از مردم عذر بخواهد و تلاشی برای رفع این مشکل کند، خیلی راحت سراغ ساخت سریال در تلویزیون رفت و «بچه های نسبتا بد» را برای شبکه یک تهیه کرد. این تهیه کننده بارها از سوی شبکه نمایش خانگی تهدید شد و بارها وعده داد که مجموعه اش را تمام و کمال می رساند اما بعد از گذشت یک سال، هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده و تکلیف مخاطبانی که برای هر قسمت آن سه هزار تومان پول داده اند، مشخص نیست.
اخبار فرهنگی - هفت صبح،برترینها


ویدیو مرتبط :
انتقام عجیب بازنده از برنده!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چهره های برنده و بازنده تلویزیون در نوروز 92



 اگر برنامه های نوروزی امسال را با سال گذشته در دو کفه ترازو قرار دهیم، حتی در بدبینانه ترین حالت ممکن هم به این نتیجه می رسیم که تلویزیون عملا امسال یک قدم به جلو برداشته بود. چهار سریال نوروزی امسال، هر چقدر هم که ضعف داشته باشند اصلا با کیفیت پایین کارهای سال گذشته مثل «سیر و سرکه»، «دست بالای دست»، «فراموشی»، «لبخند بی لهجه» و «کسی خوابه؟»، قابل مقایسه نیستند.
شبکه های دیجیتال مثل ورزش، نمایش، تماشا، پویا و حتی مستند هم امسال به کمک تلویزیون آمدند و شاید یکی از دلایل اصلی موفقیت آن بودند. تلویزیون با پخش سریال های خارجی مثل «هیچکاک»، «لئوناردو» و «پوآرو» هم یک قدم رو به جلو برداشت و برخی از فیلم های سینمایی روز دنیا را برای اولین بار روی آنتن برد.
در این حرکت به نسبت رو به جلوی تلویزیون، برخی از برنامه ها، کارگردان ها، بازیگران، مجری ها، شبکه ها و ... بهتر از سایرین وارد عمل شدند و یک جورهایی ضعف بازنده ها را هم جبران کردند. در این بخش هشت برنده اصلی تلویزیون در ایام نوروز را به انتخاب هفت صبح معرفی می کنیم. البته قطعا تعداد برنده ها بیشتر از اینهاست.
برنده ها
1. ایرج طهماسب
ایرج طهماسب را در یک کلمه باید برنده اصلی نوروز 92 معرفی کرد. طهماسب طبق انتظار مخاطبان، برای «کلاه قرمزی 92» هم سنگ تمام گذاشت. با اینکه عروسک های جدید این مجموعه مثل «گابی» و «دختر همسایه»، کاراکترهای به نسبت موفقی نبودند و نتوانستند میان طرفدار پروپاقرصی میان مخاطبان پیدا کنند اما کل مجموعه، به لحاظ داستان پردازی و خلق آیتم های مختلف، چند پله جلوتر از سال گذشته بود.
تبدیل شدن ببعی به یک استاد تمام عیار زبان انگلیسی، صحبت های عاشقانه فامیل دور با دوره، کاپوچینو خوردن خانم بزرگ و عروسی اش با دوست آقای همساده، رژیم گرفتن گابی و خلاصه هزار و یک جور ایده ریز و درشت طهماسب و جبلی باعث شد تا حتی حضور مهناز افشار، طناز طباطبایی و رامبد جوان هم چندان به نظر نیاید و حتی میان جذابیت های سایر کاراکترهای عروسکی گم شود.

  برنده و بازنده تلویزیون در نوروز 92

 طهماسب حتی پای مسائل مختلف اقتصادی را هم به برنامه اش باز کرد و به صورت ضمنی نسبت به مشکلات مالی مردم هم گله کرد. او با قرار دادن تکیه کلام «دست و جیغ و هورا» در دیالوگ های دختر همسایه، چندین بار نسبت به شیوه اجرای برنامه های مختلف کودکان مثل برنامه مجید قناد و پورنگ هم انتقاد کرد. طهماسب با همکاری دوست همیشگی اش حمید جبلی نشان داد هنوز هم می شود به ساخت برنامه ای خوش ساخت در تلویزیون امید داشت.
2. عادل فردوسی پور
کمتر آدم موفقی را می توانید پیدا کنید که باهوش نباشد، قطعا اگر عادل فردوسی پور را هم آدم موفقی بدانیم باید اذعان کنیم او هوش بسیار بالایی دارد. دعوت از مهدی مهدوی کیا به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران در آخرین نود سال 91 و اعلام خداحافظی رسمی اش از فوتبال با حضور در این برنامه و آن اشک ها و صحبت ها در کنار آیتم هایی بسیار جذاب آخرین برنامه نود را تبدیل به یکی از ماندگارترین برنامه های چند سال اخیر نود کرد.

   برنده و بازنده تلویزیون در نوروز 92

  تاثیر این برنامه به اندازه ای بود که تا چند روز صحبت های مهدوی کیا و یحیی گل محمدی نقل محافل فوتبالی و حتی غیرفوتبالی شده بود. هر چند فردوسی پور در دو سال گذشته هم با دعوت از بازیگران برنامه آخر سال نود را به نقطه عطفی تبدیل کرده بود.
3. هنگامه مفید
هنگامه مفید که تا به حال همیشه به عنوان نویسنده، شاعر و صداپیشه کارهای عروسکی مثل «خونه مادر بزرگه»، «ماجراهای تقی جان»، «السون و ولسون»، «گنجشکک اشی مشی» و ... برای مخاطبان تلویزیونی آشنا بود این بار برای اولین بار در تلویزیون به عنوان بازیگر ظاهر شد. مفید در اولین بازی تلویزیونی اش، خیلی خوب در نقش «برف پری» سریال «آب پریا» قرار گرفت.

   برنده و بازنده تلویزیون در نوروز 92

  این بازیگر 56 ساله، کاراکتر یک خواهر بزرگتر چندصد ساله، غرغر و در عین حال مهربان و دلسوز را دقیقا همانطوری که انتظار می رفت درآورده بود و هیچ جای بازی اش نمی لنگید. ضمن اینکه شعرهای متن این مجموعه را هم او با همراهی راضیه برومند و گیتی مرتضوی نوشته بود.
4. احسان علیخانی
حالا می شود خیالمان راحت باشد که یک مجری درست و حسابی در تلویزیون داریم و باید دید تلویزیون از این داشته اش که حاصل چندین سال آزمون و خطاست چگونه در آینده استفاده خواهد کرد. احسان علیخانی با ویژه برنامه نوروز امسالش در شبکه دو نشان داد که به پختگی کامل رسیده، او از صرفا مجری بودن (که در بسیاری از مجری های تلویزیون دیده می شود) تبدیل به یک برنامه ساز خوب شده است. این را از آیتم های ویژه برنامه نوروزش می توان فهمید.

   برنده و بازنده تلویزیون در نوروز 92

از طرفی علیخانی به این قدرت رسیده که دیگر برنامه اش وابسته به حضور ستاره ها نباشد. یعنی نوع اجرا و ساخت برنامه های او در این چند وقت نشان داده اگر حتی یک ستاره مطرح هم به برنامه او نیاید باز هم می تواند با انتخاب درست میهمان و ساخت آیتم های خوب، برنامه اش را سرپا نگه دارد.
حتی طرز حرف زدن علیخانی با دوربین و میهمان های برنامه اش هم با پیشرفت محسوسی مواجه شده به گونه ای که هم حرفی که دوست دارد را می زند و هم به گونه ای آن حرف را می زند که با خط قرمزهای تلویزیون به مشکل برنخورد. البته اینها حاصل یک برنامه دو دو برنامه نیست و این مجری جوان با پشت سر گذاشتن مراحل زیادی به پختگی کنونی رسیده و به همین دلیل هم علیخانی و هم تلویزیون باید حواسشان را بیشتر جمع کنند که این روند رو به جلو همچنان ادامه داشته باشد.
5. شبکه چهار
همانقدر که ساخت برنامه و سریال داخلی می تواند جذابیت های یک شبکه را بالا ببرد به همان اندازه سلیقه درست و مناسب در انتخاب محصولات خارجی هم می تواند یک شبکه را برای مخاطب جذاب و دیدنی کند. کاری که امسال شبکه چهار به خوبی از عهده آن برآمد. از یک طرف محمد حمیدی مقدم تهیه کننده مستند چهار با انتخاب یکسری از بهترین مستندهای جهان علاقمندان به مستند را راضی کرد و از طرفی فیلم های سینمایی انتخاب شده برای پخش از این شبکه هم یا آثار موفق و البته خاص سینمای جهان بودند یا فیلم های موفق بومی. تامین برنامه شبکه چهار هم با پخش دو سریال خارجی «لئوناردو» و «آلفرد هیچکاک تقدیم می کند» به خوبی مسیر دیگر گروه ها در شبکه چهار را ادامه داد.
6. شبکه ورزش
در زمانی که شاید همه تصور می کردند شبکه ورزش برنامه خاصی برای نرووز نداشته باشد اما این شبکه خیلی ها را غافلگیر کرد. اگر عشق فوتبال و خیلی ورزش های دیگر هستید و دیدن شبکه ورزش در ایام نوروز را از دست دادید می توانید افسوس بخورید. یکسری مستندهای دیدنی و آیتم های جذاب ورزشی در ایام نوروز از شبکه ورزش پخ شد.
مستندها و آیتم هایی که بیشتر دل هواداران طرفدار فوتبال و به خصوص فوتبال سطح اول جهان را می برد. هر چند شاید از عمر این شبکه بیش از اینها گذشته بود به تعداد این مستندها و آیتم ها می توانستیم انتقاد کنیم اما با وضعیت کنونی، شبکه ورزش در ایام نوروز را می توان شبکه موفقی در جذب مخاطبان ورزش دوست بدانیم.
7. با کی بریم سیزده به در
بعد از برنامه «سین مثل سریال» در ایام نوروز برنامه ای از شبکه یک پخش شد به نام «با کی بریم سیزده به در» برنامه ای که شاید اگر تبلیغ بیشتری برایش می شد و ساعت پخش مناسبتری در اختیارش قرار می گرفت می توانست خیلی بیشتر به چشم بیاید. در این برنامه چند جوان دور هم جمع شده و ایده های خلاقانه ای برای مصاحبه با ستاره های سینما و تلویزیون پیدا و آن را اجرا کردند.

   برنده و بازنده تلویزیون در نوروز 92

  این برنامه را حامد جوادزاده تهیه کرده و عبدالله روا هم اجرای آن را به عهده داشته. هر چند روا تازه شروع مسیرش است و قطعا اجرایش ایرادات گل درشتی داشت اما با توجه به انرژی و حس سمپاتیکی که دارد اگر تلاش کند اجرایش را پخته تر کند می توان به آینده اش امیدوار بود.
8. شبکه یک
شبکه یک در نوروز 92، یکی از بهترین و پربارترین کنداکتورها را داشت. جدای از انتخاب و پخش سریال «پایتخت 2» که در بیشتر نظرسنجی ها عنوان بهترین سریال نوروزی را به خود اختصاص داد، از نظر پخش برنامه ها و فیلم های سینمایی هم موفق عمل کرد. این شبکه، فیلم های سینمایی اش را در قالب برنامه ای به اسم «سینما 1» روی آنتن برد و فیلم های جدید و مطرح خارجی و تله فیلم های به نسبت خوبی در این ایام پخش کرد.
«سین مثل سریال» و «با کی بریم سیزده به در» هم از دیگر برنامه های جذاب این شبکه در ایام نوروز بود. به طور کلی، به لحاظ پربار بودن کنداکتور و نوع انتخاب ها می شود آن را در جمع برنده ها قرار داد.
در بازار داغ تولیدات خوب و حرکت به نسبت رو به جلوی تلویزیون، برنامه ها، مجری ها، کارگردان ها، مراکز و فیلم هایی هم بودند که خواسته یا ناخواسته کاملا برخلاف انتظار عمل کردند. از آنجا که قرار است هرگونه قضاوت راجع به بدی و خوبی سریال ها را به بعد از مشخص شدن نتیجه نظرسنجی روزنامه موکول کنیم، در معرفی بازنده ها، بدترین سریال از دیدگاه هفت صبح را اعلام نمی کنیم.
با اینحال اما عملکرد برخی از کارگردان ها و مراکز تولید سریال تا حدی منفی بود که نمی شود به این راحتی از کنارشان گذشت. قطعا شبکه های مختلف تلویزیون به نظر تک تک شما هم نقاط ضعف بسیاری داشته که شاید الان در این پرونده گنجانده نشده.
با این حال هفت صبح سعی کرده از میان ضعیف ها به موضع گیری نسبت به ضعف ترین ها بسنده کند و قضاوت راجع به سایرین به خصوص سریال ها را به عهده خودتان بگذارد. در این بخش هشت بازنده اصلی تلویزیون در نوروز 92 را معرفی می کنیم.
بازنده ها
1. داریوش فرهنگ
شاید این اشتباه استراتژیک داریوش فرهنگ بود که قبل از پخش سریال «همه فرزندان من» در ایام نوروز و در زمان ساخت سریال شروع به تعریف و تمجید از سریال به نمایش درنیامده اش کرد و انتظار مخاطب را بالا برد. فرهنگ حتی در گفت و گویی اعلام کرده بود «همه فرزندان من» نسخه به روز شده «سلطان و شبان» است.
اما با پخش سریال عملا این اتفاق رخ نداد تا باز هم این نظریه بیشتر اثبات شود که بسیاری از کارگردانان دهه 60 و 70 تلویزیون این روزها از درک سلیقه روز مردم عاجزند. مهمترین نقطه ضعف سریال فرهنگ فیلمنامه است. شخصیت هایی که مخاطب نمی تواند با آنها همذات پنداری کند و بین کمیک بودن و جدی بودن درمانده اند. از طرفی گره های داستان به ساده ترین شکل انداخته و ساده تر از آن باز می شود.
تاکید فرهنگ برای نشان دادن تفاوت فرهنگی و فاصله نسل ها به سطحی ترین شکل ممکن نشان داده شده، آدم ها هم خوب و بد، صفر هستند. ریتم کندو رنگ آمیزی ضعیف قاب ها (با توجه به رنگ بندی بسیار خوب شهر کاشان) از دیگر نقاط ضعف سریال فرهنگ بودند.
سازنده سریال های موفقی چون «سلطان و شبان»، «تولدی دیگر» و «طلسم شدگان» با سریال «همه فرزندان من» که اولین تجربه ساخت سریال مناسبتی اش بود، نشان داد نزدیک به 10 سال سریال نساختن به عدم شناخت او از سلایق امروز مردم منجر شده و اثر منفی زیادی روی کیفیت کارش گذاشته است.
2. فیتیله عیدا تعطیله
برنامه «فیتیله عیدا تعطیله» که قرار بود بعد از ماه ها تعطیلی، با دست بسیار پر و ساختاری کاملا متفاوت و جذاب به میدان بیاید، عملا در برنامه نوروزی اش به هیچ کدام از وعده هایش عمل نکرد. این برنامه بیشتر از همه چیز به محلی برای تبلیغات گل درشت زر ماکارون تبدیل شد.

   برنده و بازنده تلویزیون در نوروز 92

بعضی وقت ها این تبلیغات تا جایی بود که سه بازیگر اصلی برنامه، نزدیک به 10 دقیقه راجع به این محصول شعر می خواندند و بعد از آن چند دقیقه ای هم راجع به خواص آن حرف می زدند. «فیتیله عیدا تعطیله» از نظر ساختار و دکور برنامه هم تغییر چندانی نداشت. به هر حال گویا قرار است از این به بعد برنامه مجید قناد از باکس جمعه صبح های شبکه دو حذف شود و عمو فیتیله ای ها با همین برنامه جای آن را پر کنند.
3. خنده بازار
خنده بازاری ها را باید استاد تلف کردن ایده های خوب دانست. انصافا ایده هایی که مجموعه طنز «خنده بازار» دارد ایده های بسیار خوبی است، اما متاسفانه سطح بسیار پایین فیلمنامه و عدم طنازی بازیگران این مجموعه (که می توانست خلأ یک فیلمنامه خوب را پر کند) باعث تلف شدن مداوم ایده های اولیه این برناتمه می شود.

   برنده و بازنده تلویزیون در نوروز 92

 در سری نوروزی این مجموعه که اتفاقا بعد از مدت ها توانسته بود در کنداکتور، ساعت پخش منظمی داشته باشد بازیگران به بیشترین حد بی نظمی رسیدندن و دیالوگ ها هم نمی توانست خنده مخاطبان را به همراه داشته باشد. خنده بازار پس از سری اولش که بسیار موفق بود هر چه جلوتر می رود از کیفیت اولیه اش کاسته می شود و این مسئله در ویژه برنامه نوروزی خیلی بیشتر به چشم آمد.
4. علی ضیا
علی ضیا از نظر ظاهری استایل یک مجری خوب را دارد، بیان خوبی هم دارد و می تواند به عنوان یک مجری برای مخاطب جذابیت داشته باشد اما نکته اینجاست که یکسری ایرادات فنی در کار او باعث می شود وقتی در مسیر یک کار سنگین قرار می گیرد نتواند گلیمش را به خوبی از آب بیرون بکشد. یکی از این ایرادها عدم مدیریت او در اداره میهمانان برنامه اش است.
 ایرادی که در ویژه برنامه نوروز امسال گریبان او را گرفت. دو نیمه سیب (ویژه برنامه نوروزی شبکه سه) میهمانان ویژه بسیار خوب و سرشناسی داشت اما عدم مدیریت ضیا باعث تلف شدن بسیاری از این میهمانان شد. تعدد میهمان ها به اندازه ای بود که عملا هیچ بحث جذابی درنگرفت و ضیا هم بیشتر در حکم فردی که با میهمان ها سلام و خداحافظی می کند در برنامه نقش آفرین بود.

   برنده و بازنده تلویزیون در نوروز 92

 حضور بسیاری از میهمانان برنامه با خانواده هایشان از جمله وحید شمسایی و پژمان بازغی می توانست باعث شود که محتوای برنامه ای که ضیا اجرا می کند چند پله بالا برود اما عملا این اتفاق رخ نداد. از طرف دیگر ضیا هنوز به اندازه فرزاد حسنی و احسان علیخانی این موضوع را متوجه نشده که در یک چنین برنامه هایی مجری و صحبت هایی که با میهمانان می کند باید برگ برنده ماجرا باشد نه صرفا حضور یک قطار میهمان سرشناس؛ میهمانانی که فقط آمدند و رفتند. بی شک او بازنده نوروز است چرا که انتظاری که از او می رود بیشتر از خیلی هاست.
5. جواد خیابانی
شاید دلیل اصلی بازنده اعلام کردن جواد خیابانی گزارش فوتبالدستی او در ویژه برنامه عید شبکه سه سیما باشد. خیابانی در این گزارش نمایشی که بین ستاره های ورزش و سینما و تلویزیون برگزار شد خیلی ماجرا را جدی گرفته بود و از طرفی هم می خواست وجه طنازانه خود را هم حفظ کند. اما ترکیب این دو اتفاق، اصلا جالب درنیامد.

   برنده و بازنده تلویزیون در نوروز 92

 جالب اینجاست که جای فردوسی پور، سامان گوران گزارش می کرد ولی خیابانی شخصا این کار را برعهده گرفت. در کنار همه اینها گزارش تنها بازی تیم ملی ایران در مقابل کویت هم به خیابانی سپرده شد و او هم با گفتن جملاتی چون: «کویت نزدیک خرمشهر و آبادان، شجاعی با اینکه گچسارانیه ولی با لباس صنعت نفت بازی کرده.» یا «گل برای ایران! توپ گل شد اما به تور نخورد» از خجالت فوتبال دوستان درآمد.
6. تله فیلم های شبکه های مختلف
با اینکه شبکه یک و نمایش امسال عزمشان را جزم کردند و فیلم های سینمایی خوبی روی آنتن بردند اما تلویزیون عملا در این ایام، تله فیلم های خوبی در چنته نداشت. از میان تمام فیلم های تلویزیونی که از شبکه های مختلف سیما روی آنتن رفت شاید به زور بشود چند نمونه خوب پیدا کرد.
 غیر از تله فیلم «راه و رسم سفر» که حمید نعمت الله آن را در ادامه «بیا از گذشته حرف بزنیم» ساخته بود و «آخرین روز سال» منوچهر هادی و چند نمونه انگشت شمار دیگر، شبکه های مختلف تلویزیون نوروز امسال هیچ تله فیلم جدیدو قابل توجهی نداشتند. در واقع اگر همین چند فیلم سینمایی خوب روز جهان هم پخش نمی شد، تلویزیون قطعا در زمینه پخش فیلم شکست می خورد.
7. مرکز سیمافیلم
بعد از بیرون آمدن سریال «پژمان» از کنداکتور نوروزی و ترجیح «همه خانواده من» به آن، اینطور به نظر می رسید که «سیما فیلم»، بعد از حواشی «یک خانواده محترم» و پروژه نه چندان موفق «یلدا»، بالاخره تصمیم گرفته یک برگ برنده رو کند. اصرار این مرکز به پخش سریال فرهنگ باعث شد که انتظارها نسبت به آن بدجوری بالا رود.
نکته قابل توجه اینجاست که خود فرهنگ در گفت و گوی روز گذشته اش در بانی فیلم قبول کرده که سریالش مشکل فیلمنامه داشته و گفته که حتی اگر شکسپیر هم بود نمی توانست در مدت 13 روز، 13 قسمت بنویسد! معلوم نیست واقعا چه دلیلی داشت که سیمافیلم با این عجله سریال بسازد و روی پخش آن اصرار داشته باشد.
8. یدالله صمدی
بعد از اینکه سریال «شوق پرواز» یدالله صمدی بدجوری سروصدا به راه انداخت و سال گذشته به عنوان سریال منتخب مخاطبان در «سین مثل سریال» مطرح شد، انتظار می رفت «هفت سین» این کارگردان هم جایگاه خوبی میان سایر سریال های نوروزی داشته باشد. این سریال با اینکه به نسبت قصه خوب و سرگرم کننده ای داشت اما با هیچ منطقی سازگار نبود و گره ها خیلی اتفاقی و با خلق موقعیت هایی کاملا غیرقابل باور باز می شد. شاید اگر هر کارگردان دیگری چنین سریالی برای نوروز شبکه تهران می ساخت، کمتر از این مورد انتقاد قرار می گرفت و حتی در جایگاه بازندگان هم قرار نمی گرفت اما انتظار مخاطبان از صمدی خیلی بالاتر از اینهاست.
منبع:bartarinha.ir